- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

محمدزاده :جامعه بدون مطبوعات، به معنی ایستایی و جمود است

0 (6)

 

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ به نقل ازروابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،محمدجعفر محمدزاده،  سه شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی “گفت‌وگوی ویژه خبری”، به تشریح وضعیت بازار کاغذ و مسائل و مشکلات اقتصادی حاکم بر مطبوعات کشور پرداخت. 

محمد زاده، بااشاره به سنگینی فشارهای اقتصادی بر مطبوعات کشور، فعالیت مطبوعاتی را دارای ماهیتی فرهنگی دانست و اظهار داشت: ممکن است برخی از بنگاه­های مطبوعاتی ما فعالیت اقتصادی داشته باشند اما غالب آن ها تنها به خاطر انگیزه، علاقۀ شخصی و رسالت اطلاع­رسانی به جامعه، فعالیت می کنند.

وی افزود: از ابتدای امسال نوساناتی در وضعیت کاغذ به وجود آمد البته بخش های متعدد اقتصاد رسانه دچار نوساناتی شد که مسئله کاغذ، برجسته ترین آن هاست.

محمدزاده با تاکید بر اینکه، وزارت ارشاد، متولی واردات، تولید و تنظیم بازار کاغذ نیست بلکه به عنوان متولی مصرف کنندگان این کالای استراتژیک است افزود: تلاش ما بر این بود که به ثبات بازار کاغذ کمک کنیم و به نظر می رسد با تلاش هایی که مسئولین در حوزه های مختلفی چون بانک مرکزی، وزارت صنعت و معدن، وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و صنف کاغذ فروشان داشتند، بازار کاغذ نسبت به چند ماه گذشته وضعیت مطلوب و باثباتی پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: ما در زمان نوسانات قیمت کاغذ، با دو مشکل عمده مواجه بودیم؛ اول اینکه کاغذ در بازار وجود داشت اما به خاطر نوسانات قیمت ارز، به بازار عرضه نمی شد و دیگر اینکه؛ بازار کاغذ با قیمت­های بسیار سنگینی روبرو شده بود. یعنی هم گرانی غیر قابل قبولی وجود داشت و هم کمبود کاغذ داشتیم و این یک بحران جدی بود.

به گفتۀ وی، از اوایل مهرماه سال جاری روندی برای کنترل بازار کاغذ شروع شد که در نهایت با تلاش دست اندرکاران به  ثبات نسبی در بازار کاغذ منجر شد. البته این ثبات به معنی ارزان شدن نیست بلکه مشکل کمبود کاغذ و گرانی غیرقابل قبول آن مرتفع شد و ما امروز با کمبود مواجه نیستیم و انواع کاغذ در بازار موجود است.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد،۷۰ درصد کاغذ مورد نیاز مطبوعات کشور را وارداتی و وابسته به قیمت ارز  دانست و گفت: کاغذ به اندازۀ کافی وارد شده و ثبت سفارش هایی انجام شده و به نظر می رسد اگر با نوسان ارزی قابل توجهی مواجه نشویم، وضعیت بازار کاغذ، همچنان رو به بهبودی برود.

محمدزاده با بیان اینکه، برخی تولیدکنندگان داخلی خط تولید خود را به  سمت تولید کاغذ روزنامه ای تغییر داده و کاغذ تولید شده از طریق معاونت مطبوعاتی و بدون دخالت واسطه ها در اختیار مطبوعات قرار می گیرد، اظهار داشت: معاونت مطبوعاتی تا کنون در دو نوبت اقدام به توزیع کاغذ تولید داخل کرده و نوبت سوم هم به زودی بین مطبوعات توزیع خواهد شد و بدین طریق، بخشی از مطبوعات با همین تولید داخلی مشکلاتشان مرتفع شده است.

وی حذف تعرفۀ واردات کاغذ را تصمیمی مهم در کاهش فشارهای اقتصادی بر مطبوعات خواند و تصریح کرد: برای ثبت سفارش و تخصیص ارز برای واردات کاغذ قبلا مشکلاتی وجود داشت اما پس از جلساتی که با صنف کاغذ فروشان در حضور معاونین وزارت صنعت معدن و تجارت گذاشته شد، این مشکل مرتفع شد.

معاون مطبوعاتی فشار ناشی از نوسانات کاغذ را بیش از  مطبوعات به حوزه فرهنگ وارد دانست و گفت: خرید روزنامه جزء نیازهای اولیه عموم مردم نیست و به راحتی از سبد کالایی حذف می شود و اگر این اتفاق بیفتد حوزه فرهنگ دچار آسیب جدی خواهد شد.

محمدزاده، مواردی ازجمله، حذف مالیات بر درآمد آگهی ها، افزایش تعرفه آگهی های دولتی و تمرکز آن در اداره آگهی های دولتی برای توزیع عادلانه بین همه مطبوعات را از جمله اقدامات معاونت مطبوعاتی برای بهبود اقتصادی مطبوعات دانست.

معاون مطبوعاتی در بیان ابعاد فرهنگی مشکل کاغذ گفت: از سال۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ میانگین مصرف کاغذ در دنیا ۳۰ درصد کاهش یافته است اما متاسفانه در کشور ما به همین میزان با افزایش مصرف روبرو بوده ایم. همچنین، به طور میانگین،در دنیا ۵۱ درصد از نیازهای آن ها از محل بازیافت کاغذ تامین می شود در حالی که تنها ۱۱ درصد مصرف کاغذ ما از کاغذهای بازیافتی تأمین می شود.

به گفتۀ محمدزاده، در ادارات و نهادهای آموزشی، استفاده کلان و مصرف بیش از حد کاغذ صورت می گیرد در حالیکه امروز زیرساخت های الکترونیک دولت کاملا مهیا است و برای اینکه مصرف کاغذ در بخش های غیر ضروری کاهش داده شده و به بخش هایی که ضرورت دارد کاغذ مورد نیاز اختصاص داده شود باید به سمت حذف کاغذ از بسیاری از کارهای آموزشی و اداری برویم تا کاغذ به نیاز های اساسی اختصاص یابد.

محمدزاده پرداخت یارانه های مطبوعاتی را از وظایف مهم دولت در حوزۀ فرهنگی عنوان و اضافه کرد: تعداد مطبوعات از سال ۱۳۸۵ تا کنون به سرعت رو به افزایش است اما یارانه اختصاصی به مطبوعات، به همان میزان گذشته است. یارانه در گذشته به ۲۵۰۰ نشریه واگذار می شد و امروز ما بیش از ۵ هزار نشریه داریم و دولت هم تلاش دارد در صورت تخصیص اعتبار نسبت به ادامه روند پرداخت یارانه نقدی اقدام کند.

معاون مطبوعاتی، برخی مسائل مطبوعات را ناشی از ضعف زیرساخت ها دانست و افزود: با اینکه مباحثی چون تولید، توزیع، بیمه، مالیات و … متاثر از وضعیت اقتصادی هستند اما به علت اینکه در گذشته، زیر ساخت های محکمی آماده نشده است،در شرایط اقتصادی امروز این آسیب ها نمود بیشتری دارند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه، باید به این زیرساخت ها برای آینده مطبوعات بیشتر توجه شود، گفت: رایزنی های معاونت مطبوعاتی برای حل مشکل یارانه مطبوعات و بازگشتن آن به روال عادی ادامه دارد.