تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
12

در جلسه ی انتخاباتی اصلاح طلبان چه گذشت؟

  • کد خبر : 16859
  • 20 دی 1391 - 17:17

    خبرگزاری مهر نوشت: اکنون اصلاح طلبان به ۳ راهبرد انتخاباتی برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسیده اند که در صورت برگزاری همایش دی ماه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به جمع بندی و تصمیم گیری نهائی نزدیک تر خواهند شد. کمتر از شش ماه به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است […]

 

Khatami-Eslah-Talaban

 

خبرگزاری مهر نوشت:
اکنون اصلاح طلبان به ۳ راهبرد انتخاباتی برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسیده اند که در صورت برگزاری همایش دی ماه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به جمع بندی و تصمیم گیری نهائی نزدیک تر خواهند شد.

کمتر از شش ماه به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است و  گروه‌های سیاسی خود را برای رقابت در آن آماده خواهند کرد. اصلاح‌طلبان هم چند ماهی است تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کرده‌ و بررسی مواضع آنها نشان می‌دهد که  این جریان، برای کلید زدن دور جدید فعالیت‌های خود، جلسات منظم، مستمر و پرحجمی را تشکیل داده‌اند و قصد حضور در رقابتهای انتخاباتی را دارند.

بر همین اساس اصلاح طلبان اتاق فکری را به دعوت سید محمد خاتمی از برخی چهره های این جریان و با حضور خود وی ترتیب داده اند.

یکی از اعضای حاضر در این جلسه با بیان خبر برگزاری این جلسه در روز شنبه هفته گذشته گفت: به دعوت آقای خاتمی عبدالله نوری، محمدرضا خاتمی، عبد الواحد موسوی لاری، میر محمود موسوی، محمدعلی نجفی، معصومه ابتکار، احمد مسجدجامعی، حمیدرضا جلایی پور، نجفقلی حبیبی، سید محمود دعائی، ادیب، علی شکوری راد، محمد ستاری فر، حسین مرعشی، اسحاق جهانگیری، محمد صدر، مجید انصاری، مرتضی حاجی، هادی خانیکی، جواد اطاعت، حسن رسولی، حسین نورانی‌نژاد، سعید نورمحمدی، حسین کاشفی، عبدالله ناصری، و مرتضی مبلغ که ترکیبی از سه گروه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، برخی از اعضای کارگزاران و تعدادی از اعضای مشارکت و سازمان مجاهدین هستند در این جلسه حضور داشتند.

خاتمی همچنین کارگروه ۷ نفره ای را برای بررسی راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان به ریاست محمدعلی نجفی برگزیده است.

این هیئت ۷ نفره در جلسات هفتگی خود آخرین اخبار و تحلیل‌های مربوط به انتخابات را بررسی و پیشنهادات خود را برای طرح در جلسات ماهانه اتاق فکر ارائه می کنند.

در آخرین جلسه از اتاق فکر که با حضور اکثریت اعضا برگزار شده، سید محمد خاتمی ۵ راهبرد ممکن برای اصلاح طلبان را ۱) حضور حداکثری اصلاح طلبان با کاندیدای واحد و رای آور ۲) حضور متوسط اصلاح طلبان با حمایت از کاندیدایی که بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند ۳) عدم کاندیداتوری اصلاح طلبان اما حضور در انتخابات ۴) حمایت از کاندیدای اصولگرای نزدیک به اصلاح طلبان و ۵) تحریم انتخابات، برشمرده است.

گزینه آخر از سوی خاتمی رد شده و تاکید کرده که اعتقادی به تحریم انتخابات ندارد و خود وی قطعا در انتخابات آتی به عنوان یک رای دهنده مانند انتخابات مجلس شرکت خواهد کرد. همچنین اکثر اعضا حمایت از کاندیدای اصولگرا را نپذیرفته اند.

اعضای سابق حزب منحل شده مشارکت و سازمان مجاهدین نیز بنا به دلایلی چون عدم امکان فعالیت تشکیلاتی قانونی و هم چنین مشکلات تشکیلاتی امکان حضور در انتخابت را نداشته و بهتر است که هیچ کاندیدایی از سوی اصلاح طلبان در انتخابات آتی حضور نداشته باشند. این طیف از اصلاح طلبان معتقدند با توجه به وضعیت پیش آمده در انتخابات ریاست جمهوری گذشته توانایی اقناع هواداران خود برای حضور دوباره در پای صندوق های رای را نخواهند داشت.

این افراد انتقادات تندی نسبت به چهره های اصلاح طلبی که بدون هماهنگی با آنها اعلام حضور در انتخابات کرده اند، داشته و افرادی چون عارف را متهم به حرکت بر خلاف جریان اصلاح طلبی کرده اند.

عبدالله نوری وزیر کشور دولت اول خاتمی، اصلی ترین حامی ایده حضور حداکثری جریان دوم خرداد در انتخابات ۹۲ بوده و در این جلسه بحث مفصلی در این زمینه داشته است.

نوری و حامیان حضور حداکثری در انتخابات معتقدند جریان اصلاحات نمی تواند با بهانه هایی چون محدودیت فضای فعالیت و یا زندانی بودن برخی از اعضای احزاب اصلاح طلب، موقعیت مهمی چون انتخابات ریاست جمهوری را از دست دهد زیرا در اینصورت به صورت طبیعی از عرصه سیاسی کشور حذف خواهد شد.

نوری معتقد است شخص خاتمی، بهترین گزینه برای نامزدی در انتخابات و ایده حضور حداکثری است.

 برخلاف دو گروه قبل اعضای حزب کارگزاران سازندگی معتقدند با توجه به اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸ جریان اصلاحات امکان پرداخت هزینه های دوباره را نداشته و بدون شک چهره هایی مطرح این جریان به دلیل عملکرد خود در سال ۸۸ توسط نهادهای نظارتی انتخابات به سادگی رد خواهند شد. از طرفی جریان اصلاحات هم نمی تواند از کنار انتخابات به سادگی عبور کرده و با دست خود از صحنه سیاسی کشور حذف شود.

بنابراین گزارش اصلاح طلبان هنوز به جمع بندی نهائی نرسیده اند و در صورت استقبال گروهها و احزاب مختلف در درون جریان اصلاحت از همایش دی ماه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات؛ احتمالا در آن همایش تصمیمات مهمی گرفته خواهد شد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=16859

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. رفتید و امیدوارم دیگه بر نگردید.
    آبروی نظام و اصلاحات اسلامی رو بردید.

  2. باید اول با بوش ورایس و بگین مشورت کنند بعد …

  3. ایرانی ودوم خردادی یادتون باشه هرکی باشید ودر هرجایگاهی…..هیچوقت شایستگی قضاوت درمورد چنین اشخاص بزرگی رو ندارید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.