تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

احیای بزرگترین تالاب لرستان کلید خورد/ مردم محلی پای کار بیایند

  • کد خبر : 16539
  • 17 دی 1391 - 8:49

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر؛  پس از پیگیری برای تعیین وضعیت تالاب “بیشه دالان” بروجرد نوبت به تالاب “گری بلمک” پلدختر رسید تا جلسه ای برای رفع مشکلات این تالاب و احیای آن در فرمانداری پلدختر برگزار شود. نابود شدن تالاب “گری بلمک” به عنوان بزرگترین تالاب استان لرستان با ایجاد یک […]

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر؛  پس از پیگیری برای تعیین وضعیت تالاب “بیشه دالان” بروجرد نوبت به تالاب “گری بلمک” پلدختر رسید تا جلسه ای برای رفع مشکلات این تالاب و احیای آن در فرمانداری پلدختر برگزار شود.

نابود شدن تالاب “گری بلمک” به عنوان بزرگترین تالاب استان لرستان با ایجاد یک زهکش و تبدیل آن به زمین کشاورزی شاید بدترین اتفاقی است که در زمینه حیات تالابهای بام طبیعت ایران رخ داده است.

این در حالیست که تالابها از مولدترین محیط های کره زمین محسوب می شوند و به همین دلیل تداوم حیات در روی کره زمین به شدت وابسته به تداوم شرایط بوم شناختی این اکوسیستمهای بی نظیر است.

این اکوسیستم های آبی در راستای تثبیت خطوط ساحلی، از بین رفتن مواد زاید و تصفیه آب، برخورداری از چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و ایجاد بستر مناسب برای حیات بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی از جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند.

در این میان شهرستان پلدختر دارای تالاب های فصلی و دائمی چون گری بلمک، گری جمجمه، تکانه، لفانه، کبود و زردابه است که تالاب گری بلمک با بیش از ۵۰۰ هکتار وسعت بزرگترین آنهاست.

براساس بررسی های زمین شناسی، تالاب های معروف پلدختر بر روی آهکهای خرد شده لنداسلاید سیمره (چل جایدر) واقع شده اند که حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار سال پیش وقوع زلزله ای به بزرگی بیش از ۷ ریشتر موجب رانش لایه های سنگی یال شمالی طاقدیس کبیرکوه و مسدود شدن رودخانه های سیمره و کشکان و در نتیجه تشکیل دریاچه ای عظیم در جنوب شهرستان پلدختر و شمال شهرستان دره شهر شد و به دنبال آن شرایط تشکیل تالاب ها نیز فراهم شد که با این اوصاف قدمت تالاب های پلدختر در واقع معادل سن لنداسلاید سیمره است.

تالاب های شهرستان پلدختر که در بخش وسیعی از بلندی های مشرف به دشت جایدر و پیچ و خم های جالب توجه “تنگ فنی” قرار دارند از جمله جاذبه هایی هستند که اگر از امکانات لازم برخوردار شوند درآمدزا خواهند شد.

در این راستا به منظور بررسی مشکلات این تالاب بزرگ و احیای آن روز شنبه جلسه ای در فرمانداری پلدختر برگزار شد.

فرماندار پلدختر با بیان اینکه تالاب های ۱۱ گانه پلدختر به عنوان گنجینه هایی از طبیعت نقش زیادی در جذب گردشگر دارند، گفت: تالابها شاهکار خلقت و زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری و گیاهان آبزی به شمار می آیند و از ارزش اقتصادی بسیار بالایی برخوردارند.

فریدون رشیدی همچنین به وضعیت تالابهای پلدختر اشاره کرد و بیان داشت: تالاب “گری بلمک” که در کنار جاده قدیم پلدختر- اندیمشک قرار دارد نیازمند احیا و ساماندهی است.

وی با بیان اینکه این تالاب به عنوان بزرگترین تالاب شهرستان پلدختر حدود ۵۰۰ هکتار مساحت دارد، عنوان کرد: در صورت احیا این ظرفیت توسط محیط زیست استان تالاب “گری بلمک” می تواند در ابعاد مختلف اقتصادی و تفریحی به این شهرستان کمک کند.

وی افزود: از آنجایی که شهرستان پلدختر به لحاظ وجود فضاهای تفریحی با کمبود مواجه است لذا احیا تالابهای این شهرستان نقش موثری در جذب گردشگران خواهد داشت.

رشیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تبدیل بخشهایی از تالاب به اراضی کشاورزی بیان داشت: از سوی دیگر بید روند احیا و ساماندهی تالاب به گونه ای باشد که حقوق ذی نفعان و کشاورزانی که سند در دست دارند نیز در نظر گرفته شود.

فرماندار پلدختر با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ضایع شدن حقوق کشاورزان و مردم محلی تصریح کرد: به طور قطع ما بدون همکاری و مشارکت مردم محلی کاری از پیش نخواهیم برد.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان نیز در این جلسه به اهمیت و جایگاه تالاب “گری بلمک” در ابعاد مختلف ملی و محلی اشاره کرد و اظهار داشت: با احیای قسمتی از این تالاب علاوه بر اینکه زیستگاه جانوران و آبزیان تامین خواهد شد می توان از دیگر اثرات وجود تالابها در منطقه نیز بهره برد.

محمد حسین بازگیر تصریح کرد: از سوی دیگر احیای این اکوسیستم های طبیعی در جذب گردشگران و طبیعت گردان موثر و روی اقتصاد و معیشت مردم محلی تاثیرگذار خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه اداره محیط زیست به دنبال هیچ گونه سودی در این رابطه نیست، تریح کرد: هدف این اداره کل در احیای تالابهای استان از جمله تالابهای پلدختر کمک به طبیعت و اکوسیستم منطقه و همچنین تاثیرگذاری بر روی گردشگردی و اقتصاد مردم محلی است.

بازگیر با تاکید بر اینکه با احیای تالاب گری بلمک فواید آن نصیب مردم منطقه خواهد شد، افزود: همچنین در این راستا پیگر ارتقا سطح حفاظت تالابهای پلدختر از منطقه شکار و صید ممنوع به منطقه حفاظت شده هستیم.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان افزود: در صورت اجرایی شدن این امر و ارتقا سطح حفاظت این تالابها به واسطه اخذ امکانات و تامین نیروی انسانی اقداماتی نظیر حفظ و حمایت چنین مناطقی به سهولت امکان پذیر خواهد شد.

بنابر این گزارش در پایان این جلسه که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، نمایندگان و معاونین ادارات آب منطقه ای، امور عشایری، میراث فرهنگی، منابع طبیعی، دهیاران و نمایندگان کشاورزان روستاهای ولی عصر و گری بلمک حضور داشتند تفاهم نامه ای بین دستگاههای مرتبط برای ساماندهی تالاب “گری بلمک” منعقد و مقرر شد ظرف مدت زمان یک هفته این تفاهم نامه توسط کشاورزان و ذی نفعان و ادارات عضو مورد بررسی قرار گرفته و نظرات خود را در این زمینه اعلام کنند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=16539

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.