تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

وزارت‌ بهداشت: مردم دیگر توان هزینه‌ درمان را ندارند

  • کد خبر : 19346
  • 25 بهمن 1391 - 19:48

  سرپرست وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: سال قبل ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش دارو و درمان در کشور هزینه شد که ۲۵ هزار میلیارد تومان آن را مردم پرداخت کردند که این هزینه ها دیگر از سوی مردم قادر به تامین نیست.   محمد حسین طریقت در گفتگو با مهر، […]

62605_389
 
سرپرست وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: سال قبل ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش دارو و درمان در کشور هزینه شد که ۲۵ هزار میلیارد تومان آن را مردم پرداخت کردند که این هزینه ها دیگر از سوی مردم قادر به تامین نیست.
 
محمد حسین طریقت در گفتگو با مهر، با بیان اهمیت اجرای طرح پزشک خانواده گفت: هزینه های درمانی در کشور بسیار سرسام آور و زیاد است که اگر طرح پزشک خانواده ۱۷ سال قبل اجرا می شد می توانستیم از حیف و میل بیت المال و هزینه های اضافی در بخش درمانی کشور جلوگیری می شد.
 
وی افزود: در سال قبل ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش دارو و درمان در کشور هزینه شد که ۲۵ هزار میلیارد تومان آن را مردم تقبل و پرداخت کردند که این هزینه ها با مشکلات مالی که در شرایط کنونی اقتصادی با آن مواجه هستیم دیگر از سوی مردم قادر به تامین نیست.
 
۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارویی درسال ۹۱
 سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: امسال نیز۵۰ هزار میلیارد تومان در بخش دارو و درمان هزینه شد که بیماران حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کردند در حالی که این هزینه ها می توانست در پیشگیری از بیماریها و ارتقاء سلامت مردم مصرف شود.
 
طریقت منفرد در خصوص نیازهای دارویی و تجهیزاتی مورد نیاز کشور گفت: امسال حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیون دلار پیش بینی می شود در بخش تامین دارو و تجهیزات پزشکی نیاز باشد که حدود یک هزار و۸۰۰ میلیون دلار آن پرداخت شده و بقیه در آینده تامین خواهد شد.
 
وی در خصوص پرداخت سهمیه بخش درمان از اجرای هدفمندی یارانه ها افزود: چون در سیستم بودجه بندی برای بهداشت و درمان در کشور ردیف هایی قرار داده شده شاید تعیین سهم مقدور نباشد اما سهم ۱۰ درصد از یارانه ها قرار بود کمک اعتبارات کشور باشد که تاکنون دو هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
 
طریقت منفرد درزمینه افزایش هزینه های بیمارستانها یادآورشد: علت بالا رفتن هزینه بیمارستانها این است که از کارآیی لازم برخوردار نیستند و چون کمیت کار آنها ناکافی است به همان نسبت هزینه آنها بالاست و چناچه کیفیت و کمیت خدمات بیمارستانی بالا برود درآمدهای آنها جوابگوی هزینه های آنها خواهد بود.
 
وی ضرورت اجرای طرح پزشک خانواده را مدتذکر شد و گفت: این طرح از دهه های گذشته در کشورهای پیشرفته اجرا شده و ما نیز مصمم به اجرای آن هستیم هر چند برخی مخالفت و مقاومت می کنند که منطقی نیست.
 
این مسئول گفت: طرح پزشک خانواده با قدرت در کشور اجرایی خواهد شد و اجازه نخواهیم داد عده ای از بازار بیمه ای دفاع کنند و مردم زیر بار هزینه های بی مورد و اضافی بروند.
 
حداقل درآمد پزشک عمومی ۹ میلیون تومان
 طریقت منفرد بیان کرد: در طرح پزشک خانواده برای هر پزشک دو هزار و ۵۰۰ تا حداکثر سه هزار بیمار تحت پوشش پیش بینی شده که میانگین درآمد پزشکان عمومی ۹ میلیون تومان بر اساس استاندارد خواهد بود که هر سال افزایش خواهد یافت.
 
وی اظهارداشت: ۸۰ درصد سرانه درمان هر ماه توسط بیمه پرداخت خواهد شد و ۲۰ درصد آن تا سه ماه بعد پس از پایش پرداخت می شود و ۲۵ درصد پاداش هم برای کسانی که در دارو درمان صرفه جویی کنند پیش بینی شده و پزشکان از نظر تامین منابع مالی نگرانی نخواهند داشت.
 
سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارداشت: در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در ارتباط با سلامت و به منظور بازنگری و تحول نظام سلامت در مناطق شهری جهت پاسخگویی به نیازهای بهداشتی درمانی جامعه، برنامه پزشک خانواده شهری با همکاری نزدیک مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سراسر کشور اجرا می شود.
 
وی افزود: استقرار پزشک خانواده شهری بعنوان یک استراتژی مهم نظام سلامت کشور برای برون رفت از مشکلات و چالشهای عدیده ای است که هم اکنون گریبانگیر موسسات بهداشتی درمانی کشور است.
 
طریقت منفرد هدف از اجرای برنامه پزشک خانواده شهری را چیدمان خاص واحدهای تامین کننده خدمات سلامت اعلام کرد و گفت: بهره مندی یکسان کلیه افراد جامعه از سرانه سلامت و اجراء اصل عدالت در سلامت، حذف پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم به نظام سلامت، انجام معاینات دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان خانواده و ثبت سوابق بیماری، دسترسی سریع و آسان و شبانه روزی مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت، بهبود و ارتقاء نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی و پاسخگویی به نیازهای جدید مردم از مزایای اجرای طرح پزشک خانواده است.
 
این مسئول تصریح کرد: در برنامه پزشک خانواده شهری هر فرد باید دارای پرونده سلامت الکترونیک باشد که اطلاعات اولیه این پرونده از طریق پرسشگری خانوار در سالجاری توسط پرسشگران سلامت با مراجعه به درب منازل جمع آوری می شود و اطلاعات تکمیلی این پرونده توسط پزشک منتخب خانوار پس از ویزیت پایه ثبت خواهد شد و پس از هر ویزیت خلاصه اقدامات درمانی هر فرد در پرونده الکترونیک سلامت وی درج می شود.
 
به گفته طریقت منفرد تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و انجام ویزیت پایه برای تک تک افراد تحت پوشش بعنوان زیربنای برنامه پزشک خانواده محسوب می شود.
 
وی اظهار امیدواری کرد با اجرای این طرح ملی زمینه ارتقاء سلامت بهداشتی و درمانی مردم کشور با کمترین هزینه ممکن شود.
 
 
 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=19346

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. چقدر خوب میشه اگر هز ینه درمان رایگان شود.یعنی اوج ارج نهادن به انسانیت

  2. همش شایعه است ۴ ساله به دروغ میگن طرح پزشک خانواده اجرا میشه ولی هنوز خبری نیست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.