تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
14

محمدجعفر ایرانی: بین جرم و تربیت فرزندان در جامعه رابطه ی مستقیم وجود دارد

  • کد خبر : 17189
  • 25 دی 1391 - 10:32

  یک جرم‎شناس، با اشاره به رابطه مستقیم جرم و تربیت فرزندان در خانواده‌ها، تاکید کرد که تحکیم بنیان خانواده یک عامل موثر و قوی بازدارنده‌ در وقوع جرم است که باید همواره مورد توجه و مراقبت باشد.   ایسنا: محمد جعفر ایرانی  گفت: مهمترین کانون تربیتی و اولین اجتماع انسانی در تمامی قرون و […]

Handler1

 

یک جرم‎شناس، با اشاره به رابطه مستقیم جرم و تربیت فرزندان در خانواده‌ها، تاکید کرد که تحکیم بنیان خانواده یک عامل موثر و قوی بازدارنده‌ در وقوع جرم است که باید همواره مورد توجه و مراقبت باشد.

 

ایسنا: محمد جعفر ایرانی  گفت: مهمترین کانون تربیتی و اولین اجتماع انسانی در تمامی قرون و اعصار مجتمعی به نام خانواده است که همواره این خانواده نقش اساسی در رشد و بالندگی و اصولا تربیت فرزندان داشته است.

 

مدیر گروه‌ حقوق علوم تحقیقات دانشگاه آزاد واحد خرم آباد ادامه داد: آمار و پژوهش‌های علمی نشان داده بیشترین بزهکاری‌ها متعلق به مجرمینی است که در فضایی مجرمانه و با قابلیت جرم خیزی رشد کرده‌اند.

 

این استاد جرم‎شناسی افزود: وقتی در درون خانواده قباحت و حرمت برخی اعمال مجرمانه اولیه از قبیل توهین، تهمت، افترا، دروغ، غیبت، تنبیه بدنی، آزار و اذیت روحی و روانی و غیره شکسته شود، کودک با تفکر قانون گریزانه، تجری و تعرض به حقوق اولیه دیگران رشد کرده و بر اساس آن آینده‌اش رقم می‌خورد.

 

ایرانی ادامه داد: از لحاظ ژنتیکی نیز جرم‎شناسان بر این باورند که برخی از روحیات و خصوصیات اخلاقی و روانی پدر و مادر به صورت غریزی و قهری به فرزند منتقل می‌شود اما این عامل در مقابل عامل مهمی مانند خانواده و تربیت‌های اکتسابی نمی‌تواند آنچنان تسلط داشته باشد.

 

این حقوقدان اضافه کرد: در یک تحقیق میدانی که از ۸۰۰ کودک بزهکار به عمل آمد، معلوم شد که ۶۵ درصد مادران این کودکان بزهکار، مطلقه و یا در حال جدایی بوده‌اند. پر واضح است که یکی از ارکان و عناصر حیاتی کانون خانواده، مادر و یا پدر است که از نتیجه منازعات و مشاجرات لفظی زمینه بروز بزهکاری اطفال را فراهم می‌کنند.

 

این استاد جرم‎شناسی گفت: در یک بررسی جداگانه دیگر که بر روی ۲۰۰ نفر از جوانان ۲۰ تا ۲۵ ساله در دو منطقه مجزای ایران که از نظر پارامترهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متمایز هستند با استفاده از متغیرهای مستقلی چون کنترل والدین بر رفتار فرزندان، رضایت فرزندان از خانواده، روابط کانون و علاقه و تعارض با اعضاء درخصوص رفتار پرخاشگرانه به عمل آمده، این نتیجه حاصل شده که در هر دو منطقه، رابطه مستقیمی بین روابطی که در کانون خانواده می‌گذرد و جرم جوانان آن وجود دارد.

 

وی عنوان کرد: در مقایسه با دو منطقه، منطقه حاشیه نشین به دلیل آنکه تعارض‌های کانون خانواده در آن بالا بوده گرایش‌های بیشتری به کجروی در بین جوانان آن وجود داشت.

 

ایرانی افزود: اهمیت کانون اجتماعی خانواده در پیشگیری از وقوع جرم و بزهکاری اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و باید خانواده را ورودی جرایم دانست و در واقع باید برای تحکیم بنیان‎های خانواده و تثبیت ارکان آن به منظور جلوگیری از وقوع جرایم، اقدام مستمر و ارگانیکی انجام داد.

 

وی در ادامه افزود: جرم به عنوان یک پدیده‌ی اجتماعی قابل توضیح و بررسی است و خانواده‌ها به دلیل اینکه اولین کانون اجتماعی هستند مهمترین تأثیر را در شکل‌گیری جرایم دارند.

 

مدیر گروه حقوق علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد در پایان گفت: توجه بیشتر خانواده به تثبیت ارکان خانوادگی و ارتقاء حس امنیت و آرامش و جلوگیری از اذیت‌ها و آزارهای جسمی، روحی – روانی، جنسی و رفتاری کودکان و فرزندان در خانواده مهمترین وظیفه والدین نه تنها در قبال فرزندان بلکه در قبال جامعه انسانی و آیندگان است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=17189

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام وعرض ادب
    جناب دکترمحمدجعفرایرانی ازصاحب نظران واساتیدبنام وبااخلاق علم حقوق کشوراست وکلاس درس وبحث ایشان بدون ااغراق سرشارازعلم ومعرفت واخلاق است.مصاحبه حاضر رادوبارخواندم وهربارمطالب جدیدی دستگیرم شد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.