- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

محمدرضا عارف: مخالف حضور خاتمی در انتخابات هستم/ هاشمی به یک مهره شکست خورده تبدیل شد/ باید پشت سوریه بمانیم

63339067693 [1]

 

به گزارش میرملاس نیوز؛ محمدرضا عارف پنجشبه گذشته در دیدار با جمعی از دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز د دفتر عارف در تهران به بیان دیدگاه های خود پیرامون جنبش دانشجویی، واقعه ۲۱ آذرماه، نجات آذربایجان و همچنین وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت.

همچنین در این دیدار دانشجویان به بیان دغدغه های خود پیرامون مسایلی از جمله انتخابات سال آینده ریاست جمهوری، مدیریت نظام آموزش عالی، وضعیت اقتصادی، سیاست خارجی و همچنین مباحث کلی سیاست های ایران پرداختند که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مقابل نیز به برخی پرسش های مطرح شده در این زمینه پاسخ و دیدگاه های خود در مورد مسایل را بیان کرد.

در ادامه متنی که خبرگزاری دانشجو نوشته با نظر خود عارف تنظیم شده است پیش روی شما قرار دارد.

عارف در ابتدای نشست به واقعه ۲۱ آذرماه اشاره و این روز را روز نجات آذربایجان دانست و بیان کرد: در این روز حزب توده با حمایت شوروی بخشی از کشور را به مدت محدودی جدا کرده بود که با رشادت ارتشیان در ۲۱ آذرماه «سر کشور» به کشور بازگشت.

معاون اول رئیس جمهور در دروان اصلاحات با اشاره به ۱۶ آذرماه و روز دانشجو، افزود: دانشجویان ما قبل از انقلاب با توجه به رسالتی که برعهده داشتند توانستند سهم قابل توجهی در رویارویی با رژیم غاصب داشته باشند و این نقش را بعد از پیروزی انقلاب به سرعت تبدیل به نقش همراهی با انقلاب و حافظ ارزش های انقلاب کنند.

* هنوز فاصله زیادی میان آن چیزی که مدنظر امام درمورد وحدت حوزه و دانشگاه بود، وجود دارد

عارف با بیان اینکه ۶۰ سال مبارزات دانشجویان در بخش های مختلف قابل تقدیر است، خاطرنشان کرد: ۲۷ آذرماه نیز یکی دیگر از مناسبت هایی است که باید گفت هنوز فاصله زیادی میان آن چیزی که مد نظر امام در مورد وحدت حوزه و دانشگاه بود، وجود دارد.

وی همچنین به تببین شخصیت دکتر مفتح در موضع پیوند حوزه و دانشگاه پرداخت و ادامه داد: جنبش دانشجویی طی ۶۰ سال فعالیت خود همواره شعار مبارزه با استبداد را از همان سالهای اول تاسیس دانشگاه در ایران مد نظر قرار داد و در عین حال آرمان خواهی و آرمان طلبی را به خصوص بعد از ۱۶ آذر به شکل جدی تری دنبال کرد.

عضو مجمع تشخصی مصلحت نظام نقش محوری مهندس بازرگان و همراهانش را در جنبش دانشجویی غیرقابل انکار دانست و گفت: تاسیس انجمن های اسلامی دستاور این دیدگاه بود. عارف جنبش دانشجویی را دارای یک اصالت و ارزشمند دانسته که متاسفانه طی سال های اخیر دچار آفت ها و چالش هایی شده است.

* ترس از برخوردهای انضباطی مهمترین چالش و آفت جنبش دانشجویی است

وی بی انگیزگی و بی تفاوتی، دخالت افراد و بعضا تشکل های خارج از دانشگاه در جنبش دانشجویی، محافظه کاری و همچنین فاصله گرفتن از ارزش های اصیل انقلاب را مهمترین چالش و آفت جنبش دانشجویی بر شمرد.

به گفته معاون اول رئیس جمهور دردوران اصلاحاتخاطر نشان کرد: باید بپذیریم دانشجو آینده ساز است از این رو باید همواره نقد کند، در عین حال در کشور جریاناتی خارج از دانشگاه هستند که شناخت عمیقی از دانشگاه ندارند و در مسایل دانشگاه دخالت می کنند.

* نه آمدنم قطعیت دارد و نه نیامدنم

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر شما به عنوان نامزد ریاست جهوری اعلام حضور کنید و رای هم بیاورید، در این صورت شما رئیس جمهوری ایرانی خواهید بود که مجلسی کاملا یک دست اصولگراست که بخشی از این اصولگرا هم جبهه پایداری هستند که نگاه خاصی نسبت به شخصی که معاون اول دولت اصلاحات دارند، رفتار شما با آنها چگونه خواهد بود؟ عنوان کرد: در ابتدا باید بگویم آمدنم را فضا سازی برای حضور مردم می دانم و نه آمدنم قطعیت دارد و نه نیامدنم.

معاون اول رئیس جمهور در دوران اصلاحات افزود: هیچ قطعیتی برای آمدن و نیامدن نیست، در عین حال موضع من از اول انقلاب ائتلاف ۵۱ درصدی است، یعنی اگر احساس کنم ۵۱ درصد تفاهم دارم این را فدای ۴۹ درصد نمی کنم و همین هم باعث شده که هیچ گاه در کارهای اجرایی درگیری خشنی با کسی نداشته باشم.

عارف ادامه داد: از طرفی اصولی و خط قرمزهایی دارم و به هیچ کسی اجازه عبور از آن ها را نمی دهم، خط قرمزهایم ارزش هایی است که مردم به خاطر آن انقلاب کردند و قانون اساسی است، اما بقیه چیزها قابل مذاکره و تعامل است.

* نگاه امنیتی به دانشگاه نگاه نادرستی است

عارف با توجه به مطلب فوق الذکر اذعان کرد: در حالی که امور دانشگاه هیچ ارتباطی به نهادهای امنیتی ندارد اما متاسفانه شرایط به گونه ای است که به جای اینکه با سعه صدر برخورد شود، به دانشجو نگاه امنیتی و بعضا تنگ نظرانه دارند. من با استقلال دانشگاه در چارچوب نظام اعتقاد دارم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اظهارات موسوی خوئینی ها مبنی بر شرکت در انتخابات و پیش شرط های مطرح شده گفت: اگر ما اعتقاد به آزادی داریم باید این آزادی را در خودمان تسری بدهیم نمی شود شعار آزادی داد ولی بعد بگویم هر چیزی که ما گفتیم بقیه اطاعت کنند.

معاون اول رئیس جمهور در دوران اصلاحات ادامه داد: یکی از شعارهای ما آزادی است و باید این را برای خودمان تبیین کنیم که هر فردی حقی دارد. عارف بیان کرد: دو جناج اصلی در کشور وجود دارد که دلسوز بوده و افراد ریشه داری هستند و برای انقلاب هزینه دادند، این دو جریان اصیل را بپذیریم؛ چرا که اگر بتوانند به اجماع برسند هم مردم انگیزه بیشتری برای حضور پیدا می کنند و هم کمتر سردرگم می شوند.

* از همان ماه های اول ورود به کار اجرایی با بحث تخریبی رو به رو شدم

وی همچین در مقابل این گفته که «شخص محمدرضا عارف» هیچگاه مواضع خود را به صورت صریح بیان نکرده و مورد هجمه و تخریب قرار می گیرند، گفت: از همان ماه های اول ورود به کارهای اجرایی با بحث تخریبی رو به رو شدم و تنها دلیلش هم نگاه غیرجناحی من است که برای همین یک روز می شدم عضو انجمن حجتیه، یک روز عضو مجاهدین انقلاب، یک روز در دولت های چپ می گفتند من راست هستم و بالعکس بر این باورم بودم که دیدگاه سیاسی خودم را برای خودم حفظ کنم.

عضو مجمع تشخصی مصلحت نظام با اشاره به اینکه از طرفی من در جلسات خصوصی تند-ترین انتقاد¬ها را می¬کنم، اما چون هنوز شرایط به گونه¬ای نیست که مسایل باز شود، بیان کرد: سال ۸۸ هم متاسفانه کشور رقابت برد – برد را تبدیل به بازی باخت – باخت کرد در حالی که چه کسی برنده شد؟ با آن حرکت های پوپولیسیتی و عوام فریبانه و کارهایی که انجام شد.

عارف ادامه داد: نتیجه انتخابات از قبل برای من مشخص بود، اگر خطایی شده گناهش بر گردن همان هاست،دو طرف هم عین هم عمل کردند. وی اضافه کرد: طی سال های اخیر تلاش بسیار کردم که این قهر سیاسی و احساس برد و باخت و احساس حق مطلق و باطل مطلق را عوض کنم ولی موفق نشدم نمی خواهم امتیازی هم بگیرم و دنبال امتیاز سیاسی از هیچ چیزی نبودم.

معاون اول رئیس جمهور در دروان اصلاحات با اشاره به اینکه تند روی هایی که صورت گرفت در سال ۸۸ را جفا می دانم و نباید اینگونه می شد، گفت: نیروهای آرمانگرا و عزیزمان بی خودی به زندان افتادند و طبق قانون حکم گرفته اند و به زندان رفته اند، اما این مسایل هم باید حل شود؛ چرا که استخوان لای زخمی برای نظام شده است و راه حلش را هم در حضور پر رنگ مردم و یک انتخابات پرشور می دانم.

عارف تصریح کرد: به طور طبیعی رئیس جمهوری که انتخابات می شود باید سریع این مسایل را با تفاهم حل کند تا مقداری کدورت ها و شرایطی که هست با صمیمیت حل شود.

* بعد از انقلاب نشان دادیم که ظرفیت شرط پذیری نداریم

وی با بیان اینکه نظام شرط پذیر نیست، گفت: کدام یک از افرادی که الان شرط می گذارند وقتی بر سر کار بودند شرط پذیر بودند، ما بعد از انقلاب نشان دادیم که ظرفیت شرط پذیری را نداریم و نمی گویم شرط پذیری کار خوب یا بدی است اما ما انقلاب و نظام را قبول داریم و از منش و سلیقه برخی از کارگزاران نظام گله داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: باید با سعه صدر و متانت از موضع قدرت مسایل را حل کردو نباید رقیب را سر لج بیاندازیم؛ چرا که لجبازی بدترین خصلتی است که دامن دولتمردان را می گیرد اما متاسفانه به خاطر عملکرد ضعیفمان یک اجماع بر علیه ما در دنیا وجود دارد، باید تلاش کنیم و این اجماع را به نفع کشور و نظاممان بهم بزنیم.

عارف همچنین در ادامه در خصوص اجماع اصلاح طلبان در انتخابات سال آینده بیان کرد: بررسی می کنیم و برای برد می آییم، اگر جمع بندی این باشد که شکست می خوریم حتما نمی آییم.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تمامی حرف هایی که در رسانه ها زده می شود برداشت های آنهاست، تصریح کرد: اگر شرایط به گونه ای بود که احتمال مثلا ۶۰ درصد برنده میشویم، می آیم اگر برداشت این باشد که ۲۰ درصد برنده می¬شم، حتما نخواهم آمد.

عارف افزود: برخی می گویند که یک جریان اصلاح طلب نما آمده اند و شما اصلاح طلب نما هستید، برخی گفتند من نفوذی اصولگرا هستم و برخی هم حمایت نیروهای امنیتی را مطرح می کنند. من در داخل نظامی که کار می کنم نمی توانم نیروی امنیتی را قبول نداشته باشم.

* اهل بده بستان نبودم

وی اضافه کرد: راست و چپ هم نظراتی دارند، سعی کردم آستانه تحملم را بالا ببرم هزینه هم داشته است و  در طی ۳۰ سال یک طرفدار سینه چاک نداشتم چون اهل بده بستان نبودم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به اینکه شما گفته اید اگر آقای خاتمی بیاید من نمی آیم گفت: اگر می گویم فلانی بیاید من نمی آیم نباید تلقی منفی شود، من خودم را اخلاق مدار می انم.

عارف خاطرنشان کرد: در سال ۸۴ به آقای رفسنجانی گفتم اگر شما بیایید من خود را با شما مقایسه نمی کنم و نمی آیم، هم آن زمان مخالف حضور آقای هاشمی بودم و هم الان مخالف حضور آقای خاتمی هستم، هر کسی یک دورانی دارد، آقای هاشمی با آن جایگاه ریاست جمهوری تبدیل به نامزد شکست خورده مجلس و ریاست جمهوری شد و من اصلا خودم را با این افراد مقایسه نمی کنم.

* در سال ۸۴ که اصلح طلبان در اوج قدرت بودند نتوانستند اجماع کنند

وی ادامه داد: در سال ۸۴ که اصلاح طلبان در اوج قدرت بودند نتوانستند اجماع کنند، اجماع یک ایده آل است، فکر نکنید اصلاح طلبان بر روی کسی اجماع کنند، سال ۸۴ آقای مهرعلیزاده، آقای معین، آقای کروبی آمده اند و برای اینکه یک مرام نامه روشن نداریم اگر من صحبت از اجماع می کنم منظور یک اجماع نسبی است که امیداورم به اجماع نسبی برسند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به بیان دیدگاه خود نسبت به جریان انحرافی پرداخته و این جریان را موضوع بی ربطی دانست که اصولگرایان برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت مطرح کرده اند، اضافه کرد: آنهایی که می گویند جریان انحرافی همان نزدیکان آقای احمدی نژاد هستند.

عارف تصریح کرد: رابطه آقای احمدی نژاد و آقای مشایی مسأله مخفی نبوده که بگوییم طی سال های اخیر مشخص شده است اما چون آنها نمی توانند پاسخگو باشند و نمی خواهند بگویند که اصولگرایان با آوردن آقای احمدی نژاد اشتباه کردند، یک جریان خیالی را مطرح می کنند.

وی ادامه داد: مانند فتنه که به اصلاح طلبان می چسبانند. توهمی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است و به هیچ وجه نمی توانند طی این هشت سال از زیر بار مسئولیت فرار کنند اگر خوب عمل کردند، کار اصولگرایان بوده اگر بد عمل شده باز هم کار آنها بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: البته من نمی خواهم کار دولت را در اینجا ارزیابی کنم. این همان تفکر شاهنشاهی است که می گوید شاه خطا نمی کند ولی اطرافیانش خطا می¬کنند اینطور نیست، آقای احمدی نژاد در حکمش به آقای مشایی تفکرش را نشان داد پس بنابراین این جریان انحرافی در دولت معنی ندارد این دیدگاه دولت است.

عارف در پاسخ به این پرسش که به نظر شما کلیت نظام نظرش در مورد ورود اصلاح طلبان به انتخابات چیست؟ گفت: اگر منظور دست¬اندرکاران اجرایی است انتظار سعه صدر از آنها می-رود، اما وجود این تنگ نظری ها که کوچکترین تریبونی را در اختیار اصلاح طلبان قرار نمی دهند به ضرر کشور است.

* تک قطبی کردن انتخابات به ضرر کشور است

وی اذعان کرد: تک قطبی کردن انتخابات به ضرر کشور است، باید از حضور اصلاح طلبان به عنوان یک جریان اصیل و ارزشی انقلاب حمایت کنند و اگر در فضای تک قطبی انتخابات برگزار شود نتیجه مشخص است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در باره اینکه اکنون برخی از نخبگان اگر متهم به فتنه باشند چگونه می¬خواهید از آنها استفاده کنید؟ گفت: اول باید دید فتنه چیست و چه کسی اتهام می زند، وقتی می گویم از همه استفاده می کنم یعنی در چارچوب قانون و قانون برای هر سمتی شرایط احراز را مشخص کرده است.

عارف تصریح کرد: مبنای ما قانون است، متنها من بحث شایسته سالاری را مطرح کردم و اگر واقعا فردی باشد که دارای شایستگی است سعی می کنم مشکلش را حل کنم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان دیدگاه های خود در مورد مباحث سیاست خارجی ایران و موضع گیری¬های ایران در قبال سوریه، تحولات خاورمیانه به اسم بیداری اسلامی یا بهار عربی و همچنین مذاکره با آمریکا، پیشبرد مذاکرات هسته ای و حمایت از مقاومت فلسطین پرداخت.

به گفته معاون اول رئیس جمهور در دوران اصلاحات عنوان کرد: اعتماد سازی موضوعی است که باید در سیاست خارجی آن را دنبال کرد در عین تعامل باید توجه به منافع ملی داشته باشیم.

عارف ادامه داد: در مورد آمریکا هم موضع همه این بوده است که تا ابد نمی گوییم رابطه با آمریکا باید قطع شود، به نظرم مذاکره با آمریکا باید زمانی انجام شود اما در شرایطی که وضعیت متعادل وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: الان بدترین شرایط برای مذاکره است؛ چراکه الان به خاطر تحریم ها و گرفتاری ها در موضع مطلوبی قرار نداریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در انتخابات آینده پیام ما به دنیا باید صلح باشد، گفت: کسی باید رئیس جمهور شود که اسمش و شخصیتش نشانگر صلح باشد.

حمایت از فلسطین و جنبش مقاومت جز راهبردهای اساسی ماست

عارف افزود: حمایت از فلسطین و جنبش مقاومت جزء راهبردهای اساسی ماست و منافع ملی ما ایجاب می کند که پشت سر سوریه بایستیم و زمانی که ما تنها بودیم در دنیای عرب کشور سوریه در کنار ما ایستاد امادعوای سوریه دعوای دو جریان داخل سوریه نیست و سوریه چوب پیشتازی در مقابله با اسرائیل را می خورد، اما باید به دنبال راه حل سیاسی برای سوریه بود.

وی همچنین در خصوص سیاست وزارت علوم مبنی بر افزایش ظرفیت دانشگاه ها در مقاطع بالاتر بیان کرد: سیاست افزایش ظرفیت بدون امکانات در دوره تحصیلات تکمیلی قطعا به ضرر کشور و تولید علم است، تحصیل در مقطع دکترا را تبدیل به حق هر فردی همانند مقطع لیسانس کرده ایم در حالی که دکترا حق نیست، مسئولیت است.

معاون اول رئیس جمهور در دوران اصلاحات در اامه خاطرنشان کرد: کسی باید وارد دکترا شود که پس از آن محور تحقیق و پژوهش و توسعه شود الان شرایط به گونه ای است که بیکاران دیپلم را به بیکاران لیسانس و این چند سال بیکاران لیسانس در حال تبدیل شدن به بیکاران فوق لیسانس و دکترا هستند.

* تفکیک جنسیتی راه حل مشکل ما نیست

عارف همچنین در پاسخ به این پرسش که تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها و اسلامی کردن می تواند تاثیر مثبت در عملکرد دانشگاه داشته باشد؟ بیان کرد: من با هیچکدام از سیاست ها موافق نیستم، تفکیک جنسیتی راه حل مشکل ما نیست ما مشکلی نداشتیم.

وی بیان کرد: اسلامی کردن دانشگاه کردن هم با بخش¬نامه نیست؛ چرا که دغدغه همه مسئولان این بوده که دانشگاه با مفهمومی که امام مدنظر داشته اسلامی شود که مهمترین شرط اسلامی کردن دانشگاه هم آزادی است.

* آزادی حق دانشجو ست، اگر ندادند گرفتنی است

عضو مجمع تشخصی مصلحت نظام ادامه داد: ما باید آزادی بیان و پس از بیان داشته باشیم، آزادی لطف نیست، حق دانشجو است و اگر ندادند گرفتنی است و دانشجو باید حق خودش را بگیرد وقتی دانشجو از حقش می گذرد تصور مدیر دانشگاه نیز بر این است که این فضای بسته و سکوت علامت رضایت دانشجو است.

عارف در پایان سخنان خود در خصوص عبور از بحران اقتصادی که در حال حاضر در کشور وجود دارد گفت: به خاطر سیاست های اشتباه به خصوص روزمرگی و تغییر روزانه سیاست ها کشور وارد این مشکلات شده است و هیچ راهی جز یک ثبات اقتصادی و تمکین به برنامه وجود ندارد و اگر دولت اجرای قانون برنامه را در دستور کار خود قرار می داد و به صورت روزمره سیاست هایی تعیین نمی کرد، اینگونه نمی شد.

منبع : مشرق