تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
11

آرایش اصولگرایان در۶ اردوگاه انتخاباتی

  • کد خبر : 14601
  • 27 آذر 1391 - 14:01

   «استراتژی انتخاباتی اصولگرایان تاکنون قطعی نشده است.» این سخنان آیت‌الله مهدوی‌کنی است که چند روز قبل آن را اعلام کرده است. آیت‌الله مهدوی‌کنی چند وقت پیش نیز با بیان اینکه بنده همیشه توصیه‌ام به ائتلاف است نه به اتحاد خاطرنشان کرده بود: «می‌گویم ائتلاف داشته باشید و دعوت به ائتلاف می‌کنم، چون اتحاد امر […]

IMAGE634913371910312500

 

 «استراتژی انتخاباتی اصولگرایان تاکنون قطعی نشده است.» این سخنان آیت‌الله مهدوی‌کنی است که چند روز قبل آن را اعلام کرده است. آیت‌الله مهدوی‌کنی چند وقت پیش نیز با بیان اینکه بنده همیشه توصیه‌ام به ائتلاف است نه به اتحاد خاطرنشان کرده بود: «می‌گویم ائتلاف داشته باشید و دعوت به ائتلاف می‌کنم، چون اتحاد امر شدنی نیست!»
نکته‌ای که آیت‌الله مهدوی طی چند ماه گذشته بر آن تأکید کردند و خبری که امروز از عدم قطعی شدن استراتژی اصولگرایان می‌دهند، شاید بدین خاطر است که از تشتت موجود در جبهه اصولگرایی مطلع هستند.
امروز وجود جزیره‌های متعدد مدعی اصولگرایی دیگر نمی‌گذارد آنها در یک دایره متحدالمرکز قرار گیرند. تشتت و تکثر موجود در اردوگاه اصولگرایان را دیگر باید در چند ضلعی‌‌های هندسی تعریف کرد، از جمله ۶ ضلعی که بابت حضور اصولگرایان برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ تشکیل شده است و تأکیدات مکرر مسئولان این ضلع‌ها مبنی بر حضور مستقلانه در انتخابات که نشان از فضایی خاص می‌دهد. این تشتت امروز سؤالی را در اذهان شکل می‌دهد و آن اینکه آیا می‌توان با این وضع در مقابل اغواگری و حیله‌های فتنه‌گرانی که فارغ از پاسخگویی در برابر عملکرد خود در فتنه ۸۸ با چهره‌ای مدعیانه و البته یکپارچه و واحد به میدان بازگشته‌اند، زورآزمایی کرد. این در حالی است که دستگاه رسانه‌ای صهیونیزم جهانی نیز تمام قد به حمایت از آن برخاسته است.
هماهنگی جبهه فتنه در حالی است که کمتر از چند ماه تا برگزاری انتخابات زمان باقی مانده و به گفته آیت‌الله مهدوی‌کنی اصولگرایان هنوز استراتژی مشخصی برای حضور در صحنه تدوین نکرده‌اند و هر کسی ساز خود را می‌نوازد! 
اصولگرایان سنتی زیر چتر جامعتین
حــزب مؤتلفــه اسلامی از تشکل‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری، نخستین گروهی از اصولگرایان بود که حضور مستقل خود را در انتخابات اعلام کرد. محمد حبیبی دبیرکل این حزب اعلام کرد مؤتلفه می‌خواهد این بار مستقلاً در انتخابات حضور پیدا کند. اما چندی بعد مسئول سیاسی حزب مؤتلفه یعنی محمد کاظم انبارلویی اعلام کرد حزب مؤتلفه در ذیل جبهه پیروان کار می‌کند و در انتخابات پیش رو حضور مستقل نخواهد داشت. هنوز از سخنان انبارلویی نگذشته بود که اسدالله بادامچیان در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه «رأی آوری» افراد معیار انتخاب حزب مؤتلفه است، خاطرنشان کرد: ابتدا نامزد مستقل معرفی خواهیم کرد و بعد وارد مباحث برای اجماع خواهیم شد!
محمدرضا ترقی از دیگر اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه نیز دیروز همزمان با بادامچیان از احتمال احیای جبهه متحد در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خبر داد. سه اظهارنظر مختلف که تنها از درون یک حزب منتشر شده است.
اما جبهه پیروان خط امام و رهبری همواره و براساس سنت دیرینه زیر چتر جامعتین – جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم – وارد فضاهای انتخاباتی شده است.
آیت‌الله ممدوحی از اعضای جامعه مدرسین از تلاش جبهه پیروان و جامعتین برای ارائه «نامزد مشترک» در انتخابات ۹۲ خبر داده و با اشاره به دیدار اخیر این دو تشکل گفته: در دیدار اخیر تأکید شد که هر کس به دنبال راه خود نرود لذا اعضا بر نامزد واحد یا افرادی که از نظر شرایط به هم نزدیک باشند، تأکید داشتند. حبیب‌الله عسگراولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز گفته: جبهه پیروان تابع جامعتین است، چرا که بدون روحانیت نمی‌شود کار کرد.
از مصـــــطفی پورمحمدی، یحیی آل اسحاق، علی اکبر ولایتی و… به عنوان کاندیداهای مطرح این طیف از اصولگرایان یاد می‌شود.
اصولگرایان تحول‌خواه
اصولگرایان تحول‌خواه متشکل از جمعیت ایثارگران و رهپویان انقلاب اسلامی، ضلعی دیگر از هندسه اصولگرایان را تشکیل می‌دهند. طیفی که البته مدتی است با شکست‌های پی در پی در میدان رقابت‌های سیاسی مواجه شده و رو به افول گذارده است. تحول‌خواهان که به مانند هم‌مسلکان خود، استراتژی حضور مستقل را برگزیده‌اند، «پیشرفت اسلامی عدالت‌محور از مسیر مقاومت مدبرانه» را به عنوان راهبرد انتخاباتی برگزیده‌اند. علیرضا زاکانی، دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان این که اصولگرایان تحول‌خواه قطعاً برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد مستقل خواهند داشت، تصریح می‌کند: البته رهپویان و ایثارگران هیچ گاه گروه‌های اصولگرا را نفی نکرده‌اند و همین رویه را در انتخابات آینده نیز در پیش خواهند گرفت. این گفته آقای دبیرکل البته بی‌ارتباط با انتخابات هیأت رئیسه مجلس نهم و آنجایی که تحول‌خواهان به پایداری‌ها نزدیک شده و جبهه‌ای به نام فراکسیون اصولگرایان مجلس را تأسیس کردند، نیست. گفته می‌شود غلامعلی حدادعادل یکی از گزینه‌های مورد نظر این ضلع از اصولگرایان برای انتخابات می‌باشد. این طیف همچنین با وجود برخی اختلافات با قالیباف، نیم نگاهی هم به نامزدی وی دارد. بحث ریاست جمهوری حدادعادل با معاون اولی محمدباقر قالیباف از گمانه‌زنی‌هایی بود که چندی پیش در فضای رسانه‌ای مطرح شد! 
جبهه پایداری
جبهه پایداری که پیش از این حساب و کتاب خود را از سایر جریان‌های اصولگرایی جدا کرده بود، در انتخابات پیش رو مدعی برنامه‌محوری است و در این خصوص تیمی از افراد خود را مأمور تدوین برنامه، انتخاب کرده است! سخنگوی جبهه پایداری درباره زمان نهایی شدن برنامه این جبهه برای انتخابات ۹۲ می‌گوید: امیدواریم قبل از این که فضای انتخابات مصداقی شود کار تدوین به اتمام برسد تا آن را به عنوان مطالبه از دولت یازدهم پیگیری کنیم.
کامران باقری لنکرانی در ادامه تأکید می‌کند: دوستانی در شورای مرکزی منصوب شدند تا برنامه‌هایی را برای دولت یازدهم تدوین کنند و در آن تلاش شود که براساس آرمان، معنویت،‌ عدالت و عقلانیت حول محور ولایت تبلور یابد. از غلامعلی حدادعادل به عنوان گزینه مورد نظر بخشی از پایداری‌ها یاد می‌شود. گزینه‌ای که البته در سایه نزدیکی این طیف با اصولگرایان تحول‌خواه پدید آمده است.
سیدمحمدعلی بزرگواری، از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس می‌گوید: «فراکسیون اصولگرایان متشکل از جبهه پایداری و ایثارگران درصددند تا با تشکیل جبهه فراگیر اصولگرایی، نامزد مشترک برای ریاست جمهوری یازدهم معرفی کنند!» همچنین طیفی دیگر از پایداری‌ها بر گزینه‌هایی چون سعید جلیلی و کامران باقری لنکرانی اصرار دارند و البته طیفی نیز نامزدی غلامحسین الهام را دنبال می‌کنند. آیت‌الله مصباح یزدی، پدر معنوی این جریان پیش از این تأکید کرده بود برای ریاست جمهوری باید صلاحیت‌ها را به صورت نسبی بررسی کرد.
رهروانی‌ها با لاریجانی می‌آ‌یند؟
اما علی لاریجانی که در جریان ساز و کار جبهه متحد اصولگرایان برای انتخابات مجلس نهم اختلافاتی با این طیف را تجربه کرد، در مجلس نهم با تشکیل فراکسیون رهروان ولایت حساب و کتاب خود را از آنان جدا نمود. به نظر می‌رسد علی لاریجانی با همراهی فراکسیون خود در حال بررسی شرایط سیاسی موجود است. همین چند وقت پیش بود که یکی از اعضای فراکسیون رهروان از نامه‌ای با امضای ۱۵۰ نفر از نمایندگان برای حضور علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. هر چند که علی لاریجانی گفته برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد، اما سید شکرخدا موسوی در گفت‌وگو با آریا در واکنش به قطعی شدن نامزدی لاریجانی می‌گوید: بنده این خبر را نه تأیید می‌کنم و نه تکذیب. وی با بیان این که لاریجانی برای نامزدی در انتخابات بی‌میل نیست، خاطرنشان می‌کند: این موضوع در آینده نزدیک مشخص خواهد شد. آقامحمدی، از نمایندگان دیگر مجلس نیز معتقد است چون رئیس مجلس به خبرهایی که در مجامع بین‌المللی درخصوص نامزدی‌اش مطرح است واکنش منفی نشان نداده، معلوم است که لاریجانی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری است.
اما آنچه که مشخص می‌باشد، این است که لاریجانی تمایلی به ائتلاف با سایر گروه‌های اصولگرا ندارد و حضور مستقل را بر هر ساز و کار وحدت‌آفرین دیگری ترجیح می‌دهد، هر چند امکان دارد خود، نامزد انتخابات نشده و از فرد دیگری حمایت نماید. 
قالیباف، بدون همراهی دیگران می‌آید؟
محمدباقر قالیباف که حضورش در سازوکار انتخاباتی اصولگرایان (جبهه متحد اصولگرایان) در مجلس نهم، انتقادات بسیاری را برانگیخت، اصرار دارد تا فارغ از تمامی اضلاع جبهه اصولگرایی خود به تنهایی در کارزار انتخابات حاضر شود.
هر‌چند که وی گفته ولع ریاست‌جمهوری ندارم اما تأکید می‌کند: اگر مصلحت باشد در آینده به آن فکر می‌کنم!
البته در این میان نباید از حمایت طیفی از اصولگرایان تحول‌خواه (رهپویان و ایثارگران) و حمایت برخی اصلاح‌طلبان از وی چشم‌پوشی کرد.
قالیباف در تلاش است تا تمام پروژه‌های شهری خود را که تابلوهای روزشمار آن با تاریخ انتخابات ریاست جمهوری تنظیم شده به بهترین نحو به پایان برد. 
محسن رضایی با ایستادگی می‌آید
محسن رضایی که سابقه حضور در دو انتخابات گذشته ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارد، گفته اگر قرار باشد بیاید با شعار «دولت فراگیر و امید» وارد رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.
حسین کنعانی مقدم، دبیر سیاسی جبهه ایستادگی (نزدیک به محسن رضایی) این خبر را داده و ضمن اشاره به دیدار انتخاباتی این تشکل با محسن رضایی می‌افزاید: آقای رضایی خطاب به ما گفت دولت یازدهم باید «دولت فراگیر و امید» باشد تا بتواند با ارائه برنامه از چالش‌های فعلی عبور کند و اگر بنده قصد نامزدی در انتخابات را داشته باشم با این شعار وارد عرصه انتخابات خواهم شد. شعاری که برخی نسخه‌ مشابه ایده هاشمی رفسنجانی، یعنی طرح دولت وحدت ملی می دانند.
٭٭٭
به نظر می‌رسد جبهه اصولگرایان امروز در سایه برخوردهای تخریب‌گرایانه خود علیه دولت و وجود تشتت و تکثر و مشکلات درون‌گروهی قادر نخواهد بود با این وضعیت در برابر اغواگری فتنه‌گران و حیله‌های دشمن قد علم کند.
موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در این خصوص می‌گوید: «جریان رقیب در انتخابات مجلس آمدند جبهه پایداری و جبهه متحد تشکیل دادند که بتوانند رقابت را تعریف کنند، جای جریان اصلاح‌طلب به صورت رسمی وارد شده بودند و می‌گفتند انتخابات ما رقابتی است. آرام آرام همان چیزی که خودشان به صورت تصنعی و ساختگی ایجاد کرده بودند به عنوان جبهه پایداری و جبهه متحد، معلوم شد که با هم اختلاف دارند و در انتخابات ریاست جمهوری نتوانستند به نتیجه برسند. هنوز هم با هم کشمکش دارند و علیه هم افشاگری می‌کنند. اگر سایت‌هایشان را نگاه کنید می‌بینید که علیه هم مطلب می‌نویسند. از آن طرف اردوگاه اصلاح‌طلبان یک اردوگاه آرامی است. هر چند که جریان مقابل می‌گوید یک چیزی هست و دودستگی وجود دارد!» باید تأکید کرد در این میان تنها یک جریان سوم است که می‌تواند با استفاده از تمام ظرفیت‌های انقلاب این وضع را سروسامان داده و نتیجه را به نفع مردم و انقلاب رقم زند. مردمی که رئیس‌جمهور این گونه آنها را توصیف می‌کند: «ما کاملاً خیالمان از جانب مردم و انتخابشان در انتخابات آتی راحت است.»

منبع : ایران

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=14601

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. کارشون زاره

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.