- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ساکنان استان‌های لرستان و یزد کمترین اهمیت را به سلامت خود می‌دهند !

447219_Tl6LLBqi

 

ایرانیان چقدر به سلامت خود اهمیت می‌دهند؟ کدام شهرها و کدام استان‌ها، ارزش بیشتری برای سلامتی قائل‌اند؟ سن، تجرد و تاهل، تحصیلات و درآمد چه اثراتی بر میزان اهمیت به سلامت دارند؟
یک پژوهش با تحقیق بر روی ۲۷ هزار و ۸۸۳ ایرانی ۱۸ تا ۶۵ سال شامل ۴۹ درصد مرد و ۵۱ درصد زن با میانگین سنی ۳۲.۷ سال از استان‌های سراسر کشور، درصدد پاسخ به این سوالات برآمده است.
به گزارش ایسنا، نتایج این پژوهش نشان داده است که ۶۹.۶ درصد افراد مورد مطالعه به میزان”زیاد” و”خیلی زیاد”، به سلامت خود اهمیت می‌دهند. ۲۸.۵ درصد در حد «کم، بسیار کم» و «نه زیاد، نه کم» به سلامتی اهمیت می‌دهند. و حدود ۱.۳ درصد اصلا به سلامتی خود اهمیتی نمی‌دهند. ۰.۶ درصد جمعیت مورد بررسی هم پاسخی به این سوال نداده‌اند.از نکات قابل توجه یافته‌های پژوهش فوق این است که عدم اهمیت به سلامت به ازای افزایش هر سال سن، یک درصد افزایش یافته و به ازای افزایش هر سال به میزان تحصیلات، ۲ درصد کاهش می‌یابد.
همین نتایج حکایت از آن دارد که افراد مطلقه و همسر فوت شده نسبت به سلامت خود اهمیت کمتری در مقایسه با افراد متاهل قائل‌اند. به طوری که شانس عدم اهمیت به سلامت در افراد مطلقه و نیز همسر فوت شده، دو برابر متاهلین است اما تفاوت معناداری از این حیث میان افراد ازدواج نکرده (مجردها) و متاهلان نبوده است.
درآمد از جمله مولفه‌های مهم در اهمیت افراد به سلامتی به شمار می‌رود. عدم اهمیت افراد به سلامت، با سطوح درآمد «بسیار بد»، «بد» و «نه خوب و نه بد» نسبت به افراد با سطح درآمد «بسیار خوب» به ترتیب ۲.۲۶، ۲.۱۰ و ۱.۶۲ برابر افزایش می‌یابد.
یافته‌های این پژوهش این موضوع را هم نشان داده است که شهرهای کوچک (درجه ۳) استان‌ها، نسبت به مراکز استان‌ها (درجه ۱) اهمیت بیشتری به سلامت می‌دهند به‌گونه‌ای که بی‌اهمیتی نسبت به سلامت در میان ساکنان این شهرها نسبت به مراکز استان‌ها، ۱۲ درصد کمتر است.بخش مهم این پژوهش به میزان اهمیت به سلامت در استان‌های کشور و رتبه‌بندی استان‌ها اختصاص دارد.بر اساس