- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

محمدجعفر ایرانی: بین جرم و تربیت فرزندان در جامعه رابطه ی مستقیم وجود دارد

Handler1

 

یک جرم‎شناس، با اشاره به رابطه مستقیم جرم و تربیت فرزندان در خانواده‌ها، تاکید کرد که تحکیم بنیان خانواده یک عامل موثر و قوی بازدارنده‌ در وقوع جرم است که باید همواره مورد توجه و مراقبت باشد.

 

ایسنا: محمد جعفر ایرانی  گفت: مهمترین کانون تربیتی و اولین اجتماع انسانی در تمامی قرون و اعصار مجتمعی به نام خانواده است که همواره این خانواده نقش اساسی در رشد و بالندگی و اصولا تربیت فرزندان داشته است.

 

مدیر گروه‌ حقوق علوم تحقیقات دانشگاه آزاد واحد خرم آباد ادامه داد: آمار و پژوهش‌های علمی نشان داده بیشترین بزهکاری‌ها متعلق به مجرمینی است که در فضایی مجرمانه و با قابلیت جرم خیزی رشد کرده‌اند.

 

این استاد جرم‎شناسی افزود: وقتی در درون خانواده قباحت و حرمت برخی اعمال مجرمانه اولیه از قبیل توهین، تهمت، افترا، دروغ، غیبت، تنبیه بدنی، آزار و اذیت روحی و روانی و غیره شکسته شود، کودک با تفکر قانون گریزانه، تجری و تعرض به حقوق اولیه دیگران رشد کرده و بر اساس آن آینده‌اش رقم می‌خورد.

 

ایرانی ادامه داد: از لحاظ ژنتیکی نیز جرم‎شناسان بر این باورند که برخی از روحیات و خصوصیات اخلاقی و روانی پدر و مادر به صورت غریزی و قهری به فرزند منتقل می‌شود اما این عامل در مقابل عامل مهمی مانند خانواده و تربیت‌های اکتسابی نمی‌تواند آنچنان تسلط داشته باشد.

 

این حقوقدان اضافه کرد: در یک تحقیق میدانی که از ۸۰۰ کودک بزهکار به عمل آمد، معلوم شد که ۶۵ درصد مادران این کودکان بزهکار، مطلقه و یا در حال جدایی بوده‌اند. پر واضح است که یکی از ارکان و عناصر حیاتی کانون خانواده، مادر و یا پدر است که از نتیجه منازعات و مشاجرات لفظی زمینه بروز بزهکاری اطفال را فراهم می‌کنند.

 

این استاد جرم‎شناسی گفت: در یک بررسی جداگانه دیگر که بر روی ۲۰۰ نفر از جوانان ۲۰ تا ۲۵ ساله در دو منطقه مجزای ایران که از نظر پارامترهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متمایز هستند با استفاده از متغیرهای مستقلی چون کنترل والدین بر رفتار فرزندان، رضایت فرزندان از خانواده، روابط کانون و علاقه و تعارض با اعضاء درخصوص رفتار پرخاشگرانه به عمل آمده، این نتیجه حاصل شده که در هر دو منطقه، رابطه مستقیمی بین روابطی که در کانون خانواده می‌گذرد و جرم جوانان آن وجود دارد.

 

وی عنوان کرد: در مقایسه با دو منطقه، منطقه حاشیه نشین به دلیل آنکه تعارض‌های کانون خانواده در آن بالا بوده گرایش‌های بیشتری به کجروی در بین جوانان آن وجود داشت.

 

ایرانی افزود: اهمیت کانون اجتماعی خانواده در پیشگیری از وقوع جرم و بزهکاری اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و باید خانواده را ورودی جرایم دانست و در واقع باید برای تحکیم بنیان‎های خانواده و تثبیت ارکان آن به منظور جلوگیری از وقوع جرایم، اقدام مستمر و ارگانیکی انجام داد.

 

وی در ادامه افزود: جرم به عنوان یک پدیده‌ی اجتماعی قابل توضیح و بررسی است و خانواده‌ها به دلیل اینکه اولین کانون اجتماعی هستند مهمترین تأثیر را در شکل‌گیری جرایم دارند.

 

مدیر گروه حقوق علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد در پایان گفت: توجه بیشتر خانواده به تثبیت ارکان خانوادگی و ارتقاء حس امنیت و آرامش و جلوگیری از اذیت‌ها و آزارهای جسمی، روحی – روانی، جنسی و رفتاری کودکان و فرزندان در خانواده مهمترین وظیفه والدین نه تنها در قبال فرزندان بلکه در قبال جامعه انسانی و آیندگان است.