- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

همه چیر درباره پایان جهان در شب یلدا

0xc0e88411c3e97a43_0 [1]

 

به گزارش میرملاس نیوز؛ میلیون ها نفر در انتظار روز ۲۱ دسامبر، جمعه این هفته، نفس های خود را حبس کرده اند. آن ها در انتظارند تا ببینند آیا این روز ”پایان جهان” خواهد بود یا نه!؟

پیشینه این باور به پنج هزار سال پیش باز می گردد، آن هنگام که قبیله مایا معتقد بود که بیست و یکم دسامبر ۲۰۱۲، روز پایان جهان است.

برپایه این پیشگویی، یک حادثه کیهانی بزرگ، زمین را دگرگون خواهد کرد؛ جسمی غول پیکر که سیاره ”نپرو” نام دارد، با زمین برخورد خواهد کرد و انواع حیات بر آن را از میان خواهد برد. مساله جالب توجه این است که حدود ۱۰درصد از ساکنان ایالات متحده آمریکا و شماری دیگر از کشورها، به این پیشگویی ایمان دارند.

با وجود این که آژانس بین المللی هوا فضا بارها تاکید کرده است که این پیشگویی صحت ندارد، اما ۵ کشور در آمریکای جنوبی از روز جمعه آینده، شاهد جشن های بی سابقه ای خواهند بود که سه روز به طول خواهد انجامید.

به گزارش عصرخبر، آن چه که بر بیم ها افزوده این است که چند روز پیش، سه خورشید در آسمان شهر شانگهای پدیدار شد. البته دانشمندان تاکید کرده اند که این پدیده فضایی ناشی از بازتاب و شکست نور خورشید است که ”خورشید جعلی” یا ”خورشید شبح” نامیده می شود.

به عقیده کارشناسان، دلایل ترس از پایان جهان و تبلیغ پیشگویی های مایاها، به تغییر آب و هوا و هالیوود باز می گردد. هالیوود متهم شده است که با ساخت فیلم مشهور ”۲۰۱۲” که از پایان جهان حکایت می کند، در ترویج این باور نقش گسترده ای داشته داشت. علاوه بر این، باید کتاب ”عهد مایا” نوشته استیو الیتن، رمان نویس آمریکایی را نیز افزود.

میان پایان جهان و آغاز دوره زمانی جدید، شرکت های گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه در آمریکا و اروپا، سرگرم افزایش درآمد خود هستند. هر چه به ۲۱ دسامبر نزدیکتر می شویم، بر سفرهای گردشگری و جشن های بزرگ به این مناسبت، به شکل بی سابقه ای افزوده می شود.

مایاها صدها سال پیش ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ را در تقویم خود روز خاموشی جهان پیش‌بینی کردند. برخی با قبول این پیش‌بینی از قرار گرفتن تمامی سیاره‌ها بر روی یک خط در این روز خبر می‌دهند. منجمان اما به این باور سر تکان می‌دهند.

اگر به مایا‌ها باشد، همگی ما ‌تنها چند روزی بیشتر وقت نداریم تا با این دنیا و متعلقاتش خداحافظی کنیم، بار سفر بی‌بازگشتی را ببندیم، به همه کارهای ناکرده بیندیشیم و آهی از سر حسرت بکشیم که این عمر گران‌مایه حالا که نوبت به نسل ما رسید، چه کوتاه و بی‌برکت شد.

در تقویم مایاها که به صدها سال پیش باز می‌گردد، پیش‌بینی شده که جهان در روز ۲۱ دسامبر سال ۲۰۱۲ پایان می‌یابد. پیش‌بینی این قوم سرخپوست که یکی از تمدن‌های پیشرفته در آمریکای مرکزی به شمار می‌رفت، مورد باور و توجه برخی از انسان‌های عصر حاضر هم قرار گرفته است. به طوری که از آغاز سال ۲۰۱۲ بحث بر سر پایان جهان در این روز شدت گرفت.

این گمانه‌زنی‌ها با نزدیک شدن به روزهای پایانی ۲۰۱۲ وزن بیشتری یافتند و برخی حتی کوشش کردند تا پای علم نجوم را وسط کشیده و بر پیش‌بینی مایاها مهر تأیید بزنند. به گفته این دسته در روز نامبرده تمامی سیارات منظومه شمسی همانند یک رشته از مروارید‌ها در یک گردنبند در امتداد هم قرار خواهند گرفت.

اما منجمان با شنیدن این حرف تنها سر تکان می‌دهند. کارولین لیفکه، از مرکز نجوم دانشگاه هایدلبرگ می‌گوید در این روز هیچ صورت فلکی خاصی به وجود نمی‌آید و همه چیز در کهکشان و راه شیری به همان شکل همیشگی باقی خواهد ماند. او اضافه می‌کند که روز ۲۱ دسامبر برای منجمان روز “انقلابین” است.

این حالت در اصطلاح ستار‌ه‌شناسی دو نقطهٔ “انقلاب” زمستانی و تابستانی روی دایره‌البروج است که در بیشترین فاصله زاویه‌ای از استوای آسمان قرار دارد. با رسیدن خورشید به نقطه انقلاب زمستانی فصل سرما آغاز می شود و خورشید در جنوبی ترین میل آسمانی است.

دانشمندان آمریکایی در خرابه‌های یک شهر باستانی در گواتمالا قدیمی‌ترین تقویم مایاها را کشف کردند. در این تقویم که شامل ۷ هزار سال آینده می‌شود، پیشگویی “پایان جهان در سال ۲۰۱۲ ” بازتابی ندارد.

“پایان جهان در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲”

فلوریان فرای‌اشتتر فیزیکدان، منجم و نویسنده نیز ۲۱ دسامبر را روز خاموشی جهان نمی‌داند و تأکید می‌کند: «اگر قرار بود در این روز صورت فلکی خاصی ایجاد شود، دانشمندان از صدها سال پیش از آن خبر می‌داشتند.»

این دانشمند آلمانی گذر اخیر زهره از مقابل قرص خورشید را که در تابستان امسال رخ داد مثال می‌زند و اشاره می‌کند که در این گذر تنها سه جرم آسمانی بر روی یک خط قرار گرفتند. به گفته وی قرار گرفتن تمامی سیارات کهکشان راه شیری بر روی یک خط پدیده‌ای بسیار بعید است که به فرض محال هم اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تأثیری بر روی کره زمین نخواهد داشت.

کپسول‌های نجات برای بشریت

در این میان برخی از مردم ترجیح داده‌اند تا به جای گوش دادن به اظهارات منجمان و دانشمندان به دنبال راه‌هایی برای روز موعود باشند. لیو کیوآن، کشاورز ۴۵ ساله چینی یکی از کسانی‌است که در کارگاهش در حومه پکن چندین کپسول نجات ساخته که به گفته خودش همانند کشتی نوح عمل می‌کند و از جان سرنشینان حتی در صورت وقوع سونامی یا زمین‌لرزه محافظت می‌کند.

او در مورد این کپسول‌نجات به خبرگزاری فرانسه گفته است: «این کپسول همانند یک توپ پینگ‌پنگ است. هر چند پوسته نازکی دارد اما می‌تواند فشار بالایی را تحمل کند.»

در این کپسول همچنین محفظه‌ای برای ذخیره اکسیژن، غذا و آب در نظر گرفته شده است. این کشاورز چینی می‌گوید: «اگر واقعا ۲۱ دسامبر آخرالزمانی وجود داشته باشد، می‌توانید بگویید که من گامی برای نجات بشریت برداشتم.»

اجاره چادر ۴۵۰ و منزل ۲۰۰۰ دلار برای یک شب در روستایی فرانسوی

روستای “بوگاراش” در جنوب فرانسه از نظر باورمندان به “پایان جهان” امن ترین مکان به شمار می آید از این رو در ظرف روزهای گذشته به یکی از گرانترین مناطق جهان تبدیل شد.

بر اساس گزارش روزنامه “المصری الیوم” اجاره یک منزل ۴ اتاقه در این روستا برای تنها یک روز ۲۰۰۰ دلار عرضه شده است.

بر اساس این گزارش همچنین اجاره یک چادر برای یک روز به حدود ۴۵۰ دلار رسیده است.

“المصری الیوم” در گزارش خود می افزاید که تمام اتاق های هتل “لو پریز” در روستای “بوگاراش” از روزها قبل روزو شده وساکنان آن در انتظار روز موعود هستند.

این در حالی است که پایگاه اطلاع‌رسانی ناسا در واکنش به این شایعات گفته است که زمین بیش از ۴ میلیارد سال عمر خواهد کرد و در سال ۲۰۱۲ هیچ خطری زمین را تهدید نمی‌ کند.

در چند سال اخیر شایعات زیادی در مورد پایان گرفتن دنیا در ۲۱ دسامبر سال ۲۰۱۲ یعنی مصادف با ۳۰ آذر و شب یلدا به گوش می رسد که باعث شده تا در این روزها بسیاری از مردم دنیا دچار استرس های مختلف شوند و همچنین آمارهایی از خودکشی نیز در کشورهای آمریکای جنوبی به خاطر پایان یافتن دنیا بدست آمده است.

تمام شایعات درباره پایان یلدایی جهان

از آن جایی که هیچ مبنایی برای حقیقی بودن این حرف ها وجود ندارد نمی تواند آن ها را باور کرد و تنها باید به شکل یک شایعه با آن ها روبرو شد. در مورد نحوه پایان پذیرفتن دنیا نیز شایعات مختلفی به وجود آمده است که در اینجا تمامی شایعاتی که در مورد نحوه پایان یافتن دنیا و سال ۲۰۱۲ وجود دارد می پردازیم:

تقویم مایاها

این تقویم توسط تمدنی پیشرفته به نام مایاها در حدود ۲۵۰ تا ۹۰۰ میلادی بوجود آمده است. شواهد مربوط به امپراطوری مایا به قسمتهای جنوبی مکزیک تا گواتمالا و اِل سالوادور می رسد. سال مبدأ در شمارش طویل مایایی در «۰.۰.۰.۰.۰» آغاز می شود. هر صفر از ۰-۱۹ تغییر می کند که هرکدام نشاندهنده ی روزهای مایایی است.

برای مثال اولین روز از شمارش طویل به صورت ۰.۰.۰.۰.۱ نوشته می شود. این عدد اضافه می شود تا روز ۱۹. با افزوده شدن ۱ روز دیگر یعنی ۲۰ روز به صورت زیر نوشته می شود: ۰.۰.۰.۱.۰ این شمارش تا ۰.۰.۱.۰.۰ ادامه می یابد(حدود یک سال ) و همینطور تا ۰.۱.۰.۰.۰ (حدود ۲۰ سال) و ۱.۰.۰.۰.۰ (حدود ۴۰۰ سال). از همین رو تاریخ ۲.۱۰.۱۲.۷.۱ در تقویم مایایی نشان دهنده ی تاریخ تقریبی ۱۰۱۲ سال و ۷ ماه و ۱ روز است. سه ستون نوشته شده توسط مایایی ها: ستون سمت چپ نشاندهنده ی تاریخ ۸.۵.۱۶.۹.۹ یا ۱۵۶ میلادی است.

رسالت مایایی تماما بر این اساس است که هنگامی که شمارش بلند مایایی تمام شود، اتفاق بدی بوقوع خواهد پیوست. متخصصین مایا از هر دو عدد ۱۳ و ۲۰ استفاده می کنند. طبق نظر ایشان پایان این دوره می تواند در ۱۳.۰.۰.۰.۰ روی دهد. و این تاریخ برابر با ۵۱۲۶ سال است. این شمارش بلند دوره در ۰.۰.۰.۰.۰ آغاز شده است که مطابق ۱۱ آگوست ۳۱۱۴ پیش از میلاد می شود. شمارش طویل دوره ی مایاها در ۵۱۲۶ سال بعد از این تاریخ یعنی در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ به پایان می رسد. این در حالی است که به تازگی کشف هایی در غارهای مختلف دوران مایا شده است که نشان می دهد این تقویم در این نقطه پایان نمی پذیرد و همچنان ادامه دارد.

البته پایان یافتن یک تقویم که حتی در بین محققان نیز اختلاف های در مورد آن وجود دارد نمی تواند دلیلی برای پایان یافتن دنیا باشد. در نتیجه، این قبیل پیش بینی ها نه تنها مبنای علمی ندارد بلکه از خرافات و اعتقادات اسطوره ای اقوام باستانی ریشه گرفته است. توجه مردم جهان به این قبیل خرافات نشان دهنده ی عمق خرافه پرستی و جهل علمی نسبت به یافته های دقیق و جهانی علمی امروز است.

پیش بینی های نوستراداموس

نوستراداموس،* «پیشگوی» یهودی- فرانسوی سده شانزدهم میلادی، نامدارترین «پیشگوی» دوران معاصر است ولی این بدان معنا نیست که او واقعاً پیشگو یا پیشگویی بزرگ بود. در چند سال اخیر صحبت های بسیار زیادی در مورد کتاب های رباعی او به گوش رسیده است که در آن ها به پایان دنیا و از بین رفتن همه چیز اشاره شده است. همچنین برخی از رباعی های آن را می گویند به سال ۲۰۱۲ اشاره می کند و پایان دنیا را در این سال می بیند.

جالب است که پیشتر گفته می‌شد بر اساس نظر نوستراداموس پایان جهان در سال ۳۷۹۷ میلادی رخ خواهد داد؛ حال چگونه این تاریخ بیش از یکهزار سال طی فقط چند سال اخیر عقبتر کشیده شده است خدا می‌داند! بسیاری از دانشمندان به لحاظ سطحی و مبتذل بودن بحث نوستراداموس وارد این حوزه نشدند، اما برخی نیز با نگاه به وسعت مقبولیت تفکرات وی از سوی عوام الناس، دست به روشنگری‌هایی در مورد او زدند.

 ویل دورانت نویسنده کتب معروف: تاریخ تمدن، لذات فلسفه، تاریخ فلسفه و… در مورد نوشته‌ها و اشعار نوستراداموس معتقد است : چنان ماهرانه در لفاف ابهام پیچیده شده بود که هر سطر آن می‌توانست تقریباً بر هر واقعه ‏ای از تاریخ آینده انطباق یابد دورانت در مورد او می‌نویسد: کتاب نوستراداموس مشتمل بر صدها فقره پیشگویی به زبان فرانسه گنگ و مبهم است و قابل تفسیر و تأویل‏‌های متفاوت و حتی متعارض. او در این کتاب به پیشگویی حوادث از نیمه سده شانزدهم تا «پایان جهان» پرداخته که به ‏زعم او در سال ۳۷۹۷ میلادی رخ خواهد داد.

شایعات و نظریه های خورشیدی و کهکشانی

یکی از راه هایی که برخی به دنبال اثبات پایان یافتن دنیا در سال ۲۰۱۲ هستند استفاده از کهکشان ها و ستارگان است که در کل می توانند دلایلی منطقی تری باشند اما همین دلایل به ظاهر منطقی نیز با چند برهان ساده از هم فرومی پاشند و توخالی بودن ان ها ثابت می شود.

ابرهای تاریک کهکشان راه شیری وقتی با تلسکوپ‌های مجهز به مادون قرمز مشاهده می‌شوند، به شکل فضاهای کم نوری به چشم می‌آیند که در واقع در اثر تراکم کم ستارگان در یک نقطه به وجود آمده‌اند. از طرف دیگر، در کهکشان راه شیری سیاه چاله عظیمی وجود دارد که ۴میلیون برابر خورشید وزن دارد و در میانه قوس کهکشان جا خوش کرده. فرضیه‌های مرتبط با پایان جهان در سال ۲۰۱۲ از این دو واقعیت نجومی استفاده کرده و واقعیت سومی را هم به آن اضافه کرده اند تا به ادعاهایشان درباره پایان جهان در سال ۲۰۱۲ رسمیت بدهند.

این واقعیت، به نزدیکی خورشید در روز ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ به مرکز کهکشان اشاره دارد و نظریه پردازان پایان جهان، از این سه گزاره منطقی، یک نتیجه غیرمنطقی و غیر علمی ارائه داده اند؛ این که در رور ۲۱ دسامبر خورشید و زمین برای اولین بار هم تراز می‌شوند و زمین از وضعیت کنونی که بعد سوم است به بعد صفر تغییر کرده و سپس به بعد چهارم تغییر می‌کند. در این گذار هم جهان با تغییر بزرگی روبرو می‌شود و سه روز تاریکی جهان را فرا می‌گیرد. ۳ روزی که گفته می‌شود در روزهای ۲۳، ۲۴، ۲۵ دسامبر ۲۰۱۲ یعنی سوم تا پنجم دی ماه ۹۱ خواهد بود.

منجمان و متخصصین این عرصه در رد ادعاهای نظریه پردازان آخرالزمان می‌نویسد که در روز ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ خورشید در جایگاه ۶٫۶ درجه شمالی مرکز کهکشان قرار می‌گیرد و این باعث می‌شود صور فلکی به گونه ای متفاوت روشن شوند. تا جایی که ماه ۱۳ برابر حد معمول و نزدیک تر از همیشه به چشم خواهد آمد. این اتفاق تعبیر اشتباهی را درباره تقارن و همترازی خورشید، زمین و سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری به وجود آورده و مبنای نظریه پردازی‌های پیشگویان پایان جهان شده است. در حالی که در واقع ستارگان در روز ۲۱ دسامبر دچار تغییر و تحول نمی‌شوند و صرفا فاصله خورشید از محور زمین باعث تغییرات شکلی ستاره‌ها است.

برخورد سیاره ناشناخته با زمین

چند سال پیش، تلسکوپ فضایی هابل تصویری بی‌نظیر از ستاره متغیر ۸۳۸ صورت‌فلکی تکشاخ را در فاصله بیست‌هزار سال‌نوری تهیه کرد که ستاره‌ای از نوع غول‌سرخ را همراه با غبار اطرافش نشان می‌داد؛ اما برخی گفتند این تصویر حاوی شواهدی از یک دنیای موهومی با نام سیاره ایکس و نیبیرو است و در مسیری واقع شده که تا سال ۲۰۱۲ به زمین اصابت خواهد کرد.

اگر جرم یا سیارکی در مسیر برخورد با زمین باشد از سالها قبل مدار آن را می توان محاسبه کرد.و از طرفی جرم این اجرام آنقدر ناچیز است که بر جزر و مد هم بی تاثیر خواهند بود .

نظر قرآن در مورد پایان دنیا

با نگاهی به مجموعه آیات قرآن در می یابیم که قرآن زوال و نیستی جهان کنونی را مترادف با نیستی محض آن نمی داند بلکه آن را در بخشی از یک فرآیند قرارداده که به مفهومی پایانی برای آن متصور نیست. به این معنا که نیستی و زوال دنیا و جهان مادی کنونی برای تبدیل شدن به جهانی نو با شکل و شمایل و ماهیتی دیگر می باشد.

تبدیل جهان مادی به جهانی دیگر نیازمند فروپاشی این دنیای مادی است که قرآن از آن به «یوم تبدل الارض غیرالارض والسموت» تعبیر می کند. آن چه از آیات قرآن و حتی بعضی از سوره های اختصاصی که به مسأله پرداخته است برمی آید، جهان هنگام تبدل از صورتی به صورت دیگر و ایجاد «طرحی نو» دچار حوادث و رخدادهایی می گردد که در قرآن از آن به «اشراط الساعه » تعبیر شده است.

در قرآن کریم به بسیاری از دگرگونی های طبیعی که در آن زمان رخ خواهد داد اشاره شده است مثل : -ظهور دود (گاز) در آسمان -دمیده شدن صور – تاریک شدن خورشید، ماه و ستارگان -شکافتن کرات – زلزله شدید – فروپاشی کوه ها و ….

«وَ یَقُولُونَ مَتَى هَـذَا الْوَعْدُ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ ، قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِندَ اللَّهِ وَإِنَّمَا أَنَا نَذِیرٌ مُّبِینٌ ، فَلَمَّا رَأَوْهُ زُلْفَهً سِیئَتْ وُجُوهُ الَّذِینَ کَفَرُوا وَقِیلَ هَذَا الَّذِی کُنتُم بِهِ تَدَّعُونَ »( سوره ملک ،آیه ۲۵-۲۷) ؛ «و می گویند: اگر راست می گویید، این وعده کی خواهد بود؟» بگو! «علم [آن] فقط پیش خداست و من صرفا هشدار دهنده ای آشکارم.» و آن گاه که آن[لحظه موعود] را نزدیک بینید، چهره های کسانی که کافر شده اند در هم رود، و گفته شود؛ «این است، همان چیزی که آن را فرا می خواندید!»

« یَسْأَلُکَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَهِ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ وَمَا یُدْرِیکَ لَعَلَّ السَّاعَهَ تَکُونُ قَرِیبًا »( سوره احزاب ، آیه ۶۳) ؛ «مردم از تو درباره رستاخیز می پرسند، بگو «علم آن فقط نزد خداست» و چه می دانی؟ شاید رستاخیز نزدیک باشد».

خداوند بلند مرتبه به پیامبر عظیم الشأنش که علم نبوی دارد دستور می دهد به مردم بگو من زمان وقوع قیامت را نمی دانم و علم آن نزد خداست و بس که در چنین روزهایی هر کسی به خود جرأت ندهد که وقتی برای قیامت تعیین کند ، چرا که حکمت خداوند متعال ایجاب می کند که زمان قیامت پنهان باشد تا هر کس ظرقیت وجودی خود را نشان دهد اگر بنا بر دانستن زمان قیامت و مشخص بودن آن بود خداوند متعال خود به آن اشاره می کرد.
همانطور که مشاهده می کنید خداوند متعال در قرآن نی به این موضوع اشاره می کند که تنها او از پایان دنیا با خبر است و حتی پیامبر نیز به این درجه نرسیده است. این در حالی است که این روزها بسیاری از مردم کشور ما نیز در گیر این موضوع شده اند و برخی از دروغ هایی که حتی خود غربی ها نیز آن را باور ندارند باور کرده اند.

منبع : عصر ایران