- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

چاله اماراتیها در نورآباد/ سرمایه گذاری بلای جان مردم شد

 
به گزارش میرملاس نیوز ؛  سال ۸۴ بود که یک شرکت اماراتی با حضور در شهرستان نورآباد کار ساخت مجتمع های نور در این شهرستان را کلید زد؛ از آن روز تاکنون هفت سال می گذرد و حاصل فعالیت شرکت “التوفیق” تنها چاله ای بزرگ در مرکز این شهر بوده است.

مهر:  در سال ۱۳۸۴ یک شرکت خارجی با نام التوفیق امارات با تبلیغات فراوان و گسترده با مشارکت شهرداری نورآباد قرار بود دو مجتمع بزرگ تجاری، اداری، مسکونی و تفریحی را در ۱۲ طبقه در مکان فعلی بخشداری مرکزی و ساختمان سابق شهرداری واقع در میدان حضرت امام (ره) احداث کند.

شروع به کار این شرکت در دلفان با برگزاری مراسمها و جشن های متنوعی در این شهرستان همراه بود چرا که امید می رفت با حضور این شرکت اماراتی زمینه رونق سرمایه گذاری بخش خصوصی در این شهرستان محروم فراهم شود.

کلنگی که علی نیکزاد به زمین زد

سرمایه گذاران در فاز اول این طرح اقدام به تخریب ساختمان شهرداری واقع در میدان امام (ره) کردند و با حضور علی نیکزاد معاون پیشین امور عمرانی استانداری لرستان و وزیر کنونی راه و شهرسازی، مسئولین شرکت التوفیق امارات و جمعی از مسئولان شهر نورآباد کلنگ ساخت این مجتمع به زمین زده شد اما متاسفانه حرکت چند ماهه این شرکت مدت زیادی طول نکشید و شرکت مذکور با جمع کردن کوله بار خود از ساخت این مجتمع منصرف و امیدها به یاس تبدیل شد.

پس از هفت سال از آن زمان تاکنون زمین ساخت این مجتمع به گودالی برای دریاچه ای مصنوعی و محل جمع شدن زباله ساکنان اطراف و محلی برای داد و ستد فروشندگان میوه و تره بار شده است و خطر ریزش ساختمان های اطراف و به بار آمدن خسارت های ناگوار را فریاد می زند.

ساخت این طرح می توانست نقش مهمی را در کاهش نرخ اجاره واحدهای تجاری مرکز شهر و تجمیع واحدهای مختلف در یک مکان خاص داشته باشد و این در حالیست که نرخ کرایه هر واحد تجاری کوچک در خیابان امام(ره) که خیابان اصلی شهر نورآباد است کمتر از ۵۰۰ هزار تومان در هر ماه نیست و این امر موجب نارضایتی بسیاری از صنوف در این شهر شده است.

اهالی منطقه خواستار رفع بلاتکلیفی گودال اماراتی ها شدند!

اهالی اطراف زمین ساخت این مجتمع با اعلام نارضایتی از بلاتکلیف ماندن این زمین خواستار مشخص شدن وضعیت فعلی آن شدند.

یکی از ساکنین اطراف زمین ساخت مجتمع با اشاره به اینکه این زمین چهره زشتی را به این منطقه داده است، می گوید: ساختمان من در قسمت شمالی زمین مذکور و کمتر از سه متر با زمین قرار دارد که هر لحظه احتمال ریزش زمین و تخریب ساختمان وجود دارد.

ایرج کاظمی افزود: ترک های ساختمان گویای این حقیقت است که هر لحظه احتمال تخریب ساختمان وجود دارد و این امر موجب شده که حتی یکی شب با آسایش نخوابیم.

وی اظهار داشت: در این خصوص شکایت های فراوانی به شهرداری، فرمانداری، استانداری و حتی دفتر ریاست جمهوری کرده ایم که کپی تمام آن ها نیز موجود است که متاسفانه تاکنون هیچگونه اقدام عملی صورت نگرفته است.

یکی دیگر از اهالی منطقه با اشاره به اینکه زمین مذکور از لحاظ بهداشتی و زیست محیطی وضعیت بسیار نامطلوبی دارد افزود: با توجه به فصل بارندگی در این شهرستان هر ساله شاهد ریزش یک الی دو متر از اطراف این زمین که به شکل یک گودال بزرگ است هستیم که هر لحظه موجب تخریب ساختمانهایمان می شود.

گودالی که تبدیل به جایگاه معتادان شد

نعمت کاظمی با اشاره به اینکه قسمت پائینی این زمین به محل تجمع معتادین تبدیل شده است اظهار داشت: این امر موجب شده که هر روز با این افراد درگیری داشته باشیم و از مسئولان می خواهیم که نسبت به مشخص کردن وضعیت این زمین اقدام کنند و اگر کاری نمی کنند ساختمانهای ما را بخرند تا امنیت جانی مان تامین شود.

یکی دیگر از اهالی با اشاره به اینکه هر ساله شاهد سقوط چندین خودرو در فصل سرما و یخبندان به داخل این زمین هستیم گفت: برای اینکه خودرو شخصی خود را از منزل خارج کنم مجبور به بستن زنجیر چرخ هستم که نکند به داخل این گودال بیفتم.

علیزاده سلیمانی افزود: ساختمان ما که در اطراف این زمین قرار دارد به محل جمع شدن انواع حشرات و جانورها تبدیل شده و موجب سلب آرامش خود و خانواده مان شده است.

احسان کاظمی یکی دیگر از ساکنین اطراف زمین خواستار ساماندهی وضعیت کنونی است و می گوید: تاکنون چهار شهردار و سه سرپرست شهرداری عوض شده اند اما متاسفانه تاکنون اقدامی انجام نگرفته به طوریکه حتی حصارکشی در اطراف این زمین انجام نگرفته است.

شرکت التوفیق دبی به تعهدات خود عمل نکرد/ فسخ قرارداد با شرکت اماراتی

شهردار نورآباد نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: شهرداری نورآباد در سال ۸۴ در راستای جلب مشارکتهای بخش خصوصی اقدام به عقد تفاهم نامه ای با شرکت التوفیق دبی در راستای ایجاد دو مجتمع ۱۲ طبقه کرده است.

حاجیعلی شیخی ادامه داد: این در حالیست که با وجود اینکه شهرداری نورآباد در این تفاهم نامه به تعهدات خود عمل کرده ولی متاسفانه شرکت التوفیق دبی که قرار بود ظرف مدت دو سال این دو مجتمع را بسازد نسبت به انجام تعهدات خود افدام نکرده و این طرح همچنان با گذشت هفت سال متوقف شده است.

وی افزود: در این خصوص شهرداری پس از دو سال با تنظیم دادخواستی برابر مفاد تفاهم نامه نسبت به پیگیری موضوع اقدام کرده که در نهایت در سال ۸۸ بنا به دستور مراجع قضایی اقدام به فسخ این قرارداد کرد.

برای حصار کشی زمین پول نداریم!

وی اظهار داشت: در راستای جلوگیری از هر گونه خطر و خسارت احتمالی به ساختمان های اطراف این شهرداری نسبت به درخواست یک میلیارد ریال از ستاد حوادث غیر مترقبه استان اقدام کرده که این امر تاکنون محقق نشده است و در صورت تخصیص این اعتبار شهرداری نسبت به احداث دیواره سنگی در اطراف زمین مذکور در اسرع وقت اقدام خواهد کرد.

شیخی اعتبارات این شهرداری را ناکافی عنوان کرد و افزود: امیدواریم مسئولان استان نیز در خصوص تخصیص به موقع این اعتبار اقدام کنند که از هرگونه حوادث احتمالی جلوگیری شود.

به هر حال با توجه به اینکه این مکان چهره نامطلوبی به شهر داده و بیم حوادث ناگوار برای منازل مسکونی اطراف آن می رود چاره اندیشی مسئولان استانی و شهری در این خصوص ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

از سوی دیگر شاید اولویت اول در این زمینه ایمن کردن این گودال و حصارکشی باشد ولی از این فضا می توان در راستای توسعه فضای شهری و همچنین اجرایی کردن پروژه های مختلف استفاده کرد، موضوعی که نیازمند مشارکت سرمایه گذاران بومی است.

……………………….

گزارش و عکس: مصطفی معظمی گودرزی