تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

حاشیه سیمره “اناری” می شود/ رودخانه ای که به سفره ها برکت می آورد

  • کد خبر : 16705
  • 19 دی 1391 - 8:43

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر؛ مسیر ۵۳ کیلومتری حاشیه رودخانه سیمره زیرکشت باغ های انار خواهد رفت تا از هدر رفتن سرمایه پربرکت این رودخانه پرآب بعد از سالها جلوگیری شود. رود سِیمَره یکی از رودهای غرب ایران است. این رود از سرشاخه‌های مهم رود کرخه است که از بلندی‌های برف‌گیر شمال […]

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر؛ مسیر ۵۳ کیلومتری حاشیه رودخانه سیمره زیرکشت باغ های انار خواهد رفت تا از هدر رفتن سرمایه پربرکت این رودخانه پرآب بعد از سالها جلوگیری شود.

رود سِیمَره یکی از رودهای غرب ایران است. این رود از سرشاخه‌های مهم رود کرخه است که از بلندی‌های برف‌گیر شمال غربی ایران سرچشمه گرفته و پس از گذر از شهرستانهای دره شهر و کوهدشت در محل پل گاومیشان به رودخانه کشکان پیوسته و رود کرخه را به وجود می‌آورد.

رود سیمره از به هم ریختن دو رود گاماسیاب که از کوه گرین ما بین الشتر در استان لرستان و نهاوند در استان همدان سرچشمه می‌گیرد و رود قره سو که از کوه الوند سرچشمه می‌گیرد، در ناحیه‌ای به نام دورود پرامان تشکیل شده است.

رودخانه سیمره قسمتی از مرز بین استان لرستان با استانهای کرمانشاه و ایلام را تشکیل می دهد و از رودخانه خروشان غرب ایران زمین است.

این در حالیست که رودخانه خروشان سیمره از میان زمین های حاصل خیز بسیاری در شمال کوهدشت می گذرد که هنوز نتوانسته اند از آب سرشار این رودخانه بزرگ بهره مند شوند و همچنان به صورت دیم کشت می شوند.

این در حالیست که سیمره همچنان از میان این همه زمین مستعد می دود تا خود را به باغ ها و سدهای استان های پایین دست برساند!

آب خروشان سیمره که از سرچشمه بزرگ گاماسیاب و کوه های نهاوند سرچشمه می گیرد و پس از گذشتن از دهانه رویایی تنگه شیرز، به روستاهای شمال کوهدشت وارد می شود، می تواند بهترین منبع تامین آب بدون زحمت برای کشاورزی و باغداری منطقه باشد اما بدون استفاده می گذرد تا تنها خط مرزی دو استان ایلام و لرستان را مشخص کند.

این در حالیست که چند سالی است کشت کارانی از اصفهان با درک موقعیت منطقه به کنار رودخانه سیمره می آیند و با اجاره کردن زمین های اطراف آن به قیمتی نازل، هکتارها هندوانه برداشت می کنند.

با این تفاسیر مردم بومی منطقه به مبلغ ناچیز اجاره بهای زمین های خود قانع شده و هنوز باور نکرده اند که می شود این همه زمین خوابیده در عطش خشکسالی را به جای سپردن به روش کاشت دیم و دادن اجاره، به باغ های رنگارنگ میوه تبدیل کرد.

از سوی دیگر بسیاری از جوانان روستاهای کنار سیمره با وجود داشتن زمین های حاصلخیز، با توبره های کارگری بردوش به میدان های عملگی تهران سفر می کنند؛ جوان هایی که با ایجاد باغ های بزرگ می توانند علاوه برخود، زمینه اشتغال را برای جوانان دیگر نیز فراهم آورند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهدشت در گفتگو با خبرنگار مهر از زیر کشت رفتن زمین های زراعی حاشیه رودخانه سیمره خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم تا با تاسیس ۱۳ ایستگاه پمپاژآب در سطحی حدود شش هزار هکتار و در مسیری به طول ۵۳ کیلومتر در راستای توسعه باغات انار و حتی زیتون در منطقه گام برداریم.

ملکی با اشاره به اینکه اشتغال زایی یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولان کوهدشت در حال حاضر است، ادامه داد: با مهار آب سیمره که سال هاست بدون استفاده هدر می رود می توان علاوه بر توسعه ی باغات فرصت های شغلی زیادی را برای ساکنان حاشیه این رودخانه ی پرآب به وجود آورد.

وی افزود: با توجه به موقعیت مناسب کوهدشت به لحاظ داشتن رودخانه سیمره و داشتن زیرساختهای رونق اقتصادی تولید محصولات باغی در این شهرستان بهترین گزینه برای عملی کردن اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید ملی است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی کوهدشت گفت: در این رابطه مطالعات لازم در منطقه حاشیه سیمره انجام و طرح آن تکمیل شده و در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان قرار گرفته است که در آینده ای نزدیک شاهد عملیاتی شدن توسعه کاشت باغات انار در این منطقه خواهیم بود.

بنابر این گزارش کشاورزان حاشیه رودخانه ی سیمره با وجود آب فراوان این رودخانه به کشت غلات به صورت دیم مشغول هستند و چند سالی است زمین های حاصل خیز کنار این رودخانه خروشان را به صیفی کارانی از اصفهان و دیگر استانهای هم جوار با مبلغ ناچیزی اجاره می دهند.

امید می رود با به اجرا درآمدن طرح توسعه باغات انار در زمین های حاصلخیز حاشیه رودخانه سیمره شاهد تحولی مثبت در منطقه و جلوگیری از مهاجرت جوانان جویای کار این دیار به میدان های کارگری کلان شهرها باشیم.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=16705

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.