- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

میرملاس و تعهد نسبت به مردم

IMG_7711--edit

 

میرملاس و تعهد نسبت به مردم

 

ما فریاد می‌زدیم:«چراغ! چراغ!»/و ایشان در نمی‌یافتند/سیاهی‌ چشمشان/سپیدی‌ کدری بود اسفنج‌ وار/شکافته/لایه بر لایه بر/شباهت برده از جسمیتِ مغزشان/گناهی‌شان نبود/از جنمی دیگر بودند.( احمد شاملو – حدیث بی قراری ماهان)

 

تعهد مهم ترین وجه ممیزه ایست که با آن انسان اجتماعی از انسان ضد اجتماع تمییز داده شده و نمود پیدا می کند. در عالم حقوق تعهد مسأله ای مهم و پرکاربرد به خصوص در مباحث حقوق خصوصی و مدنی ست. از دیرباز و در حیطه های دیگر همچون ادبیات، سیاست و هنر نیز تعهد، وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری از نکات مهم و مورد بحث و دقت بوده است. ابن قتیبه ی دینوری در خصوص انگیزه ی شعر می گوید: “شعر را انگیزه ها باشد که کند اندیش را نیرو دهد و متکلف را بر انگیزد” بدین معنا که شعر متعهد این قابلیت را دارد که محرک انسان ها و اجتماع باشد.

اما رسانه های دیداری و شنیداری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. رسانه ها باید آیینه ی تمام نمای حوائج و خواسته های مردم ، غم ها و شادی هایشان باشند و در حرکت خود در صدد اصلاح وضع موجود در جهت رفاه مردم و شهروندان و ارتقای دانش و آگاهی شان از مسائل مختلف باشند. رسانه ای که عملکردش محرک و آگاهی بخش نبوده و نهایت رسالت و نمودش حفظ وضع موجود و ثناگویی اربابان قدرت و ثروت باشد رسانه ای محبوب و ماندگار نخواهد بود.

میرملاس  در محیطی رشد و نمو پیدا کرد که در آن سوژه ها و مشکلات فراوانی برای انعکاس، بررسی و به چالش کشیده شدن وجود داشت. فضای انتخاباتی استان لرستان و شهرستان کوهدشت با تمام معایب و بدی هایش، فرهنگ های غلط تبلیغاتی و شعارگرایی افراطی کاندیداها دست مایه ی خوبی شد برای ورود به عرصه های مهم تر، جدی تر و حرفه ای تر.

امروز اما میرملاس در کنار تمام کاستی ها و کمبودها آیینه ی تمام نمای مشکلات، محرومیت ها و دردهای بی شمار مردم لرستان شده است. درد فقر، درد بیکاری، درد اضمحلال و فراموشی کهن ترین فرهنگ ها و تمدن ها، درد بی مهری ها و بی توجهی ها و دردهایی که قابل گفتن نیستند.

در کنار انعکاس معضلات و مشکلات، در حد توان کوشیده ایم در پی راهکارهای ممکن از راه های ممکن برای برون رفت از وضع موجود باشیم. بی شک اگر توان و امکانات سخت افزاری لازم را در اختیار داشتیم بهتر و بیشتر می توانستیم در راه رسالت تاریخی خویش گام برداریم.

 البته در این بین از توجه به داشته هایمان غافل نبوده ایم. لرستان مهد هنرمندان ، ادیبان ، دانشمندان و ورزشکاران است. از این رو اقدام به ایجاد بخش هایی برای انعکاس هنر، ادبیات ،اندیشه و ورزش لرستان نمودیم و خوشحال و خرسندیم و به خود می بالیم که فرهنگی با این غنا ، قدمت و پویایی داریم.

در سالروز یک سالگی میرملاس اعلام می کنیم که تمام سختی ها و تنگناها را به جان خریده و در پیمودن راهی که برگزیده ایم تا آخرین رمق از پای نخواهیم ایستاد و از مخاطبان فهیم، اندیشه ورز و با فرهنگ انتظار داریم با همراهی و همدلی خود بیش از پیش یاری گرمان باشند. میرملاس بدون مخاطب “سپاه بی سردار و بی پرچم” است.

 

مهدی دوست محمدی

سردبیر میرملاس نیوز