تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
8

اخلاق انتخاباتی

  • کد خبر : 1503
  • 02 اسفند 1390 - 1:48

  شهناز خسروی: ایران سرزمین پهناوری است با فرهنگ ها و خرده فرهنگ های مختلف ولی  آن‌چه هست نقاط مثبت و منفی مشترکی همه‌ی ما ایرانی‌ها را به هم پیوند می‌زند. نقاط مثبت را به اندازه‌ی کافی بزرگ کرده‌ایم: نژاد آریایی، گذشته‌ی باشکوه، هنر نزد ایرانیان است و بس… ولی از اعتراف به نداشته‌هایمان واهمه […]

 

شهناز خسروی:

ایران سرزمین پهناوری است با فرهنگ ها و خرده فرهنگ های مختلف ولی  آن‌چه هست نقاط مثبت و منفی مشترکی همه‌ی ما ایرانی‌ها را به هم پیوند می‌زند. نقاط مثبت را به اندازه‌ی کافی بزرگ کرده‌ایم: نژاد آریایی، گذشته‌ی باشکوه، هنر نزد ایرانیان است و بس… ولی از اعتراف به نداشته‌هایمان واهمه داریم. دگماتیزمی که همه‌ی ما -چه نخبه و چه عامی-به آن دچار هستیم، مانع از این است که کاستی‌ها و ضعف‌های خود را بپذیریم و همواره علت نابسامانی‌ها و توسعه‌نیافتگی‌مان را خارج از مجموعه خود جست‌وجو می‌کنیم. پذیرفتن خطاها را نفی بنیان‌های فکری و حتا وجودی خود تلقی کرده و از مواجهه با آن‌ها هراس داریم.

این بحث نه در پی تخطئه ارزش‌های فرهنگی و تاریخی است و نه نادیده‌گرفتن عوامل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی که مقدرات ملتی را رقم می‌زند بلکه تنها اعتراف به داشتن یک خصیصه‌ی فرهنگی است که مانعی جدی در فرآیند توسعه، با توجه به رابطه‌ی دیالکتیکی فرهنگ و توسعه، به شمار می‌رود.

آن‌چه مرا به نوشتن این مطلب واداشت دیدار تصادفی از وب‌سایتی است که اخبار مربوط به انتخابات کوهدشت را پوشش می‌دهد. این وب‌سایت در شرایطی که آمار بازدیدکنندگان سایت‌های قدیمی‌ترین  وپرتیراژترین نشریات لرستان به هزار کلیک در روز نمی‌رسد، در روز ۲۳ بهمن، یعنی روز اعلام  نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای نمایندگی مجلس، بالغ بر ۱۷ هزار بازدید کننده داشته است.

این رقم برای جمعیت ۲۱۲ هزار نفری شهرستان کوهدشت، رقم چشم‌گیری است و از شور انتخاباتی مردم این شهرستان، هم چون دوره های پیشین خبر می‌دهد. شوری که انتظار می‌رود هرچه بیش‌تر با شعور آمیخته شود.

از اخلاق انتخاباتی کاندیداها، بایدها ونبایدها، از وظایف نمایندگان و موفق بودن یا نبودن آن‌ها و …سخن بسیار رفته است. ولی شاید آن چه کمتر به بوته‌ی نقد کشیده شده، اخلاق انتخاباتیِ انتخاب کنندگان است و خطاهایی که ممکن است از هر یک از  ما به عنوان کنشگر سر بزند. از این دیدگاه و باعطف به مقدمه‌ای که ذکر شد، چند پرسش را با همشهریان عزیز وهم‌چنین اصحاب رسانه در میان می‌گذارم:

به راستی معیار ما برای انتخاب نماینده‌ی مجلس چیست؟چند درصد از ما فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی و پیوندهای قبیله‌ای و عشیره‌ای، به پای صندوق‌های رای می‌رویم؟ کدام‌یک از ما، به ویژه اهالی رسانه،کاندیداها را به چالش جدی می‌کشانیم و از آن‌ها می‌خواهیم برنامه‌ای مدون در حد توان خود،  برای دوره‌ی نمایندگی احتمالی‌شان ارائه دهند؟ و از همه مهم‌ترآیا در پی گرفتن ضمانت اجرایی از آن‌ها، در صورت راه یابی به مجلس هستیم؟

بدیهی است که از نماینده‌ها انتظار معجزه نداریم ولی آیا حداقل‌ها را در طول دوره‌ی وکالتشان از آن‌ها مطالبه کرده‌ایم؟ در شرایطی که  چنین حضور پرشوری در صحنه داریم آیا تلاش کرده‌ایم با تکیه برکنش و روان جمعی و پرهیز از دخالت دادن انگیزه‌های شخصی در امر انتخابات، در جهت مصالح شهر، استان  و کشور خود گام برداریم؟

آیا جز این است که توقع بیش‌تر ما از داوطلب پیروز، این است که به حل فلان دعوی ما کمک کند یا ما را بر بهمان مسند بنشاند یا…؟

انتظار می‌رود اجازه ندهیم شور همگانی ما فرو‌کش کند بلکه با میل هرچه بیش‌تر به سوی شعور و تمیز واقعیت و رؤیا ، بلوغ فکری و اخلاقی خود را در زمینه‌ی مشارکت اجتماعی و سیاسی به نمایش بگذاریم و فراموش نکنیم کسی که به مجلس می‌رود، بناست نماینده‌ی همه‌ی ما باشد!

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=1503

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 19در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۹
  1. khanom khosravi ali bod man b nobey khodam az shoma tashkor mikonam vali aksaran tavajo nemikonan

  2. با سلام خدمت خانم خسروی
    کاملا باهات موافقم و در همه ادوار گذشته مشارکت در کوهدشت در حد صددرصد بوده و وکلای انتخابی بدون توجه توجه از این شور ومشارکت از کنار آن گذشته وبه حاشیه رفته اند

  3. خانم خسروی شما به هر سبکی که می نویسید آدم و تحت تاثیر میذارین…. بازم افرین میگم به قلم زیبا و تاثیر گذاری که دارین

  4. خانم خسروی با تشکر از متن زیباتون،که حرف دل خیلی هاست.
    نظرم اینکه نمیشه هو و جنجال را شور انتخاباتی نامید مردم ما با این حرفا خیلی فاصله دارند.اینجا فعلا شور پست و میز پررنگتر از شور انتخاباتی است و متاسفانه نماینده ی که میره مجلس نماینده ی یه گروه می شه نه برای همه.

  5. از مدیریت محترم میرملاس نیوز انتظار است این مقاله و مقالاتی که بیشتر به مسائل و مشکلات و ارائه راه حل و یا به نوعی به فرهنگ سازی صحیح می پردازند بیشتر در معرض دید بازدید کنندگان قرار دهند /

    با تشکر از همه صاحبان فکر و اندیشه و قلم و بیان که زحمت می کشند و مردم را در راستای مسیر درست انتخاب قرار می دهند

  6. سلام به سرکار خانم خسروی و همه مخاطبین
    …………………….

  7. آفرین خانم خسروی …………..

  8. خانم خسروی مرحبا بر شما و قلم زیبا و تاثیر گذارتون .امیداروم روزی برسه که مردم ما از زاویه ای که شما میبینید مسایل را ببینند و تحلیل کنند.

  9. افرین بر مدیر وب سایت میر ملاس که الحق و الانصاف اپدیت اپدیته

  10. خیلی اثر گذار بود. باید گفت که هرکسی باید براساس آرمانهاش رای بده. هرکسی که برای برتری طلبی و استفاده از رانت روی اعتقاداتش پا بذاره به روح و هویت خودش خیانت کرده. 

  11. نژاد آریایی؟

  12. مرصی خانم خسروی . استفاده کردیم

  13. خانم خسروی سپاس به خاطر مقاله خوب و نگاه واقع بینانه شما. من هم با شما موافقم .تک تک ما در مقابل انتخاب هایمان و به طور کلی رفتار اجتماعیمان مسئول هستیم .امیدوارم که باز هم خواننده مطالب زیبا و پربارتان باشیم.

  14. افرین خسروئ

  15. با سلام و عرض ادب واحترام

    همه ی گفته های شما متین…
    همه ی تاکیدات شما بجا…
    …..اما همه ی رنجهای پوچی که مردمان این دیار همه سوخته-همه ناچار-سالهاست به دوش که نه-به جان میکشند همچنان رو به بالایی دارد ورنج عمیق-عمیق-عمیقه سالیانه عمر منست که چرا رنج کشیدن هماره هست و عبرت نیست!!!
    از تمامی عزیزان دیارم خواهانه درک این فاصله هستم واینکه با جماعت مسند پسند ومردم گریز بر یک خوان نشستن و حتی در یک مسیر اندیشیدن روا نیست.
    باشد که اراده مان براین باشد که از رای دهنده گان نباشیم!
    ……………………….

  16. جدی جدی خیلی آفرین!

    آقای مدیر پیداست که جرات خواندن نوشتار مخالف با افکار خودتان را ندارید
    شما بهترست حرفه ی مقدس خبرنگاری را کنار بگذارید و در جستجوی راهی دیگر برای ابراز بودن باشید!

    بدرود

  17. خانم خسروی با شما کاملا موافقم.

  18. درود
    با احترام باید بگم که همه ما فقط یاد گرفتیم مسائل رو سطحی بیبینیم و با گفتن به به و آفرین از کنار مسائل بگذریم افسوس که حاضر نیستیم با انتخابی درست خودمون رو از این وضعیت اسف بار نجات بدیم
    چرا وقتی کسی همانند دکتر تقی زاده کاندید میشن اما تعرفه ما بنام ………و…………و…………..به صندوق وارد میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  19. خانم خسروی احسنت بر شما وبر قلم زیبا وافکارروشن شما

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.