تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

“خانه”ی رودهای نورآباد در اجاره فاضلاب/ سلامت همسایه ها در خطر است!

  • کد خبر : 19354
  • 25 بهمن 1391 - 22:15

  به گزارش میرملاس ؛  شهر نورآباد با جمعیت ۷۵ هزارنفری همچنان فاقد تصفیه خانه فاضلاب است تا جور این کمبود را دو رودخانه مرکز این شهر به دوش بکشند به طوریکه به جای آب در بستر این رودها فاضلاب جریان دارد.  به نقل از مهر:  شهر ۷۵ هزار نفری نورآباد فاقد تصفیه خانه فاضلاب […]

 
به گزارش میرملاس ؛  شهر نورآباد با جمعیت ۷۵ هزارنفری همچنان فاقد تصفیه خانه فاضلاب است تا جور این کمبود را دو رودخانه مرکز این شهر به دوش بکشند به طوریکه به جای آب در بستر این رودها فاضلاب جریان دارد.

 به نقل از مهر:  شهر ۷۵ هزار نفری نورآباد فاقد تصفیه خانه فاضلاب است به طوریکه در حال حاضر فاضلاب آن به صورت غیر بهداشتی و سنتی به رودخانه های گچینه و بادآور که در مرکز شهر هستند می ریزند و این امر از نظر بهداشتی مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است.

بر اساس برآورد کارشناسان سالانه ۶۰ هزار متر مکعب فاضلاب های خانگی وارد این دو رودخانه می شود که علاوه بر تهدید سلامت شهروندان تبعات زیست محیطی زیادی را نیز به همراه دارد.

بوی تعفن فاضلاب امان مردم را بریده است

یکی از ساکنین اطراف این روخانه بادآور به خبرنگار مهر گفت: بوی تعفن فاضلاب امان مردم را بریده و این همه آلودگی، باعث بیماری افراد به ویژه کودکان شده است.

 

 

 

علی ناصرپور افزود: سرازیر شدن فاضلاب در سطح منطقه به ویژه در فصل گرما باعث تجمع انواع و اقسام حشرات شده و در چند مورد بیماریهای پوستی ایجاد کرده است.

یکی دیگر از اهالی منطقه با اشاره به اینکه ورود فاضلاب های خانگی و فضولات دامی به داخل رودخانه بهداشت و محیط زیست این شهر را به خطر انداخته است عنوان کرد: این رودخانه چنان آلوده است که بوی تعفن آن رهگذران را آزار می دهد.

رضا ملکی افزود: اکثر اهالی این منطقه خواستار تلاش مسئولان برای جلوگیری از عوارض نامطلوب ناشی از این معضل بهداشتی هستند.

رضا یوسفی یکی دیگر از ساکنین می گوید: ورود فاضلاب به رودخانه، این محل را به مکانی برای زندگی جانوران موزی تبدیل کرده است و از سویی به علت نداشتن پوشش مناسب بوی تعفن آن شهروندان را آزار می دهد.

نگرانیهای بهداشتی در زمینه ورود فاضلاب به رودخانه

کارشناسان بر این باورند که یکی از دلایل شیوع انواع بیماریهای انگلی ناشی از تخلیه فاضلاب های خانگی به حریم رودخانه هاست که این امر باید مورد توجه متولیان امر در سطح شهر نورآباد قرار گیرد.

 

 

مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان دلفان در این باره به خبرنگار مهر گفت: ورود فاضلابهای تصفیه نشده به داخل رودخانه ها موجب انتقال عوامل باکتریایی به منابع آبی نظیر وبای التور، کاهش اکسیژن محلول آب و افزایش بار آلی رودخانه و از بین رفتن آبزیان منابع آبی خواهد شد.

احمد آقا میرزائیان افزود: همچنین در اثر ورود فسفر و نیتروژن به رودخانه زمینه رشد جلبگها و نیزارها و پیری رودخانه نیز فراهم شده است.

وی شیوع بیماریهای عفونی از قبیل کیست هیداتیک، وبا، شبه وبا و بیماریهای اسهالی را از مهمترین بیماریهایی عنوان کرد که بر اثر ورود فاضلاب های خانگی به داخل رودخانه احتمال شیوع آنها وجود دارد.

ورود فاضلاب به دو رودخانه نورآباد از ۱۶۰ نقطه

شهردار نورآباد نیز با اشاره به اینکه یکی از مشکلات زیست محیطی در شهر نورآباد رها شدن فاضلاب خانگی در رودخانه است گفت: بر اساس بررسی صورت گرفته در۱۶۰ نقطه فاضلاب خانگی وارد این دو رودخانه می شود و هم اکنون خطوط اصلی شبکه انتقال فاضلاب شهری در دو لاین رودخانه اجرا شده است.

حاجیعلی شیخی افزود: آب ورودی به داخل شهر آبی سالم است که بر اثر گذر از بستر رودخانه و اختلاط با فاضلاب شهری سبب ایجاد مشکلات پائین دست برای بخش کشاورزی و همچنین بوی رودخانه باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکنین اطراف رودخانه شده و سلامت و بهداشت عمومی شهروندان را به خطر انداخته است.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه سالانه شهرداری نورآباد برای لایروبی و نظافت رودخانه پنج میلیارد ریال هزینه پرداخت می کند اظهار داشت: در صورتی که مشکل فاضلاب این شهر حل شود شهرداری این میزان هزینه را صرف زیباسازی و توسعه فضای سبز و مبلمان شهری که از نیازهای شهروندان است می کند.

شهردار نورآباد ادامه داد: برای زیبا سازی و بستر سازی مناسب رودخانه به ۷۰میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که قصد داریم این میزان اعتبار را در بودجه سالیانه خود بگنجانیم.

کلنگی که ۱۳ سال روی زمین ماند!

وضعیت دفع فاضلاب شهر نورآباد در حالیست که عملیات ساخت تصفیه خانه فاضلاب نورآباد با هدف ایجاد یک سیستم بهداشتی و اصولی برای بهبود وضعیت بهداشتی و اصولی جمع آوری دفع و تصفیه فاضلاب این شهر از سال ۷۹ آغاز شد.

این در حالیست که پس از توقف ۱۲ ساله اجرای طرح مجدد با حضور مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور کلنگ دوباره این طرح به زمین زده شد و پیمانکار موظف شد ظرف مدت سه سال این پروژه را تحویل شرکت آب و فاضلاب دهد، اما با گذشت ۹ ماه از آغاز عملیات اجرایی مجدد این طرح هم اکنون روند ساخت آن متوقف شده است.

 

 

 

مدیر آب و فاضلاب شهری نورآباد با اشاره به اینکه عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب نورآباد در خرداد ماه سال۹۰ با برآورد اولیه ۱۳۰ میلیارد ریال آغاز شد افزود: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی طرح ۱۵ درصد است.

امیدواری برای به سرانجام رسیدن پروژه در سال ۹۲

نادر بهرامی افزود: یکی از مهمترین دغدغه ها با توجه به پیگیری های صورت گرفته توسط مسئولین به ویژه مدیر عامل آب و فاضلاب لرستان به سرانجام رسیدن این پروژه است که امیدواریم با تخصیص اعتبار کافی در سالجاری و سال ۹۲ هر چه سریعتر نسبت به ادامه طرح اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح قرار بوده است ۳۶ ماهه تحویل شرکت آب و فاضلاب شود اظهار داشت: در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز امیدواریم طی این مدت این پروژه به بهره برداری برسد.

بهرامی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات شهروندان نورآبادی ورود فاضلاب های خانگی به داخل رودخانه های مرکز شهر است افزود: با توجه به اینکه تمامی خطوط اصلی پمپاژ به تصفیه خانه صورت گرفته است ما توانسته ایم ۵۰ درصد فاضلاب های خانگی را از مرکز شهر خارج کرده ایم و طی برنامه ریزی صورت گرفته تا اوایل سال آینده ۱۰۰درصد فاضلاب های خانگی از شهر خارج می شود.

انتقاد نماینده مردم نورآباد از کوتاهی پیمانکار پروژه

نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از توقف چند ماهه این پروژه گفت: در سال ۹۰این طرح از طریق مناقصه کشوری به یک شرکت داده می شود که پیمانکار اقدام به تعطیلی ادامه ساخت پروژه به بهانه های مختلف می کند.

 

 

حجت الله خدایی سوری از مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان خواست برابر ماده ۶۸با پیمانکار طرح برخورد و ضمانت نامه را باطل کنند و یا از طریق مراجع قانونی با پیمانکار طرح برخورد قاطع شود.

وی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته گفت: با توجه به شواهد پیمانکار طرح تصفیه خانه فاضلاب نورآباد در شهر پرند نیز دارای کارنامه درخشانی نبوده است.

خدایی سوری با تاکید بر اینکه اگر مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص پیگیری اجرای طرح و موانع ایجاد شده اقدام نکنند شخصا از طریق وزارت نیرو پیگیر موضوع خواهم شد اظهار داشت: با توجه به حساسیت موضوع و توقف این طرح که از نیازهای ضروری این شهرستان است حتی در مجلس به تذکر و سوال از وزیر نیرو نیز پیش خواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه ما به شدت از توقف اجرای این طرح ناراضی هستیم زیرا عملا کار تعطیل شده است افزود: پیمانکار می بایست ابتدا فکر تمام زوایا و برآوردهای مالی اجرای طرح را می کرد نه اینکه پس از چند ماه از ادامه طرح امتناع کند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهر نورآباد با ۷۵ هزار نفر جمعیت نیازمند اجرای این طرح است افزود: احداث تصفیه فاضلاب جزء ابتدایی ترین ضروریات زندگی شهر نشینی است و بازی کردن با سلامت مردم برای ما قابل قبول نیست.

تصفیه خانه فاضلاب نورآباد ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان لرستان نیز در این باره می گوید: شرکت آب و فاضلاب استان در سال ۹۰ با توجه به ضرورت اجرای طرح مقدمات واگذاری این پیمان را با توجه به اینکه مبلغ پیمان بالاتر از نرم معاملات بزرگ است از طریق مناقصه بعد از ارزیابی های فنی و بازرگانی به یک شرکت پیمانکاری واگذار کرد.

 

 

مهدی اکبریان با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری استان قبل از هر پیمان ارزیابی های لازم را در خصوص اجرای پروژه ها صورت می دهد افزود: در نهایت طی خرداد ماه ۹۱ به طور رسمی عملیات اجرای طرح آغاز شد که پس از سه ماه تجهیز کارگاه، وارد فاز ساخت طرح توسط پیمانکار شدیم که از پیشرفت خوبی نیز برخوردار بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان با اشاره به اینکه این طرح تاکنون ۱۵ درصد پیشرفت کاری داشته است، اظهار داشت: پیمانکار به دلایل متنوعی که خود مطرح می کند شامل عدم نقدینگی و از طرف دیگر عدم توان فنی، ادامه ساخت این پروژه را نیمه کاره رها کرده است.

برگزاری ۲۴ جلسه برای رفع مشکلات احداث تصفیه خانه نورآباد

اکبریان با اشاره به اینکه پیمانکار بدنبال این قضیه است که قرارداد بین طرفین خاتمه پیدا کند افزود: تا کنون در خصوص توقف این طرح حدود ۲۰ جلسه در استان و چهار جلسه نیز در وزارت نیرو برگزار و بر حق قانونی طرفین قرارداد تاکید شده است.

وی با اشاره به اینکه عمده ترین قسمت ساخت تصفیه خانه فاضلاب بخش الکترومکانیکال بوده که نیازمند صرف هزینه زیادی است، اظهار داشت: پیمانکار در حال حاضر آماده است قسمت ابنیه را شروع کند اما با توجه به اینکه بخشی از تجهیزات از خارج کشور وارد می شود یکی از علل اصلی توقف طرح نیز این موضوع است.

وی یادآور شد: مردم شهر نورآباد مطمئن باشند یکی از مهمترین دغدغه های شرکت آب و فاضلاب شهری استان تجهیز و راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب نورآباد است که با پیگیری های مجدانه صورت گرفته نسبت به این اجرای این طرح اقدام خواهد شد.

به هر حال با توجه به اهمیت تصفیه خانه های فاضلاب در فرآیند جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب برای استفاده مجدد در بخش های کشاورزی، تکمیل هر چه سریعتر این طرح از نیازهای ضروری شهرستان دلفان است که مسئولین باید ضمن در نظر گرفتن این مهم تلاش بیشتری در راستای جذب اعتبار مورد نیاز، معرفی پیمانکار جدید و دیگر مشکلات پیش روی اجرای این طرح به خرج دهند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=19354

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. خلابق هرچه لایق

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.