تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
9

فال “چهل سرو” بهانه ای برای باهم بودن/ ثبت در میراث شفاهی کشور

  • کد خبر : 18072
  • 05 بهمن 1391 - 8:33

  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان از ثبت فال “چهل سرو” در میراث شفاهی کشور خبر داد. به گزارش مهر، قاسم قربانی عصر چهارشنبه در این رابطه به خبرنگاران گفت: با موافقت شورای سیاستگذاری ثبت آثار کشور تعداد آثار معنوی ثبت شده لرستان افزایش یافت یه طوریکه این آثار از […]

th

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان از ثبت فال “چهل سرو” در میراث شفاهی کشور خبر داد.

به گزارش مهر، قاسم قربانی عصر چهارشنبه در این رابطه به خبرنگاران گفت: با موافقت شورای سیاستگذاری ثبت آثار کشور تعداد آثار معنوی ثبت شده لرستان افزایش یافت یه طوریکه این آثار از ۱۱ اثر به ۱۹ اثر ثبت شده افزایش یافت.

وی همچنین از ثبت فال “چهل سرو” لرستان در بین آثار میراث شفاهی و سنن کشور توسط شورای سیاستگذاری ثبت آثار کشور خبر داد و گفت: در مجموع هشت اثر لرستان برای ثبت در اجلاس ثبت میراث معنوی کشور ارائه شد که در نهایت ضمن ثبت این آثار به برخی از این آثار ارسالی در این اجلاس نگاه ویژه ای صورت گرفت.

قربانی تصریح کرد: در این نشست شورای سیاستگذاری ثبت آثار مبحث فال چهل “سرو”(چهل سرود) به عنوان یک فایل جداگانه انجام شد تا در صورت داشتن نمونه هایی از این گونه آیین ها در دیگر استان ها، به عنوان زیرمجموعه ای از فال چهل سرو استان لرستان قرار گیرند.

وی اظهار داشت: همچنین شب یلدا(شو چله) در استان لرستان نیز قرار است به پرونده ثبت موقت جهانی این شب در ایران ملحق شود تا به عنوان یک اثر ماندگار باقی بماند.

قربانی با اشاره به اینکه همچنین رنگرزی سنتی استان لرستان نیز به رنگرزی کشور ملحق می شود، اضافه کرد: در این اجلاس همچنین به پرونده قفل سازی بروجرد به عنوان یکی از پرونده های ویژه نگاه شد.

وی با اشاره به اینکه در این اجلاس کشوری که در شاهرود برگزار شد، معاون میراث فرهنگی و کارشناس ثبت آثار این اداره کل شرکت داشتند، اظهار داشت: آثار ارسالی به این اجلاس شامل آیین های ویژه چهل سرو، ساخت مشک، قفل سازی سنتی، رنگرزی سنتی، ساخت ورشو و دو بازی محلی به نام دار پلان و کمربند بازی بود.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان هفتمین اجلاس ثبت میراث معنوی کشور از دوم تا چهارم بهمن سال جاری در شهر شاهرود برگزار شد.

بنابر این گزارش فال “چهل سرو” یا چهل سرود از آئین های بومی مردم لرستان و بهانه ای برای با هم بودن خانواده است. در این آئین معمولا در شبها و بخصوص در شبهای بلند زمستان مردم با شب نشینی به خانه همدیگر به فال چهل سرو برای نیاتی که در نظر می گیرند مشغول می شوند.

این فال به این صورت است که یک نفر برای حاجتی که در نظر دارد نیت می کند و یک نفر یک عدد تسبیح را در دست گرفته و چهل دانه آن را جدا کرده و سه دانه آن را به اسامی مقدس الله، محمد(ص) وعلی(ع) به طرف دیگر می اندازد و دیگران هرکدام به ترتیب یک سر شعر می خوانند که با خواندن هر شعر شخصی که تسبیح را گرفته یک دانه آن را می اندازد تا اینکه دانه آخر به هر شعری افتاد معتقد می شوند که جواب نیت در آمده یعنی اگر شعر خوبی بود جواب اینست که آن کار انجام گیرد واگر شعر بدی بود یعنی انجام آن کار به صلاح نیست.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=18072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. ممنون از زحماتتون….

  2. امروژ چن روژه، دویر ژ یارانم

    چوین زمین شور، تشنه وارانم

    به امیدلرستان سرافراز

  3. گله گوشت توشک…

  4. خُداتَ بِن دِه دنیات وُ دِل بو////////// پرچینت میخک ، بازارات گل بو

  5. سایت چهل سرو آنلاین رو مشاهده بفرمائید
    http://www.40s.vvs.ir

  6. سلام
    لطفا در سایت مطلبی در خصوص این پایان نامه که در مورد چل سرو درج نمایید

    http://lakiscientific.persianblog.ir/post/13/
    اشعار فال “‌چل سُرو” ‌بخشی از ادبیات شفاهیِ زبان لکی به شمار می‌آید. قدمت این اشعار به درستی روشن نیست و این سروده‌ها از دیر‌باز تا کنون در میان مردم لک‌زبان رواج داشته‌اند‌.

    “‌چل سُرو‌” شامل مجموعه‌ی وسیعی از اشعار لکی است که در هر نشست چهل بیت از آن‌ها به شکلی تصادفی خوانده می‌شود‌؛ و سرانجام تفسیر و تأویل آخرین بیت نتیجه‌ی کار را روشن می‌کند‌.

    این اشعارآینه‌ای است که تفکر‌، فرهنگ و آمال و آرزوهای قوم لک را منعکس می‌کند‌.

    با رواج انواع رسانه در دهه‌های اخیر و شکل گرفتن فرهنگ جهانی‌، اشعار پر‌مغز فالِ “‌چل سُرو‌” نیز همچون بسیاری از عناصر فرهنگی و رسوم پسندیده‌ی این قوم و این زبان در معرض خطر نابودی و فراموشی قرار گرفته‌اند که متأسفانه تا کنون در زمینه‌ی ثبت و تجزیه و تحلیل این اشعار تحقیقی جامع و دقیق انجام نگرفته است‌.

    از آنجا که شمار دقیق ابیات فال “‌چل سُرو‌” نیز مشخص نیست‌، نگارنده در تحقیقات میدانی خود نزدیک به هشتصد بیتِ خاص فالِ “‌چل سُرو‌” جمع‌آوری کرده و در این پایان‌نامه بر اقتضای موقعیت‌، ۲۷۵ بیت از آن سروده‌ها برای ترجمه‌، آوا‌نگاری و بررسی و تحلیل انتخاب شده است‌.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.