کد خبر : 16915
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,429 بازدید

بومی سرود (چیکه چیکه)

 چیکه چیکه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بوش چیکه چیکه ماری که، کوچیل ژیر داواری که نازک و نرمه چوی پمی، سیخ چولی نازاری که هم ساکت و هم دنگ هتی، أژ پت فیل اِرا کتی ناقابله چوی گلمتی، سالمِ دردَ باری که چوی آو سر کنی حنِک، چوی ولگ گل نرم و تُنِک ژر دار و تیژه چوی […]

pezhare-150x150

 چیکه چیکه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بوش چیکه چیکه ماری که، کوچیل ژیر داواری که
نازک و نرمه چوی پمی، سیخ چولی نازاری که
هم ساکت و هم دنگ هتی، أژ پت فیل اِرا کتی
ناقابله چوی گلمتی، سالمِ دردَ باری که
چوی آو سر کنی حنِک، چوی ولگ گل نرم و تُنِک
ژر دار و تیژه چوی دِرِّک، هم لیژ و هم بناری که
آ نموسی چوی زر زره، اِی گوش کم و اِی زون فره
تمومی حلق و حنجره، وراجِ بی قراری که
چوی مونگِ چوارده کامله، تموم عمری باطله
چوی یاخی نوم قافله ، تیر آیجِ وژ آشاری که
هم خیر و هم شرِّ تموم، نیمی عسل نیمی ژقوم
بی توم تر اَژ پیاز خوم، رنگین تر اژ اناری که
نمناک، چوی خاک کنَه لون، حشکی و راقی چوی سخون
صافی چوی تویلِ خیزرون، بچ بچِ ناهماری که
چوی دارِ شاینک پر ثمر، شیرین چوی زیمِ قی کمر
نیشی چوی کولاژدُم خطر، هَفیِ پا مَخاری که
اِسبی چوی قن، سی چوی زخال، خط خط و نق نق چوی غزال
تموم جمالِ بی کمال، زمسونِ بی وهاری که
مگر خدا بکی فرج، کس أژ دسی نیری حَرَج
تریکه شو و بی دِرَج، شومونگِ وَر نِساری که
“کرم” یه چیکه تن خدا، بلاجوی، پر ماجرا
صد آفرین هر کی وِتا، آیم سَرِشته داری که

ترجمه ی کلمات دشوار:
کوچیل : سرستون خیمه/ گلمتی: کلوخ/ ژقوم: بسیار تلخ/ کنه لون: محل قراردادن مشک/ تویل: شاخه ی نورسته/ بِچ بِچ: گره گره (چوب)/ شاینک: بوته ای دارویی که دانه ی آن شاه دانه و خود بوته شابیزک نام دارد/ زیم: کندوی عسل/ هفی: افعی/ درج: فرج ، رهایی/ بلاجوی: عجیب و غریب

 کرم دوستی

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

علی کولیوند در گفته :

چقدر قوی است این شعر عالی بود زنده باد کرم دوستی به خاطر تلاش برای حفظ زبان و فرهنگ لکی

[پاسخ]

داريوش جعفري در گفته :

دست آقاي دوستي درد نكنه خيلي زيبا و جذابه.
فقط اين موجود كه جمع اضداد است و تمام پارادوكس‌ها در اون جَمعه چيه!؟
كاش كمي ذوق داشتم!

[پاسخ]

یک شهروند کوهدشتی در گفته :

دوست عزیز واقعا شعرت زیباست و زیباتر از آن استفاده از اصطلاحات اصیل و متاسفانه گمنام لکی است.
گیانت آزا بژیاین.
جواب (چیکه چیکه) ات (انسان) نیست؟

[پاسخ]

ش عبدی در گفته :

بسیار زیبا وجذاب بود،در جناب درود بر جناب دوستی . شاید این موجود زن باشد

[پاسخ]

سجاد رضائی در گفته :

درود بر استاد عزیز و دوست داشتنی

[پاسخ]

راضیه همتی در گفته :

بد است زاغ کسی را همیشه چوب زدن
جماعت شعرا را مدام پاییدن……همین جوری….
خسته نباشید.

[پاسخ]

مرتضا خدایگان / سرویس ادبی پاسخ در تاريخ شنبه ۲۳ دی , ۱۳۹۱ ۲۰:۲۱:

زیبا بود این بیت سپاس از شما … همه جوری… زنده باشید

[پاسخ]

راضیه همتی پاسخ در تاريخ یکشنبه ۲۴ دی , ۱۳۹۱ ۱۱:۵۱:

خواهش!

[پاسخ]

ناشناس پاسخ در تاريخ پنج شنبه ۲۸ دی , ۱۳۹۱ ۱۴:۲۵:

بژیاین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ار لکی بوشین اقتصاد زبانی ت رعایت کردیه یه کلمه ا جا دو کلمه زنده باد!!!!!!!!

[پاسخ]

123456 پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۴ بهمن , ۱۳۹۱ ۱۱:۲۲:

آفرین….جالب بود…

[پاسخ]

زن در گفته :

به نظرم باید تندیس استاد دوستی رو ساخت ودر وسط شهر قرار داد………
جوابش زن میشه

[پاسخ]

داو يرش در گفته :

قلم همه كارشناسان و خواص شناسان سايت پايار ميرملاس را مي بوسم /پايتون بلن بو/

[پاسخ]

ناشناس پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۲۷ دی , ۱۳۹۱ ۱۹:۰۰:

آب زیر کاه خوب بلدی رد گم کنی ها ! حالا دیگه ماجرا ناسیونالیستی شد ؟ آره ؟ … خوب باشه عیبی نداره شما کارشناسان دوریشل و داوی رش دست به یکی کردین که میرملاس رو با شیرین زبونی خودتون تسخیر کنین ! به جان عزیزت من هم مخلص هر چه کارشناس داوی رشی و دوریشل هستم . از شوخی که بگذریم اسم قشنگی داری . بابزرگ وژت اَ دیار سر داوی رشا بو ! .

[پاسخ]

پیچک در گفته :

من جواب چیکه چیکه ی تو رو احتمالن می دونم . ولی خوب گفتنش به صلاح نیست . دمت گرم استاد واقعن عجب توصیفی . لذت بردم برقرار باشید استاد خوب و محجوب و دوست داشتنی .

[پاسخ]

پرويز گراوند در گفته :

آخ پيچك جان !
صددرصد ميداني نه احتمالا. يقين دارم كه ميداني. البته من هم ميدانم. از آنجا كه گفتنش صلاح ندانستي، دانستم كه ميداني!

[پاسخ]

دوست در گفته :

فکر کنم جواب زن باشه

[پاسخ]

فرزاد حاجی پور در گفته :

عالی بود، زنده باد ادیب و فرهیخته لکستان جناب آقای کرم دوستی. لازم به ذکر است مجموعه شعر وزین«پژاره» اثر ایشان همچون ستاره ای بر تارک لکستان می درخشد و همچون آیینه ای تمام نما فرهنگ اصیل لکستان را به نمایش می گذارد. همگان را به خواندن آن اثر ارزنده دعوت می نمایم.

[پاسخ]

مهدی دوست محمدی / سردبیر در گفته :

چیکه چیکه ها یا همان چیستان های لکی بخشی از فرهنگ غنی و گرد فراموشی گرفته ی لک زبانان است. چیکه چیکه ها در کنار چل سروها و پاچاها و … متأسفانه به علت کم توجهی نسل های جدیدتر در حال نابودی هستند و دست اساتیدی چون جناب دوستی را برای گوشزد کردن این فراموشی و به عقیده ی حقیر بحران باید بوسید. امید که مؤثر افتد.

[پاسخ]

لیلا در گفته :

دو بار خوندمش اما چون کلماتش خیلی سخت بود کاملاًمعنی شو متوجه نشدم …در هر صورت تشکر میکنم.

[پاسخ]

دوستی در گفته :

ما به شما افتخار میکنیم موفق و سربلند و شادکام باشید

[پاسخ]

میلاددوستی در گفته :

عمو جان دست شما را به خاطر تلاش برای زنده نگه داشتن زبان مادری صمیمانه می بوسم خدا قوت

[پاسخ]

سيدمجتبي حسيني طرهان در گفته :

چه استعداد فوق العاده اي…
واقعا بي نظير

[پاسخ]

سید مجتبی حسینی در گفته :

درود بر استاد دوستی عزیز… و مرتضای مهربان.

[پاسخ]

احسان ططری در گفته :

درود بر قلم سرافرازت که همواره محفل هایمان را گرم و دوست داشتنی نگه می دارد. از خداوند توفیق روزافزون را برایتان با زبان الکنم خواستارم.

[پاسخ]

مهسا آزادبخت در گفته :

واقعا عالی بیست بیست بیست

[پاسخ]

سید مهدی روزی در گفته :

زیبا بود و باعث افتخار است که در استانهای همجوار با خواندن اشعار شما در جمع اقوام و کسانیکه چون شما علاقمند به هنر بوده و هستند به شما و شهرمان می بالیم

[پاسخ]

سجاد یاری در گفته :

قلم ار ژون گرونت دی کسی پا پی نماو کس خوردار اژ خم بیمار دل توریا نماو
دمت گرم مثل همیشه عالی عالی

[پاسخ]

طریون در گفته :

إی شعر کل مه زگه برا خیر إی کره م شاعر کیإ،و دین و آیینم قسم إ زون لکی لف هه ر نیإ

[پاسخ]

سلام
اگه ممکنه مناظره سگ و گرگ آقای دوستی رو بزارین تو سایت
شاهکاره

[پاسخ]

محمد دلفان در گفته :

بسیار بسیار عالی
تا دلتون بخواد لذت بردم
خوشحالیم دوچندان شد وقتی دانستم که آقای دوستی از فامیل های خودم می باشد
چون دوریشل و داوی رشیل قوم نزیک ایمه نورآبادیلن
منیج اژ ای ولاتمه اما نورآباد نیشیمن

[پاسخ]

طیبه شهبازی در گفته :

سلام و ادب
ضمن عرض تشکر از آقای دوستی بابت تعهد خاطرشان نسبت به زبان مادری و تلاشی که در جهت حفظ آن می‌کنند، در رابطه با چیستان فوق وقتی در جمعی بودیم و این معما مطرح شد در همان دقایق ابتدایی اولین چیزی که به عنوان پاسخ به ذهنم رسید «انسان» بود. و البته هنوز هم معتقدم که جواب چیزی جز «انسان» نیست، هرچند ظاهراً پاسخ مورد نظر آقای دوستی «زن» بوده است. به هر حال تفاسیر از دیدگاه‌های مختلف، متفاوت است، اما لازم میدانم یادآور شوم که در پس هر شعر، چیستان، لطیفه و … خصوصاً اگر بومی باشد، نوعی فرهنگ وجود دارد و البته خود نیز می‌تواند فرهنگ‌ساز باشد، لذا گرچه شاید ناخودآگاه این به ذهن متبادر ‌شود که پاسخِ سوال «زن» است اما به صرف فرهنگ‌سازی و دور کردن مردم از این فرهنگ جاری و اشتباه که مدام سعی بر جنسیتی کردن موضوعات و رفتارها دارند، می‌بایست در اشعار و نوشته‌ها و … خود کمی بیشتر دقت به خرج دهیم، چرا که آنچه که به عنوان پیش‌فرض ذهنی در وجود ما به باور تبدیل شود طبیعتاً بر مبنای همان باور نسبت به موضوع مورد نظر عمل می‌کنیم، به طور مثال و در رابطه با چیستان مذکور،‌ کسی که واقعاً چنین مواردی را به صورت خاص از آن جنس زن می‌داند پس دور از ذهن نیست که با چنین ذهنیتی با «زن» برخورد کرده و درباره‌اش قضاوت کند. و آیا این منصفانه است؟ توقع رعایت چنین مسائلی (که شاید به دیده برخی ناچیز بیاید)، برای افرادی که سخن‌شان به گوش دیگران می‌رسد و به ویژه از صنف معلم و استاد که مخاطبان بسیاری دارند، توقع زیادی نیست و مورد انتظار است.
با سپاس از لطف‌تان
پایدار باشید

[پاسخ]