- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

پاتوق هنری و نمایشگاه مجازی ۶ / نگاهی به کارنامه هنری استاد محمد حسین آزادبخت |مجسمه ساز و ماکت ساز قسمت دوم|

پاتوق هنری  و  نمایشگاه مجازی ۶  / نگاهی به کارنامه هنری استاد محمد حسین آزادبخت |مجسمه ساز و ماکت ساز قسمت دوم|

———————–

درباره ماکت ها

ساخت ماکت ها برای اهداف مختلف از دیرباز تاکنون مورد توجه و نیاز بشر بوده است. برای اینکه انسانها بر مجموعه ای گسترده اشراف بیابند وهمه جوانب آنرا بررسی کنند.  بواسطه ای ماکتها آن مجموعه ها را در مقیاس های بسیار کوچکتر می ساخته اند. گر چه امروزه در جهان معاصر و با وجود فن آوری های  فراوان می توان ابعاد و اندازه مجموعه ای بزرگ و فضاهای گسترده را به صورت مجازی کوچک کرد و آنها را مورد بررسی قرار داد اما هنوز ماکت سازی در جهان امروز از اعتبار نیفتاده است و همچنان ضرورتی انکار ناپذیر است. در پیشرفته ترین کشورهای جهان برای نشان دادن جلوه های مختلف از ماکت بهره می برند و برای جلب میلیون ها توریست با ساختن ماکت های مختلف با عناوینی همچون شهر عروسکی در لاهه هلند، سرزمین عجایب هامبورگ درآلمان و شهر مینیاتوری شانکای درچین و بسیاری جاهای دیگر مکان های پر طرفدار توریستی ایجاد کرده اند. در این مکانها جلوه هایی بی نظیر از اماکن و ابنیه، نمونه هایی از معماری، آثار تاریخی و طبیعی، سیستم های حمل و نقل ریلی و جاده ای و کشتی رانی و خطوط هوایی و فرودگاه ها به نمایش گذاشته می شوند.

دراین نمایشگاه مجازی قطعا نمی توان تمام آثارهنرمندی ارزشمند چون استاد محمد حسین آزادبخت را به نمایش گذاشت. پس به ناچار به نمونه هایی هرچند کم اکتفا کرده ایم. نمونه ماکت هایی که نشان داده می شوند،  به سفارش سازما نها و نهادهای دولتی برای اهداف مختلف توسط شرکت کتیبه سازان ساخته شده اند. طراحی و ساختن این ماکت ها توسط استاد محمد حسین آزادبخت صورت گرفته است. قطعا می توان گفت استاد محمد حسین آزادبخت مطرح ترین ماکت ساز ایران درخصوص ساختن ماکت های طبیعت است. او دراجرای  توپوگرافی وایجاد بافت زمینی و ناهمواری های زمینی درایران بی نظیراست. استاد محمد حسین آزادبخت دراجرای ماکت های خود با روشی کاملا منحصر به فرد که  متکی به دانش و تجربه شخصی  خود اوست آثارش را خلق می کند، و بخاطر همین ویژگی استاد، شاهد خلق شاهکارهایی چون “ماکت یک / چهارصدم ” پل تاریخی پلدختر، کوههای اطراف آن، دریاچه گهر، دره کهمان، توپوگرافی چین خورده گی های نقشه طبیعی ایران، ماکت کوچ واقع درموزه مردم شناسی و کوچ در موزه کوهدشت و دهها ماکت دیگر است.

برای مثال ماکت کوچ در موزه کوهدشت به صورت پانوراما و دیوراما اجرا شده است، که در نوع خود کاملا بی نظیراست. درماکت کوهدشت روایت چهار فصل سال  چنان به نحو استادانه ای و ریزپردازانه ای موشکافی واجرا شده است که ذوق هرمخاطبی را بی اختیار برمی انگیزد. از طرفی دیگرهنوزرکورد بزرگترین سفره هفت سین جهان که توسط  استاد درکرمانشاه ساخته شد متعلق به اوست. دراین نمایشگاه مجازی  بخاطر محدودیت فقط با  تعداد محدودی از نمونه ماکت هایی که این استاد ارزشمند ساخته آشنا می شویم.

——————–

پاتوق هنری

۱۳۹۱/۱۲/۴

——————–

0043

 

—————————————————————–

 

0040

 

—————————————————————————–

0041

 

—————————————————————————–

 

0044

 

——————————————————————————–

 

007

 

—————————————————————————

 

005

 

—————————————————————————–

 

006

 

—————————————————————————–

008

 

——————————————————————————-

009

——————————————————————————-

0010

 

——————————————————————————

0011

——————————————————————————

 

0012

 

——————————————————————————

 

0013

—————————————————————————–