تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
11

سیاست زدگی و توسعه نیافتگی لرستان

  • کد خبر : 19321
  • 24 بهمن 1391 - 23:29

  مهدی دوست محمدی/ میرملاس نیوز: سیاست زدگی و توسعه نیافتگی لرستان   به تعبیر دکتر حسینعلی نوذری «سیاست فعالیتی اجتماعی ست که با تضمین نظم در نبردهایی که از گوناگونی و نا هم‌گرایی عقیده‌ها و منافع ناشی می‌شود، می‌خواهد به یاری زور – که اغلب بر حقوق متکی است – امنیت بیرونی و تفاهم […]

2035032-b

 

مهدی دوست محمدی/ میرملاس نیوز:

سیاست زدگی و توسعه نیافتگی لرستان

 

به تعبیر دکتر حسینعلی نوذری «سیاست فعالیتی اجتماعی ست که با تضمین نظم در نبردهایی که از گوناگونی و نا هم‌گرایی عقیده‌ها و منافع ناشی می‌شود، می‌خواهد به یاری زور – که اغلب بر حقوق متکی است – امنیت بیرونی و تفاهم درونی واحد سیاسی ویژه‌ای را تأمین کند.»

ناصر فکوهی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، انسان ایرانی را انسانی سیاست زده می داند که سیاست را عامل اصلی ناکامی ها و کامیابی های خودش می شمارد.

 فکوهی سیاست زدگی را پیوند توهم آمیز همه امور جامعه به سیاست می داند. او معتقد است سیاست زدگی به این معنا در جوامع مدرن و دموکراتیک جهان غرب، اکنون دیگر چندان رایج نیست ولی در ایران، چنین پدیده ای هنوز با شدت و حدت وجود دارد.

دکتر عماد افروغ نیز معتقد است سیاست زدگی به گونه ای با بی عدالتی و از جا کنده شدن اشیا و موضوعات از جایگاه واقعی خود عجین است. در این شرایط است که ما شاهد عزل و نصب های سیاسی – جناحی و کنار گذاشتن اصل تخصص و ویژگی های متناسب و متناظر با مشاغل فرهنگی و حتی اقتصادی نیز خواهیم بود. خیلی ها فکر می کنند چون به قدرت دست پیدا می کنند، خواه ناخواه واجد یک اعتبار و منزلت خاص هم هستند، درحالی که این توهمی است که باید با آن مقابله کرد.

سیاست زدگی از نوع افراطی آن را باید یکی از عوامل اصلی توسعه نیافتگی لرستان در نظر گرفت. پیوند افسار گسیخته ی سیاست با تمام شئونات زندگی جمعی فضایی را فراهم آورده که در آن به تعبیری همه چیز سیاسی ست به جز سیاست!

وقتی سیاست جای همه چیز را می گیرد تمام مناسبات زندگی مدرن با مفهوم سیاست سنجیده شده و مورد قضاوت قرار می گیرند. دراین میان تأثیر چنین معضلی بر هر دو اهرم قدرت سیاسی یعنی دولت و مردم دیده می شود.

نمونه ی بارز تأثیر آن بر مسئولین، انتصاب های سیاسی و جناحی ، فقدان شایسته سالاری ، گرفتار شدن اجباری آن ها در گرداب حواشی و عملکرد ضعیف آن ها در دوران مسئولیت است. از طرف دیگر مردم سیاست زده نیز مردمی خواهند بود که انتظار دارند دولت همه ی مشکلات را بپذیرد و تمام ناهنجاری ها را به دولت وصل می کنند و البته کامرانی ها و بهروزی ها را نیز تمام و کمال به حساب دولت می گذارند. مردمی که بخش اعظم انرژی شان به جای تلاش برای ارتقای سطح زندگی ، صرف اردوکشی ها و بازی های سیاسی می شود. در چنین فضایی عملاً نه از مسئولین و نه از مردم نمی توان انتظار پویایی ، سرزندگی، تلاش ، رعایت اخلاق و قانون را داشت و باید بر خلاف بسیاری از استان های دیگر کشور، همچنان شاهد حرکت کند استان در مسیر توسعه باشیم.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=19321

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 16در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۶
  1. می تونستی بیشتر بنویسی به نظرت میشه در هفت خط درباره این مهم نوشت؟

  2. موضوع سیاست در تمام شئونات زندگی اجتماعی و فردی دخیل می باشد. در واقع نفس زیستن بصورت جمعی و فردی بگونه ای است که مرتبط با مولفه های بسیاری است. یکی از این مولفه ها ” سیاست ” می باشد. زندگی بدون سیاست نه تنها یک تصور انتزاعی بشمار می آید، بلکه غیر ممکن به نظر می رسد. واما عوام دوست داشتنی وکم توقع لرستان بیش از هر چیزی به سیاست وجناح گرایی اهمیت می دهند این در حالی است که به سود یا زیان ان اهمیتی نمی دهند گویا از تکالیف شرعی می باشد واین بر می گردد به بی خبر بودن انان از موضوع و کارکرداصلی سیاست.مردم از سیاست انتظار صداقت دارند اما غافل از اینکه سیاست یعنی دروغ وبا صداقت منافات دارد.

    • آقای آزاد بخت ! شروع خوب و پایان بدی داشتید… این را از کجا آوردید که سیاست یعنی دروغ و با صداقت منافات دارد ؟؟

    • من کاملاًبا صحبت های آقای آزادبخت موافقم…مردم شهر ما سالهاست دارن چوب این ندانستن ها رو می خورن…و هنوز هم کسی نیست به درد دل واقعی مردم بدون وابستگی به جناح و گروه خاصی گوش بده….

  3. سر دبیر عزیز ! سلام.١. برای بهتر شدن میر ملاس و همین طور تشخیص دقیق تر میزان صلاحیت و لیاقت هرکدام از مدیرانی که در کوهدشت پست مدیریت می گیرند پیشنهاد می کنم با آنها مصاحبه های چالشی تر و با بیانی خودمانی تر بگیرید . بیان و لحن خودمانی باعث می شود تندی و تلخی پرسش ها اندکی نرم شود و آن مدیر از چالش ها نرنجد . مثلا از فرماندار ، شهردار ، بخشدار و رییس آموزش و پرورش و رییس ارشاد روسای دانشگاه ها مدیران دبیرستانها و ادارات دیگر بپرسید میزان مطالعه شان چقدر است . آخرین کتابی که خوانده اند کدام است . همین پرسش به ظاهر ساده اندازه شایستگی آنها را نشان می دهد
    ٢.در تبیین و تشریح هر چه بیشتر بحث مورد اشاره در یادداشت تان هم می توانید به نظریات محمود سریع القلم استناد کنید . او در نقد سیاست زدگی ایرانیان و تاثیر این سیاست زدگی در روی کار آمدن دولت ها ی ضعیف مطالعات وسیع و عمیقی انجام داده و بیشتر از حسینعلی نوذری و ناصر فکوهی روی این مساىل متمرکز شده است

  4. من هم چند پیشنهاد دارم که ممکن است به بالارفتن رشد سیاسی مردم ( یا حداقل خوانندگان میرملاس) کمک کند. میر ملاس می تواند در کنار پرداختن و توجه ویژه به ادبیات و موسیقی ، به تاریخ سیاسی و تاریخچه جریان های سیاسی لرستان و کوهدشت هم توجه کند . الان در بسیاری از دانشگاهها و محافل علمی و سیاسی جریان شناسی سیاسی و کاوش در مور عقبه و خاستگاه گروه ها و آدم ها به یک کار مهم تبدیل شده و اصلا جنبه تفننی ندارد. یکی از راه های رشد سیاسی مردم توجه به تاریخ است . شما می توانید خاطرات فعالان سیاسی و مردم را از تحولات این سه دهه جمع کنید آن را به بحث و گفتگو بگذارید در خلال این بحث و جستجوها نکات تاریک تاریخ بیرون می افتد قوت ها مشخص می شود و برای درمان ضعف ها راه حل ها خود را نشان می دهند . بسیاری از مردم و جوانها تاریخ را یا ندیده اند یا اگر دیده اند درست و کامل به یاد ندارند بنابراین اشتباهات مدام تکرار می شود . تاریخ و تاریخ نگاری را جدی بگیرید و به آن تفریحی نگاه نکنید . من خیلی آرزو داشتم در یک سایت یا یک نشریه تاریخ سیاسی کوهدشت را تدوین کنم اما مشکلات زندگی فعلا مجال این کار را از ما گرفته است شما که چنین مجالی دارید قدر بدانید آقای دوست محمدی عزیز !

  5. سیاست زدگی محصول مستقیم تک بعدی بودن جامعه از لحاظ درآمدی و عدم وجود قانون و نظارت در هزینه کردن این درآمد است . خصوصی سازی در جامعه ایران عملا وجود ندارد همه ی مردم چشمشان بدست دولت است . پس شاید بتوان بند پنجم را اینگونه هم بیان کرد که:توسعه نیافتگی اقتصادی اصلیترین عامل سیاست زدگی است . پس این نامعقول نیست که بگوییم کامرانی ها و ناهنجاری ها همه به دولت وصل است . اما”ما”که صاحبان این ملکیم نباید با افکارمان سیاسیون را جایگاهی لا یتغیر بدهیم باید ابتدا در ذهنمان تابوی قداست را بشکنیم باید فرزندانمان را روشن کنیم .باید “سنجیده” گام بر داشت -باید “گام”برداشت-“باید”گام برداشت
    سپاس اقای دوست محمدی

    • بله باید گام برداشت منتها با چشم باز و رشد یافتگی. وگرنه گام برداشتن بدون روشن بودن مقصد شما را به بیراهه می برد. ضمنا فقط نباید از حاکمان قداست زدایی کرد بلکه خود مردم هم مقدس نیستند . این نکته مهمی است نباید برای مردم و هرچه که می گویند تقدس و نقد ناپذیری قایل بود . مردم هم در بعضی جاها اشتباه کرده اند مثل انتخابات های اخیر و همین به پسرفت ایران کمک کرده

  6. به نام خدای اندیشه ی پاک..چه قابل تحسین است که به تازگی و بطور جدی مورد” توجه قرارگرفتن” نقایص ،نارساییها و “.عدم توسعه نیافتگی “استانمان که توسط عزیزان اندیشمند به تحریر کشیده می شود ..تا بحال عوامل زیادی را دخیل دانسته ایم ولی آنجه که باید این روزها بیشتر مد نظر داشت با توجه به جهانی شدن کره خاکی ،تو لید یک ( سنسرو) یا” سن سه ور ” در اذهان مر دم است ! !سنسور ،یعنی همان “تولد اندیشه” ولد اندیشه ای نوین و با مصلحت برای خروج از” رکود و خمودگی” ورسیدن به عروج وتوسعه !!..زیرا انسانها تمام دستاوردهای زندگی و جامعه خود را با لحظه لحظه ها ی تفکرات درونی خود می سازند! …فکر منشا حر کت و سکون است…فکر عامل فقر و ثروت است!!!!!ودلیل موفقیت یا شکست!! انسانها به هر آنچه بیندیشند “می توانند خلق کنند”!!فکر می تواند عامل سلامت یا بیماری باشد!!!آری یاری دهنده و همراه انسان در پیشرفت یا پسرفت او” فکر “است!!! تفکر عامل صعود است یا سقوط!!…پس عزیزان بیایید همه با هم در هموار نمودن مسیر تفکرات عقلانی و توسعه یافتگی تلاش مضاعف داشته باشیم و غافل از” جمود فکری جوانان”کهولت سن پیران” واز همه مهمتر”” رکود فکری فعالان””نباشیم وآنی از پای ننشینیم وپی و پشتیبان “””نبرد نیکی با بدی باشیم”””..*.ای همراه من..اندیشه هایت هر دم بالنده وزیبا باد.*با تشکر از آقای دوست محمدی بخاطر اندیشیدن به این موضوع وسپاس از آقای آزادبخت به سبب درج آن..لحظاتتان پر بار..

    • خودت فهمیدی چی گفتی ؟

      • با تشکر از کامنت (یک همشهری).واما بهد جناب دوستی که پاسخ داده ایید به نظرم که نه نه !!حتمالااین مطلب در حد درک شما نمی باشد وهضمش سنگین است پس پیشنهاد میکنم شما که نظری ندارید لطفا دهان به سخن نگشایید چون سخن نشان دهنده شخصیت افراد است.

        • آقای ماهان یا همان یک همشهری! از توهین تان و اینکه از طریق کامنت شخصیت بنده را تشخیص دادید متشکرم . حرف بدی نزدم . یک بار دیگر کامنت مورد اشاره را بخوانید و از خودتان بپرسید این چه نثری است؟ چه لزومی دارد در یک متن چند خطی اینقدر ازعلامت تعجب و گیومه و نقطه استفاده یشود. با این ادبیات نوشتاری که بعضی از دوستان دارند استخوان های بدیع الزمان فروزانفر و سید جلال الدین همایی و پرویز ناتل خانلری در گور می لرزد. بله درست تشخیص دادید هضم اراجیف برای بنده سنگین است.

  7. کاربر محترم آقا یا خانوم ماهان از لطف ودرایت شما نسبت به نوشته بنده بسیار سپاسگزارم..شما نهایت شعور وتحلیل یک فرد اندیشمند را دارید، بهتان تبریک می گویم ..واما شما کاربر بزر گوار آقا یا خانوم دوستی از اینکه با تذکرات بجایتان در بهتر نوشتن مطالب ورعایت نکات دستوری و درست بکار بردن علامتها ونشانه های ادبی بنده را مطلع نمودی کمال تشکر را دارم وآن را به فال نیک میگیرم چرا که از همین جا سعی می کنم فرهنگ انتقاد پذیری را هر چندناچیز در وجود خود تقویت نمایم. بنده می پذیرم و تکرار نخواهم کرد .البته این حقیر فاقد تحصیلات آکادمی می باشم ..امیدوارم که از گفته های”ماهان”عزیز هم دلخور نشین.چن بدون منظور گفتن.موفق باشید.

  8. آقایان آزادبخت و دوست محمدی ! سلام من اخیرا با سایت خوبتان آشنا شدم خوشحال میشم یک بیوگرافی از شما و بقیه دوستان و دبیران سرویس ها داشته باشم مثل سال و محل تولد میزان و محل تحصیلات و حیطه مطالعات و سابقه کار خبری و رسانه ای و …

  9. دوستان میرملاس ! همین که با وجود گذشت سه روز پاسخ این کامنت را نداه اید ازتون ممنونم . بی اعتنایی به مخاطب نشان دهنده فرهیختگی و فرزانگی است؟!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.