کد خبر : 18574
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,023 بازدید

بومی سرود – مرتضا خدایگان

… 1 خِرَه ماری زمین اِ دورِ چَمِت                               هُوَرِت ناسِه سیاتی قُورِ چمت خدا دی تا قیامت دَس نِموری                                بسازی چی تِرِک اِ طورِ چَمِت 2 ای چَمَلتَه اِ کو آوردیه یَه ؟                                  دل ای مَردِمتَه تا کو بردیه یَه؟ اَرا هَر سِیلی صد […]

مرتضا23

1

خِرَه ماری زمین اِ دورِ چَمِت                               هُوَرِت ناسِه سیاتی قُورِ چمت

خدا دی تا قیامت دَس نِموری                                بسازی چی تِرِک اِ طورِ چَمِت

2

ای چَمَلتَه اِ کو آوردیه یَه ؟                                  دل ای مَردِمتَه تا کو بردیه یَه؟

اَرا هَر سِیلی صد گیُونَه مَسینی                             لووی چَن لوو حِساوِت کِردیَه یَه؟

3

مه کافر بیمه، دین چملت بار                                 شو و روژ قوین چَمَلِت بار

دلم دی شِر بیه، پویترکیایه                                    وِری دَرزَن هچینِ چملت بار

4

وَ یَک بوشی و دو بوشی مَرقصِم                          دوسُو بوشی ، سِه سو بوشی مرقصم

دو دسماله، چَپی ، اِ لا کَتی ، راس                         وَ هَر سازی که تو بوشی مرقصم

5

نیاته داخی أر دل، آ نِمَه چو                                  خَمِت بار کَجَه، إ جا نمه چو

مِن و دل هَر دِکی لیوه تونیمِن                               ولی آومونَه یه جورا نمه چو

مرتضا خدایگان

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

مهران غضنفری در گفته :

سلام مرتضای عزیز
شنیده بودم دوبیتی های بی مثالتو اما حکایت قند مکرر بود….

[پاسخ]

فانوس در گفته :

وتنهایی زاییده عشق است…

بسیار زیبا بود

سپاس

[پاسخ]

مهساشفیعی در گفته :

سلام
همه روکه شنیده بودیم قبلا (در همایش دبیرستان پارسی)
منتها سومی تازه بود برام.زبان لکی واقعا شیرینه و باید حسابی بهش افتخار کرد:
دلم دی شِر بیه، پویترکیایه !!! عالی بود…

[پاسخ]

سید مجتبی حسینی در گفته :

کارهایی سراسر زیبایی و خودمانی… شاعر حرفهای مردم…

[پاسخ]

کیمیا آزادبخت در گفته :

درود!ممنون از شعر های تو که تمام واژه های زیبا را در خود غلت داده اند وعزای اسمان نیلی شهر را به گرمای شعر تو کل زدنی ست ناگفتنی…………………………………………………………………………بدرود شاعر!!!

[پاسخ]

sana پاسخ در تاريخ سه شنبه ۲۴ بهمن , ۱۳۹۱ ۲۱:۵۶:

bah kim.good.

[پاسخ]

خریو در گفته :

خوشم هه ت!!!
ه] ر بژی
ولی درزن هچین ارآ تشبیه وه چم فره ناجوره داویچه منیشنه ار گیان آیم !!!

[پاسخ]

پیچک پاسخ در تاريخ یکشنبه ۱۵ بهمن , ۱۳۹۱ ۱۰:۳۶:

اتفاقا تعبیر بسیار زیبایی است، برای دل پوسیده و ” پویترکیا ” ی عاشقان نامراد ، تنها چنین ” درزن هچینی ” کاری است .
شما ” هایش ” ( آری گفتن مشتاقانه و با ولع ) دو چشم ” آری گو ” را تصور کنید … دو چشم آری گو که لحظه ای بسته می شود … یعنی : باشد ، آری … هر چه تو می گویی و هر چه تو می خواهی … آن چشم های بسته و آری گو را تصور کن . که تمام عاشقان جهان را در ” قبر سست سرمه دانش ” چال می کند …
مانند دلی پاره پاره که با نخ سیاه دوخته شده باشد … دو چشم زیبا که با بسته شدن آری می گوید : اینست دیگر … مرتضاست دیگر … مرتضای تعابیر دور و دراز … مرتضای شعر . چه می شود کرد !

[پاسخ]

خریو پاسخ در تاريخ شنبه ۲۱ بهمن , ۱۳۹۱ ۱۹:۵۲:

آفرین توجیه بیم!

[پاسخ]

لیلا در گفته :

نیاته داخی أر دل، آ نِمَه چو خَمِت بار کَجَه، إ جا نمه چو

مِن و دل هَر دِکی لیوه تونیمِن ولی آومونَه یه جورا نمه چو
مثل همیشه زیبا بود و دلنشین………

[پاسخ]

سيدمجتبي حسيني طرهان در گفته :

درود بر فرهيخته گان سرزمين طرهان….

اصيل ترين اشعار لكي را از شما بهتر و بيشتر ميشود احساس كرد

كِلِ(۱)بيَن تا مُسافِربي خَطرباي … وِهارِم اَژ نَزانِم كو سَفر باي

كِلِ بيَن اَر بِلِنــگي بَــرزِ دردِم … گِه تا شايت جواوِ اژ کمر باي

ميرزا نيا

[پاسخ]

معصومه آدینه وند در گفته :

باسلام خدمت برادر عزیزم آقای خدایگان.
عالی بود چند بار این شعر زیبا وپر معنا را خواندم.لذت بردم .شما شعربازبان لکی گفته بودید همیشه پیش خودم تکرار میکنم اما متاسفانه دوبیت ازآن راحفظم . همانشعر که میگه.بوره دِوما مِه گُلِ گِست بِنِم…….میشه خواهش کنم آن شعر را هفته آینده درمیر ملاس ببینم .ممنون

[پاسخ]

ماهان ازاد در گفته :

با سلام اگه معادل فارسی را هم در کنار ابیات می نوشتید بهتر می شد خوندنش خیلی سخت است .

[پاسخ]

میرسلیم خدایگان در گفته :

درود بر مرتضای شاعر.

[پاسخ]

کیومرث عیدی پور در گفته :

درودبرمرتضای خسته!
خواندیم ولذت بردیم

[پاسخ]

زنده باد مرتضاي خدايگان در گفته :

دست شاعر درد نكند. به عوان يك مخاطب و خواننده عادي نه شاعر(چون شاعر يا منتقد نيستم) از خواندن چهار تا از دوبيتي ها لذت بردم اما نتوانستم از دوبيتي دوم لذت ببرم.
من باب امر به معروف و نهي از منكر!!! در حوزه ي هنر!!!، و با توجه به اينكه نقد (آن هم به اين شكلش) چه آسان و آفرينش چه سخت است، و اگر جسارتم را ببخشيد، فكر ميكنم (البته صرفا يك فكر است):
اين ابيات و مصرع به شكل زير، ممكن است بهتر باشند:
خدا دی تا قیامت دَس نِموری «بكالي نرگسي» اِ طورِ چَمِت
مه کافر بیمه، «تيژِ» چملت بار شو و روژِ «دريژِ» چَمَلِت بار
وَ هَر سازی که تو بوشی «ماوازم/مووازم»(ماوازم واژه اي اصيلتر است)

در دوبيتي اول:
تشبيه سياهيِ چشم به قبر، تصوير چشم هاي كوچك و چال به اصطلاح «چشم هاي به قبر افتاده» را به ذهن مي آورد كه در لكي به طنز «كُنا كُچك چَم» گفته مي شود. لذا اين تشبيه/تصوير تا حدي با روح و پيام شعر(زيبايي معشوق) نميخواند.

در دوبيتي سوم:
پارچه يا هر چيز پاره شده را با «درزن هچين» (نخ و سوزن) مي دوزند. اما چيز«پويتركيا» (پوسيده) را زياد نمي شود دوخت و دوز كرد بايد يه حيلتي دگر ترميم كرد. مثلا اگر دل به «حرير پاره شده» يا «لاله ي چاك شده» تشبيه ميشد، «درزن هچين» تناسب بيشتري داشت.

در دوبيتي پنجم:
در مصرع «خَمِت بار کَجَه، إ جا نمه چو» ظاهراً بايد كچ باشد، چون قديمترها مي گويند كچ مثلا كچِت باي يا كچ تَرّون باي.

اگر با نام مستعار آمده ام، صرفا به جهت اين است كه از اهالي شعر نيستم و لذا اصولا چندان مجاز به اظهار نظر نبايد باشم.

[پاسخ]

آزيتا بيرانوند پاسخ در تاريخ سه شنبه ۱۷ بهمن , ۱۳۹۱ ۱۲:۳۵:

سلام بر شاعر بزرگ قوم لک آقای خدایگان خالق این شعرهای زیبا و تکان دهنده.خوشحالم که خیلی اتفاقی و با سرچ شعر لکی به این سایت راه پیدا کردم و سایت خوب و مطالب خوب رو دیدم مخصوصاً بعد از ۶ سال آقای خدایگان رو اینجا زیارت کردم. اجازه میخوام نظرم رو درمورد این شعرها و نظر (زنده باد مرتضای خدایگان) بگم. اگر آقای خدایگان خاطرشون باشه در همایشی در الشتر من در مورد (مرقصم) همین کلمه رو به ایشون پیشنهاد کردم و به نظر من هم (ماوازم) اصیل تره اما واقعیتش اینه که اونقدا هم به چشم نمیاد. چون مرقصم هم دیگه یه کلمه لکی شده. در باره شعر دوم که به نظر من یکی از زیباترین شعرهای لکی خلق شده در ادبیات لکیه. البته به نظر من حقیر. در بیت اصلاح شده اول توسط این دوست عزیز با این شکلش همخوانی با بیت اول به کل نابود میشه. بیت دومش هم که وقتی (کافر) میاد (دین) خیلی تناسب خوبی ایجاد میکنه.(قور چم) هم واضحه. اینجا (هور) در سیاهی (قور چم) هست و منزلت معشوق رو در حدی بالا برده که خورشید توی سیاهی چشم معشوق چال شده. به نظرم بینظیره. یه جور خلاقیت استادانه که به ذهن کمتر شاعری میرسه.در مورد دوبیتی سومی که ترمیم کردند چندان نظری ندارم فقط اینکه تشبیهات این دوستمون مثلاً نرگس توی ابیات قبلی . یا لاله چاک چاک برای دل خیلی کلیشه هستن. بر عکس تشبیه و استعاره های شعر آقای خدایگان که در عین اصیل بودن نو و تازه هستن. در مورد آخری هم فکر میکنم به جای (کج) شاعر و (کچ) دوست عزیزمون (هول hwal) مناسبه.اگه درست نوشته باشمش. چون معنی کج در زبان لکی (hwal) میشه نه کچ. شاید من نشنیدم.
نظرات من هم تنها برداشت های دلم از این شعرها بود و مثل دوست عزیز بالا نظر شخصیم بودن.
به عنوان نیمه شاعری که مادرم اصالتاً کوهدشتیه به وجود شاعران کوهدشتی افتخار میکنم و همیشه فخرشون رو به حتی همشهریام میفروشم.
تشکر میکنم و در پناه حق

[پاسخ]

حامد ملکشاهی پاسخ در تاريخ پنج شنبه ۱۹ بهمن , ۱۳۹۱ ۱۹:۱۸:

فره خوشم هت
بژیاین خانم بیرانوند!

[پاسخ]

س. امرائی در گفته :

مثل همیشه عالیست.

[پاسخ]

محمد اسدیان در گفته :

بعضی وقتا دلم واسه همه مردم دنیا میسوزه که شعر لکی و لری نمیفهمن

[پاسخ]

شفیعی پاسخ در تاريخ جمعه ۲۰ بهمن , ۱۳۹۱ ۱۶:۴۲:

من بیشتر دلم برا مردم دنیایی(!) میسوزه که نمیتونن صدای بی نظیر استاد رحمانپور و شعراشون رو درک کنن!

[پاسخ]

آزاده معتمدی فرد پاسخ در تاريخ یکشنبه ۲۲ بهمن , ۱۳۹۱ ۱۰:۳۰:

محمد جون فکر نمیکنی کلمه ی (نمیفهمن)آوردنش تو هیچ جمله ای صحیح نیست؟!منم با اینکه فقط مادرم لر هستن ولی اثلا معنیه شعر آقای خدایگان رو متوجه نشدم اما از اونجایی که با دیگر اشعارشون آشنایی دارم یه جورایی تونستم این شعر لکیشونو برای خودم تحلیل کنم البته شاید اگر آقای خدایگان یک شب شعر یا از این جور نشستهای هنری رو ترتیب بده اونم تو دانشگاه علمی کاربردی،(گفتم دانشگاه چون قبلا خودم اونجا دیدمشون و الانم خودم دانشجوی همین دانشگام)ترتیب بدن و این شعر و امثال اونو از زبون خودشون بشنویم معنیشو بهتر متوجه میشیم تا اینکه بخوایم اونو توی پیجشون بخونیم

[پاسخ]

مریم پاسخ در تاريخ پنج شنبه ۲۶ بهمن , ۱۳۹۱ ۱۳:۰۹:

مادرت لره که باید همشو متوجه شده باشییییی…….!!!!!

[پاسخ]