- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

معاون وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد: ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه

2

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: باید تا پایان برنامه پنجم توسعه، بی‎سوادی در کشور به صفر برسد.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از فارس؛ فاطمه قربان ظهر امروز در جمع معاونین آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان، گفت: بیش از ۹۸ درصد پوشش تحصیلی نظام آموزش و پرورش کشور مربوط به مقطع آموزش ابتدایی است.

وی افزود: این رقم اهمیت و جایگاه ویژه مقطع ابتدایی در عرصه تعلیم و تربیت و موفقیت آموزش و پرورش در اجرای برنامه‌های آموزشی را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: دراین زمینه، حاکمیت نظام برنامه محور در حوزه آموزش بسیار مهم و قابل توجه است و تمام برنامه‌ریزی‌ها دراین بخش باید مبتنی بر این هدف باشد.

قربان با اشاره به اینکه نظام آموزشی برنامه محور، مستند و تدوین شده باید باشد، افزود: ارزیابی و کنترل نقش مهمی در تکمیل فرآیند برنامه‌ریزی دارد و به همین دلیل این موضوع باید محور فعالیت‌های مدیران آموزش ابتدایی قرار گیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزشی کشور نیز به طور مشخص بر این اساس تدوین شده و مبتنی بر تفکرات اسلامی و ایرانی است.

قربان اظهار کرد: دراین زمینه، اولین برنامه راهبردی معاونت آموزش ابتدایی، ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در کشور و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل و لازم التعلیم است.

وی افزود: به همین منظور سامانه‌ای برای جمع‌آوری و ثبت اطلاعات افراد کودکان بیسواد و لازم التعلیم طراحی شده که از این طریق اطلاعات لازم برای تحقق این مهم جمع‌آوری شود.

به گفته وی، هر فرد ایرانی الزاما باید دوران آموزش ابتدایی را تحصیل کند و وظیفه فرهنگیان دراین مدت زمینه‌سازی برای ادامه حضور فرد در عرصه آموزش تا پایان مقطع متوسطه است.

قربان با بیان اینکه خانواده نخستین نهاد تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه و نهادینه شدن اصل پژوهش محوری در مدارس از جمله اقدامات راهبردی برای موفقیت دراین زمینه است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در جمع مدیران مدارس استان با اشاره به اقدامات تحولی آموزش و پرورش طی سه سال گذشته افزود: سند تحول بنیادین با ۶۰۰ صاحب‎نظر تعلیم و تربیت طی جلسات گوناگون تدوین و در حال حاضر شاهد اجرای آن در مدارس کشور هستیم.

وی با بیان اینکه تربیت در دوره ابتدایی باید با رویکرد قرآنی باشد، چراکه در این دوره شخصیت کودک شکل می‎گیرد، تصریح کرد: در سند تحول بنیادین که مطالبه به ‎حق رهبری است باید این سند بند به ‎بند اجرایی شود، تا به ثمر بنشیند.

معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مهم‌ترین دستگاه انسان‎ساز در هر کشوری است و باید مبتنی بر ارزش‎های اسلامی ایرانی، امر تعلیم و تربیت را محقق سازد، متذکر شد: به منظور عملیاتی کردن  سند تحول بنیادین باید به‎گونه‎ای برنامه‎ریزی شود که حداکثر در ۱۰ سال آینده کل سند عملیاتی شود و خروجی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴ متفاوت از امروز باشد.

قربانی با بیان اینکه در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش امسال نظام ۳-۳-۶ استقرار یافت، افزود: امید می‌رود با همکاری فرهنگیان در سال تحصیلی آینده بتوانیم نظام ۳-۳ را اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه تحول بنیادین صرفاً با تغییر محتوا و ساختار صورت نمی‎گیرد بلکه باید تحولی در روش‎ها مخصوصاً روش مدیریتی نیز ایجاد شود، یادآور شد: در حال حاضر وجود فرد بی‎سواد زیبنده کشورمان نیست و باید کودکان و افرادی که لازم‎التعلیم بوده و از تحصیل جامانده‎اند را شناسایی و به مدارس معرفی کنیم، چراکه عدم حضور دانش‌آموزان تا زیر ۱۸ سال در مدرسه ممکن است، آنها را دچار آسیب‎های شخصیتی کند و آسیب‎های اجتماعی متوجه آنها شده که در بزرگسالی کسی نتواند آنها را جبران سازد.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: باید تا پایان برنامه پنجم توسعه، بی‎سوادی در کشور به صفر برسد.

قربان از اجرای نظام رتبه‎بندی معلمان در کشور خبر داد و اظهار کرد: نظام رتبه‎بندی معلمان در حال حاضر در دستور کار وزارتخانه بوده و مراحل نهایی آن را طی کرده است که با اجرای این مهم معلمین به جایگاه واقعی خود در جامعه دست خواهند یافت.

وی اضافه کرد: تعدادی از فرهنگیان که مدرک معادل قبل از ۷۷ داشتند با پیگیری وزیر این موضوع حل و فصل شده و می‎توانند جهت ادامه تحصیل از دانشگاه آزاد استفاده کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید براینکه باید مدیران به‎گونه‎ای عمل کنند که آموزش و پرورش دغدغه آحاد مردم و دستگاه‎های اجرایی شود، خاطرنشان کرد: مدیران باید ارتقا کیفیت بخشی به فعالیت‎های آموزش و پرورش و تربیتی را در مدارس خود لحاظ کنند.