- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

نرخ مبهم بی‌کاری در شهری پر از بی‌عاری!

heshmarazadbaxt-150x150

 

حشمت‌ اله آزادبخت : 

نرخ مبهم بی‌کاری در شهری پر از بی‌عاری! 

 

سیمره : براساس آمارثبت نام در اداره‌ی کار و اموراجتماعی نرخ بی‌کاری در کوهدشت دودرصد است. به گزارش همیشگی خبرنگار سیمره که آمار متر کوچه و پس‌کوچه‌ها و خیابان‌ها و چاله‌ها و کوچه‌گردها و شب‌گردها و پرسه‌زن‌ها و سرهای به زانو فرورفته‌ها و زانوهای لرزان و تن‌های لرزان و طبل وعده‌های بر بادرفته و فامیلی‌های اداری و اداره‌های فامیلی و بغض‌های ترشیده و دست‌های چروکیده و چروک ریاست‌های باندی و باندهای بسته بر زخم‌های چندین ساله و سال‌های خسته و خسته‌های دسته و دسته‌های بسته  و و و کوهدشت را مثل اسم خودش از حفظ می‌داند، کوهدشت شهری بدون کارخانه و پروژه است با جوانان جویای کاری که نمی‌توانند کار مناسبی برای خود دست و پا کنند و پا را دور دست‌های بی‌کاری و فقر حلقه زده‌اند و دست در گردن خویش مچاله.

این شهر با جمعیتی بالغ بردویست هزار نفر، نرخ بالای بی‌کاری استان را بر پیشانی خود حک کرده است و تازگی‌ها به این حک شک کرده است. جوانان بی‌کاری که جمعیت بالایی از تحصیل کرده‌های دانشگاهی و دانش‌آهی را به خود اختصاص داده است و روز‌به‌روز جوانی‌هایش را به باد دانش و بی‌کاری و آه!! بنابراین گزارش و به گزارش ساده‌ی چندین ساله‌ی این خبرنگارِ چندساله‌یِ به تیرغضب حواله‌ی ساده، بی‌کاری معضلی ست که سال‌ها گریبان‌گیر مردم به‌ویژه جوانان این شهر گردیده است و عاملی ست که سیل جوانانش را برای یافتن کار راهی میدان‌های کارگری شهرهای بزرگ از جمله پایتخت، دور از دیاربی‌یار خود نموده است و با دادن جان گرسنه‌ی جوانانش حماسه‌ی سعادت‌آباد را با جسارت همان‌جا مقابل چشم نازنشینانش خلق کرده است.

عمدهی درآمد مردم کوهدشت از راه کشاورزی است که ده سال است هجوم خزندهی دوندهی خون مردم مکندهی بیکاری راه را بر تنها درآمد مردمش سد کرده است و همین امر باعث عزیمت بیشتر ساکنانش به میدانهای کارگری دیگر شهرها گردیده است و این شهر همراه یک نقطه از زمین گردیده است دور خودش و هنوز که هنوز است با تعدادی «هوز» میگردد دور خودش و هنوز که هنوز است خودش را پیدا نکرده که نکرده و نکرده برای یکبار هم که شده طور دیگری بگردد و خودش را جای دیگری در دورستی از نقطهای دیگر از زمین پیدا کند و این گردیدن بیهوده را زمین بگذارد تا او هم سری بین نقطهها در بیاورد و برای خودش کسی شود.

اما این خبرنگار از این گردیدن بیهوده دور خودش هرروز خودش را بالا می‌آورد و نقطه‌ای می‌شود که گاهی منفجر می‌شود داخل چاه بلند این ستون. بر اساس بی‌اساس ثبت‌نامی‌های افراد جویای کار کوهدشت در بایگانی اداره‌ی کار و اموراجتماعی، تعداد ۷۲۰۲ نفر بی‌کار در این شهر به‌سرمی‌برد و تعداد ۲۵۸۴  نفر از این جمعیت ثبت‌نامی را تحصیل کرده‌های دانشگاهی تشکیل می‌دهند. باتوجه به این تعداد جویای کار در دفاتر اداره‌ی کار و امور دور اجتماعی، نرخ گران بی‌کاری و بی‌عاری در کوهدشت دو درصد است و براساس آمار

نفوس تیفوس مسکن که پنج‌سال یک‌بار ارایه می‌شود این نرخ ۲۵درصد اعلام‌ شده است. اما آمار بی‌کاری در این شهر با توجه به شواهد و قراین و معاهد و مخازن و معادن و وجود جوانان بی‌کار ۱۸ تا ۵۵ سال چیزی بالای شصت درصد را نشان می‌دهد و نشان می‌گیرد سینه‌ی هزار درصد بی‌کار دیگری که با خواندن این آمار جناب اداره‌ی  بی‌کار و امور اشتباهی، دور سرگیجه‌ی خود می‌گردند و آه آه بالا می‌آورند.

رئیس اداره‌ی کار وامور اجتماعی کوهدشت ضمن عذرخواهی از عدم انجام گفت‌و گو با این خبرنگارِ آمار الکی نگارِ شعارمدار گفت:« نمی‌توانیم آمار بی‌کاران عزادار بدهکار داغ‌دار «بی‌پلامار» جویای لقمه‌ای کار و جرعه‌ای

قرار و نرخ بی‌کاری این شهر دربدر کارگر بی‌خطر را اعلام کنیم و این کار منوط به کسب افاده‌یِ اجازه از مسئولانِ ژیانِ شسته دست از جانِ کشته غم مردمانِ بالادست‌تر است. ماهم سرِ سکوت لایموت خویش فروافکندیم و سر رفتِ خویش برگرداندیم و ماندیم چگونه گردن آمار بگیریم و تحویل این گزارش دهیم.

یک کارشناس اشتغال در اداره‌ی کارِ بی‌کار کوهدشت، یکی از عوامل وجود بی‌کاری در کوهدشت را نبودِ دود کارخانه و صنایع عنوان کرد و گفت:« در حال حاضر صنایع قیمتیِ دولتی به بخش پخش خصوصی واگذار شده‌اند و متاسفانه در شهرهای کوچک تسهیلات و معافیت‌ها و سود وام‌ها در این راستا درست هم سطح شهرهای بزرگ برای  سرمایه‌گذاران مشخص و تعریف شده است. این کارشناس بااحساس ضداختلاس اشتغال درادامه افزود: «همین امر باعث شده است، سرمایه‌گذار میل و رغبتی برای سرمایه‌گذاری در شهر کوچک بی‌کلک پرکپک بانمک بی‌کمکی مثل کوهدشت را نداشته باشد و سرمایه‌اش را برای ایجاد پروژه‌ها در شهرهای برخوردار که امکانات و مباهات و کمالات و خیالات بهتری دارند به کارگیرد.» وی تصریح کرد: «دولت می‌تواند از طریق معافیت مالیاتی و بیمه‌ای و دادن شکلاتِ تسهیلات بانرخ کم در شهرهای کوچک، سرمایه‌گذاران را برای

سرمایه‌گذاری در این شهرها تشویق و تزریق کند.»

یکی از کارکنان اداره‌ی کار و امور اجتماعی کوهدشت در رابطه با معرفی‌ افراد جویای کار از طریق این اداره به مراکز اشتغال گفت: «تاکنون پیش نیامده یا خویش نیامده است کسی از طریق این اداره به جایی معرفی شود چون به علت بودِ دود فراوان و نبود دود کارخانه و صنایع، زمینه‌ی کار در کوهدشت وجود ندارد. وی تنها اقدام اداره‌ی کار در زمینه‌ی ایجادِ بادِ جهادِ کار در این شهر را پرداخت وامِ دام‌های خود اشتغالی عنوان کرد که

باتوجه به سقف اندک این تسهیلات، گرهی از کارِ بارِدمارِ جوانان جویای کار کوهدشت باز نشده است. به هرروی کوهدشت باجمعیت بالای بیکارش نیازمند طرفند نیرومند و همت بلند نگاه و تدبیرشیر پیر مسئولان است تا با تشویق سرمایهگذاران برای ماندگاریِ سرمایهگذاری در این شهر و اختصاص پروژههای اشتغالزا بیش از این شاهد حضور پرشور دیو بیکاری درآن نباشیم.»