- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

گردشگری لرستان به گردش رفته است!

ImageThumb
 
 
لرستان دارای فرهنگ و تمدن کهن در ایران و دارای آب و هوای معتدل و کوهستانی است که همه ساله و در فصول مختلف سال پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

شهرخبر: مناظر طبیعی و سرسبز، رشته کوه‎های سر به فلک کشیده، دریاچه‌های پرآب، رودهای خروشان، آبشار‌ها، سراب‎‌ها و تالاب‎های بدیع و چشم‌نواز، آثار باستانی بی‌نظیر و محلی برای تلاقی فرهنگ نژاد‌ها و اقوام مختلف، اشتیاق گردشگران داخلی و خارجی را برای سفر به این منطقه دیدنی در ایران دوچندان می‌کند.

بخش مرتفع شمالی لرستان دارای زمستانی سرد و پربرف و ناحیه جنوبی آن با بارش‎های اندک، دارای تابستای گرم و بخش‎های مرکزی نیز دارای آب و هوای معتدل است که این امر امکان اقامت در استان را در فصول مختلف سال برای گردشگران فراهم می‌کند اما با وجود این همه پتانسیل‎های بارز سهم استان از ورود گردشگر تنها ۳. ۵ میلیون نفر بوده که قسمت عمده‎ای از آن‌ها نیز تنها به صورت عبوری از اینجاذبه‎‌ها دیدن می‌‎کنند.

به عقیده بسیاری از کار‌شناسان یکی از نقاط ضعف در این زمینه نبود هتل‎های چند ستاره و مجتمع‎های بین‎المللی است موضوعی که تاکنون به رغم تلاش‎های صورت گرفته توسط مسوولین به سرانجام نرسیده است.

این مشکل باعث شده متأسفانه ماندگاری توریست در استان کم بوده و لرستان کمترین سهم از گردشگران را داشته باشد.

«زیرساخت‎‌ها برای اقامت گردشگر در استان فراهم شود»

رییس دانشگاه پیام نور لرستان در این خصوص گفت: باید بسته‌های مناسب برای گردشگران استان در جهت توسعه صنعت گردشگری فراهم شود چرا که لرستان شرایط لازم اکوتوریسم و ژئوتوریسم را دارد.

دکتر «حسن علیزاده» با بیان اینکه ازدحام جمعیت در آبشار بیشه دورود به خاطر معرفی این مهم است، اظهار کرد: لرستان دارای مراکز دیدنی زیبایی از جمله بیشه، نوژیان، چکان، گریت، آب سفید و… است و باید در راستای توسعه صنعت گردشگری برای شهروندان لرستانی و گردشگرانی که به استان مراجعه می‌کنند، تورهای گردشگری راه‏‌اندازی شود تا حضورگردشگران منجر به سودآوری برای استان شود.

وی تصریح کرد: لازمه توسعه گردشگری در لرستان، ایجاد زیرساخت‎هایی از جمله حمل و نقل و صنعت هوایی فعال، پرواز‌ها و هتل‌هاست؛ خیلی از شرکت‎های توریستی مسافربری توریست‌های خود را صبح زود به محل موردنظر رسانده و شب هنگام آن‌ها را به هتل‎های خود برمی‎گردانند چرا که توریست‌ها، هتل‎های بین‌المللی را می‌پذیرند، در حالیکه در لرستان هتل بین‌المللی وجود ندارد.

علیزاده اضافه کرد: اگر مناطق گردشگری مشکل راه و جاده داشته باشند توریست و گردشگر بر ما خرده نمی‌‎گیرند، اما اگر زیرساخت‎های شهری با کمبود و نقص مواجه باشد این زیبنده لرستان نخواهد بود.

این کار‌شناس بر ماندگاری توریسم در شهر تأکید کرد و گفت: باید حداقل زیرساخت‎‌ها و اقدامات لازم را برای اقامت گردشگر در استان فراهم سازیم.

رییس دانشگاه پیام نور لرستان هدف از راه‎اندازی رشته مدیریت گردشگری در این دانشگاه را تبلیغی در جهت معرفی مناطق دیدنی استان برشمرد و خاطرنشان کرد: یک سری تورهای گردشگری در دانشگاه به همت دانشجویان برای معرفی مناطق دیدنی استان راه‎اندازی شده است. به رغم داشتن قابلیت‎‌ها، پتانسیل‎‌ها و جاذبه‎های گردشگری منحصر به فرد در استان متأسفانه زیرساخت‎های لازم در این استان مهیا نشده است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس گفت: ماندگاری کم توریست در استان دردی است که متأسفانه وجود دارد، خیلی به مسوولین دستگاه‎‌ها فریاد کردیم اما این مهم یک عقب‎ماندگی تاریخی است و یک‎شبه به وجود نیامده است.

«عباس قائدرحمت» اضافه کرد: در حال حاضر توریست و صنعت توریسم محدود به استان‎های برخورداری از جمله فارس، اصفهان، تهران، آذربایجان‌شرقی و… شده است و سایر استان‎‌ها سهم اندکی در این راستا دارند و قطعاً درآمد آنهان نیز پائین است.

وی اضافه کرد: به رغم داشتن قابلیت‎‌ها، پتانسیل‎‌ها و جاذبه‎های منحصر به فرد طبیعی و تاریخی در استان متأسفانه زیرساخت‎های لازم در این استان مهیا نشده است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرستان دورود پایتخت ایران محسوب می‌‎شود و شهرستان خرم‎آباد نیز دارای آثار چند هزار ساله بوده و ازنا نیز دارای ۳۰۰۰ اثر تاریخی مربوط به ۸۰۰۰ سال گذشته و ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد و تپه‎های باستانی و آثار تاریخی منحصر به فردی است که تعدادی از آن‌ها نیز به ثبت رسیده اما به دلیل نبود زیرساخت‎های لازم ازجمله هتل، امکانات راه‎سازی، فرودگاه و… نتوانسته‎ایم از این موهبت الهی بهترین بهره را ببریم.

قائدرحمت اضافه کرد: لرستان دارای آثار باستانی و تاریخی، جاذبه‎های طبیعی و گردشگری، تالاب‎‌ها، دریاچه‎‌ها، کوه‎های سر به فلک کشیده نظیر اشترانکوه، سراب‎‌ها و چشمه‎سارهاست که در هیچ جای ایران وجود ندارد.

وی گفت: در منطقه سیلاخور برای چهار شهر هم‎جوار آن یک فرودگاه کوچک پیش‎بینی و طراحی شده که پیگیر هستیم مجوزهای لازم برای آن را اخذ کنیم.

قائدرحمت ادامه داد: با توجه به پتانسیل صنعتی بالا و اینکه ۸۰ درصد صادرات استان در این منطقه صورت می‌‎گیرد، احداث فرودگاه امری ضروری است.

«هتل‎سازی در لرستان همت بخش خصوصی را می‌‎طلبد»

معاون عمرانی استاندار لرستان در این‎باره می‌‎گوید: در حال حاضر در شهرستان‎های خرم‎آباد و بروجرد هتل‎هایی وجود دارد اما تعداد آن‌ها کم است.

خورشیدوند با بیان اینکه باید در زمینه هتل‎سازی در شهرستان‎های استان بخش خصوصی ورود جدی پیدا کند، تصریح کرد: آمادگی داریم تسهیلات و امکانات لازم را برای حضور بخش خصوصی جهت سرمایه‎گذاری دراستان فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه درحوزه گردشگری استان ازجمله آبشار‌ها، امامزادگان، سد‌ها از جمله سد بختیاری، ایوشان و مروک در استان زیرساخت‎های لازم را فراهم کردیم تا مردم به راحتی در مناطق گردشگری رفت و آمد داشته باشند، تصریح کرد: در خصوص آبشار آب‎سفید و هفت تپه اقداماتی در حال انجام است.

معاون عمرانی استاندار لرستان، ادامه داد: در حوزه گردشگری زیرساخت‎هایی که ایجاد شده کافی نیست و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم تا بتوانیم ماندگاری گردشگر را در استان بیشتر سازیم.

خورشیدوند بیان کرد: باید در شهرستان‎‌ها و مرکز استان امکانات لازم در حوزه گردشگری را فراهم سازیم و تورهای رایگان برای بازدید مردم از آبشار‌ها، تالاب‎‌ها، اماکن مذهبی، تاریخی، غار‌ها و مناظر طبیعی راه‎اندازی کنیم.

معاون عمرانی استاندار لرستان، گفت: پیش‎بینی شده در ایام نوروز تورهای رایگان برای بازدید مهمانان نوروزی راه‎اندازی شود و در محل هتل‎‌ها، مدارس و اقامتگاه‎‌ها، وسایل ایاب و ذهاب برای مسافرین نوروزی در نظر گرفته شود.

«برای ماندگاری توریسم در استان باید بسترهای مطلوب فراهم شود»

نماینده مردم خرم‎آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایسنا، گفت: برای ماندگاری توریسم در استان باید بسترهای مطلوب فراهم شود و در این راستا باید زمینه دسترسی و تردد به مراکز تاریخی، میراث فرهنگی، تفرج‎گاه‎‌ها و پدیده‎های طبیعی نظیر آبشار‌ها و جنگل‎‌ها را فراهم و امکانات رفاهی را در حد نیاز یک گردشگر آماده کنیم.

«آقامحمدی» ادامه داد: باید زمینه‎های اقامت گردشگران و امکانات لازم را برای آن‌ها در استان فراهم کنیم؛ استراحت‎گاه اعم از هتل، مدارس، سکونت‎گاه‎های مناسب و چادر‌ها را بر اساس سلایق و تجربه سایر جا‌ها فراهم کنیم.

نماینده مردم خرم‎آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: صنایع دستی استان را برای عرضه به میهمانان نوروزی فراهم و در این راستا بازارچه‎هایی از انواع صنایع دستی استان و شهرستان‎‌ها کنیم.

وی گفت: لرستان آوازه خوبی دارد و از لحاظ آثار باستانی، تفرج‎گاه‎‌ها و مناظر طبیعی غنی بوده اما امکانات رفاهی به صورتی که شایسته مهمانان باشد محدود است.

آقامحمدی اضافه کرد: اگر بسترهای لازم در جهت توسعه گردشگری استان فراهم شود هم در ماندگاری توریسم تأثیرگذار بوده و هم از نظر اقتصادی برای مردم و کسبه استان خیر و برکت به دنبال خواهد داشت.

«درستاد تسهیلات سفر نوروزی جزو استان‎های موفق بودیم»

در این خصوص مدیرکل میراث فرهنگی لرستان به خبرنگار ایسنا، گفت: در حال حاضر در استان بیش از ۲۵ هتل، مهمانپذیر و مرکز اقامتی داریم که در ایام‎الله دهه فجر چندین مرکز اقامتی دیگر در استان افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه تراکم جمعیت در ایام نوروز ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد، بیان کرد: در حال حاضر در استان زیرساخت‎های بسیار خوبی در حوزه گردشگری داریم اما آمادگی لازم جهت پذیرایی از میهمانان نوروزی را داریم.

این مقام مسوول اضافه کرد: در ستاد تسهیلات سفر نوروزی جز استان‎های موفق بودیم اما امسال متأسفانه با کمبود اعتبار مواجه بودیم.

او با بیان اینکه در نظر داشتیم بزرگ‌ترین سفره هفت‎سین جهان را در استان به انجام برسانیم، تصریح کرد: به دلیل کمبود اعتبار در این راستا تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

دکتر قربانی با اشاره به اینکه ستاد تسهیلات سفر نوروزی را باید ساماندهی کنیم، متذکر شد: باید این ستاد به مانند سال‎های گذشته جزیره‎ای عمل نکند بلکه در قالب ستاد تسهیلات سفر استان انجام شود چراکه این هم‎افزایی و سینرژی نتیجه بهتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه لرستان داری فرهنگ غنی است، اظهار کرد: به رغم قابلیت و پتانسیل‎های بکر استان در حوزه گردشگری و جذب توریسم عدم توسعه این صنعت در استان ناشی از ضعف اطلاع‎رسانی و عدم کارکردهای هزینه‎ای یا سرمایه‎ای بوده است.

«مسوولان سرمایه‎گذاری لازم را در راستای جذب گردشگر انجام ندادند»

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: هدف توریست، اکوتوریست و گردشگر، بیشتر دیدن جاذبه‎های طبیعی و گردشگری است.

توکلی با بیان اینکه لرستان علیرغم داشتن جاذبه‎های طبیعی نتوانسته در امر ماندگاری گردشگر در استان موفق باشد، اظهار کرد: برخی از جاذبه‎های گردشگری استان در مناطق سردسیر مانند الیگودرز قرار دارند و در فصل بهار به دلیل سرما کمتر می‌‎تواند گردشگران را جذب کند و این یک عامل بازدارنده در جهت جذب گردشگر است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این شهرستان در فصل گرما بازدیدکننده و گردشگران بسیاری دارد که از بقاع متبرکه و آبشار‌ها و جاذبه‎های طبیعی دیدن می‌‎کنند.

وی با بیان اینکه در استان زیرساخت‎های لازم جهت جذب گردشگر وجود ندارد، افزود: در استان جاهای اقامتی و سیاحتی متناسب با یک گردشگر در الیگودرز وجود ندارد تا افراد در فصل زمستان بتوانند از جاذبه‎های گردشگری اشترانکوه استفاده کنند و اگر کسی بخواهد اقامت داشته باشد این مکان شایسته آن‌ها نیست.

توکلی ادامه داد: اگر اماکن اقامتی هم باشد در کنار آن مسائل جانبی و لوازم سرگرم کننده‎ای که گردشگر را جذب کند وجود ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه مسوولان سرمایه‎گذاری لازم را در راستای جذب گردشگر انجام ندادند، متذکر شد: این امر باعث شده که از نظر درآمد و اقتصاد، توسعه نیافته باشیم.

وی با بیان اینکه نیاز است جاذبه‎های تفریحی و زیرساخت‎های لازم برای استان فراهم شود، یادآور شد: تبلیغات و شناسایی بیشتر منابع گردشگری و تفریحی و دسترسی آسان جهت بازدید از آنان امری مهم و ضروری است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با انتقاد از اینکه در راستای گردشگری مدیریت استان پروازی و موقت بوده باعث شده که زیرساخت‎های استان تاحدودی مهیا نشود، تصریح کرد: نوع برخورد‌ها با صنعت گردشگری سنتی است و باید در این راستا افرادی به کار گماشته شوند که دارای تخصص و تعهد لازم باشند.

وی گفت: عِرق وطنی باعث شده افرادی برای دید و بازدید اقوام و استان خود به لرستان آیند وگرنه افراد غریبه رغبت زیادی ندارند که در استان بمانند.

توکلی تصریح کرد: یک سری مسائل از جمله فرهنگ، نحوه برخورد افراد، مسوولین، جاذبه‎‌ها و راه‎های دسترسی در جذب توریسم ضروری است.