تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
10

معاون وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد: ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه

  • کد خبر : 17946
  • 02 بهمن 1391 - 18:08

  معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: باید تا پایان برنامه پنجم توسعه، بی‎سوادی در کشور به صفر برسد. به گزارش میرملاس نیوز به نقل از فارس؛ فاطمه قربان ظهر امروز در جمع معاونین آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان، گفت: بیش از ۹۸ درصد پوشش تحصیلی نظام آموزش و پرورش کشور مربوط […]

2

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: باید تا پایان برنامه پنجم توسعه، بی‎سوادی در کشور به صفر برسد.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از فارس؛ فاطمه قربان ظهر امروز در جمع معاونین آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان، گفت: بیش از ۹۸ درصد پوشش تحصیلی نظام آموزش و پرورش کشور مربوط به مقطع آموزش ابتدایی است.

وی افزود: این رقم اهمیت و جایگاه ویژه مقطع ابتدایی در عرصه تعلیم و تربیت و موفقیت آموزش و پرورش در اجرای برنامه‌های آموزشی را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: دراین زمینه، حاکمیت نظام برنامه محور در حوزه آموزش بسیار مهم و قابل توجه است و تمام برنامه‌ریزی‌ها دراین بخش باید مبتنی بر این هدف باشد.

قربان با اشاره به اینکه نظام آموزشی برنامه محور، مستند و تدوین شده باید باشد، افزود: ارزیابی و کنترل نقش مهمی در تکمیل فرآیند برنامه‌ریزی دارد و به همین دلیل این موضوع باید محور فعالیت‌های مدیران آموزش ابتدایی قرار گیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزشی کشور نیز به طور مشخص بر این اساس تدوین شده و مبتنی بر تفکرات اسلامی و ایرانی است.

قربان اظهار کرد: دراین زمینه، اولین برنامه راهبردی معاونت آموزش ابتدایی، ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در کشور و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل و لازم التعلیم است.

وی افزود: به همین منظور سامانه‌ای برای جمع‌آوری و ثبت اطلاعات افراد کودکان بیسواد و لازم التعلیم طراحی شده که از این طریق اطلاعات لازم برای تحقق این مهم جمع‌آوری شود.

به گفته وی، هر فرد ایرانی الزاما باید دوران آموزش ابتدایی را تحصیل کند و وظیفه فرهنگیان دراین مدت زمینه‌سازی برای ادامه حضور فرد در عرصه آموزش تا پایان مقطع متوسطه است.

قربان با بیان اینکه خانواده نخستین نهاد تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه و نهادینه شدن اصل پژوهش محوری در مدارس از جمله اقدامات راهبردی برای موفقیت دراین زمینه است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در جمع مدیران مدارس استان با اشاره به اقدامات تحولی آموزش و پرورش طی سه سال گذشته افزود: سند تحول بنیادین با ۶۰۰ صاحب‎نظر تعلیم و تربیت طی جلسات گوناگون تدوین و در حال حاضر شاهد اجرای آن در مدارس کشور هستیم.

وی با بیان اینکه تربیت در دوره ابتدایی باید با رویکرد قرآنی باشد، چراکه در این دوره شخصیت کودک شکل می‎گیرد، تصریح کرد: در سند تحول بنیادین که مطالبه به ‎حق رهبری است باید این سند بند به ‎بند اجرایی شود، تا به ثمر بنشیند.

معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مهم‌ترین دستگاه انسان‎ساز در هر کشوری است و باید مبتنی بر ارزش‎های اسلامی ایرانی، امر تعلیم و تربیت را محقق سازد، متذکر شد: به منظور عملیاتی کردن  سند تحول بنیادین باید به‎گونه‎ای برنامه‎ریزی شود که حداکثر در ۱۰ سال آینده کل سند عملیاتی شود و خروجی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴ متفاوت از امروز باشد.

قربانی با بیان اینکه در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش امسال نظام ۳-۳-۶ استقرار یافت، افزود: امید می‌رود با همکاری فرهنگیان در سال تحصیلی آینده بتوانیم نظام ۳-۳ را اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه تحول بنیادین صرفاً با تغییر محتوا و ساختار صورت نمی‎گیرد بلکه باید تحولی در روش‎ها مخصوصاً روش مدیریتی نیز ایجاد شود، یادآور شد: در حال حاضر وجود فرد بی‎سواد زیبنده کشورمان نیست و باید کودکان و افرادی که لازم‎التعلیم بوده و از تحصیل جامانده‎اند را شناسایی و به مدارس معرفی کنیم، چراکه عدم حضور دانش‌آموزان تا زیر ۱۸ سال در مدرسه ممکن است، آنها را دچار آسیب‎های شخصیتی کند و آسیب‎های اجتماعی متوجه آنها شده که در بزرگسالی کسی نتواند آنها را جبران سازد.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: باید تا پایان برنامه پنجم توسعه، بی‎سوادی در کشور به صفر برسد.

قربان از اجرای نظام رتبه‎بندی معلمان در کشور خبر داد و اظهار کرد: نظام رتبه‎بندی معلمان در حال حاضر در دستور کار وزارتخانه بوده و مراحل نهایی آن را طی کرده است که با اجرای این مهم معلمین به جایگاه واقعی خود در جامعه دست خواهند یافت.

وی اضافه کرد: تعدادی از فرهنگیان که مدرک معادل قبل از ۷۷ داشتند با پیگیری وزیر این موضوع حل و فصل شده و می‎توانند جهت ادامه تحصیل از دانشگاه آزاد استفاده کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید براینکه باید مدیران به‎گونه‎ای عمل کنند که آموزش و پرورش دغدغه آحاد مردم و دستگاه‎های اجرایی شود، خاطرنشان کرد: مدیران باید ارتقا کیفیت بخشی به فعالیت‎های آموزش و پرورش و تربیتی را در مدارس خود لحاظ کنند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=17946

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. ولی من این آمارو ارقام رو قبول ندارم…چون اینایی که به عنوان معلم نهضت حداقل توی شهر ما دارن فعالیت میکنن کار مفیدی برای ارتقا سطح علمی انجام نمیدن…همه روز امتحان کسانی که قبلاًسواد داشتن رو میارن به جای دانش آموزشون امتحان میده…اینو من با چشمای خودم دیدم….و چندین نفرو می شناسم که به ظاهر با سوادن اما حتی نمی تونن یه کلمه بخونن….

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.