تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

میرملاس و تعهد نسبت به مردم

  • کد خبر : 16797
  • 20 دی 1391 - 10:43

  میرملاس و تعهد نسبت به مردم   ما فریاد می‌زدیم:«چراغ! چراغ!»/و ایشان در نمی‌یافتند/سیاهی‌ چشمشان/سپیدی‌ کدری بود اسفنج‌ وار/شکافته/لایه بر لایه بر/شباهت برده از جسمیتِ مغزشان/گناهی‌شان نبود/از جنمی دیگر بودند.( احمد شاملو – حدیث بی قراری ماهان)   تعهد مهم ترین وجه ممیزه ایست که با آن انسان اجتماعی از انسان ضد اجتماع تمییز […]

IMG_7711--edit

 

میرملاس و تعهد نسبت به مردم

 

ما فریاد می‌زدیم:«چراغ! چراغ!»/و ایشان در نمی‌یافتند/سیاهی‌ چشمشان/سپیدی‌ کدری بود اسفنج‌ وار/شکافته/لایه بر لایه بر/شباهت برده از جسمیتِ مغزشان/گناهی‌شان نبود/از جنمی دیگر بودند.( احمد شاملو – حدیث بی قراری ماهان)

 

تعهد مهم ترین وجه ممیزه ایست که با آن انسان اجتماعی از انسان ضد اجتماع تمییز داده شده و نمود پیدا می کند. در عالم حقوق تعهد مسأله ای مهم و پرکاربرد به خصوص در مباحث حقوق خصوصی و مدنی ست. از دیرباز و در حیطه های دیگر همچون ادبیات، سیاست و هنر نیز تعهد، وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری از نکات مهم و مورد بحث و دقت بوده است. ابن قتیبه ی دینوری در خصوص انگیزه ی شعر می گوید: “شعر را انگیزه ها باشد که کند اندیش را نیرو دهد و متکلف را بر انگیزد” بدین معنا که شعر متعهد این قابلیت را دارد که محرک انسان ها و اجتماع باشد.

اما رسانه های دیداری و شنیداری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. رسانه ها باید آیینه ی تمام نمای حوائج و خواسته های مردم ، غم ها و شادی هایشان باشند و در حرکت خود در صدد اصلاح وضع موجود در جهت رفاه مردم و شهروندان و ارتقای دانش و آگاهی شان از مسائل مختلف باشند. رسانه ای که عملکردش محرک و آگاهی بخش نبوده و نهایت رسالت و نمودش حفظ وضع موجود و ثناگویی اربابان قدرت و ثروت باشد رسانه ای محبوب و ماندگار نخواهد بود.

میرملاس  در محیطی رشد و نمو پیدا کرد که در آن سوژه ها و مشکلات فراوانی برای انعکاس، بررسی و به چالش کشیده شدن وجود داشت. فضای انتخاباتی استان لرستان و شهرستان کوهدشت با تمام معایب و بدی هایش، فرهنگ های غلط تبلیغاتی و شعارگرایی افراطی کاندیداها دست مایه ی خوبی شد برای ورود به عرصه های مهم تر، جدی تر و حرفه ای تر.

امروز اما میرملاس در کنار تمام کاستی ها و کمبودها آیینه ی تمام نمای مشکلات، محرومیت ها و دردهای بی شمار مردم لرستان شده است. درد فقر، درد بیکاری، درد اضمحلال و فراموشی کهن ترین فرهنگ ها و تمدن ها، درد بی مهری ها و بی توجهی ها و دردهایی که قابل گفتن نیستند.

در کنار انعکاس معضلات و مشکلات، در حد توان کوشیده ایم در پی راهکارهای ممکن از راه های ممکن برای برون رفت از وضع موجود باشیم. بی شک اگر توان و امکانات سخت افزاری لازم را در اختیار داشتیم بهتر و بیشتر می توانستیم در راه رسالت تاریخی خویش گام برداریم.

 البته در این بین از توجه به داشته هایمان غافل نبوده ایم. لرستان مهد هنرمندان ، ادیبان ، دانشمندان و ورزشکاران است. از این رو اقدام به ایجاد بخش هایی برای انعکاس هنر، ادبیات ،اندیشه و ورزش لرستان نمودیم و خوشحال و خرسندیم و به خود می بالیم که فرهنگی با این غنا ، قدمت و پویایی داریم.

در سالروز یک سالگی میرملاس اعلام می کنیم که تمام سختی ها و تنگناها را به جان خریده و در پیمودن راهی که برگزیده ایم تا آخرین رمق از پای نخواهیم ایستاد و از مخاطبان فهیم، اندیشه ورز و با فرهنگ انتظار داریم با همراهی و همدلی خود بیش از پیش یاری گرمان باشند. میرملاس بدون مخاطب “سپاه بی سردار و بی پرچم” است.

 

مهدی دوست محمدی

سردبیر میرملاس نیوز

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=16797

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 16در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۶
  1. برای سربلندیتان
    هزاران دست پر امید بر اسمان پر اجابت
    روانه خواهم کرد

  2. درود بر تو مهدی خوب و نازنین و درود بر همکارانت که در این وانفسای فرهنگی عجیب که گویی کسی صدای دیگری را نمی شنود ، حدیث بیقراری را هجا به هجا معنا می کنید و چراغدار این خانه ی روشن هستید . خانه ای که وقتی که مهمانانش به آن نزدیک می شوند قلبشان شروع به تپیدن می کند . آخر در آنجا حرف هایی می شنوند و نگاههای رد و بدل می کنند که از جنس و جنم دیگری هستند . در آنجا درد و داغ یک عمر وفاداری و عاشقی بر قلبشان حک می شود . و به آه خود بُعد و ژرفایی به یاد ماندنی می بخشند .
    کوتاه و گویا همه چیز را گفته ای و در فراز پایانی امید داده ای که همچنان بهانه هایی برای عاشقی داریم . بر دست تو و تک تک همکارانت بوسه می زنم و امیدوارم سقای کوچکی برای سپاه فرهیختگان باشم .

  3. یک سالگی میرملاس را به همه دست اندرکاران فهیم زحمت کش بی ادعا و جسور رنجورش تبریک عرض مینمایم
    دوام توفیقات همگان را از خداوند منان خواهان و خواستارم
    سربلند و سلامت و سعادتمند باشید

  4. بگذار شیطنت عشق ،چشمان ترا بر عریانی خویش بگشاید ،هر چند آنجا جز رنج وزحمت چیزی نباشد
    اما کوری را بخاطر آرامش تحمل نکن.
    سپاس فراوان از دست اند کاران فهیم میر ملاس که عاشقانه آگاهی میدهند . تولدتون مبارک

  5. جناب آقای دوست محمدی
    یک سالگی میرملاس مرهون زحمات جنابعالی و سایر همکارانتان بود امیدوارم در این عرصه سخت و طاقت فرسا همیشگی باشید.
    رسانه بدون مخاطب “سپاه بی‎سردار و ‎بی‎پرچم” است. خیلی از این جمله خوشم آمد.

  6. دوست عزیز آقای دوست محمدی!
    برایتان آرزوی موفقیت می‌کنم

  7. مهدی!عاموزا چوینی ؟خسته نوین ای سایت تونه خور تولیدی کم دره … مصاحبه ایژ کم دره فکری بهن٠ عاموزات ا تهرو

  8. آقای دوست محمدی عزیز
    انتظار بالا از شما و همکارانتان در نتیجه ایمان به توانایی و تعهدتان است. موفق باشید

  9. دست مریزاد مهدی جان باید احساس غرور کنیم که در مجاورت میرملاس پیتلوس نفس می کشیم ودرددلهایمان رادر میرملاس قوی وپایدار مطرح می کنیم

  10. قبل از هر چیزی تشکر میکنم از تمامی کسانی که با وجود کمبود ها باز هم اینقدرتوانایی داشتند که این سایت رو سر پا نگه داشتند…

  11. حکمت اندیش!اگر نام کسی از قلم افتاد بدان
    که ز اقلام خدا هیچ دریغ بر ما نیست
    صبح دولت که شود کاتب مکتب تو بخوان
    گر نباشد سخن نیک،فردوس برین بر پا نیست.

    سلام و درود بر مهدی عزیز و دوست داشتنی، مهدی جان گذشته از تمجید ها،تو به حق لایق و کاردانی، به پاس تلاش های گران قدر تو در جوار نفسی پاک و همواره ذاتی روشن در راستای خدمت به ویژه
    ( قوم لک و لر) به نوبه خویش تشکر و قدر دانی کرده و از باری تعالی خواهان موفقیت همه جانبه برایتان هستم.

  12. دستان توانمند و اندیشه ی زیبایت همچنان برقرار بماناد.فرهنگ مقوله ایست که جز با تکاپوی فرهنگ دوستانی چون شما پویا نمی ماند.قلمتان پایدار.

  13. میر ملاس و گردانندگان جوانش برقله اطلاع رسانی لرستان ایستاده اند برقرار باشیدوپیروز .

    • آقای دوستی ! همین گردانندگان جوان متاسفانه کامنت های انتقادی را انعکاس نمی دهند . جوانی بای با تواضع همراه باشد

  14. وضع حق التحریر در میر ملاس چگونه است؟

  15. شاید چند سال پیش دغدغه اطلاع رسانی از لرستان و بویژه شهرستان کوهدشت در محیط مجازی رو داشتم و امروز خوشحالم وافتخار میکنم. لرستان بخصوص شهرستان کوهدشت دارای نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده فراوان است که متاسفانه بدلایل مختلف مثل انتخابات های … (بگذریم) نتونسته جایگاه شایسته ودرخور توجهی در کشور و درسظح بین الملل داشته باشه .امیدوارم شما که اولین گام های پیشرفت وتوسعه رو برداشتید در پنا مولا علی همیشه سربلند وموفق باشید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.