- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

گزارش وِیژه: ضرورت گازرسانی به روستاهای لرستان + اظهارات نمایندگان

80404209-3453150

 

به گزارش میرملاس نیوز؛ لرستان ، با جمعیتی حدود ۱میلیون و ۸۰۰ هزار نفرو با داشتن ۱۰شهرستان، ۲۵ شهر، دوهزار و ۸۴۰ روستا، ۲۷ بخش، ۱۰۴ دهستان، از استانهای سردسیر کشور است .درچنین وضعیتی بهره مندی از نعمت گاز و اجرا و تکمیل طرحهای گازرسانی روستایی، جزومطالبات مردم لرستان است .
مدیرعامل شرکت گازلرستان گفت : هم اکنون حدود ۲هزار و ۴۷۷ روستا در لرستان ازنعمت گاز بی بهره اند.
گودرزی افزود : در سال ۹۰ گازرسانی به ۱۰۱ روستای این استان با ۱۱ هزار و ۵۵۰ خانوار انجام شد و تا امروز ۳۱۸ روستای استان بهره مند از این نعمت الهی هستند.
وی ادامه داد: در دوسال اخیرمجموعا۲۱۰ روستا به شبکه گاز وصل شده اند و با توجه به ظرفیتهای به وجود آمده ۲۰۰ روستای دیگرحایز شرایط گازرسانی هستند که ۹۸ روستا درمراحل مختلف اجرایی آن قرار دارند.
مدیر عامل شرکت گاز لرستان تصریح کرد: در سال ۹۰ بودجه مصوب برای گازرسانی به روستاها ۹۳ هزارمیلیون ریال بوده است اما شرکت برای خدمت رسانی هرچه بیشتر، با گرفتن وام، تا کنون مبلغ ۱۱۱هزار میلیون ریال بودجه برای گازرسانی به روستاها هزینه نموده است.
گودرزی نبود طرح های روستایی، وجود معارضان و کوهستانی بودن مسیرهای روستایی را به عنوان برخی موانع و مشکلات گازرسانی روستایی درلرستان برشمرد وگفت: ازآنجا که دراستان، متأسفانه مصرف کننده عمده وغیرخانگی برجسته ای وجود ندارد و تعداد محدودی نیزکه هستند در پرداخت هزینه های مصرفی خود تعلل می کنند، همین امرمشکلاتی را برای شرکت ایجاد کرده است.
وی تعداد روستا های مشمول طرح سوخت رسانی را ۲ هزار و ۷۳۵ روستا دانست که بالغ بر ۱۴۸ هزار و ۳۱۲ خانوارهستند.
در این میان، ابراهیم آقا محمدی نماینده مردم خرم آباد و چگنی با تاکید بر توجه بیشتر به گازرسانی روستایی، گفت: یکی از روستاهای بخش زاغه به اسم کیو گازکشی نشده وحتی مدرسه این روستا هم نفت کافی برای گرم کردن دانش آموزان ندارد.
وی افزود: به راحتی نیست که که امسال هر۸۰۰ روستای حوزه خود را گازکشی کنیم. شاید درمجموع زیر ۵۰ روستای منطقه گاز دارند و گازرسانی در این منطقه مناسب نیست.
نماینده مردم الیگودرز درمجلس شورای اسلامی هم گفت: حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد روستاهای الیگودرز فاقد گازهستند این روستاها از نفت یا گازوئیل استفاده می کنند.
توکلی گفت : در بعضی از روستاها قیمت تمام شده سوخت بالاست و عمدتاً از منابع طبیعی استفاده می کنند یا به علت صعب العبوربودن جاده ها گاهی مدت ها از وجود همین منابع نفتی بی بهره اند.
درعین حال، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی استان، با بیان اینکه ازلحاظ اعتبارات هیچگونه محدودیتی بودجه ای برای هزینه توزیع نفت سفید وجود ندارد گفت: سوخت رسانی به روستاهای فاقد گاز ازطریق ۵۲۹ عاملیت فروشندگی و تعاونی سوخت خانوارهای روستایی تأمین می شود.
موسوی خواه همچنین با اشاره به تعداد و مقدار کالابرگ اعلام شده طی سال ۹۰ و نه ماهه ۹۱ افزود: در سال ۹۰ درمناطق سردسیر ۲هزار و ۲۰۰ لیتر و مناطق معتدل
هزار و ۹۸۰ لیتر سوخت توزیع شده و این میزان در۹ ماه سال ۹۱ درمناطق سردسیر هزار و ۹۸۰ لیتر و درمناطق معتدل یک هزار و ۷۴۰ لیتر سوخت بوده است.
وی ، موانع سوخت رسانی به بعضی روستای فاقد گاز لرستان را نبود نظارت وکنترل سازمان تعاون روستایی برفعالیت و بازسازی تعاونیهای روستایی تحت پوشش عنوان کرد وگفت: خریداری نشدن به موقع سوخت ازسوی بعضی ازتعاونیهای توزیع سوخت استان، عدم تسویه حساب اعتبار بعضی ازتعاونیها درپایان سال مالی وتحویل کالابرگ توسط مردم به فروشنده ها وتعاونیها از دیگرموانع سوخت رسانی به روستاها است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی لرستان، درباره آمار توزیع نفت سفید در۹ماهه سال ۹۰ و ۹۱ گفت: سال ۹۰ میزان ۱۲۲ میلیون و۵۱۴ هزارلیتر نفت سفید توزیع شده و در سال ۹۱ نیزمیزان ۱۰۰ میلیون و۴۴۰هزار لیترنفت توزیع شده است.
از سوی دیگر، ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت درمجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینه های تهیه سوخت در روستاهای فاقد گازگفت: در بعضی از روستاهای فاقد گاز که ازنفت استفاده می کنند برای هربشکه ۲۰۰ لیتری نفت ۳۰هزارتومان هزینه می کنند که واقعاً هزینه سنگینی برای یک روستایی محسوب می شود.
نماینده مردم بروجرد و اشترینان درمجلس هم با تاکید برمصرف گاز به جای نفت گفت: ما نفتی را که مردم با قیمت بالا می خرند می توانیم همین نفت را در بازار جهانی با قیمت نزدیک ۱۰ برابر بفروشیم که این مسئله نشان می دهد که استفاده از سوخت نه به نفع مردم است نه به نفع دولت، ولی فعلاً برحسب ضرورت از آن استفاده می کنیم.
بهرام بیرانوند درادامه به وضعیت گازرسانی درحوزه انتخابیه خود اشاره کرد وگفت: گازکشی به تعدادی از روستاهای بروجرد درحال انجام است که الان تعداد ۱۵ روستای شهرستان به شبکه شان وصل شده و زیر تست هستند و بعضی دیگر در حال نصب عملکرد کنتورهستند.
قائدرحمت نماینده مردم دورود و ازنا درمجلس با اشاره به اینکه شهرستانهای دورود وازنا از سردسیرترین مناطق ایران است و اشترانکوه ازاوایل پاییز پوشیده ازبرف است ولی گاز رسانی به بعضی روستاهای این مناطق صورت نگرفته ومسئله دیگر قیمت سوخت است.
دربحث قیمت گازچون دورود و ازنا درمنطقه سردسیرهستند، مقوله اقلیم مطرح است که قیمت گاز در این شهرستانها باید ارزانتر باشد درحال حاضر برای این مناطق اقلیم ۲ در نظر می گیرند که باید اقلیم یک باشد.
مدیرعامل شرکت گازنیز درخصوص اقلیمهای تعریف شده دربحث سوخت رسانی گفت: تعرفه خانگی در فصول سرد برای شهرهای سردسیراز جمله ازنا، الیگودرز، الشتر، بروجرد و نورآباد که جزو اقلیم ۲ قرار گرفته اند، از اول آبان ماه تا پایان اردیبهشت، و برای شهرهایی که جزو اقلیم ۳ هستند از اول آبانماه تا پانزدهم اردیبهشت ماه، و درفصول گرم هم اقلیم ۲ از ابتدای خرداد ماه تا پایان مهرماه است.
گودرزی افزود: متوسط تعرفه فروش یک مترمکعب گازبرای مشترکین غیرخانگی درفصول سرد، صنعتی ۷۰۰ ریال، کشاورزی ۶۰۰ ریال، کسب وخدمات تجاری هزار ریال، دولتی هزار ریال،CNG ها ۲هزار ریال، نانوایی۷۰۰ ریال، و سایرمصرف کنندگان هزار ریال است اما در بخش خانگی، چنانچه مصرف گازدرپله های پایین ترقرارگیرد ازتخفیفات خوبی برخوردارخواهند شد.
وی همچنین قیمت هرمترمکعب گازبرای مشترکین خانگی در۵ ماهه آخرسال در اقلیم ۱ را ۳۰۰ریال، در اقلیم ۲، تا ۲۵۰ریال، و برای اقلیم ۳، تا ۲۰۰ریال اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت گاز لرستان درخصوص مصوبات سفرهای هیات دولت به لرستان هم گفت: درحال حاضر،مصوبه گازرسانی به ۲۰۰ روستا ازمصوبات سفرسوم رییس جمهور درحال اجراست که تا کنون گازرسانی به ۱۰۰ روستا انجام گرفته و ۱۰۰ روستای دیگرنیزدرحال اجرا است که پیشرفتی بین ۴۵ تا ۹۵ درصد دارند .
امید است تا پایان سال گازرسانی به بیشتراین روستاها انجام گیرد.
وی افزود: با گاز رسانی به این روستا ۱۳هزار و ۷۰۰ خانوار دیگر از نعمت گاز بهره مند می شوند.
گودرزی همچنین گفت: درسال ۹۱ تا کنون گازرسانی به ۳۲ روستای استان با خانواری بالغ بر ۴۳۰۰ خانوارانجام گرفته و گازرسانی به ۳۹ روستای دیگردر دهه مبارک فجر۹۱ نیز با خانواری بالغ بر ۶۳۰۰ خانوارجزو برنامه است.
به علاوه سعی براین است که تاپایان سال علاوه بر تعداد ۵۰ روستایی که درحال اجرا داریم گازرسانی به حداقل ۳۰ روستای دیگر نیز آغاز شود.
وی با اشاره به اینکه اختصاص بودجه درشرکت ملی گاز تابع ضوابطی از جمله تعداد انشعابات در آمدهای حاصل از فروش گازاست گفت: در سال ۹۱ برای گازرسانی روستایی، بودجه مصوبی که در نظر گرفته شده است شامل ۳۲هزار میلیون ریال ازمحل منابع داخلی و ۱۰هزار میلیون ریال ازمحل منابع عمومی است اما تا کنون شرکت ۶۸ هزار میلیون ریال هزینه نموده است و تا پایان سال این مبلغ قطعاً بیشتر خواهد شد.
گودرزی به نقش برجسته شورای اسلامی روستاها درموضوع گازرسانی روستایی اشاره کرد و افزود: ازموانع گازرسانی روستایی، وجود معارضان محلی، چالشهای حقوقی مسیرهای گازرسانی، وگاهی همکاری نکردن برخی اهالی بوده، و همین امر، گازرسانی را دچار وقفه هایی کرده است.
وی ادامه داد: تاکنون با همکاری دهیاران ، بزرگان محلی ، فرمانداریها وبخشداریها برخی از این موانع برطرف شده اما برای خدمت رسانی بهتر، همکاری هرچه بیشتر کلیه نهادهای محلی مورد نیازاست.
مدیرعامل شرکت گاز استان با تاکید بر اینکه برای گاز رسانی به روستاهای فاقد گاز تابع شرایطی هستیم گفت: علاوه بر وجود امکانات مالی، اولویتهایی ازجمله فاصله روستا از شبکه گاز دار، تعداد خانوار، وجود طرح هادی، امکان گازرسانی بودن مسیر و برخی مولفه های دیگرهم دراین میان مطرح است که بر اساس این مولفه ها، اولویت بندی گاز رسانی صورت می گیرد. با این حال اما متأسفانه تعداد زیادی از روستاهای استان فاقد این شرایط هستند.
گودرزی تصریح کرد: روستاهایی که گاز رسانی شده اند یا دربرنامه کاری قرار دارند، بیشترین جمعیت روستا نشین را شامل می شوند و در تلاشیم تا پایان سال ۹۴ تمام روستاهای استان که حایز شرایط گاز رسانی هستند و امکان گازرسانی به آنها وجود دارد، از نعمت گاز بهره مند شوند که شرکت گازلرستان، برای این تحقق این امر، نیاز به حدود ۵۰۰ میلیارد ریال بودجه دارد.
حال، با درنظرداشتن زمستانهای سرد لرستان از یک سو، و مزایای سوخت گاز به عنوان یک سوخت پاک ازسوی دیگر، و نیزبرای توزیع عادلانه امکانات رفاهی و اجتماعی بین تمام شهروندان، به نظر می رسد تسریع درتکمیل طرحهای گازرسانی، به ویژه گازرسانی روستایی، باید در اولویت قرار گیرد.