- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

وقتی که احجام دیالوگ میکنند

 abdali

———————–

فرهاد ابدالی/میرملاس نیوز : 

وقتی احجام دیالوگ میکنند.

———————–

آشنایی من با محمدحسین آزادبخت به زمانی برمی گردد که دانش آموز دبیرستان بودم. اگر اشتباه نکنم سال ۵۴ یا ۵۵ آقای آزادبخت و سیروس کسراییان نمایشگاهی از آثار نقاشی شان را در محل خانه معلّم به معرض تماشا گذاشتند و ما دانش آموزان دبیرستانی به دیدن این نمایشگاه رفتیم.مسئولیت توضیح سبکهای به کاررفته درتابلوهابه عهده آزادبخت بود.نوع نگاه او به تابلوها و توضیحات جذابش هنوز هم در ذهن من مانده است. بعدازاین آشنایی بودکه ازطریق دوست عزیزم آقای ماشاالله آبباریکی متوجه شدم که محمدحسین علاوه بر تجربه درزمینه  نقاشی،  در عرصه های دیگری ازجمله  داستان ،شعر و نقد نیز توانایی هایی از خود نشان داده است.ماشا الله که پسر دایی محمدحسین بود گاهی اوقات نمونه هایی از شعرها و آثار داستانی محمدحسین رابه ما نشان می داد.مشغله زندگی و تنگناهای زندگی در یک کشور پیرامونی به او این مجال را نداد که این استعدادها را به اندازه کافی شکوفا کند، اما او بیکار ننشست و تا جایی که توانست این استعدادها را در محیط پیرامونش جاری و ساری کرد.اولین محیط بلافصل این تاثیر خانواده اش بود.لطیف ،صمد و همایون هر کدام به نحوی بخشی از این استعدادها را درونی شخصیت خود کردند و با درجات مختلفی از توانایی در این عرصه ها حضوری قابل تامل دارند.تا جایی که من اطلاع دارم بعد از انقلاب، این هنرمند خوش ذوق ،استعداد خود را در عرصه های فیلمنامه نویسی، ماکت سازی و موزه آرایی نشان داده است.چندین فیلمنامه اماده دارد که هنوز برای آنها تصمیمی نگرفته است .  نکته بارزی که درخصوص محمدحسین گفتنی است این است که اوبرای ماکت سازی وموزه آرایی فقط مدیون ذهن ونگاهی است که به خودش ختم می شودوآنچه در این زمینه هاارائه کرده ماحصل ابتکارذهنی ودستهای جادوگرش میباشد. اوفقط نزدخودش شاگردی کرده است واین مقوله ای است که برای هرکسی دست نمی دهد. تلفیق زبان و نگاه بومی با جلوه های امروزی زندگی سبب شده که ماحصل کار او مایه ای ازتحسین و شگفتی را توامان به ارمغان آورد . آنچه را که ایرج رحمانپور ، هنرمند فرهیخته و تاثیرگذار دیگری از این دیار ، درعرصه کلام و آوا بومی میکند ، محمدحسین به عرصه احجام می آورد. قومیت متبلور در این احجام ، از نگاه من ، معرف فردیت یک قوم در دیالوگ جهانی است ، همانگونه که قومیت متبلور در کلام و آوای ایرج اینگونه است.                  

———————–