- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

آقامحمدی با هیئت پارلمانی به کشور میانمار رفت

019

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ نماینده ی مردم خرم آباد  همراه هیئت پارلمانی ایران ( کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ) برای انجام سفری ۵ روزه عازم میانمار شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: هیات ایرانی شامل تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسوولانی از هلال احمر، وزارت امورخارجه و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای کمک رسانی به آوارگان مسلمان میانمار عازم این کشور می شود.

ابراهیم آقا محمدی  افزود: این هیات محموله ای از مواد دارویی و غذایی را برای آوارگان مسلمان میانمار با خود به این کشور می برد تا بتواند بخشی از مشکلات آنان را کم کند.

وی هدف از این سفر پنج روزه را بررسی وضعیت آوارگان مسلمانان میانمار واسکان آنان در خانه های خود دانست و گفت: این آوارگان به دلیل ترس از کشته شدن از خانه های خود به مساجد و اردوگاه ها پناه برده اند.

آقا محمدی اظهارامیدواری کرد: هیات ایرانی بتواند با رایزنی های سیاسی و رایزنی با مسوولان دولتی این کشور در بازگرداندن این آوارگان به خانه های خود تاثیر گذار باشد.

نماینده مردم شهرستان خرم آباد درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در این سفر با سر وزیر ایالت راخین یکی از ایالت هایی که درگیری با مسلمانان در آن زیاد است، دیدار و گفت و گو می کنیم و از آنان می خواهیم که مشکلات مسلمانان این ایالت را حل کنند.

وی در پایان گفت: هیات ایرانی شامل منصور حقیقت پور نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم اردبیل و احمد بخشایش نماینده مردم شهرستان اردستان و بنده است.

میانمار کشوری در آسیای جنوب شرقی است که از شمال شرقی با چین، از شرق با لائوس، از جنوب شرقی با تایلند، ازغرب با بنگلادش و از شمال غربی با هند مرز مشترک دارد و از جنوب غربی با خلیج بنگال و از جنوب با دریای آندامان محصور است.

مسلمانان میانمار که از آنان با عنوان «روهینگا» یاد می شود، در شمال منطقه آراکان در غرب میانمار ساکن هستند، اما دولت میانمار آنان را شهروند این کشور به رسمیت نمی شناسد و مدعی است که مهاجران غیرقانونی بوده و از بنگلادش وارد این کشور شده اند.

کشور میانمار به ویژه منطقه مسلمان نشین آراکان دارای منابع نفت، گاز و جنگل با چوب های مرغوب و ۹۰% معادن یاقوت جهان است.

از جمعیت ۶۱ میلیون نفری میانمار حداقل دو و نیم میلیون نفر مسلمان هستند که اکثر آنها در منطقه آراکان زندگی می کنند.

حدود ۷۰ درصد جمعیت میانمار بودایی هستند و خشونت‌های جدید علیه مسلمانان میانمار در ایالت راخین بعد از کشته شدن ۱۱ مسلمان توسط ارتش این کشور در ماه مه ۲۰۱۲ و حمله یک گروه بودائیان به اتوبوس حامل مسلمانان شدت گرفت.

به دنبال آغاز این درگیری‌ها درغرب میانمار، بودایی‌ها با حمله به مناطق مسلمان‌نشین بیش از ۲۰۰۰ منزل مسکونی متعلق به مسلمانان را به آتش کشیدند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر را آواره و بی خانمان کردند.

اغلب آوارگان مسلمان به مرزهای میانمار وبنگلادش پناه بردند و در شرایط بسیار اسف باری به سر می‌برند.سازمان ملل پیش تر در گزارشی اعلام کرد که مسلمانان روهینگاها یکی از اقلیت هایی است که در شرایط بسیار دشوار قرار دارند.