تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

” تنگه ی شیرز “نگین سبز لرستان

  • کد خبر : 19509
  • 27 بهمن 1391 - 22:41

    شهرستان کوهدشت دارای جاذبه های گردشگری و توریستی فراوانی است که از آن جمله می توان به تنگه زیبا و سرسبز ‘شیرز’ اشاره کرد که به واسطه طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازی بدیع، به نگین سبز لرستان مشهور است.  این منطقه سرسبز و دیدنی در۵۰ کیلومتری شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی […]

 

 

شهرستان کوهدشت دارای جاذبه های گردشگری و توریستی فراوانی است که از آن جمله می توان به تنگه زیبا و سرسبز ‘شیرز’ اشاره کرد که به واسطه طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازی بدیع، به نگین سبز لرستان مشهور است.

 این منطقه سرسبز و دیدنی در۵۰ کیلومتری شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود خروشان سیمره واقع شده است.

محیط توپوگرافیک این ناحیه از کوه های مرتفع و دره های نسبتا عمیق با وضعیت اقلیمی سرد و کوهستانی در فصل پاییز و زمستان و معتدل در فصل تابستان برخوردار است.

پوشش گیاهی و جنگلی خوبی در این منطقه وجود دارد و طبیعتا از پوشش خوب جانوری نیز برخوردار است، تنگه شیرز را می توان از حیث سورفولوژی و ریخت شناسی از بدایع اقلیم کوهدشت به شمار آورد.

شکل خاص، آب زلال و پوشش گیاهی و جنگلی و گیاهی بکر، طبیعت بسیار زیبا و دل انگیز و در عین حال اعجاب آوری به این دره تنگ و صخره ای داده است.

فرسایش سنگها و کوهها چهره خاصی به این دره داده که در مجموع آن را به محیطی شگفت انگیز و جذاب تبدیل کرده و توجه همه را به این منطقه معطوف کرده است.

ارزش بسیار بالای منطقه و وجود سایت های غنی دوره های سنگ (عصر حجر) و دوره برتر در این دره موجب شده که سازمان میراث فرهنگی در طرح جامع گردشگری استان لرستان توجه ویژه ای به این منطقه در شهرستان کوهدشت داشته باشد.

وجود درختان وحشی مو، انجیر و گلابی وحشی در این تنگه مناظر بدیعی را بوجود آورده است.

کوهها، صخره های منحصر بفرد، آبشارهای متعدد که از دل این تنگه بیرون می آید ویژگی ارزشمندی برای جذب مسافران و گردشگران مناطق کوهستانی محسوب می شود.

یک مسافر نوروزی که از اصفهان به تنگه شیرز سفر کرده، به خبرنگار ایرنا گفت: منطقه شیرز بواسطه موقعیت اقلیمی مناسب، پتانسیل ورزش های کوهستانی نظیر کوهنوردی، صخره نوردی و پیاده روی کوهستانی را دارد.

سینا سماواتی دانشجوی تهرانی نیز که دو شبانه روز در این منطقه مشغول تحقیق بوده، گفت: واقعا تنگه زیبا و دیدنی شیرز از همه نظر فوق العاده است.

وی تنگه شیرز را کلکسیونی تحقیقاتی برای دانشجویان و دانش پژوهان زمین شناسی و جغرافیا معرفی کرد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=19509

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۹
  1. تمام این چیزایی که گفتید من با چشمای خودم چندین و چند بار دیدم…تنها چیزی که در این مکان زیبا باعث ناراحتی می شه باز هم کم لطفی مسولان نسبت به این منطقه است از جمله سرویسهای بهداشتی نامناسب ،نداشتن سطل زباله، تعبیه نکردن مکان هایی برای نشستن، جاده دسترسی نامناسب و…بسیاری مشکلات دیگه….اگه اینجا مال یه شهر دیگه بود؟

  2. واقعا جای جالبیه….

  3. شیرز زیباست ولی دیدن زباله های تلنبار شده در آنجا نداشتن سرویس های بهداشتی و بی توجهی مسولان اگر متعلق به استانی دیگه بود آیا همین وضعیت را داشت؟

  4. متاسفانه یکی دو سال دیکه هیچ خبری ازش نیست و مثل جاهای دیگه نابود میشه

  5. سلام . تشکر از متن و تصویر زیبا

  6. امیدوارم مسئولین فکری به حال زباله ها و همچنین تعبیه سرویس های بهداشتی و سکوهای اسکان بکنند
    یک منطقه بکر و توریست پذیر نیاز به مهربونی های بیشتر از طرف مسئولین و البته مهربونی بیشتر از طرف خود ما داره
    شیرز برای همه

  7. شیرز جای بسیار زیباییه اما متاسفانه رو به نابودیه

  8. سلام
    چرا از فرماندهان شهید کوهدشت اسم نمیبرید ؟ ؟ ؟
    وبلاگاشون هست توی گوگل سرچ کنید پیدا کنید
    بخدا حیفه فرماندهان شهیدمون رو نشناسیم

  9. این همه نعمت خدادادی هست و ل ی چه فایده؟
    کیه که استفاده کنه
    دل خودمون رو خوش کردیم که بریم کوهدشت و ۱سر هم به شیرز بزنیم
    بخدا اینجا تو این خراب شده شیراز جاهایی هست که ۱درصد شیرز هم طبیعت نداره ولی از همه جای ایران میان که ببیننش و تفریح کنن ولی شیرز ما چه
    هنوز جاده اش هم اسفالت نشده
    به هر کی عکس شیرز رو نشون میدی تعجب میکنه که اینجور جایی هم وجود داره
    آی مسئولین از خدا بی خبر فقط ۱ چیزی بهتون میگم:
    خدا از سر تقصیراتتون نگذره … همین!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.