- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان: ۳۱ اثر تاریخی لرستان به ثبت ملی رسید

kohdasht_mirmalas [1]

 

به گزارش میرملاس نیوز؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: ۳۱ اثر معنوی و طبیعی لرستان به ثبت ملی رسیده است.

به نقل از فارس ، قاسم قربانی عنوان کرد: از این تعداد ۱۰ اثر معنوی و ۲۱ اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان این‌که تاکنون دو هزار و ۳۴۵ اثر استان لرستان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، گفت: تاکنون غارهای لرستان، دره لر (دره خرم‌آباد) و پل‌های لرستان در فهرست موقت میراث جهانی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: شش اثر دیگر جهت ثبت در فهرست موقت میراث جهانی پیشنهاد شده است که امید است در آینده نزدیک پرونده نهایی این آثار جهت ثبت جهانی آماده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: این شش اثر شامل قلعه فلک‌الافلاک، غارهای میرملاس و هومیان، مسجد جامع بروجرد، تپه چیاپهن کوهنانی کوهدشت، محوطه سنگ تراشان خرم‌آباد و زیستگاه سمندر لرستانی هستند.

قربانی در خصوص حفاظت از آثار تاریخی کهن لرستان نیز افزود: نقوش صخره‌ای در میرملاس و همیان کوهدشت از آثار برجسته و منحصر به فرد کشور هستند که در دنیا کم نظیرند و برای حفظ این آثار و نقوش صخره‌ای برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته که در مرحله اول تعیین مشاور اجرای طرح است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: پس از تعیین مشاوره ویژه طرح و ارائه نظر، کار حفاظت و نگهداری از آن‌ها به صورت علمی آغاز می‌شود.

گفتنی است، تاکنون حدود دو هزار و ۳۵۰ اثر تاریخی از لرستان به همراه ۱۰ اثر معنوی و ۲۱ اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.