تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
8

برگزاری آیین بزرگداشت “میرزاشفیع مصدق” عارف و شاعر لرستانی

  • کد خبر : 15248
  • 02 دی 1391 - 13:59

  به گزارش میرملاس نیوز؛ آیین بزرگداشت میرزا شفیع مصدق این شخصیت عارف،شوریده و فرهنگی لرستان،در حالی برگزارشد که جمع کثیری از اساتید و اندیشمندان برجسته استان روز پنج شنبه آخرین روز آذرماه سالجاری در الشتر مرکز شهرستان سلسله در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان گرد هم آمده بودند تا ضمن شرکت در این مراسم شاهد رونمایی […]

IMG_5863

 

به گزارش میرملاس نیوز؛ آیین بزرگداشت میرزا شفیع مصدق این شخصیت عارف،شوریده و فرهنگی لرستان،در حالی برگزارشد که جمع کثیری از اساتید و اندیشمندان برجسته استان روز پنج شنبه آخرین روز آذرماه سالجاری در الشتر مرکز شهرستان سلسله در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان گرد هم آمده بودند تا ضمن شرکت در این مراسم شاهد رونمایی از کتابی جدید با نام ˈشفیع نامهˈ باشند.

نکوداشت میرزا شفیع مصدق را بنرهای داخل این سالن مشخص کرده بود، شور و شکوه این مراسم به حدی بود که سالن فرمانداری که محل برگزاری مراسمات رسمی و پذیرایی مهمانان سیاسی بوده و شاید کمتر شاهد چنین مراسماتی باشه جوابگوی این مدعوین نبود، افراد مشتاق حاضر در سالن به قدری زیاد بودند که صندلی های سالن کفاف نشستن این علاقمندان رو نمی داد و البته افرادی هم بودند که اصلا نتونستن وارد سالن بشن و از دور نطاره گر مراسم بودند، این چیزی نبود جز عشق و علاقه به شاعر و شوریده خطه سرزمین شان میرزا شفیع مصدق، این سر پا وایسادن ها به گونه ای بود که استاد ایرج کاظمی که ساعتی روی سن در قالب هیات ریسه جلسه رو مدیریت می کرد خطاب به افرادی که به حالت ایستاده برنامه رو دنبال می کردن چندین بار قدر دانی کرد.

با این تفاصیل ، حجت الاسلام صالحی امام جمعه موقت الشتر پس از تلاوت قرآن کریم توسط قاری که آغاز گر برنامه بود و با صدای شیوای خود فضای معنوی مراسم رو دوچندان کرده بود به عنوان اولین سخنران این مراسم در وصف میرزا شفیع مصدق و افراد صاحب نام این شهرستان سخنانی را بیان کرد.

ماشالله بهاروند، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان دومین سخنران این مراسم با شکوه بود که ضمن خیر مقدم به حضار در خصوص چگونگی برگزاری این آیین توضیحاتی را به سمع شرکت کنندگان رساند.

صفا پور، فرماندار الشتر نیز به عنوان سومین سخنران آیین بزرگداشت میرزا شفیع مصدق با اشاره به ظرفیتهای ادبی و علمی شهرستان الشتر گفت: برگزاری چنین بزرگداشت هایی باعث آشنایی هرچه بیشتر مردم منطقه بخصوص جوانان با ظرفیت های فرهنگی و ادبی لرستان و شهرستان خواهد شد.

وی گفت:این شهرستان دارای مفاخر، شعرا وعرفایی از دیر باز است که اگر بخواهیم از آنها نام ببریم به بلندای شب یلدا خواهد شد و از متولیان فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا برای دیگر شخصیت های ادبی این شهرستان مراسمات بزرگداشت به عمل آورند.

وی اظهارداشت: امروز این شهرستان با بیش از ۲۶۶شهید،۳۲ آزاده و۷۷۲ جانباز دارای پیشینه روشنی در تاریخ انقلاب اسلامی است .

همچنین حجت الاسلام محمد مهدی روشن دیگر سخنران ویژه مراسم بود که ضمن معرفی توانمندی های علمی و ادبی این شهرستان از میرزا شفیع به عنوان یکی از شخصیتهای بزرگ لرستان و بخصوص سلسه  نام برد و گفت:این شاعر و عارف لرستانی در مسیر اهل بیت فعالیت های زیادی داشته است به طوریکه همواره به خدا نزدیک بوده است.

وی با تقدیر از زحمات رضا حسنوند به خاطر کوشش در گردآوری و چاپ دیوان مصدق افزود: مرحوم مصدق در سروده های این دیوان پرده ها را کنار زده است و با شناخت واقعی خود از خداوند متعال، معرفت الهی را به مردم آموخته است.   

مسعود فرج الهی به عنوان منشی هیات ریسه و دبیر علمی این کنگره ضمن ارایه گزارشی از مقالات رسیده به دبیرخانه نکوداشت این عارف لرستانی، پیام ارسالی استاد سید فرید قاسمی که مقدمه کتاب شفیع نامه را نگاشته بود، قرایت نمود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد صریح از برخی افزاد به چاپ پیک شادی آموزش و پرورش لرستان که در سالهای گذشته قصد چاپ عکس بزرگانی همچون آیت الله موموندی اختصاص داه بودند اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی دین پیشگان که پست و مقام خود را در خطر می دیدند از آوردن عکس این مرجع دینی دریغ کردند.

دبیر علمی این کنگره با بیان اینکه اینگونه برخوردها از انصاف از انصاف به دور است و در حقیفقت یک نوع برخورد غیر اخلاقی است که ما را به یک نکته رهنود می سازد افزود: این مسایل ریشه تاریخی دارد و باید در اقدامی همسو از طرف بزرگان ریشه های دو دستگی ها خشکانده شود.

فرج اللهی در ادامه با بیان اینکه نباید از یاد برد که الشتر مهد غرب کشور است گفت: ما باید به توانمندیهای شخصیت های علمی ادبی و مذهبی خود باید افتخار کنیم و هرساله مقام آنها را ارج نهیم.

وی همچنین به بخش هایی از اهداف برگزاری این آیین اشاره کرد و گفت: بررسی جایگاه اندیشه ها و باورهای دینی و ولایتمداری عاشورایی میرزا شفیع مصدق و بازشناسی اندیشه ها و باورهای قرآنی و دینی وی، تاثیرگذاری شاعران بر اندیشه های شعری، برسی مؤلفه ها و آرایه های ادبی ، نگاه نوآورانه از محورهای اصلی این کنگره است.

این گزارش همچنین می افزاید: سید حمید جهانبخت مدرس دانشگاه،نادر آزادبخت مدرس دانشگاه و پژوهشگر لرستانی ،محمد کاظم علیپور شاعر و نویسنده در وصف شخصیت مرحوم  حاج میرزا شفیع مصدق و بررسی آثار وی سخنرانی کردند.  

تجزیه و تحلیل چگونگی کارکردهای شعر و شاعری از بعد های مختلف اشعار و آثار این شاعر و عارف لرستانی توسط هیات رییسه این کنگر از بخشهای دیگر این مراسم بود که  ایرج کاظمی ، مصطفی اکبری ، رضا حسنوند، نادر آزادبخت و مسعود فرج اللهی اعضای آن را تشکیل دادند.

ارایه زندگینامه میرزا شفیع مصدق و وصف شخصیت ایشان از جهات مختلف از زبان کارشناسان و بستگان نزدیک این عارف که در قالب کلیپ تهیه شده بود و همچنین پخش وله ای از زادگاه شاعری از سرای الشتر از بخش های پایانی مراسم را به خود اختصاص داد.

در بخش پایانی این کنگره که در راستای مصوبات شورای فرهنگ عمومی در جهت تجلیل از مفاخر و بزرگان و نکوداشت شخصیتهای مذهبی و ملی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و شهرستان الشتر با مشارکت دفتر امام جمعه ،فرمانداری، شهرداری و آموزش و پرورش برگزار شد،همچنین مقبره این شاعر اهل بیت(ع) کلنگ‌ زنی شد .

قابل ذکر است:از مجموع ۳۰ اثر ارسالی به دبیرخانه، هشت اثر به عنوان آثار برگزیده در قالب کتاب شفیع نامه چاپ و همزمان با برگزاری این کنگره در بین علاقمندان و اندیشمندان حاضر در این آیین توزیع شد و همین امر در تاریخ لرستان بی سابقه به شمار می رود.

“دیوان مصدق” اثر میرزا شفیع مصدق یکی از آثارهای برجسته و گرانبهای لرستان با ۶۲۷ صفحه در قطع وزیری در سال ۱۳۸۳ چاپ و توزیع شده است .

میرزا شفیع مصدق به عنوان یکی از شاعران بزرگ منطقه استان لرستان است و این شاعر اهل بیت در اول آذر ۱۲۶۸ هجری شمسی در روستای گرکان در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد و با وجود این که وی تحصیلات مکتب خانه ای داشته اما با توجه به علاقه ای که به علم و دانش داشته به مطالعه آثار علمی بزرگان و کتاب های فقهی و تاریخی پرداخت و توانست از این طریق به شاعری اهل نظر و اندیشه تبدیل شود.

وی در هنگام خدمت در بخشداری دلفان در سال ۱۳۲۰ هجری از دستگاه دولتی استعفا داد و در روستای خود به کشاورزی و مطالعه کتب تاریخی، مذهبی روی آورد.

مرحوم میرزا شفیع مصدق از محضر عالمان و مراجع عظام لرستانی چون آیت الله روح الله کمالوند و آیت الله فرج الله کاظمی موموندی بهره جسته و همکاری خوبی با روحانیت منطقه و بومی داشته است.

 تهیه خبر : فیروز اسمعیلی نژاد

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=15248

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. آیا اشعار این عاف لکستانی به زبان لکی است؟ چرا هیچ اشاره ای نشده است؟

    • بله اشعار بسیار زیبا و روان وایشون کسی بودن که قداست شعر رو حفظ و اونرو به سخره نگرفتند و اصا در اشعار ایشون طنز ناپسند و شوخی نمیبینیم و واقعا یکی از عارفان بزرگ در این سرزمین بودند که متاسفانه ایشون رو اونجور که باید نشناختند و بیشتر بخاطر تعصبات جاهلی طوایف در لرستان و قرار گرفتن ایشون در لرستانه و این ظلم و جفاییست در حق این شاعر و عارف بزرگ لک زبان

  2. سلام از سعی وتلاش اصحاب رسانه بخصوص جناب مستطاب در پوشش خبری ایین نکو داشت شاعر شوریده وعارف وارسته میرزاشفیع مصدق کمال تشکر وامتنان را دارم.

    ای بی بصارت تا وکی بیراهه راهی طی مکی
    گل خارتن خارت گلن بانگ کلاغت بلبلن

    راه نگارت قطع کرد او دشمنت امداد برد
    روی نگاری ننگری او کوی عشقی نگذری

    محروم اژ گلزارنی دویراژ مقام یارنی
    در کشتی بشکسته ای او هر خسی دلبسته ای

    فصل بهار و بوی گل جویا ژ فصل دی مکی
    شورا ووکامت‌چوی‌ملن بی‌باده‌های‌وهی‌مکی

    راهی و معشوقت نورد امید وصل وی مکی
    او میکده ناری سری آمال جام می مکی

    اژ چارها ناچارنی بی خود نوای نی مکی
    اژطول‌مقصد خسته ای اسب سواری پی مکی

    هی هی « مصدق » بس بکر اژای بیانه درگذر

    تاپانکی اژ فرق ســــــرکی اِ طریقه طی مکی

  3. با سلام و تشکر برای ارایه این مطلب خوب
    بهتر است به یادتان بیاوریم که شوریده لرستانی تخلص نفر اول سمت راست این عکس یعنی آقای رضا حسنوند می باشد

    • که اصلا این تخلص اصلا بر ایشون زار بوده و بزرگترین شاعر و عارف لرستان جناب میرزاشفیع مصدق بدون رقیب هستند و افرادی همچون بعضی از افراد اصلا با ایشون قابل مقایسه نیستند و عدم لقب گیری و اشنایی افراد با ایشون بعلت تعصبات طایفه ای و جاهلی است

    • از شما بعلت اطلاع رسانی کمال تشکر رو دارم
      بنده چند شعر از ایشون رو میذارم و مقایسه عادلانه و بدور از تعصب رو بخواننده واگذار میکنم
      بنمای نگار سرو قامت*از قامت خود بپا قیامت

      صد قافله چشم در ره توست*با آه و تحسر و ندامت

      روزی اگرم نگاه افتد*بر ان رخ چو مه تمامت

      صد جان اگرم بود نمایم*تقدیم به مقدم گرامت

      از هجر تو روح شد گریزان*از بس که شنیده ام ملامت

      مردیم ز انتظار رویت*نفخی ز عطای لطف عامت

      از بهر خدا ز تشنگان کن*رحمی ز زلال صاف جامت

      از خاک لحد بر اورم سر*اصغا اگرم شود کلامت

      زنده است جفاکش*در دارفنا ز ذکر نامت

      تا روی نگارمه نهان ژیر حجاوه اژ آگر هجران ، همه اعضام کو اوه

      یک آه اراژ قلب پراژ درد بکیـشم اژ دود شرر تیره مکی روی هواوه

      تاریک شون روژ ژشو تیره ترمه دنیا و چاوم ویـنه زندان عذاوه

      ای دوست ترحم بکرار حال خراوم بنیان حیاتم و خدا بی تو خراوه

      اژ بارش وفری که و حرمان و تنم هات افسرده و پژمرده و محتاج هتاوه

      تا صولت ضرغام تو پنهان دکُنامن دنیا ژ روی و کلب و چقل پرژعواوه

      بس روژوشوو سال و مهی هات و سرچی امید دل خسته من نقش برآوه

      او سوی همه گوشه چا و ساز عنایت تا درد درو نیم کری اژ لطف دواوه
      اژ بعد هزاران مــــــــــه و سال ارژ مماتم او گوش مه بای دنگ توخیزوم و پاوه

      شـــد شیفته حسن تو ای ماه « مـصدق »
      بلبل صفت اژ عشق گلـت ها و صداوه

      جسم عزیز فاطمه افتاد روی خاک
      نبود غلط که عرش بیفتاد بر مغاک

      جسمی که داد پرورش فاطمه بناز
      افتاد روی ریگ و خاک در آن دشت هولناک

      ریگی چه ریگ، بلکه زآتش حریق‌تر
      دشتی چه دشت، بلکه بدی وادی هلاک

      سوزندگی خاک طف و وادی بلا
      گرمای سخت و شعله خورشید تابناک

      شد مهر ماه منکسف، چرخ مرتعش
      چون فُلک روی موج بگردیده سطح خاک

      بادی سیه وزید و به شدت هر قیرگون
      از بهر آن عوام جهان خلق بیمناک

      ابلیس شرمسار ز کردار کوفیان
      در قلع و قمع آل خدا بی‌هراس و باک

      کس را چه طاقت است کند شرح آن بیان
      سوزد زبان و قلب از آن ذکر تابناک

      آه از دمی که فاطمه در حشر دادخواه
      آید به پای عرش و کشد آه سوزناک

      دستی زند به قائمه عرش کبریا
      لرزه فتد به عرش و سماوات و هم سماک

      خواهد ز منتقم که بود وقت انتقام
      از قاتلان نور خدا و دماء پاک

      ترسم ز سوز فاطمه در روز بعث و نشر
      بندد چو باب رحمت حق را بر اهل حشر

      حالا خودتون مقایسه کنید با اشعار سایر دوستان

  4. سلام
    بنظر بنده بزرگترین شاعر لک زبان بخصوص در لرستان ایشون حناب میرزاشفیع خان مصدق یوسفوند هستند این رو میتونیم با مقایسه اشعار ایشون بخصوص با افرادی همچون … توسط یک فرد فارس و غیر بومی که هیچ گونه تعصبی و وابستگی به طوایف لر و لک نداشته باشد اثبات کنیم من خودم اینرو امتحان کردم دیدم که افراد غیر بومی شفر ایشون رو با اشعار شعرای بزرگ اشتباه میگیرند برای نمونه من یکی از اشعار ایشون رو در زیر اورده و مقایسه رو به خواننده واگذار میکنم
    بنمای نگار سرو قامت*از قامت خود بپا قیامت

    صد قافله چشم در ره توست*با آه و تحسر و ندامت

    روزی اگرم نگاه افتد*بر ان رخ چو مه تمامت

    صد جان اگرم بود نمایم*تقدیم به مقدم گرامت

    از هجر تو روح شد گریزان*از بس که شنیده ام ملامت

    مردیم ز انتظار رویت*نفخی ز عطای لطف عامت

    از بهر خدا ز تشنگان کن*رحمی ز زلال صاف جامت

    از خاک لحد بر اورم سر*اصغا اگرم شود کلامت

    زنده است جفاکش*در دارفنا ز ذکر نامت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.