تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
9

گزارشی از وضعیت برنج در لرستان

  • کد خبر : 17966
  • 03 بهمن 1391 - 9:23

  به گزارش میرملاس نیوز؛ همواره حساسیت مردم به اجناسی که خبر گرانی آن‌ها در بازار منتشر می‌شود بیشتر است٬ هم اکنون نیز در بازار٬ تب برنج هندی و پاکستانی فراگیر شده است. ایلنا: حساسیت بیشتر مردم به اجناسی که خبر گرانی آن‌ها در بازار منتشر می‌شود همواره مشاهده‌ شده‌ است؛ هم اکنون نیز در […]

39314

 

به گزارش میرملاس نیوز؛ همواره حساسیت مردم به اجناسی که خبر گرانی آن‌ها در بازار منتشر می‌شود بیشتر است٬ هم اکنون نیز در بازار٬ تب برنج هندی و پاکستانی فراگیر شده است.

ایلنا: حساسیت بیشتر مردم به اجناسی که خبر گرانی آن‌ها در بازار منتشر می‌شود همواره مشاهده‌ شده‌ است؛ هم اکنون نیز در بازار٬ تب برنج هندی و پاکستانی فراگیر شده است؛ به‌گونه‌ای که مردم هر میزان برنج هندی را که وارد بازار شود خریداری و انبار می‌کنند.

برنج هندی که به دلیل تبلیغات فراگیر آن در سال‌های اخیر به یکی از کالاهای اساسی و مورد نیاز خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است، این روزها در بازار نایاب شده و اگر هم بتوان به نوعی به آن دست یافت دیگر به همان قیمت سابق فروخته نمی‌شود.

قیمت برنج هندی در بازار با گرانی‌های دلار روند صعودی گرفته و اکنون قیمت دولتی آن به ازای هر کیسهٔ ۱۰کیلویی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت آزاد آن به بیش از ۳۷ هزار تومان می‌رسد.

قیمت برنج ایرانی نیز در رقابت با برنج هندی بالا رفته است؛ هر چند بسیاری از مردم توان خرید برنج ایرانی مرغوب به قیمت   هر کیلوگرم  ۵۶۰۰ تومان  را ندارند. در سایت مجمع امور صنفی شهرستان لرستان قیمت انواع برنج آورده شده است. بر اساس اعلام این مجمع، قیمت برنج طارم اعلای گیلان ۴۰۰۰ تومان، هاشمی ۴۸۰۰ تومان، صدری درجه یک ۵۰۰۰ تومان و برنج طارم اعلای مازندران ۴۸۰۰ تومان اعلام شده است. همچنین قیمت هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج هندی ۳۲ هزار تومان گزارش شده است؛ این در حالی است که این قیمت‌ها با بازار اختلاف چشمگیری دارد.

حساسیت بیشتر مردم به اجناسی که خبر گرانی آن‌ها در بازار منتشر می‌شود همواره مشاهده شده است هم اکنون نیز در بازار تب برنج هندی و پاکستانی فراگیر شده است؛ به طوری که هر میزان برنج هندی وارد بازار شود توسط مردم خریداری شده و انبار می‌شود. چندی پیش نیز این موضوع را در مورد مرغ شاهد بودیم اما اکنون که قیمت مرغ حدود ۴۶۰۰ تومان است دیگر خبری از صف‌های طولانی خرید نیست.

بالا رفتن قیمت ارز آزاد و محدود شدن واردات برخی محصولات با ارز مرجع٬ سبب گرانی بسیاری از محصولات وارداتی شده است؛ از جمله این محصولات می‌توان به برنج یا روغن اشاره کرد. در این میان٬ کشور ایران که خود تولیدکننده بزرگ برنج محسوب می‌شود٬ همواره به واردات برنج از کشورهایی مانند هند وابسته بوده است.

این امر سبب شده تا دولت واردات برنج و توزیع آن را خود بر عهده گیرد. ورود دولت سبب ایجاد یک بازار سیاه برنج هندی شده که در نهایت افزایش قیمت را به دنبال داشته است. هم اکنون  هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج هندی با قیمت ۲۵ هزار تومان به دست عمده فروشان و خرده‌فروشان می‌رسد اما قیمت مصرف‌کننده برخلاف اعلام ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی به ۳۸ هزار تومان نیز رسیده است.

در این میان برخی افراد سودجو با احتکار برنج هندی، که هم اکنون مورد تقاضای شدید مردم است، این چالش را جدی‌تر کرده‌اند. این معضل با وجود نظارت‌های موجود متوقف نشده و همچنان ادامه دارد. سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان٬ وظیفه پخش برنج هندی را در میان عمده‌فروشان و خرده‌فروشان بر عهده دارد که در هفته‌های گذشته خبر از تمام شدن سهمیه لرستان داده است.

بسیاری از مردم که  تنها به اندازه نیاز همیشگی خود برنج هندی تهیه کرده بودند٬ امروز با مشکل مواجه شده‌اند.

یک ماه است قیمت برنج افزایش پیدا کرده است

یک شهروند خرم آبادی در این زمینه می‌گوید: مهمان زیادی داشتیم که مجبور به تهیه برنج شدیم اما هر قدر مغازه‌ها را جستجو کردیم٬ برنج هندی نیافتیم.

فاطمی ادامه داد: مغازه‌داران از درخواست ما که برنج هندی می‌خواستیم متعجب شده و می‌گفتند برنج هندی نداریم؛ این در حالی است که چندی پیش ویترین تمامی مغازه‌ها پر از برنج هندی بود. با این حال برنج ایرانی مرغوب نیز افزایش قیمت یافته است.

وی افزود:. اگر برنج هندی وارداتی است و قیمت آن وابسته به قیمت ارز است چرا برنج ایرانی نیز تا این اندازه گران شده است.

یک شهروند دیگر نیز در این زمینه به خبرنگار ما، می‌گوید: ما کارمند یک اداره دولتی هستیم و می‌توانیم از تعاونی مصرف خود برنج تهیه کنیم. مهران بایندر ادامه داد: سال گذشته برنج هاشمی را ۱۸۰۰ تومان می‌خریدیم که امسال به ۴۰۰۰ هزار تومان رسیده، همچنین برنج طارم فریدون‌کنار از ۲۵۰۰ تومان در سال گذشته به حدود ۵۰۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی نظارت منسجم و قاطع را راهی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها عنوان کرده و می‌گوید: زمانی که دولت وارد بحث برنج می‌شود و می‌خواهد با تخصیص ارز مرجع٬ مردم در فشار نباشند باید نظارت از سوی دستگاه‌های متولی بیشتر شود.

وی با بیان این‌که بسیاری از افراد با بهره‌گیری از رانت و احتکار سبب زیان مردم می‌شوند، گفت: با این افراد باید به‌طور جدی برخورد شود و  باید مشخص شود  که سهمیه لرستان چگونه مصرف می‌شود و زمانی که سهمیه اختصاص می‌یابد اطلاع‌رسانی شود تا همه مردم برخوردار شوند.

یک مغازه‌دار در منطقه محروم پشت بازار خرّم‌آباد در این زمینه به خبرنگار ما، گفت: ما برنج هندی نداریم اما قرار است امروز برنج هندی به عمده‌فروشان تحویل داده شود.

وی افزود: هم اکنون برنج هندی خیلی متقاضی دارد و مردم به دلیل خوش‌پخت بودن آن طالب این نوع برنج هستند. هرچند برنج ایرانی حتی نوع نامرغوب آن از برنج هندی خواصش بیشتر است اما با تبلیغات گوناگون ذائقه مردم برنج هندی را با مارک‌های مختلف بیشتر می‌پسندد.

برنجی با عنوان برنج دولتی در بازار نیست

مدیر یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرّم آباد در این‌باره می‌گوید: در حال حاضر اصلاً چیزی با عنوان برنج دولتی وجود ندارد و برنج آزاد هم اصلاً یافت نمی‌شود٬ اگر هم یافت شود طبق آخرین قیمت که ما استعلام کرده‌ایم هر کیسه ۴۵ هزار تومان است.

این فروشنده ادامه می‌دهد: در حالی که اختلاف قیمت برنج مرغوب و با کیفیت ایرانی با برنج‌های خارجی که از نظر بهداشتی هم خیلی توصیه نمی‌شود٬ شاید کمتر از هزار تومان باشد، متأسفانه به قدری این نوع برنج‌ها را تبلیغ کرده‌اند که مردم از محصول با کیفیت داخل غافل شده‌اند.

وی معتقد است: شرایط و کمبودهای فعلی برنج خارجی تا حدودی سبب روی آوردن مردم به مصرف برنج ایرانی شده است، اما از آنجایی که مردم بیشتر به ظاهر اهمیت می‌دهند و برنج‌های خارجی به اصطلاح قد می‌کشد و خوش‌پخت است، بیشتر به مصرف آن تمایل دارند.

یکی از خانم‌های خانه‌دار خرّم‌آبادی نیز می‌گوید: در حال حاضر ما از همین برنج‌های خارجی که این روزها نایاب شده است در منزل داریم و استفاده می‌کنیم اما هر روز نگران تمام شدن آن هستم به همین دلیل به پخت غذاهای جایگزین مانند ماکارونی روی آورده‌ام و وعده‌های غذایی برنج را کمتر کرده‌ام.

فروشنده یکی از سوپرمارکت‌های خرم آباد هم که فقط برنج ایرانی در مغازه‌اش دارد، می‌گوید: حدود ۲ ماه است که برنج خارجی نمی‌آورم. چون تهیه آن مشکلات و روال پیچیده‌ای دارد. باید نوبت گرفت؛ آیا نوبت به ما برسد یا نرسد.

گرایش مردم به مصرف برنج ایرانی٬ حسن بزرگ نایاب شدن برنج خارجی

وی اضافه می‌کند: به‌تازگی و به دنبال کمبود برنج خارجی مردم به مصرف برنج ایرانی روی آورده‌اند و شاید بزرگ‌ترین حسن نایاب شدن برنج‌های خارجی همین موضوع باشد؛ البته کاهش قدرت خرید مردم را نباید فراموش کرد.

روز گذشته عمده‌فروشان و صاحبان شرکت‌های تعاونی در مقابل اتحادیه صنف خوار و بار فروشی خرم‌آباد تجمع کردند تا سهمیه برنج خود را تحویل بگیرند.

یک عمده‌فروش نیز در این زمینه گفت: ما از صبح تا الآن که حدود ظهر است منتظر هستیم تا فکس لیست اسامی افرادی که قرار است برنج هندی تحویل بگیرند، برسد.

محمدی چگنی با بیان اینکه قرار است این بار سهمیه تنها به عمده‌فروشان تعلق بگیرد و به مغازه‌داران برنج تحویل داده نمی‌شود، افزود: ما پول این برنج را مدت‌هاست واریز کرده‌ایم و  این امر سبب شده که بسیاری از افراد متقاضی برنج انصراف دهند.

وی اظهار داشت: برنج هندی برای ما ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تمام می‌شود اما قرار است این برنج را با قیمت ۳۱ هزار تومان به فروش برسانیم.

وی با بیان اینکه دو هفته است برنج هندی در خرم‌آباد توزیع نشده است، گفت: هم اکنون ما به حساب یکی از کارخانجات تولیدی برنج هندی پول واریز کرده‌ایم اما ممکن است تا یک ماه دیگر نیز برنج به دست ما نرسد.

۲۵ فروشنده برنج خارج از شبکه توزیع در سطح شهرستان خرم‌آباد جریمه نقدی شدند

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان٬ با اشاره به وضع موجود برنج در لرستان گفت: با احتکار کنندگان برنج در لرستان به شدت برخورد می‌شود.

حجت‌الله بیرانوند با اشاره به اینکه با احتکارکنندگان برنج در لرستان به شدت برخورد می‌شود، گفت: تاکنون بیش از ۴ هزار تن برنج در سطح لرستان توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه ذر هفته جاری بیش از ۴۶۴ مورد بازرسی از واحدهای صنفی خرم‌آباد انجام شده است، گفت: ۲۵ فروشنده برنج خارج از شبکه توزیع در سطح شهرستان خرم‌آباد جریمه نقدی شدند.

بیرانوند یادآور شد: جریمه این ۲۵ فروشنده ۴۹ میلیون و ۴۴۰ هزار ریال بوده که به تعزیرات حکومتی لرستان معرفی شده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از شناسایی دو واحد فروش مواد غذایی به دلیل عرضه خارج شبکه برنج خبر داد و افزود: با توجه به گشت‌های سیار و بازرسی‌های مستمر این سازمان از واحدهای صنفی دو واحد مواد غذایی به دلیل خارج از شبکه برنج یارانه‌ای با تشکیل پرونده تخلفاتی به ارزش ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال به تعزیرات لرستان معرفی شدند.

بیرانوند خاطرنشان کرد: برنج مورد نیاز مردم لرستان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و عمده‌فروشان معتمد در سراسر لرستان در حال توزیع است.

با احتکار کنندگان برنج در لرستان به شدت برخورد می‌شود

وی یادآور شد: توزیع برنج با نظارت بازرسان این سازمان و به صورت روزانه از ساعت ۱۴ تا ۱۸ عصر در سطح لرستان توزیع می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه در سطح شهرستان خرم‌آباد بیش از ۵۰ واحد صنفی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مرتبط کار توزیع برنج را بر عهده دارند، گفت: برخی از افراد فرصت‌طلب و سودجو در پی احتکار برنج در سطح لرستان هستند که از همه مردم لرستان می‌خواهیم هرگونه تخلف در توزیع و یا احتکار برنج را با شماره ۱۲۴ این سازمان در میان بگذارند.

وی تصریح کرد: این سازمان برنج هندی را از طریق اصناف و فروشگاه‌های بزرگ یعنی عمده‌فروشان و خرده‌فروشان در بین مردم توزیع کرده است اما ممکن است برخی افراد سودجو با عناوین مختلف مانند قصد خرید خانگی٬ اقدام به خرید برنج هندی کنند و سبب ایجاد یک بازار سیاه شوند.

حجت بیرانوند ادامه می‌دهد: سهمیه برنج هندی بر اساس شاخص‌هایی از جمله جمعیت آماری در استان‌های مختلف سهمیه‌بندی شده است که استان لرستان تا کنون بیش از ۳۰ درصد اضافه بر سهمیه تخصیص یافته توانسته است سهمیه برنج هندی را جذب کند.

وی با بیان این‌که این سازمان با تمامی متخلّفان و به خصوص محتکران برنج ایرانی یا هندی برخورد کرده  و برایشان پرونده تشکیل می‌دهد، گفت: از مردم می‌خواهیم در صورت مشاهده هر گونه تخلف به ۱۲۴ اطلاع دهند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=17966

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. صفوف بهم فشرده

  2. اگر ۳۰ درصد استان همیشه محروم لرستان برنج بیشتر دریافت کرده اند پس کجا رفته اند که ما نمی بینیم حسرت دیدن یک کیسه ده کیلویی برنج در دلمان مانده است ترا خدا با این مردم رو راست باشید

  3. جهنم سی برنج جونم ترخینه

  4. لذت بردم از دیدن اون پیرمردی که توی عکس فاتحانه برنج رو بالای سر برده….

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.