تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
13

علی اکبر ولایتی: هیچ مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها نداشته‌ام/ حمله به سوریه حمله به ایران است

  • کد خبر : 18213
  • 07 بهمن 1391 - 10:37

  مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به هیچ کس مجوز مذاکره با آمریکا را نداده است، گفت: بنده هیچ مذاکره ای با آمریکایی ها نه در عمان و نه در غیر از عمان نداشته ام. به گزارش مهر، علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری […]

50668_789

 

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به هیچ کس مجوز مذاکره با آمریکا را نداده است، گفت: بنده هیچ مذاکره ای با آمریکایی ها نه در عمان و نه در غیر از عمان نداشته ام.

به گزارش مهر، علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پاسخ به سئوالی درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا و اینکه ولایتی را به عنوان طرف مذاکره کننده معرفی می کنند که از طریق عمان یا کشور دیگری در حال مذاکره با آمریکاست، گفت: «بنده هیچ مذاکره ای با آمریکایی ها نه در عمان و نه در غیر از عمان نداشته ام.»

وی  با تأکید بر اینکه این شایعه از اساس دروغ است، افزود: «تا آنجایی که بنده اطلاع دارم با توجه به اینکه این جور امور مبنایی و اساسی و اصولی سیاست خارجی در اختیار مقام معظم رهبری است و مقام معظم رهبری نیز تاکنون چنین مجوزی را به هیچ کس نداده اند و بر این اساس مذاکره ای که مبنای قانونی داشته باشد و با اجازه رهبری باشد، هیچ گاه صورت نگرفته است.»

ولایتی در پاسخ به این سئوال که آیا معنای مخالف این مذاکره اتفاق افتاده است، تصریح کرد: «در این مورد چیزی نمی دانم. ممکن است فردی که تنها یک شناسنامه ایرانی دارد، با آمریکایی ها صحبت کند و آنها در رسانه های خارجی این موضوع را بزرگ نمایی کرده و بگویند که ایران و آمریکا در حال مذاکره هستند. این موضوع هیچ ربطی به حکومت ندارد. در این باره هم من اطلاعی ندارم که چه کسی مذاکره کرده یا نکرده است.»

وی تأکید کرد که به عنوان مشاور مقام معظم رهبری می گویم که اگر هم آمریکایی ها ادعای مذاکره با ایران را می کنند چنین چیزی وجود ندارد و اینکه اگر هم بوده ربطی به نظام ندارد. ما هیچ مذاکره ای نه در عمان و نه در غیر عمان نکرده ایم.

چندی پیش رسانه های آمریکایی اعلام کرده اند که ایران و آمریکا مذاکراتی درباره پرونده هسته ایران داشته اند. بر اساس اخبار منتشر شده توسط این رسانه ها طرف مذاکره کننده ایرانی علی اکبر ولایتی بوده است.

هیچ اقدام انتخاباتی را به درخواست مقام معظم رهبری انجام نداده ام
مشاور مقام معظم رهبری در پاسخ به سئوال دیگری درباره مشکلات سیاست خارجی در کشور و این تحلیل که مشکل سیاست خارجی باعث مسائل دیگر در کشور شده  است و اینکه آیا می پذیرید قرار است یک دیپلمات برجسته نزدیک به رهبری دولت بعدی را برای حل همین مشکل به عهده بگیرد، گفت: «پاسخ  هر دو سئوال منفی است.»

وی افزود من در مجلس هشتم و نهم یکی از کسانی بودم که پرچم به دست گرفته و سعی کردیم اصولگرایان را دور هم جمع کنیم و آنهایی که به مجلس راه پیدا می کنند کسانی باشند که به نظام تقرب دارند و ساز مخالف با منافع و مصالح راهبردی  نظام نزند. هیچ مأموریتی نداشتم و این موضوع را تکلیف خود می دانستم.

ولایتی تصریح کرد: «در ۵+۶ بیش از ۹۵ درصد جلسات با مسئولیت بنده تشکیل می شد و حتی یک نفر را در مجلس پیدا نمی کنید که با سهمیه من داخل شده باشد و یا خود من بخواهم وارد مجلس شوم. از این نمد کلاهی برای خود درست نمی کنم. در ۷+۸ که به درخواست آیت الله کنی تشکیل شد و به اتفاق آرا بنده را به عنوان سخنگو انتخاب کردند و بنده هم با وجود آن که تمایل نداشتم به دلیل اینکه  ضعفی ایجاد نشود، قبول کردم؛ هیچ طرفداری خاصی از هیچ گروهی نمی کردم و به همین دلیل نیز همه بنده را قبول داشتند.»

وی ادامه داد در قضیه ریاست جمهوری نیز مسئله همین است و بنده در هیچ مقطعی در اقداماتی که انجام داده ام، به درخواست مقام معظم رهبری نبوده است که ایشان بخواهند این کار را انجام دهم. بنده به عنوان یک شهروند ایرانی معتقد به نظام تکلیف خود می دانستم که کاری انجام دهم.

غربی ها و مرتجعین منطقه با حمله به سوریه حلقه طلایی مقاومت حمله کردند
دبیر مجمع جهانی بیداری اسلامی در این باره که تحلیل رسمی جمهوری اسلامی ایران در سوریه این بود که پروژه سوریه برای متوقف کردن روند بیداری اسلامی در منطقه بود، اگر این پروژه شکست بخورد و دولت اسد بتواند استقلال خود را حفظ کند، وضعیت مقاومت تغییر جدی خواهد کرد، ادامه داد: «آنهایی که ضد مقاومت علیه صهیونیست ها هستند و مرتجعین منطقه و غربی ها با حمله به سوریه به حلقه طلایی مقاومت حمله کردند.»

ولایتی تصریح کرد: «اگر سوریه پشتیبانی لجستیک از حزب الله نمی کرد، حزب الله در جنگ۳۳ روزه و حماس در جنگ ۲۲ پیروزی را به دست نمی آوردند. سوریه نقش بسیار اساسی و کلیدی در منطقه برای اینکه سیاست مقاومت استوار پیش ببرد و یا خدای نکرده متزلزل شود، دارد. به همین دلیل حمله به سوریه، حمله به ایران و متحدین ایران محسوب می شود.»

وی در باره این تحلیل که در صورت شکست اسد نوبت عراق و ایران است و در صورت حفظ قدرت اسد مقاومت به روند طبیعی خود بازمی گردد، گفت: «در حوزه عملی سیاست خارجی اسان نیست که تئوری ببافیم. غرض این است که ایران از  فلسطین، مقاومت لبنان، حاکمیت طرفداران مقاومت در سوریه و حکومت برخواسته از مردم عراق و آزادی عراق از چنگال آمریکا حمایت کند که این روند را تاکنون داشته و ادامه می دهد. غرض حفظ زنجیره مقاومت است.»

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=18213

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.