تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
10

“چراغ‌ سبز بدهند خاتمی را کاندیدا می‌کنیم”

  • کد خبر : 15339
  • 03 دی 1391 - 11:50

  حجت الاسلام رسول منتجب نیا از آن دسته اصلاح طلبانی است که فعالیت‌های حزبی‌اش در طول سال‌های پس از انقلاب کم نظیر است و عضویت در حزب جمهوری اسلامی، شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و در نهایت قائم‌مقامی حزب اعتماد ملی در کارنامه او نقش بسته است. “قانون” در گفت و گو با منتجب […]

IMG_3585

 

حجت الاسلام رسول منتجب نیا از آن دسته اصلاح طلبانی است که فعالیت‌های حزبی‌اش در طول سال‌های پس از انقلاب کم نظیر است و عضویت در حزب جمهوری اسلامی، شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و در نهایت قائم‌مقامی حزب اعتماد ملی در کارنامه او نقش بسته است.

“قانون” در گفت و گو با منتجب نیا فضای سیاسی کشور و شرایط حضور اصلاح طلبان را مورد واکاوی قرار داد. وی همچنین در بخشی از این گفت‌وگو نسبت به مصاحبه اخیر حبیب‌ا…عسگراولادی واکنش نشان داد و از اظهارات عسگراولادی استقبال کرد.

عسگراولادی در گفت و گویی گفته بود :«خواست نظام برائت اصلاح طلبان از موسوی و کروبی نیست» وی در عین حال با تاکید بر اینکه “فتنه اصلی آمریکا، انگلیس و اسرائیل است” تکرار کرده بود که “موسوی و کروبی اهل فتنه نیستند” این فعال سیاسی اصولگرا همچنین با اشاره به اینکه “خاتمی در متن نظام است” گفته بود که برای کاندیداتوری خاتمی در انتخابات منعی وجود ندارد.

حجت الاسلام منتجب نیا در واکنش به این اظهارات، با ابراز تشکر از موضع منصفانه و شجاعانه وی گفت: “گرچه آقای عسگراولادی نه سخنگوی نظام هستند و نه مسئولیتی در رابطه با مسائل سیاسی دارند اما جزو چهره‌های اصیل، ریشه دار و سابقه دار نظام هستند و ارتباط صمیمانه ای با مقامات عالیه نظام دارند.”

وی عسگراولادی را فردی مطلع از مواضع نظام دانست و موضع گیری‌های اخیر وی را نشانه ای از انعطاف و تغییر رویکرد نظام در قبال اصلاح طلبان عنوان کرد.

وی در ادامه افزود: “بسیاری از عقلا و دلسوزان نظام چنین انتظاری را داشته و دارند که بین گذشته و آینده مرزی ایجاد شود و مسائل را با هم خلط نکنیم .”

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: مسائل گذشته نباید موجب شود که بخش عظیمی از نیروهای نظام به قول آقای کدخدایی از قطار انقلاب پیاده شوند.

وی در ادامه افزود: “اگر بناست نظام بین اصلاح طلبان و اصولگرایان کاملا بی طرفانه و برابر برخورد کند، باید هرچه زودتر مواضع خود را شفاف بیان کند که فرصت تبلیغات انتخاباتی و راه‌اندازی ستاد از دست نرود.”

منتجب نیا لازمه باز شدن آغوش نظام به روی اصلاح طلبان را دادن رسانه و تریبون به آنها، اجازه تجمع و فعالیت حزبی عنوان کرد و تاکید کرد: “انتخابات بدون حزب و تریبون و رسانه عملی نیست. با این حال مهم دادن چراغ سبز به اصلاح‌طلبان است و باقی مسائل جزو آثار آن خواهد بود.”

از او درباره فضای سیاسی کشور و شرایط حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو پرسیدیم. او با انتقاد از فضای سیاسی و حزبی کشور گفت: «در حال حاضر برخی احزاب در حالت شبه تعطیل قرار گرفته‌اند برای مثال حزب مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از این قبیل هستند وتعداد دیگری که توقیف نشدند غیر فعال هستند و یا مثل حزب اعتماد ملی کار را برای نداشتن ابزار مناسب تعطیل کرده‌اند. در مقابل فضا برای جناح اصول گرایی بدون هیچ نقدی آماده است و این جریان ازتمام امکانات از قبیل رسانه، امکانات مادی و معنوی و نیز حمایت‌های بی‌دریغ برخوردار هستند.»

وی با اشاره به تبعیض در فضای سیاسی کشور این امر را خطری برای کشور و ملت عنوان کرد و نسبت به عدم توجه این مسئله به وسیله مسئولین ابراز تاسف کرد.

منتجب‌نیا در این رابطه گفت: «این فضا سم مهلکی برای کشور است و من متاسفم که تعدادی از مسئولان این مسئله در دستور توجه قرار نمی دهند و یا درک می‌کنند ولی نمی‌دانیم چرامقابله وفضا را یک مقدار باز نمی‌کنند. البته ممکن است در آستانه انتخابات یک مقدار فضا را باز‌تر بکنند و این برای این است که شور و هیجان در مردم به وجود بیاید و مردم در صحنه حضور داشته باشند.»

وی معتقد است اگر فضا برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آتی فراهم شود فرد مورد اجماع این جریان باید توان، قدرت و مدیریت لازم برای حل مشکلات و نابسامانی‌ها را داشته باشد و این ویرانی‌ها و آشفتگی‌ها را بتواند در حد توان برطرف کند. وی محبوبیت را یکی دیگر از شاخصه‌های شخص مورد اجماع جریانش عنوان کرد و آن را لازمه ضریب اطمینان به آوردن رای بالا دانست.

با این حال وی بر این باور است که نباید از کسی انتظار معجره داشت. منتجب نیا با تاکید بر لزوم اجماع اصلاح طلبان روی یک گزینه و پرهیز از رقابت درون حزبی، خاتمی را چهره‌ واجد شرایط پیروزی در انتخابات عنوان کرد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی در مورد راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی گفت: «برنامه اقتصادی با رهنمود وصحبت درست نمی‌شود. بخش عمده اساس مدیریت یک جامعه وکشور اقتصاد است. اگر آن کسی که مدیریت یک کشوررا در اختیار دارد در زمینه مسائل اقتصادی مشکل داشته باشد و ناتوان عمل کند در عرصه‌ها ی دیگر نیز ناتوان خواهد بود. ما نظریه‌های مارکسیستی را بیان نمی‌کنیم که همه چیز اقتصاد است ولی شکی نیست که اقتصاد جزو مولفه‌های بسیار موثر مدیریت جامعه است در حال حاضر شرایط اقتصادی ما در بد‌ترین وضع خود قرار دارد و از آنجا که همه خرابی‌ها از دولت بوده است پس برای حل مشکلات اقتصادی امیدی به این دولت نیست. ولی برای دوره آینده رئیس جمهور و دولت باید از نیروهایی باشند که مدیر، مدبر، عاقل و خردمند باشند و نیز اهل شعار وحرف‌های واهی نباشند. اگر مجموعه‌ای باویژگی‌های بیان شده در مجموعه دولت قرار بگیرند بالطبع آن‌ها می‌توانند بخش زیادی از نخبگان ومتخصصان کشور که امروزه خانه نشین شده‌اند را به صحنه بیاورند و مشکلات را حل کنند.»

وی یکی از علل ناکامی‌های اخیر را انحصار‌طلبی دولت در یک باند دانست و گفت: «من قصد ندارم جمع اندکی از مسئولان اجرایی که زیر‌مجموعه دولت هستند را نادیده بگیرم ولی این عزیزان بسیارمحدود و دست بسته هستند واگر به دستورات و فرامین عمل نکنند بلافاصله برکنار می‌شوند. لذا آن‌ها باید برای بقای خود گوش به فرمان باشند. در دولت بیشتر از اشخاص بی‌تجربه استفاده شده است اما اگر دولت ازاین حالت باندی خارج شود و نیروهای کارآمد، متخصص و دلسوز روی کارآیند، می‌توانند این نیروهای نخبه را از زوایای کشور بیرون کشیده و آنها را به کار گیرند و این بار سنگینی که در حال حاضر بر دوش یک گروه محدود بی‌تجربه قرار گرفته را به عهده تمامی نخبگان کشور اعم از نخبگان سیاسی و اقتصادی بگذارند.»

منتجب نیا باند انحصار طلب را این‌گونه توصیف کرد: «این باند یک حزب نانوشته و بدون پروانه است و نه دارای سابقه‌ای است و نه بیوگرافی و هویت خودشان رابیان کرده‌اند که ما بدانیم این‌ها به دنبال چه چیزی هستند. تا به حال شعار‌های مختلف و متضاد متنوعی داده‌اند گاهی جزو تند‌ترین نیروهای انقلابی وحزب اللهی شده‌اند وگاهی جزو روشن فکر‌ترین افراد جامعه بوده‌اند. این شعار‌های متناقض نشان می‌دهد که هویت آن‌ها در بی‌هویتی است. اگرحرف‌هایی که این طیف زده است را در یک جا جمع آوری کنیم یک کلکسیون عناصر متضاد به دست می‌آید که بسیارپرجاذبه است و باید درموزه تاریخ این حرف‌ها ماندگار شود.»

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=15339

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.