تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
11

با وجود وعده ایجاد ۲.۵ میلیون شغل در سال جاری رخ داد/ لرستان مقام دوم بیکاری کشور را دارد!

  • کد خبر : 15171
  • 02 دی 1391 - 9:00

  به گزارش میرملاس نیوز؛ بررسی این شاخص در بین زنان و مردان نشان می‌دهد نرخ بیکاری در این گروه سنی در میان زنان به مراتب بالاتر از مردان است . نرخ بیکاری در میان مردان این گروه سنی ۲۴.۸ درصد و در میان زنان این گروه سنی ۴۸.۵ درصد بوده است . به این […]

ImageThumb2

 

به گزارش میرملاس نیوز؛ بررسی این شاخص در بین زنان و مردان نشان می‌دهد نرخ بیکاری در این گروه سنی در میان زنان به مراتب بالاتر از مردان است . نرخ بیکاری در میان مردان این گروه سنی ۲۴.۸ درصد و در میان زنان این گروه سنی ۴۸.۵ درصد بوده است . به این ترتیب زنان در این گروه سنی شانس بسیار پایینی برای یافتن کار دارند.

دولت در حالی وعده ایجاد ۲.۵ میلیون شغل را داده است که تازه‌ترین گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان دهنده افزایش نرخ بیکاری در کشور در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل است .

به نقل از«قانون»، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در کشور به ۱۲.۴ درصد رسیده است که نسبت به تابستان سال گذشته افزایش محسوسی را نشان می‌دهد . در تابستان سال ۱۳۹۰ نرخ بیکاری در کشور ۱۱/۱ درصد اعلام شده بود.
بر اساس این گزارش بیکاری همواره یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصاد ایران است . این مشکل در حالی وجود دارد که طی سال‌های اخیر نیروی کار زیادی از ایران با هدف یافتن فرصت‌های شغلی بهتر مهاجرت کرده است. در سال‌های گذشته جنجال‌هایی بر سر خروج نیروهای تحصیلکرده و حرفه‌ای بر پا شد، به عنوان مثال بحث‌های فراوانی بر سر خروج پرستاران از ایران منتشر شد اما با این حال ایران در شرایطی که درگیر خروج نیروهای حرفه‌ای و تحصیلکرده از بازار کار است با نرخ بالای بیکاری نیز روبه‌روست. بر اساس این گزارش سیاست‌های فراوانی به منظور کاهش نرخ بیکاری در دستور قرار گرفته است اما با این حال هنوز نرخ بیکاری در ایران بالاست و بسیاری از کارشناسان نرخ اشتغال را نیز غیر واقعی می‌دانند چرا که با شاغل شدن افراد از دام مشکلات مالی رها نمی‌شوند و به دلیل پایین بودن سطح دستمزد ، برخی از وجود بیکاری پنهان در میان شاغلین یاد می‌کنند . بر اساس این گزارش، بخش کشاورزی ۲۰.۳ ، بخش صنعت ۳۲.۷ و بخش خدمات ۴۶.۹ اشتغال در تابستان ۹۱ را به خود اختصاص داده است. نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در تابستان سال جاری ۳۸.۲ درصد بوده است . این نرخ در بین مردان ۶۲.۳ درصد و در بین زنان ۱۴.۱ درصد محاسبه شده است. همچنین نتایج نشان می‌دهد درصد جمعیت فعال ۱۰ سال و بیشتر در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است به طوری که نرخ مشارکت اقتصادی در نقاط روستایی ۴۱.۱ درصد و در نقاط شهری ۳۷.۲ درصد بوده است . در صورتی که جمعیت ۱۵ ساله وبیشتر ، جمعیت در نرخ کار تلقی شود، نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور ۴۱.۸ درصد خواهد بود . این شاخص در بین مردان ۶۸.۳ درصد و در بین زنان ۱۵.۴ درصد محاسبه شده است. همچنین نرخ مشارکت در نقاط شهری ۴۰.۵ و در نقاط روستایی ۴۵.۴ درصد محاسبه شده است.

نرخ بیکاری بین ۲۰ تا ۲۴ ساله‌ها، دو برابر کشور

بررسی‌ها نشان می‌دهد بالاترین نرخ بیکاری کشور در میان جمعیت ۲۰ تا ۲۴ ساله‌ها وجود دارد . این آمار بیانگر آن است که وضعیت در بین جوانان کشور بحرانی‌تر از سایر گروه های سنی است . بیکاری بالا در میان این گروه طبیعتا به تاخیر در زمان ازدواج منجر خواهد شد.

طی سال‌های اخیر نیز کاهش ازدواج در این سنین و بالا رفتن قابل توجه سن ازدواج را برخی از کارشناسان به پایین بودن نرخ اشتغال در این گروه سنی نسبت می‌دهند. نرخ بیکاری بر اساس آمار مرکز آمار ایران در سنین ۲۰ تا ۲۴ ساله برابر با ۲۹.۴ درصد بوده است. بررسی این شاخص در بین زنان و مردان نشان می‌دهد نرخ بیکاری در این گروه سنی در میان زنان به مراتب بالاتر از مردان است . نرخ بیکاری در میان مردان این گروه سنی ۲۴.۸ درصد و در میان زنان این گروه سنی ۴۸.۵ درصد بوده است . به این ترتیب زنان در این گروه سنی شانس بسیار پایینی برای یافتن کار دارند.

نرخ بیکاری شهرها، دو برابر روستاها

این گزارش نشان می‌دهد نرخ بیکاری در شهرها به مراتب بالاتر از روستاهاست . ممکن است دلیل این وضعیت پایین بودن سطح دستمزد در روستاها باشد و کار کشاورزی و فصلی سبب می‌شود اغلب روستاییان امکان فعالیت را داشته باشند اما در شهرها قاعده و قانون اشتغال با تغییراتی روبه‌روست . از سوی دیگر نرخ بالای مهاجرت از روستاها به شهرها نشان دهنده آن است‌که با وجود پایین بودن نرخ بیکاری در روستاها، باز هم روستاییان امکان تامین معیشت و زندگی معمول را ندارند و ترجیح می‌دهند به محض یافتن موقعیتی بهتر به شهرها مهاجرت کنند. نرخ بیکاری در شهرها برابر با ۱۴.۵ درصد و در روستاها برابر با ۷.۱ درصد برآورد شده است . این نرخ بیکاری با در نظر گرفتن جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر مورد محاسبه قرار گرفته است .

اشتغال ناقص، ۸.۲ درصد

گزارش مرکز آمار حاکی است ۸.۲ درصد از اشتغال تابستان ۹۱ به اشتغال ناقص اختصاص داشته است. اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع، حاضر در سر کار یا غایب موقت از محل کار بوده، به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و امثال آن کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده‌اند. بررسی وضع شغلی شاغلان نشان می دهد، درصد شاغلان در بخش خصوصی (کارفرمایان، کارکنان مستقل، مزد و حقوق بگیران بخش خصوصی و تعاونی و کارکنان فامیلی بدون مزد) ۸۲.۴ و درصد شاغلان در بخش عمومی (مزد و حقوق بگیران بخش عمومی) ۱۷.۶ بوده است. در تابستان ۹۱ استان‌های فارس و لرستان به ترتیب با ۲۱.۲ و ۲۰.۵ درصد بیشترین میزان بیکاری و استان‌های خراسان جنوبی و سمنان به ترتیب با ۶.۳ و ۷.۲ درصد کمترین میزان بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند. این گزارش حاکی است استان‌های گلستان و کرمان به ترتیب با ۲۰.۹ و ۱۷.۲ درصد بیشترین میزان اشتغال ناقص و استان‌های یزد و سمنان به ترتیب با ۲.۶ و ۳ درصد کمترین میزان اشتغال ناقص را در تابستان ۹۱ ثبت کرده اند.

هزینه‌های گزاف ، اشتغال‌های خیالی

در سال‌های گذشته دولت بارها نسبت به اجرای طرح‌هایی ضربتی برای ایجاد اشتغال اقدام کرده است . از آن جمله می‌توان به تخصیص تسهیلات برای ایجاد مشاغل زودبازده، تخصیص تسهیلات به ازای ایجاد هر شغل توسط اصناف تولیدی و توزیعی و طرح‌هایی از این دست اشاره کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد این طرح‌ها در عمل نه تنها نتوانسته‌اند به ایجاد اشتغال واقعی منجر شوند بلکه هدر رفتن منابع را نیز در پی داشته اند . ایجاد شغل باید با تکیه بر ظرفیت‌های کشور صورت گیرد . ایجاد هر فرصت شغلی جدید با وضعیت کسب و کار در اقتصاد نسبتی مستقیم دارد و ایران رتبه خوبی در فضای کسب و کار طبق استانداردهای بین‌المللی دارا نیست . نشریه اقتصادی میس در گزارشی رشد بالای‌ جمعیت‌، پایین‌ بودن‌ رشد اقتصادی‌، عدم‌ توجه‌ به‌ طرح‌های‌ کارآفرین‌، عملکرد نامطلوب‌ نظام‌ آموزشی‌ در تربیت‌ نیروهای‌ ماهر، طرح‌ ناموفق‌ خصوصی‌ سازی‌، وجود قوانین‌ دست‌ و پا گیر برای‌ فعالیت‌ اقتصادی‌ و ضعف‌ ساختاری‌ بازار کار را هفت‌ عامل‌ اساسی‌ نرخ‌ بالای‌ بیکاری‌ در ایران‌ توصیف‌ کرد. این نشریه در گزارش خود تاکید کرده است: فقدان فرصت شغلی مناسب برای قشر تحصیل کرده ونخبگان جامعه ایران موجب بروز معضل فرار مغزها شده است و برآورد می شود که سالانه بین ۱۰۰ تا ۲۲۵ هزار نفر از متخصصان و تحصیلکرده های ایران کشور خود را ترک می کنند.
 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=15171

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. نشستم حساب کردم دیدم ای دل غافل ….فک و فامیل سران که برن سر کار دیگه جایی برا ما نمیمونه…پس به جاش برا خودم اشتغال ایجاد کردم…صبح ساعت نه تا دوازده میام سایت میرملاس نیوزو میخونم و برا همه پیغام مینویسم …از بیکاری که بهتره….میرملاس نیوز برار، خور والا حقه برام جایزه در نظر بگیرید….درو موم؟

  2. اگر جمعیت استانی که مقام اول رادارد حساب کنی حداقل ۲ الی۳ برابر لرستان می باشد پس بیکاری لرستان با توجه به جمعیت استان مقام اول رادارد

  3. شهرستان کوهدشت که به نظر من مدت یک ماهه بالای ۹۰درصد استخدام شدند وهرکسی توانست جواب بده شغل ایجاد شده در شهرستان در مدت یک هاه چیه راهنما میکن در کرمانشاه ۳۰دقیقه کار بکنی جوایز هم می دن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.