- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بحران برنج و این سه نفر!

sh

 

شهرام شرفی/ میرملاس نیوز:

بحران برنج و این سه نفر!

 

یک منبع آگاه به خبرگزاری فارس گفته “واردات برنج کشور، دست «سه نفر» است”. این سه نفر هستند که سرنوشت بازار برنج کشور را رقم می‌زنند. بحران برنج، بیش از دو ماه است که مردم را می‌آزارد.

مصرف سالانه‌ی برنج در کشور، “سه میلیون تُن” است؛ در حالی که بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج به انبارهای برنج، سرازیر شده است. از این مقدار، دو میلیون و ۴۰۰ هزارش، تولید داخل و بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تُن آن، از بیرون، وارد شده است.

همین منبع آگاه به فارس گفت: «به این افراد تذکر داده شده و برای آن‌ها پرونده‌ی قضائی نیز تشکیل شده است.» بحران برنج و بهره‌مندی از ارز مرجع برای واردات برنج و به دنبالش، واردات بیش از حد این محصول، و از طرفی، نایابی آن در بازار مصرف، معمایی است که سرنخش، دست این سه نفر است.

شاید مثل خیلی از کتاب‌ها که عنوانشان “همه‌ی مَردان…” است، روزی، اثری منتشر شود که روی جلدش نوشته شود: «همه‌ی مَردان واردات ایران!». یک سال پیش، خبری در رسانه‌ها پیچید که واردات گوشی تلفن همراه در انحصار ۵۵ نفر است!

این‌ها کیستند که این همه، قدرت اقتصادی دارند؟! ۷۵ میلیون نفر، در پی برنج، صبح تا شب، ایستاده و نشسته، در صف‌های طولانی می‌مانند و سه نفر برای این جمعیت انبوه، تصمیم می‌گیرند.

نوروز ۹۱ نیز جامعه، دست‌خوش بحران مرغ شد. حالا قیمت برنج تولید داخل به گونه‌ای است که طبقه‌ی متوسط و پایین جامعه، کمتر، تمایل تهیه‌اش را دارد. چند روز پیش بود که قوه قضاییه در اقدامی فوری و شایسته، چند زورگیر تهران را به دار مجازات آویخت. آیا در برابر تخلف‌ سلاطین واردات برنج نیز قاطعانه برخورد می‌کند؟ این‌جا تذکر و آن‌جا اعدام!

زورگیری چه تفاوتی با «به زور، کالای اساسی به مردم دادن»، دارد؟ دوستی می‌گفت اگر لوازم نظافت مثل صابون، نایاب شود، چه کنیم؟ برنج، پیش‌کش! لااقل نگذارید برای حمام رفتن، مشکل پیدا کنیم!