کد خبر : 18452
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۳:۵۹
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 648 بازدید

بومی سرود – صمد زالپور

… چنی ایواره دلگیر وخمینه چراخ عمر مه ویره زوینه چنی چن وخته بی تو شیویامه بوری سیرم بکه که اوزیامه مه دار هشک بی باخاونی کم مه ناله پرکزه سون تاونی کم شوه ل بی تو دلم تیره مکیشی مونگ شوق تو دلگیره مکیشی مه ای دویری تونه خوینه موارم نموینی اژ خمت چوی […]

1335806888_bedahemoalem-91-zalpor-3

چنی ایواره دلگیر وخمینه

چراخ عمر مه ویره زوینه

چنی چن وخته بی تو شیویامه

بوری سیرم بکه که اوزیامه

مه دار هشک بی باخاونی کم

مه ناله پرکزه سون تاونی کم

شوه ل بی تو دلم تیره مکیشی

مونگ شوق تو دلگیره مکیشی

مه ای دویری تونه خوینه موارم

نموینی اژ خمت چوی بی ستارم

درس دی بی پلامار و خمینم

پر قازم دما تو چوی زمینم

درس کتمه بناری چمل تو

وه ویرم هت خماری چمل تو

وگرد دل وتم ها کو مرونت؟

أرا کسی بمر، تو کی أرونت

منی دا هم ئی آیلی سس نپیچام

وه زون نوم علیم برد اوریزیام

خمه عشقت ئی دل چو بیژدنونی

هوام داسه بیاوون کس مزونی

صمد زالپور

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

قلمت پرکار استاد. مثل همیشه پر احساس.

[پاسخ]

مهساشفیعی در گفته :

مه دار هشک بی باخاونی کم…
سلام
اولین باری ست که شعری از شما میخوانم
بسیار عالی….لذت بردم واقعا
درود برشما

[پاسخ]

جاوبید کاظمی در گفته :

باسلام.استاد عزیز با این قطعه ی زیبا جایگاه هنری و روح هنری خودت رو نشون دادی.بلاخره فضای روحی هنرمند نباید مختص به یک هنر خاص باشه، و درود بر تو.

[پاسخ]

آموزشگاه آزاد هنری میرعماد،صمدزالپور در گفته :

باسلام!
یک اصلاحیه…

مه ئی دوری تونه خوینه موارم………..

[پاسخ]

علاقه مند به شعر لكي در گفته :

موفق باشيد.
به نظر من، علاقه مندان به سرودن شعر لكي، بايستي به لكي نورآبادي شعر بگويند. زيرا لكي نورآبادي به قول رضاحسنوند «اصيل تر و دست نخورده تر است». لكي نورآباد فصيح تر است و روان تر و آهنگين تر و محكم تر مي توان با آن شعر سرود. البته من كوهدشتي هستم و اين نظر از روي برداشت شخص ام بود نه جانبداري.

[پاسخ]

سید زاهد حسینی در گفته :

درود بر استاد
عرض ادب. آقا بسیار زیبا و شیوا بود.ازینکه می بینم دوستان در زمینه شعر لکی اینقد قوی ظاهر میشن و در زمینه حفظ این فرهنگ تلاش میکنن بسیار خوشحال میشم
بسیار شاد و سرزنده باشی استاد

[پاسخ]

صمدزالپور در گفته :

سلام به علاقه مند شعر لکی!!!با ید به خدمتتون عرض کنم که بیشتر کوهدشتی ها دلفانی هستن ، وتفاوت فرهنگی آنچنانی ندارند چه آداب ورسوم وچه گویش.آقای حسنوند هم از دوستان خوب بنده هستن خب چرا اگه این حرف و زدن خودشون به لحجه ی الشتری شعر میگن!!؟

[پاسخ]

حامد پاسخ در تاريخ چهارشنبه ۱۸ بهمن , ۱۳۹۱ ۰۱:۵۶:

لهجه
چون گویش الشتری تفاوت های بیشتری با لکی نورآباد وکوهدشت دارد.

[پاسخ]

مهربان در گفته :

حرف دل منو گفتی آقای زالپور
واقعا لذت بردم از این حس بخصوص بیت آخرتون

[پاسخ]

سيدمجتبي حسيني طرهان در گفته :

سلام دوست عزيز و هنرمند آقاي زالپور

از خوانش اولين شعر بومي شما بي نهايت استفاده بردم
لذتي در واژه واژه ي شعر زيبايتان حس مي شد كه بيانگر خلاقيت و استداد نابتان مي باشد
قلمتان استوار …
هنرتان ماندگار…
و در تمامي زمينه ها بخصوص …ايمانتان پايدار…
كوهدشت.. سيدمجتبي حسيني(طرهان)

——————————————————

چَن شـــؤهَ وئرون ؤ خِراؤم خراؤ

هــر چئ مَکَم حالمہِ حالت نماؤ

یہَ گڸی چی‌ینت کَـمَر اِشکون‌مہَ

قَــــرس نــوینِ تــہً تاســـون‌مہَ

هَـــر مَچی ؤ یہِ‌سِرهَ دویرا مـؤیی

وختہ گہ چـــــاؤِ چمڸم بشنؤیی

آگــر اَگر مــــی دهِ اهِ بویڸم نَکہَ

گئژ گــــــــلومِ گُم ؤ قویڸم نَکہَ

اَر تہً نۈیین ای دلــہَ ائـــوت نماؤ

ڸـــئوه بیہَ هر کہَ کہِ ڸئوه‌ت نماؤ

کیہَ کہِ وئــرون ؤ خراؤت نی‌یہَ

کـوم دل اِه طۈمار چپاؤت نی‌یہَ

گــــــیر دلِ دویسنکی مہِ کۈیی

داری دَس پــــــایِ چکیمہَ کۈیی

کوم رئویارئ کہِ اِہ سئوه‌ت نی‌یہَ

کوم بَسہَ زونئ‌کہ گہِ ڸئوه‌ت نی‌یہَ

زہَم قـــــوینئ‌کـــہَ نــؤینت ولا

گال ؤ قیِ چمــــــڸ خوینت ولا

دردِ بلات اَر داؤلــــم وَختَہ بای

وختہَ سِخونم بنین اَر موی‌مِنای

مرتضاخدايگان

[پاسخ]

آزيتا بيرانوند پاسخ در تاريخ سه شنبه ۱۷ بهمن , ۱۳۹۱ ۱۲:۴۳:

از بهترين خاطراتم روزيه كه آقاي خدايگان اين شعر رو در همايش منطقه اي شعر بومي الشتر خوندن. همايشي كه ديگه تكرار نشد. ياد اون روز بخير. تمام حاضرين و همشهريهاي من تا مدتها توي فضاي اين شعر بودن و اون روز طوري به وجد اومده بوديم كه دو نوبت ديگه درخواست كرديم برن و اين شعر رو بخونن. هنوز هم خيلي از شاعراي الشتر كه شعر لكي ميگن اين شعر رو با خودشون زمزمه ميكنن.. ولي فكر ميكنم اينجا چند بيتش نوشته نشده. تشكر از سيد حسيني كه خاطرات اون رو رو تداعي كردن. از آقاي زالپور هم متشكرم به خاطر شعر خوبشون

[پاسخ]

سيدمجتبي حسيني طرهان در گفته :

((((((((( استعداد ))))))))))))))

[پاسخ]

آموزشگاه آزاد هنری میرعماد،صمدزالپور در گفته :

سید جان خیلی لطف داری عزیزم!!!بنده قلبن بهتون علاقه دارم،البته گاهگاهی گفتم واینم مرتضای عزیز لطف کردن گذاشتن تو سایت وگرنه زیادم آش دهن سوزی نیست!!!شما که سراپا هنرمندید عزیز!!!از شعرتونم لذت بردم

[پاسخ]

آموزشگاه آزاد هنری میرعماد،صمدزالپور در گفته :

اصلا حواسم نیست گفتم این شعرو جایی خوندم!!!
تومرزه شعره مرتضا نازاره

[پاسخ]

زینب احمدی در گفته :

درود برهنرمند عزیز و بزرگوار جناب زالپور ……خداوند شما را به چندین هنر آراسته و این نشان ار روح بزرگ و لطیف شما دارد ….قلمتون نویسا و طبع تون روان باد .
(از بوشهر)

[پاسخ]

صمدبلورانی در گفته :

سلام به خدمت هنرمند گرامی ،استادودوستم صمد
انصافا از شعر شما بسیار لذت بردم وبرای شما آرزوی سربلندی میکنم وبه امید آینده ای سبزتر برای شما دوست خوبم
یاحق

[پاسخ]

کیمیا آزادبخت در گفته :

نه ماه تاب ،نه آفتاب،این روز ها هیچ چیز با شعر تو برابری نمی کند!بدرود

[پاسخ]

س. امرائی در گفته :

باسلام ب استاد گرامی آقای زالپور.ذوق هنری شماقابل ستایش است بی نهایت خوب نوشتید منتظرآثاربعدیتون هستم

[پاسخ]

مصطفی خدایگان در گفته :

دسه کم بگر صمد!

[پاسخ]

من یه پیشنهاد دارم…..
اگه براتون مقدوره شعرایی که به زبان لکیه ترجمه کنید…چون ماها که لک نیستیم یه کم مشکل داریم تو خوندن و درک شعرا..در هرحال ممنون از زحمات بی دریغتون…..

[پاسخ]

آموزشگاه آزاد هنری میرعماد،صمد زالپور در گفته :

باسلام به خدمت دوستانم ولطفشون!!!
در پاسخ به آقای حامد باید عرض کنم بله لحجه الشتری !!!لکی خودش گویش هست ولی لحجه کوهدشتی ونورآبادی و الشتری برگرفته ازهمین لکی هست دیگه

[پاسخ]

لطیف آزادبخت در گفته :

با سپاس از هنرمند خوب جناب آقای زالپور ؛
عاشقانه ی زیبا و تأثیر گذاری بود و زبان هم ، تروتازه و مخصوص این فضای حسی بود . در هر شعر لکی اصیلی می توان رد نوعی زبان ادبی را گرفت که افقش از سطح گویش روزمره بالاتر است و اتفاقاً ظریف ترین سنت های ادبی و فرهنگی ما هم بر دوش همین واژگان از یاد رفته است . به عنوان یک لک علاقمند به این زیست بوم و خرده فرهنگ و به سهم خود از این شاعران و آفرینندگان خلاق و اصیل بومی که با چنگ و دندان این واژگان را از معرض خطرنابودی دور می کنند سپاسگزارم .
شاید کسی بپرسد که خوب ؛ مثلاً حالا این واژگان چه گلی به سر ما می زنند و در این عصر پیچیده که همه ی مرزها و تعلقات بومی به خاطر نزدیک شدن فرهنگ ها به هم ؛ در حال در نوردیده شدن هستند به چه کاری می آیند ؟ من سعی کرده ام این نا معادله را این گونه برای خود حل کنم : فرق یک انسان هزاره ی سوم لک زبان که بخش هایی از این گویش و فرهنگ دغدغه ی اوست ، با کسی دیگر که خود را از این جان و جهان بی نیاز می بیند این است که او بر خاک و زمین سفت تری تکیه دارد . زیرا به ریشه ها نزدیک تر است . با سپاس از جناب اقای زالپور . ضمناً املای درست واژه ی مورد بحث ” لهجه ” است ، نه لحجه . با تشکر از همه ی دوستان

[پاسخ]

سلام اوسا
آنچه از دل برايد لاجرم بر دل نشيند ، شعر شما هم قشنگ بود و دلنشين
قلموتن استوار

[پاسخ]

محمد اسدیان در گفته :

سلام
دست مریزاد دوست من
به امید روزی که شعرت مثل خط زیبات رو دیوار اتاقم باشه

[پاسخ]

آموزشگاه آزاد هنری میرعماد،صمد زالپور در گفته :

باسلام خدمت جناب آقای آزادبخت عزیز وهمچنین محمد عزیزم
واقعا همینه که شما میفرمایید جناب آزادبخت،ماهم مثل شما دغدغه داریم،بنده که در حیطه ی شعر فقط احساسمونو بیان میکنیم و دغدغمون بیشتر خوشنویسی هست ولی بنظر من اگر مرتضا وحشمت وچند تن از شاعرامون که شعر فارسی وخوب میگن ریشش همین سابقشون تو شعر گویش خودمون لکی هست و یقین بدونید استاد شهریار اگر شهریارشد باعثش قدرت بی نظیرشون تو سروده های ترکی بود که شهریار سخن شد.

[پاسخ]

رضا روئین تن در گفته :

با سلام به محضر دوست عزیزم صمد زالپور,ضمن ارزوی بهروزی برای ایشان,باید به هنردوستان گرامی عرض کنم که استاد سروده های شورانگیزتری نیز گفته اند که اگه خودشون صلاح بدونند در معرض دید عزیزان قرار بدن,[مری هم تو خولی خاوته نیاسا,وگرد ا شهر هم جنگته نیاسا]

[پاسخ]

رضا روئین تن در گفته :

اصلاحیه {مری هم تو خُلی خاوتی نیاسا”و گرد إ شهر ه هم جنگتی نیاسا}

[پاسخ]

بنيامين پاسخ در تاريخ شنبه ۲۱ بهمن , ۱۳۹۱ ۱۰:۱۸:

آقاي روئين تن اشتباه نميكنيد؟ اين شعر فكر ميكنم مال كم دوستيه و درستش اينه كه :
گلي يه گل خلي خاو منينا-داره ماجرا ديري نمم چات
شايد هم من در اشتباهم

[پاسخ]

مانیا کیانی در گفته :

بسیار زیبا .ممنون

[پاسخ]

آموزشگاه آزاد هنری میرعماد،صمد زالپور در گفته :

باسلام خدمت بنیامین وتشکرازدوس عزیزم رضا رویین تن
نه خیر این یک مثنوی 20بیتی هست که تازه سرود
حالا بیت بعدیش هم اینه:
شراوه برژنگت هر کوم تیری کَ
هواریر آرِ هر صاحبدلی کَ
چَمَلت هم وَ سرمه رشتیه سا
دَسِ شیرینته پشتا بستیه سا

[پاسخ]

حامد ملکشاهی در گفته :

سلام بر پسرعموی هنرمندم
شعرت اژ رنگین ترین شعر أل لکی بی گه تا الان خؤنمه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کلمه ال خس(ناب) لکی، و احساسئ گه أژ دل مایه گرتئیسئ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[پاسخ]

آموزشگاه آزاد هنری میرعماد،صمد زالپور در گفته :

سلام بر حامد عزیزم
ممنون از لطفت ، دل نوشته یی بیش نیست باشد که مورد عنایت وطبع زیبای مخاطبین قرار گیرد که ماشاله همه اهل دلند و اهل فن

[پاسخ]

محمد سلطانی در گفته :

دست مریزاد

[پاسخ]

شعرل لكيتون عاليه ار گناهي ناو (شاگردتون)

[پاسخ]

مهدي نظريان در گفته :

با تشكر از استاد هنرمند جناب اقاي صمد زالپور. واقعا شعر لكي زيباييست.

[پاسخ]