- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

هدفمندی کامل اجرا‌شود فقر ریشه‌کن می‌شود/ کسی که حمله می کند، همیشه برنده است/ نباید مردمی که قالی می‌بافند روی حصیر بنشینند

147899_876

 

رییس‌جمهور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مردمی که قالی می‌بافند نباید روی حصیر زندگی کنند و ملتی که روی دریای ثروت نشسته‌اند نباید فقیر داشته باشد.

 
به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد صبح امروز (چهارشنبه) در صحن علنی مجلس حضور پیدا کرد و در ابتدای سخنان خود با تبریک فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول و همچنین ابراز خرسندی از حضور در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تشریح هدف خود از حضور در صحن علنی مجلس مطلب اول خود را به رابطه دولت و مجلس اختصاص داد و با تاکید بر اینکه “من همه نمایندگان مجلس را دوست دارم”، اظهار کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید رییس‌جمهور خواسته یک نماینده را در پیگیری مسائل منطقه‌ای و یا ملی به دلیل مواضع آن رسیدگی نکرده است؛ البته متاسفانه عده‌ای به صورت مستمر اخبار خلاف منتشر می‌کنند و با ایراد اتهامات بی‌اساس می‌خواهند فضای برادری بین دولت و مجلس را مخدوش کنند.
 
رییس‌جمهور افزود: امروز عده‌ای از تخریب رابطه دولت و مجلس سود سیاسی و احتمالا اقتصادی می‌برند.
 
احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در مجلس، با بیان اینکه “همه ما برای خدمت آمده‌ایم و فاصله‌ای جز تقسیم کار میان ما نیست”، گفت: من اطمینان دارم که اگر بخواهیم همه خواسته‌های خود را روی کاغذ آوریم بیش از ۹۵ درصد خواسته‌های ما یکی خواهد بود و پنج درصد باقیمانده نیز مطمئنا قابل حل و تفاهم است.
 
باید به سطح چند کشور اول دنیا برسیم
احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس با بیان این‌که همه می‌دانیم ظرفیت کشور بسیار زیاد است، گفت: باید به سطح چند کشور اول دنیا برسیم و به الگو تبدیل شویم که این توقع زیادی نیست و توانمندی ملت ایران است.
 
رییس‌جمهور با اشاره به اینکه موانع ساختاری در اقتصاد ایران وجود دارد که مشکل‌آفرین است، اظهار کرد: در شرایط فعلی با تحریم دشمن روبرو هستیم، چون ملتی که می‌خواهد مستقل، سرافراز و الها‌م‌بخش زندگی کند، دشمن دارد و دشمنان نمی‌خواهند ما پیشرفت کنیم و این به باور همگانی تبدیل شده است و با اقدامات سازنده‌ای که شما در دولت و ملت انجام می‌دهید، مخالف هستند، اما بهانه‌های دیگری می‌آورند، در حالی که با پیشرفت و اقتدار ملت ایران مخالف هستند و امروز سیاستمداران جهانی هم به این باور رسیده‌اند.
 
سه جهت گیری کلی در برخورد با تحریم ها
رییس‌جمهور با بیان اینکه در برخورد با تحریم سه جهت‌گیری کلی وجود دارد، توضیح داد: جهت‌گیری اول ادامه وضع موجود است چون آنها حمله کرده‌اند و دولت بسیج شده است حملات آنها را دفع کند، یعنی آنها راه را می‌بندند و ما راه جدید پیدا می‌کنیم و فشاری که می‌آورند را خنثی می‌کنیم و با تدبیر،‌ طراحی‌های آنها را دور بزنیم.
 
احمدی‌نژاد با بیان اینکه جهت‌گیری دوم در برابر تحریم‌ها، ‌تسلیم در برابر دشمن است، گفت: همه می‌دانیم تسلیم در برابر دشمن از ساحت ملت بزرگ، مجلس و دولت و نظام برآمده از این ملت و همه کسانی که در این جلسه هستند به‌ ‌دور است و جهت‌گیری سوم، ایجاد تحول ساختاری و استفاده از ظرفیت‌های ملی،‌ عبور از تحریم و مایوس کردن دشمن است.
 
کسی که حمله می کند، همیشه برنده است
رییس‌جمهور در ادامه صحبتهای خود در مجلس، با تاکید بر اینکه “کسی که حمله می‌کند همیشه برنده است و آن کسی که در موضع انفعال قرار می‌گیرد دائم چیزی را از دست می‌دهد”، گفت: جهت‌گیری اول (ادامه وضع موجود) به ضرر ماست و از دید و به اعتقاد ما، این جهت‌گیری نمی‌تواند شرایط را به نفع ملت ایران تغییر دهد.
 
احمدی‌نژاد ادامه داد: البته دولت ایستاده و به طور شبانه‌روزی مشغول به کار است اما به نظر نمی‌رسد که ما با این روش بتوانیم کار را جلو ببریم. اگر اقدامات سریع دولت نبود، آنها (تحریم‌کنندگان) به همه اهداف خود می‌رسند، اگرچه آنها به لطف خدا و هوشمندی ملت به چنین اهدافی دست پیدا نکرده‌اند.
 
چهار نقطه ضعف برای اقتصاد ایران
رییس‌جمهور برای اقتصاد ایران چهار نقطه ضعف اصلی مطرح کرد و اولین نقطه ضعف در اقتصاد را جریان ثروت و سرمایه عنوان کرد و گفت: بیش از پنجاه سال است که این جریان به معنای ثروت و سرمایه اعم از نیروی انسانی کارآمد در جهات خاصی شکل گرفته و به لحاظ جغرافیایی از مناطق دورتر و محروم‌تر به مناطق برخوردارتر و مرکزی‌تر آمده است.
 
احمدی‌نژاد با بیان اینکه “این جریان دائما ادامه دارد، چنانچه وقتی حتی یک نیروی متخصص توانمند در یک نقطه دور طلوع می‌کند،‌ نمی‌تواند در آنجا بایستد و باید به مرکز کشور بیاید”، افزود: به لحاظ دهک‌های درآمدی نیز جریان ثروت و درآمد از جیب دهک‌های با درآمد کمتر به جیب دهک‌های با درآمد بیشتر می‌رود. همچنین به لحاظ نوع فعالیت‌های اقتصادی از فعالیت‌های تولیدی،‌ مثبت و ماندگار به سمت سفته‌بازی و فعالیت‌های کاذب سوق پیدا می‌کند.
 
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: نمی‌شود که اصل اقتصاد کشور دست سه – چهار هزار نفر باشد و بقیه تابع و یا عنصر فرعی قلمداد شوند.
 
رییس‌جمهور ضعف سیستم بانکی کشور را عامل اصلی در تحقق این نقاط ضعف دانست و افزود: سیستم بانکی تنها کارکنان و مدیران نیستند، سیستم بانکی ما به گونه‌ای است که دائما ثروت را از نقاط دور و محروم به نقاط برخوردار منتقل می‌کند و مشکل این است. 
 
 رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس در تشریح مشکلات اقتصادی کشور با انتقاد از اتکای هزینه بودجه دولت به ارز نفتی گفت: این موضوع از سال ۴۹ الی ۵۰ شروع و به مرور بیشتر شد.
 
در ادامه به راهکار دولت و مجلس برای کمک به حل این موضوع در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در این ارتباط صندوق توسعه ملی ایجاد شد و بخشی از درآمد ارزی نفتی دولت از هزینه دولت به این صندوق واریز شد برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر.
 
رییس‌جمهور ادامه داد: به طور متوسط همواره بودجه‌ هزینه‌های دولت‌ها به درآمد نفت وابستگی داشته و بعضا این موضوع به مرور زمان افزایش پیدا کرده و یکی از دلایل تورم نیز این موضوع است.
 
رییس‌جمهور یکی دیگر از مشکلات را عدم اتکا برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور به منابع بومی و سرزمینی برشمرد و گفت: ما بعضا می‌بینیم که برنامه‌ریزی‌های اقتصادی ما به مدل‌های اقتباسی وابستگی دارد و عمده نظریات و مدل‌ها از لحاظ تحلیل اقتصادی و رشد اقتصادی نوعا سرمایه‌داری و یا سوسیالیستی است.
 
رییس‌جمهور با بیان اینکه بخش وسیعی از برنامه‌ریزی‌های کشور متکی به منابع بومی نیست و ما در واقع از این منابع در حد ظرفیت استفاده نمی‌کنیم، گفت: این خود یکی از دلایل وابستگی زیاد به ارز نفتی و ارز است.
 
چهار راهکار برای ضعف ها
رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود به ارائه راهکارها پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد که چهار راه اصلی برای حل این مشکلات وجود دارد که من چند تا از این راهکارها را عرض می‌کنم.
 
وی گفت: اولین راه این است که مسیر جریان ثروت و سرمایه را تغییر دهیم و تا این مسیر تغییر نکند، مشکلات سر جای خود باقی می‌ماند، باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که ثروت و سرمایه در کل کشور بچرخد و متمرکز در یک شهر نباشد و به نحوی حرکت کنیم که همه نقاط کشور آباد شود و فرصتی فراهم شود که تمام مناطق از جمله مناطق محروم از سرمایه‌گذاری لازم برخوردار شوند.
 
رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید سفته‌بازی و گرایش به فعالیت‌ اقتصادی کاذب را در کشور کم کنیم و فعالیت‌های پایدار اقتصادی را در کشور گسترش دهیم گفت: از آن طرف باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که تقاضا برای کالاهایی که ارزش کمتری دارند به مانند طلا و ارز کمتر شود.
 
رییس‌جمهور به اهمیت مردمی کردن و عمومی کردن اقتصاد اشاره کرد و گفت: ما باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که تمام مردم در تمام سرزمین فرصت فعالیت سازنده اقتصادی را پیدا کنند و فعال شوند.
 
رییس‌جمهور راه‌حل سوم را استفاده حداکثری از منابع عمومی و سرزمینی عنوان کرد و گفت: ما کشور ثروتمندی هستیم و اگر به منابع سرزمینی‌مان متکی شویم رشد در کشور ما پایدار خواهد بود و آسیب‌پذیری به حداقل می‌رسد.
 
رییس‌جمهور راهکار چهارم را قطع رابطه بودجه هزینه‌ای دولت با ارز نفتی عنوان کرد و گفت: باید یکبار با یک تصمیم مشترک این موضوع را تمام کنیم، گرچه فشارهایی نیز وارد می‌شود.
 
چهار پیشنهاد دولت
رییس‌جمهور در ادامه سخنرانی خود در جلسه امروز مجلس، با بیان اینکه “دولت چهار پیشنهاد مشخص دارد”، گفت: اولین پیشنهاد، استفاده از زمین است که بالاترین ثروت خدادادی به ملت ایران است.
 
 محمود احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه وسعت ایران ۱۸۷/۳ میلیون هکتار است”، افزود: از این مقدار ۲۵ میلیون هکتار دشت و کویر مرکزی است که نوعا معدن است، ۱۰۲ میلیون هکتار مرتع داریم که ۱۴ میلیون آن جنگل است. دو میلیون در شمال کشور و ۱۲ میلیون در دامنه البرز قرار دارد.
 
وی ادامه داد: ۲/۵ میلیون هکتار از این مراتع تحت اشغال مراکز صنعتی، دامی و طیور است اما سوال اینجاست که آیا از این زمین‌ها به درستی استفاده می‌شود؟ ما حدود ۴۵ میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم که تنها ۱۴ میلیون آن کشت می‌شود و چهار میلیون هم آیش آن است. ۲۷ میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد و آب هم هست، آب کم است اما هست، مگر می‌شود خدا زمین حاصلخیز خلق کند و آب ندهد؟ این نشدنی است.
 
رییس‌جمهور با بیان اینکه “راهکار پیشنهادی دوم ما استفاده از معادن است”، گفت: معادن ما قابل تقسیم به ۲۵۰ هزار بلوک معدنی است که امروز کمتر از پانزده هزار بلوک استفاده می‌کنیم. آیا نمی‌شود قوانین و آیین‌نامه‌ها را مجلس و دولت اصلاح کنند و هر که معدنی اکتشاف کرد پنجاه سال با تعیین آیین‌نامه‌ای از آن برداشت کند؟
 
تراز هدفمندی در مجموع مثبت است
رئیس جمهور در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس با بیان اینکه راهکار سوم هدفمندی یارانه‌هاست و معنی یارانه استفاده از منابع ملی است گفت: در زمان اجرای برنامه‌ی اول بحث‌هایی با هم داشتیم و نیازی به بیان آنها نیست.
 
وی با بیان اینکه گام اول هدفمندی یارانه‌ها به تحقق عدالت کمک کرد به آماری از اواخر سال ۹۰ اشاره کرد و توضیح داد: ضریب جینی از ۴۰ درصد به ۳۷ درصد رسید، نسبت درآمد ۱۰ درصد ثروتمند به ۱۰ درصد فقیر درخانوارهای شهری از ۱۲/۴۵ برابر در سال ۸۹ به ۱۰/۱۷ برابر در سال ۹۰ رسید. و در خانوارهای روستایی از ۱۲/۶۳ برابر در سال ۸۹ به ۹/۳۸ برابر در سال ۹۰ رسید.
 
احمدی‌نژاد با بیان این که هیچ یک از طرح‌های اقتصادی کشور طی ۵۰ الی ۶۰ سال اخیر نتوانسته است، شاخص‌های اصلی را در طول یک سال تا این اندازه تغییر دهد، خاطر نشان کرد:‌طرح هدفمندی یارانه‌ها موجب صرفه‌جویی ارزی شد.
 
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه برخی مدعی هستند هدفمندی یارانه‌ها باعث بالا رفتن قیمت ارز شده است، گفت: مگر هدفمندی مصرف ارز را بالا برد، که قیمت را بالا ببرد؟ بلکه پایین آورد.
 
رئیس جمهور با بیان این که هدفمندی یارانه‌ها تورمی را کنترل کرد که خیلی ها باور نمی‌کردند، اظهار کرد: هدفمندی در زمانی آغاز شد که تورم سالیانه ۱۰/۱ و تورم نقطه‌ای ۱۲/۸ درصد بود و در دی ماه این دو به هم رسیدند، یعنی تورم نقطه‌ای و تورم سالانه ۲۰/۹ شدند. البته تورم نقطه‌ای در مرداد ماه به اوج خود رسید یعنی به ۲۲/۳دهم. ولی در دی ماه به هم رسیدند.
 
وی با بیان اینکه وقتی اتفاق ویژه‌ای در اقتصاد رخ دهد، تورم نقطه‌ای بالا می‌رود، توضیح داد: زمانی این انرژی برای تورم زایی تخلیه می‌شود که تورم نقطه‌ای و متوسط سالانه برابر شود. در حالی که در همین دوره حدود ۵ درصد تورم جهانی داشتیم. پس می‌توان حساب کرد که هدفمندی چقدر تورم ایجاد کرده است.
 
رئیس جمهور با اشاره به این که نقدینگی در سال ۸۹ نزدیک ۲۵ درصد و سال ۹۰ ، ۱۹/۴ درصد است، خاطر نشان کرد: هدفمندی نقدینگی را هم کاهش داد و برخی مصارف راهبردی را کنترل کرد. در حالی که آنها با تصور این که مصرف بنزین در کشور ما لجام گسیخته است، بنزین را تحریم کردند، اما این طرح باعث شد نیاز ما به واردات بنزین به صفر برسد و طرح آنها خنثی شود.
 
احمدی‌نژاد با بیان این که تراز صندوق هدفمندی در مجموع مثبت است، افزود : صندوق هدفمندی هم بدهکار است و هم طلبکار یعنی قرض گرفته است و از جایی طلبکار است و یک شرکت دولتی و بانک‌ها همینطور هستند یعنی همیشه طلبکار و بدهکار هستند.
 
احمدی نژاد با طرح این سوال که چه کسی است که از پول بیشتر بدش بیاید؟ تصریح کرد:‌آیا فقرا دلبستگی‌شان به پول بیشتر است یا اغنیاء و معلوم است که انسان برای تعالی است و به هیچ حدی قانع نیست، اما ما باید حداقل ها را برای مردم تامین کنیم.
 
در اجرای هدفمندی هدف انتخاباتی نداریم
وی با بیان اینکه “یکی از بهترین اقدامات تحولی برای تضمین رشد پایدار و دور زدن تحریم‌ و خنثی کردن فشارهای دشمن، طرح هدفمندی یارانه‌ها بوده است”، اظهار کرد: اگر این طرح کامل اجرا شود، ثروت عادلانه توزیع می‌شود، از سرمایه ملی صیانت خواهد شد، بهره‌وری در تولید بالا می‌رود، وابستگی دولت به ارز نفتی کاهش پیدا می‌کند و فقر ریشه‌کن خواهد شد.
 
احمدی‌نژاد همچنین گفت: من در مصاحبه‌ای گفتم که مرحله دوم بدین صورت است و می‌شود این کار را انجام داد؛ البته مطالعات دولت کامل و آماده است و من مثال زدم و گفتم می‌شود این کارها را انجام داد. یارانه‌ای که ما از طریق انرژی در کشور توزیع می‌کنیم با ارز دو هزار و ۵۰۰ تومان بیش از ۳۱۰ هزار میلیارد تومان است و می‌شود این بازتوزیع شود.
 
رییس‌جمهور اضافه کرد: دیدید که ما با هم این کار را انجام دادیم. عددهایی که من در مصاحبه اعلام کردم واقعی بود، اگر کسی از دوستان بحثی دارد بیایید بنشینیم، عددها را ضرب و تقسیم کنیم؛ البته ما آثار و تبعاتش را پیش‌بینی کرده‌ایم.
 
می‌توانیم حداقل معیشت را برای مردم فراهم کنیم
احمدی نژاد در ادامه با تاکید بر اینکه “من باور دارم که ما می‌توانیم حداقل معیشت را برای مردم فراهم و فقر را ریشه‌کن کنیم”، خاطرنشان کرد: در طرح اول هدفمندی مخالفان زیادی وجود داشت. آنها در مخالفت با این طرح مقاله می‌نوشتند و برخی دوستانه به ما می‌گفتند نزدیک انتخابات است و این طرح را اجرا نکنید چون بار منفی دارد حالا برخی که با همان قبلی‌ها منشتر کند، می‌گویند این طرح در انتخابات بار مثبت دارد.
 
احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه “چه در دفعه قبل و چه در حال حاضر برای اجرای این طرح هدف انتخاباتی نداریم”، تصریح کرد: اصلا شأن ملت ایران و دولت اجل از این است که ما مسائل اصلی کشور را با مسائل مقطعی و لحظه‌ای گره بزنیم.
 
ثروت ملت را در چند بانک بلوکه کرده‌ایم
رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس به اهمیت اصلاح نظام بانکی و تصمیم دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما چند تا بانک را وکیل تمام ملت کرده‌ایم و تمام ملت را از صحنه فعالیت اقتصادی کنار گذاشته‌ایم. در صورتی که مردم باید در فعالیت اقتصادی مشارکت کنند، نظارت داشته باشند، ولی اکنون می‌بینیم که ثروت ملت را در چند بانک بلوکه کرده‌ایم و به این بانک‌ها می‌گوییم کجا خرج کنند و از آن طرف به ملت می‌گوییم که برو بگیر. این تمرکز باعث ایجاد رانت می‌شود ،‌نظارت مخدوش می‌شود و باعث می‌شود که سیاست‌ها درست اجرا نشوند.
 
اصلاح نظام مالیاتی مخالفانی در دل طبقات برخوردار دارد
رییس‌جمهور به دیگر برنامه طرح تحول اقتصادی از جمله طرح اصلاح نظام مالیاتی اشاره کرد و گفت: این طرح را ما در اختیار شما قرار داده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر شما آن را در اختیار دولت قرار بدهید.
 
رییس‌جمهور اظهار داشت: در دل طبقه برخوردار که کل اصول اقتصادی را در دست دارند، این موضوع مخالفان جدی دارد، امیدواریم که مجلس هرچه زودتر این طرح را بررسی کند، میان‌بر بزند و آن را در اختیار دولت قرار دهد. اگر سیستم مالیاتی درست نشود، ما هرچه به مناطق محروم نیز کمک کنیم، باز هم به خاطر اشکالات سیستم مالیاتی به طبقه برخوردار بر می‌گردد.
 
تلاش ها تا آخر ادامه پیدا می کند
رییس‌جمهور با بیان اینکه برای حل این مشکلات و انجام کارهای بزرگ باید همه دست به دست هم بدهیم گفت: اقتصاد نیازمند تمرکز مدیریت است و از چند نقطه موازی حتی نمی‌شود یک اتاق را مدیریت کرد.
 
رییس‌جمهور در ادامه اظهارداشت: بعضا برخی دوستان در ملاقات با من می‌گویند شش ماه به پایان دولت بیشتر نمانده و رها کن و نمی‌شود کاری کرد، گفت: من یک سوال دارم مگر روزها با هم تفاوت دارد شش ماه اول با شش ماه آخر چه تفاوتی دارد روز اول دولت با روز آخر دولت چه تفاوتی دارد؟ چرا باید انگیزه‌ها تفاوت پیدا کند. باید تلاش‌ها تا روز آخر ادامه پیدا کند هر روز مهم است و باید کارهای بزرگ انجام داد. البته این دولت تمام می‌شود و مردم دولت دیگری را انتخاب می‌کنند و همه باید از انتخاب مردم پشتیبانی و حمایت کنند.
 
انتقاد از نقدهای غیرمنصفانه علیه دولت
محمود احمدی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه برخی افراد و دوستان در بیرون و داخل هستند که بی‌انصافی کرده و از مرز نقد عبور می‌کنند، گفت: اتهام زدن درست نیست. ‌برخی گفتند دولت مخفیانه ارز فروخته و پول آن را برای یارانه‌ها پنهان کرده است. آقای ابوترابی شما را به جدت مگر ما با هم صحبت نکردیم که اجرای طرح هدفمندی بدون تفاهم دولت و مجلس ناممکن است؟ گفتم یا نگفتم؟ آیا این اتهام کوچکی است؟
 
احمدی‌نژاد ادامه داد: هفت دستگاه بر دولت نظارت دارند و اینطوری آب خوردن هم برای من سخت است؛ مگر می‌شود مخفیانه این کار را کرد؟ این اتهامی است که آدم به راحتی به برادر مسلمان خود نمی‌تواند بزند، چه برسد به دولت. صادق‌ترین دولت را متهم کردند. به من می‌گویند چرا با مردم حرف می‌ز نم، همین اواخر ایراد گرفتند که چرا مسائلی را با مردم مطرح کردم. به مردم نگوییم به چه کسی بگوییم؟ دولت کار محرمانه‌ای ندارد.
 
رییس‌جمهور با بیان اینکه “در مورد بانک تندترین اتهامات را به فرزندان پاک دولت زدند”، ادامه داد: برای تغییر ذائقه شما لطیفه‌ای می‌گویم. نقل می‌کنند که دوستی در اصفهان سخنرانی می‌کرد و هی اتهام می‌زد، یکی در پایان سخنان این شخص پرسیده بود آیا شما سندی هم دارید؟ این آقا پاسخ داده بود که هفت سال نهادهای نظارتی گشتند و نتوانستند سندی پیدا کنند آن وقت شما از من سند می‌خواهید؟ این موضوع البته واقعیت دارد.
 
توسعه مرز اختیارات یک قوه به سایر قوا به ضرر کشور است
رییس‌جمهور با بیان اینکه بر اساس قانون هر سه قوه مستقل از یکدیگرند و این به معنای دخالت نیست گفت: برای قوه مجریه اختیارات مستقل و اختیاراتی ناظر به سایر قوا وجود دارد. ما هیچگاه در قانونگذاری دخالت نمی‌کنیم؛ دخالت به معنای دخالت.
 
وی در ادامه با بیان اینکه “اگر قانون پی‌درپی اصلاح شود ثبات بوجود نمی‌آید”، افزود: در شرایط ثبات است که می‌توانیم عمل کنیم. اگر در طرح هدفمندی، بودجه و سایر مسائل دائما تغییر به وجود آید برنامه‌ریزی را مشکل می‌کند و توقعی که شما دارید و دغدغه مشترک همه ماست اجرا نمی‌شود.
 
رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: قانون اساسی هندسه‌ای تعریف کرده که اگر از چارچوب شود آسیب می‌بیند. اینکه دیگر قوا تلاش کنند در حوزه اجرا وارد شوند آسیب می‌زند، توسعه مرز اختیارات یک قوه به سایر قوا به ضرر کشور است و به ضرر همه ماست. جایگاه مجلس بسیار رفیع و محترم است.
 
رییس‌جمهور در بخش پایانی سخنرانی خود در جلسه امروز مجلس به مسئله نظارت نهادهای نظارتی پرداخت و گفت: آیا در این شرایط سخت می‌شود وزرای اقتصادی و رییس کل بانک مرکزی تقریبا دو سوم وقت هفته‌شان صرف این شود که نهادهای نظارتی اینها را اظهار کنند و فشار بیاورند؟ پس این افراد چه وقت به کنترل بازار اداره اقتصاد کشور برسند؟ 
 
وی خاطرنشان کرد: بالاخره نظراتی وجود دارد که ممکن است درست هم باشد اما می‌شود اینها را با گفت‌وگو حل کرد. اگر کسی تخلف و سوءاستفاده‌ای در هر قوه‌ای داشته باشد باید به آن رسیدگی کرد ولی مقدار زیادی از آنها ابهاماتی که ایجاد می‌شود و گزارشی است که تایید نشده است، بنابراین ما باید یک مقدار اینها را مدیریت کنیم و کارها جلوتر ببریم.
 
نمی‌شود دائما یک قوه ولو با دلایل درست، تحت فشار باشد
احمدی‌نژاد با بیان اینکه “نمی‌شود دائما یک قوه ولو با دلایل درست، تحت فشار باشد”، گفت: بالاخره ما همه با هم کار می‌کنیم و اینهایی که من می‌گویم دعوا نیست بلکه بیان مشکلات است. من و شما یکی هستیم و با همیم و باید بدانیم که جاها عوض می‌شود و ممکن است روزی برخی از اعضای عزیز مجلس به دولت بیایند حال باید موضع افراد هم عوض شود.
 
رییس‌جمهور در پایان سخنان خود اظهار کرد: عزیزان من مردمی که قالی می‌بافند نباید روی حصیر زندگی کنند و ملتی که روی دریای ثروت نشسته‌اند نباید فقیر داشته باشد. ملتی که تاریخ، فرهنگ و تمدن دارد همت، اراده و ایمان دارد، پیامبر،‌ علی، حسین و مهدی دارد، هرگز در نخواهد ماند و همه قله‌ها را فتح خواهد کرد.