تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

آثار استاد رحمانپور و قانون کپی رایت

  • کد خبر : 18101
  • 05 بهمن 1391 - 9:48

   فردین صحرایی / میرملاس نیوز :  دل نوشته ای پیرامون آثار جدید استاد ایرج رحمانپور و قانون کپی رایت(حقوق مولفین و مصنفین)   کشور ما شاید تنها کشوری باشد که قانون جهانی کپی رایت یا حق تالیف مولفین و مصنفین و خالق آثار ادبی و هنری در آن به رسمیت شناخته نشده و اجرا […]

 

 فردین صحرایی / میرملاس نیوز : 

دل نوشته ای پیرامون آثار جدید استاد ایرج رحمانپور و قانون کپی رایت(حقوق مولفین و مصنفین)

 

کشور ما شاید تنها کشوری باشد که قانون جهانی کپی رایت یا حق تالیف مولفین و مصنفین و خالق آثار ادبی و هنری در آن به رسمیت شناخته نشده و اجرا نمی گردد. بی تردید همگی شاهد بوده ایم که بسیاری از آثار هنری ما اعم از فیلم های سینمایی یا آثار موسیقیایی و غیره به راحتی تکثیر و توزیع می گردد و هیچگونه حقی شامل حال پدید آورندگان نمی شود.در حالی که خلق یک اثر هنری  مستلزم صرف هزینه های کلان و وقت و زمان و بسیاری مقولات دیگر است که هنگام انتشار آن بایستی حقوق مولف یا مولفین این آثار در اختیار آنها قرار گیرد.در غیر این صورت و انتشار و توزیع غیر مجاز و سودجویانه آثار هنری باعث دلسردی،نا امیدی و سرخوردگی هنرمندان و خالق آثار هنری می شودو فضایی تیره وتار وسایه ای از شکست بر آنها چیره می گرددوبسی جای تاسف فراوان است که حتی اقشار فرهیخته و دانشگاهی هم از این قاعده مستثنا نیستند و با صرف هزینه ی اندک و تکثیر آثار هنری حاصل تلاش و مرارت ها و کوشش یک هنرمند را به باد می دهند و گویی که شوربختانه این عمل ناجوانمردانه و مصداق بارز سرقت و تاراج،قبح و زشتی خود را در جامعه از دست داده و همه گیر شده است.

واگویه ی گله مندی و شکواییه ی بسیاری از هنرمندان این سرزمین پیرامون این پدیده ی زشت و پلید حکایت بس دراز دامن و گسترده است که ریشه های آن به عوامل بسیاری از جمله منشاء تاریخی ،روانشناسانه،جامعه شناخنی،سیاسی و فرهنگی دارد که از حوصله این مقال خارج است.هدف از بیان این مقدمه اشاره ی موردی به مصداق کپی رایت در مورد آثار آقای ایرج رحمانپور هنرمند ارجمند و گرانقدرمان می باشد.که در مورد بسیاری از آثار ایشان شاهد دست به دست شدن و تکثیر غیر مجاز آهنگ ها و کارهای ایشان هستیم.طی ملاقات ها و دیدار های حضوری که در خدمت ایشان بودم،گله مندی و دلخوری ایشان را در مورد آثار اخیرشان تحت عنوان ((هنا)) و آخرین اثر ایشان با آهنگسازی آقای حسین پیرنیا که گویا شنیده ها حاکی از این است که عنوان ((وانو)) به آن اطلاق شده و پس از ماه محرم به طور رسمی منتشر می گردد،شنیده ام.و گویا این قضیه پایانی ندارد وهمچنان ادامه دارد و خواهد داشت.استاد ر حمانپور در این مورد دل پر خونی دارند و حتی در گفته هایشان به  تلویح این گونه اشاره داشتند که اگر وضع به همین منوال باشد که حاصل یک سال زحمت گروهی ایشان و دیگران اینگونه به تاراج  رود،دیگر هیچ آلبومی را منتشر نکنند و همگی یاران و دوستداران و خیل عظیم مشتاقان صدای اساطیریشان را از شنیدن آثارشان محروم کند.

هنرمندی که سالهای متمادی و طولانی به تحقیق و پژوهش  در فرهنگ بومی و موسیقی فولکلوریک و مباحث زبان شناسی و شعر و پاسداشت زبان وادبیات و فرهنگ و هنر  نواحی زاگرس نشین همت گماشته و موسیقی و نواها و نغمات بسیاری که در گیرودار هجوم دوران مدرن و سیطره ی الزامات مدرنیسم،داشت به بوته فراموشی سپرده میشد را از اعماق تار یخ و فرهنگ این نواحی بیرون کشید و رنگ و بو و هویتی جهان شمول و فراملی به آن بخشید.شیفته و شوریده ای که بدوی ترین شکل آوایی موسیقی که قدمتی به درازنای تاریخ بشریت دارد را از بطن آیین ها و اساطیر و افسانه ها و باورهای مردمان  استخراج نمود و هوره و شکل بدوی تر و محزون آن یعنی مور را جانی دوباره بخشید و راهی را آغاز کرد و چراغی برافروخت که بسیاری از فرزندان این سرزمین از روشنایی این نور وراه گشوده بهره مند خواهند شد و دیگر بار کسانی برخاسته از متن این فرهنگ پنجره هایی نو و چشم اند ازهایی بدیع بر ساحت این فرهنگ خواهند گشود.و از سرچشمه ی این مفاهیم و معانی بی تردید آموزه هایی روشنگرانه در اختیار این نسل و نسل های آینده قرار خواهد گرفت که زیباترین و ارزشمندترین ارزشهای انسانی و مکنونات بشری در آن مستتر است.

این گونه است که ایرج تنها یک آوازه خوان نیست او خنیاگر غمگینیست که تار وپود اندیشه ها و دغدغه ها و د ل مشغولی هایش ریشه در آب و خاک زاگرس نشینان دارد و به ستایش زندگی از دریچه ی سرایش اشعارش برخاسته که تو گویی که این صدا جنسی از فرازمان و فرامکان دارد  ودر بند لحظه ی اکنون نیست.تاریخ و آیین ها و باورهای زیست این مردمان  را زیسته و در تنهایی ابدیش که در اشعار و صدای آهنگین و حماسی اش نمایان است،زایشی دیگرگون و با شکوه از روایت پردرد وغمگنانه ی زندگی ارائه می د هد. هنرمندی گرانقدر و بی همتا چون ایرج شایسته ی قدردانی و ستایشی در خور ایشان است.بنابر این با این شرح می خواهم ابتدا به خودم و سپس به سایر دوستدارن و مشتاقان صدای ایرج بزرگ،یادآور شوم که قدردان ایشان و آثارشان باشیم و پاس بداریم زحمات و کوشش هنرمندی بزرگ را که عمر و زندگی خود را وقف روشنگری و خلق زیبایی نموده است.

شنیده هایی که در ارتباط با دوستان خارج نشینم پیرامون همین قانون کپی رایت داشته ام،حکایتی دیگر و بس متفاوت از اوضاع این سرزمین است.چنان که می گفتند که در ممالک اروپایی و کشورهای توسعه یافته چنین است که هنگامی که کسی اقدام به خریدن یک اثر هنری می کند،پس از پرداخت هزینه ی آن ،همان لحظه سهم مولف وخالق اثر هنری در وجه وی پرداخت می گردد و این حالت تا پایان عمر مولف ادامه خواهد داشت و خالقی که حتی  یک اثر یا آثار متعددی خلق نموده باشد هر ناشر یا موسسه ای اقدام به تکثیر یا انتشار آثارش نمایند حقوق مولف و سهم وی از محل فروش آثارش پرداخت می گردد. حال با این وضعیت و قیاس آن با وضعیت نشر وتکثیر آثار هنری در کشورمان خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=18101

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. همه به خانه بر میگردند

    جز کپی رایت………………………………………………………………………………………………………

  2. اگه کاری رو کسی تونسته انجام بده پس منم میتونم واگه تا حالا کسی انجامش نداده من میتونم اولین نفر باشم که اونو انجام بدم….

  3. با تشکر از فردین صحرایی عزیز / مطلب جالبی بود به موضوع بسیار مهمهی اشاره کرده ای . در واقع ایرج مصداق هنرمندی است که با وجود این درجه ی اعتبار بی نظیر ، جز عواید معنوی هیچ خیری از سالها کار هنری طراز بالای خود ندیده است .

  4. خنیاگر غمگینیست…
    فکر میکنم باید به “عرضه ی درست و گسترده ی” محصولات فرهنگی و کارهای موسیقیایی هنرمندان توجه بیشتری بشه.
    من منظورم رو خیلی کلی تر بیان میکنم نه فقط راجع به آلبوم های استاد.الان در شهر کوچیکی مثل همین کوهدشت ما،آلبوم موسیقی خوانندگان کشورمون،به صورت اورجینال در جایی عرضه نمیشه.و جز همین کپی رایت و دانلود کردن راه دیگه ای برای به دست آوردنشون نیست.
    البته حساب هنرمندان بومی ما جداست.باید بیش از پیش شناخته شن.استاد رحمانپور هم که حق بزرگی بر گردن
    موسیقی بومی و محلی لرستان دارن.
    امید که زنده باشند و برقرار

  5. خسته نباشی فردین جان
    تکته بسیار قابل تامل به جایی است.
    اما…
    ………………
    همیشه برقرار باشی.

  6. سلام بد بختانه مشکل از وزارت ارشاد است اگراثار موسیقی را کد گزاری شده و قفل گزاری شده برای جلوگیری از کپی شدن ورایت شدن به بازار عرضه کند قاچیان موسیقی گریان می شوند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.