تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

یادداشتی کوتاه بر پاتوق های ویرانگر

  • کد خبر : 20428
  • 14 اسفند 1391 - 12:33

  پیام کاییدی / میرملاس نیوز :  یادداشتی کوتاه بر پاتوق های ویرانگر   در دوران صفویه وسیله ای وارد ایران شد که به خاطر نحوه استفاده راحت و ظاهر نسبتا زیبا به سرعت در نزد مردم محبوب شد.این وسیله که قلیان نام داشت در اوایل ؛در بین قهوه خانه های بیرون شهری رواج پیدا […]

61

 

پیام کاییدی / میرملاس نیوز : 

یادداشتی کوتاه بر پاتوق های ویرانگر

 

در دوران صفویه وسیله ای وارد ایران شد که به خاطر نحوه استفاده راحت و ظاهر نسبتا زیبا به سرعت در نزد مردم محبوب شد.این وسیله که قلیان نام داشت در اوایل ؛در بین قهوه خانه های بیرون شهری رواج پیدا کرد ولی به تدریج به داخل شهرها و امروزه حتی به داخل خانه ها ورود پیدا کرده است.

همچنین در سال های گذشته استفاده از قلیان به سنین بالا محدود می شد، در حالی که در چند سال اخیر ضمن افزایش استفاده از قلیان متاسفانه  نوجوانان و جوانان به طرفداران اصلی آن تبدیل شده اند.
در این سال ها  و علیرغم قوانین مختلف وضع شده توسط دولت علیه مصرف دخانیات، متاسفانه وضع همچنان همانی هست که قبلا بوده است.
تزلزل و دوگانگی در برخورد با سفره خانه های سنتی امریست که سال هاست به چالشی برای مسئولین ذی ربط تبدیل شده است. امروز تعدادی را پلمپ می کنند و فردا تعدادی دیگر،پس فردا یک سری از سفره خانه ها را فک پلمپ می کنند و حکایت همچنان باقیست…
این امر،سوالات متعددی را در ذهن بسیاری از شهروندان به وجود آورده است,از جمله:
آیا این سفره خانه ها مجوز و پروانه کسب دارند؟
آیا اگر پروانه کسب ندارند،می توانند با مراجعه به اداره امور صنفی ، پروانه کسب اخذ کنند؟یا کلا در کشور ما چنین مجوزی صادر نمی شود؟
اگر مجوز ندارند چرا و با چه اجازه ای به فعالیت می پردازند؟
و سوال جالبتر،چرا وقتی این اماکن پلمپ می شوند،بنا برچه مجوزیا تبصره ای آن ها را فک پلمپ می کنند؟!
و …

همگی بر این مسئله واقف هستیم که امروزه سفره خانه ها(با توجه به کاربری امروزی آنها که بیشتر به قلیان سرا تبدیل شده اند) مشکلات فراوانی را از جمله: دچار شدن جوانان به انواع بیماری های (از جمله: انواع بیماری های قلبی- سرطان ریه ، لب ، دهان و حنجره- سرطان مری و معده ، کبد ؛ زخم های گوارشی و رفلکس اسید مری و معده )،رعایت نشدن مسائل بهداشتی،ایجاد درگیری در این اماکن و … را در جامعه بوجود آورده اند.
ولی باید بپذیریم که سفره خانه ها،امروز نقش یک مکان تفریحی و سرگرم کننده را برای جوانان ما، در جامعه بازی می کنند.
اگر جایگزین های پاک ومناسبی برای این اماکن؛در اختیار جوانان قرار داده شود و این اماکن برچیده شوند, بسیارارزشمنداست؛ اما اگر سفره خانه ها می خواهند به کار خود ادامه دهند؛ امیدواریم با تنظیم و اجرای دقیق یکسری قوانین بسیار محکم و البته کاربردی؛ مشکلات موجود در این اماکن به حداقل رسانده شود.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=20428

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 12در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۲
  1. واقعا مطلب به روز و مفیدی بود-
    با تشکر از اهالی میرملاس

  2. یه قلیونی بالای خونه ی ما هست که هر روز تو اون درگیری رخ میده و ارامش منطقمون رو بهم ریخته

  3. با سلام
    مطلب بسیار به جا و مفیدی بود. خیلی از خانواده‌ها با این مساله ماسفانه روبرو هستند . امیدوارم گوش شنوایی باشد و با همت خود جوانان و ارائه راهکارهای مفید، شاهد برچیده شدن این گونه اماکن و شکوفایی استعداد جوانان استانمان باشیم. در این راستا هر کاری هم از دست اینجانب برآید دریغ نمی‌کنم.
    به امید سرافرازی هر چه بیشتر ایران و استانمان
    با احترام

  4. هر عکس رادیولوژى به اندازه یک نخ سیگار به بدن صدمه میزنه. هر پک قلیان به اندازه یک نخ سیگار، حالا محاسبه کنید هر بار قلیان چقدر بدن نابود میکنه.

  5. شما به من،به عنوان یک نوجوان لرستانی،یک جای تفریحی و سرگرم کننده بگوئید تا برم.
    خدا نکند که قلیانی ها رو جمع کنند

  6. امید وارم این سخن شما تلنگری باشد برای مسئولین

  7. سلام،

    تا تفریحات سالم جذاب مورد نیاز سلیقه ی جوان ها مطرح نشوند، این نوع سرگرمی های خطرناک رشد می کنند.

  8. بسیار زیبا و بجا و ارزشمند.
    واقعا این مشکلی هست که تقریبا بیشتر خانواده ها باهاش مواجه هستند و متاسفانه کسی هم به فکر رفعش نیست-
    ممنون اقای کاییدی

  9. (ولی باید بپذیریم که سفره خانه ها،امروز نقش یک مکان تفریحی و سرگرم کننده را برای جوانان ما، در جامعه بازی می کنند)
    واقعا که جایی جز سفره خانه ها برای گذراندن اوقات جوانان در شهرستان هایمان وجود ندارد.

  10. در کشورهای پیشرفته دنیا برای کثیف ترین کاریشان قانون دارند-همین باعث می شود که افرادی که اقدام به اینکارها می کنند تحت یک سری قوانین پذیرفته شده و کنترل شده عمل کنند
    خواسته های جوانی حد مرز ندارد در اکثر این کشورها همین زدخوردهای که بین جوانان پیش می آید را بنام مسابقات مختلفی مانند کشتی کج و …..در یک محل بسته و مناسب برگذار می شود و کسانی هم که دوست دارند ناظر چنین مسابقاتی باشند و یا شرطبندی کنند در این مراکز جمع می شوند خلاصه برای هر کاری که تعدادی طرفدار انام آن داشته باشند قانون دارند.
    اما اینجا چنین نیست شما ببیند هر کی از راه می رسه میره یک دستگاه ارگ می خره و می شه نوازنده خواننده-خواننده ای که حتی یک روز هم کلاس آموزش ندیده حوزه فرهنگی که می خواد توش فعالیت کنه را نمی شناسه .متاسفانه اکثراً هم ناآگاهانه می شوندمبلغ مجانی فرهنگ های که ریشه فرهنگ خودمان می کنند.به خدا فرهنگ خودمان به گواهی سنگ نوشته و لوحه گلی از تمام اقوام ایران غنی تر و طولانی
    تره -متاسفانه براثر تنگ نظری های برخی مسولین محلی موسقی لری طی سالها گذشته دچار رکود شده بود
    ولی آلان فضا یک کمی باز تر شده و جای برای رشد و اجرای کارهای موسقی زیبای لری هست.امید وارم کسانیکه هویت خود را درک می کنند زحمت بیشتری بکشند و همش تقلید نکنند.تو همه مراسم عروسی متاسفانه همش شده اجرای موسقی کردی -و همین موضوع که در لرستان از موسقی کردی استفاده می کنیم موجب شده کردها ادعای برتری نسبت به ما کنند در صورتی که اگر ارگ را از موسقی کردی (مخلوطی از ترکی و عربی و غربی )بگیریم چیزی از باقی نمی ماند و موسقی خودمان با انواع ساز های مانند کمانچه-ساز و سرنا تو جهان شناخته شده است

    • با سلام
      بنده هم با نظر شما موافق هستم .کاش راهکاری اجرایی جهت جایگزینی این پاتوق‌ها ارائه میکردید.
      با احترام

  11. ممنون از شما آقای پیام کائیدی واقعا برام بسیار مفید بود .در ضمن من در منطقه ای زندگی می کنم که ۳ قلیانی در اطرافش هست و هر روز جنگ و درگیری به پا میفته حالا نمی دونم تکلیف ما چیه؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.