- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

نشست خبری یک نفره!

مهرررران

 

نشست خبری یک نفره!

مهران مریدی

 

پس از پایان بازی گهر- پیکان، نشست خبری ویسی برگزار نشد و در کمال تعجب در نشست خبری مایلی‎کهن فقط من به عنوان خبرنگار حاضر بودم.

پس از آنکه با چند بازیکن ۲ تیم گفت‎وگو کردم خودم را برای کنفرانس خبری مایلی‎کهن پس از یک برد شیرین آماده می‎کردم که با صحنه‎ای جالب روبه‎رو شدم «سرمربی و سرپرست گهر در اتاق کنفرانس بودند اما هیچ خبرنگاری حضور نداشت».

آنها می‎خواستند اتاق را ترک کنند اما من گفتم پس نشست خبری چه می‎شود؟ مایلی‎کهن با خوش‎رویی گفت: «خبرنگاری در نشست حضور ندارد» اما باز مخالفت کردم و بی‎خیال نشدم؛ چون متأسفانه برایم مهم است و دوست دارم کاری که انجام می‎دهم تولیدی باشد نه…!

کنفرانس به هر حال برگزار شد اما سوالی که به ذهن متبادر می‎شود، چرا هیچ خبرنگاری از استان نباید در این نشست حضور داشته باشد؟ مگر وی چه فرقی با علی دایی دارد که در زمان نشست خبری سرمربی راه‎آهن جای سوزن انداختن در اتاق کنفرانس نبود؟ ای کاش حداقل چند نفر به ظاهر خبرنگار در این نشست شرکت می‎کرد اما داشتن آی‎دی کارت برای ورود به اتاق کنفرانس، برخلاف نشست خبری دایی لازم بود!

به اعتقاد نگارنده همان‎گونه که گهر برای یک نیم‎فصل از برگزاری دیدارهایش در خانه محروم شد، باید با این وضعیت برخی رسانه‎های استان، نیم‎فصل دوم از انعکاس خبرهای بازی‎های این تیم در دورود محروم می‎شدیم تا ابتدا با فرهنگ رسانه‎ای دیدارهای لیگ برتر آشنا شویم! هرچند برخی رسانه‎های استان در این مدت فراتر از حد انتظار ظاهر شده و نشان داده‎اند چیزی از پایتخت نشینان کم ندارند.

این‎که یک خبرگزاری پس از آنکه ویسی بعد از بازی با هیچ خبرنگاری صحبت نمی‎کند، مطلبی از وی را روی خروجی‎اش کار می‎کند، وجهه رسانه‎های استان را پایین می‎آورد.

ما هم می‎توانیم در خانه بنشینیم و رنج رفتن تا دورود و تحمل سرما را به خودمان ندهیم و مطالبی خلاف واقع را عنوان کنیم اما اخلاق رسانه‎ای این کار را رد و ایجاب می‎کند که خبرنگار برای کارش ارزش قائل شود و گاهی وقت‎ها زحمت بکشد!

نمونه‎ای دیگر که مختص رسانه‎های استان و کاری ابتکاری است «وقتی پس از پایان بازی گزارشگر شبکه افلاک با سرمربیان ۲ تیم صحبت می‎کند، برخی دوستان همان مصاحبه را در قالب گفت‎وگو با خبرگزاری مربوطه می‎زنند» که این کار هم از اخلاق رسانه‎ای فرسنگ‎ها فاصله دارد.

دزدی رسانه‎ای خیلی بد و امری نکوهیده است. وقتی خبرنگار باید چشمان بیدار جامعه باشد و مقابل ناعدالتی بایستد چگونه خودش مروج بی‎عدالتی می‎شود.

به هر حال گهر چند بازی دیگر در دورود دارد و هر چند برایمان سخت است که در خانه بمانیم اما سعی می‎کنیم این کار را انجام دهیم تا نه خودمان اذیت شویم نه مربیان!