تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

توضیحاتی پیرامون دستگاه مبدل(سیستم دیجیتال) – الف گراوند

  • کد خبر : 20520
  • 16 اسفند 1391 - 2:05

ست تاپ باکس یا مبدل، دستگاهی است که سیگنال ارسال شده از سیستم دیجیتال را به فرمت قابل نمایش روی تلویزیون تبدیل می نماید. بر خلاف سیستم آنالوگ که بدون نیاز به دستگاه مبدل، می توان شبکه ها را مشاهده کرد، در سیستم دیجیتال وجود چنین مبدلی ، ضروری است.حال اگر این مبدل در قالب […]

6u53qeribzh83uq8dgio
ست تاپ باکس یا مبدل، دستگاهی است که سیگنال ارسال شده از سیستم دیجیتال را به فرمت قابل نمایش روی تلویزیون تبدیل می نماید. بر خلاف سیستم آنالوگ که بدون نیاز به دستگاه مبدل، می توان شبکه ها را مشاهده کرد، در سیستم دیجیتال وجود چنین مبدلی ، ضروری است.حال اگر این مبدل در قالب یک دستگاه مثل رسیور ماهواره باشد، به آن اصطلاحا ست تاپ باکس گفته می شود در غیر اینصورت، سازندگان تلویزیون می توانند چنین مبدلی را داخل تلویزیون تعبیه کنند. قابل ذکر است که نوع دوم متناسب با سیستم ایران هنوز داخل بازار وجود ندارد. شکل زیر نمایی از مبدل تلویزیون دیجیتال را نشان می دهد.
هنگام خرید مبدل ، به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟
ویژگیهای پایه مبدل تلویزیون دیجیتال به صورت زیر است:
الف- ورودی آنتن
ب- خروجی صدا و تصویر
ج- خروجی RF

الف- ورودی آنتن:
امواج سیگنال تلویزیون از طریق کابلی که به آنتن روی بام یا آنتن روی تلویزیونی متصل است به مبدل داده می‌شود. شکل اتصال ورودی آنتن مبدل ( ورودی RF IN) معمولاً مشابه اتصال ورودی آنتن تلویزیون است لذا از همان مدل فیش معمولی می‌توان استفاده نمود. معمولاً مبدل تلویزیون دیجیتال یک خروجی دیگر آنتن دارند که می‌توان از آن برای دریافت شبکه های آنالوگ، استفاده نمود. در این حالت، باید کابل آنتن هوایی را از این طریق به تلویزیون عادی و یا هر دستگاه دیگر وصل نمود.
ب- خروجی صدا و تصویر:
صدا و تصویر خروجی، با جستجوی سیگنال تلویزیونی دیجیتال استخراج می‌گردد که برای نمایش باید به ورودی صدا و تصویر تلویزیون وصل گردد. ( ورودی زرد برای تصویر، سفید و قرمز برای صدا)
ممکن است تصویرشامل سیگنال متن (تله‌تکست) هم باشد. بنابراین مانند تلویزیونهای آنالوگ، دستگاه تلویزیون می‌تواند صفحات متن را از سیگنال تصویر دیجیتال استخراج نماید.
بعضی از گیرنده ها علاوه بر خروجی صدا و تصویر آنالوگ، صدا و تصویر را به شکلهای دیگر نظیر تصویر Component، S-Video، HDMI یا SPDIF (برای صدا) خروجی می‌دهند که در صورت پشتیبانی توسط دستگاه تلویزیون، می‌توان به جای خروجی تصویر و صدای ، از این خروجیها استفاده نمود که نسبتاً کیفیت شنیداری و بصری بالاتری دارند.
با توجه به پیشرفت روز افزون سیستم های ارتباطی و مخابراتی و دیجیتال شدن آنها نیاز به داشتن آگاهی و شناخت تکنولوژیهای جدید و تجهیزات مرتبط با آن، روز به روز چشمگیرتر میشود.
گرچه در کشور ما سیستم پخش همگانی تلویزیون، هنوز به صورت آنالوگ است، ولی با توجه به مزایای تلویزیون دیجیتال، به زودی به سوی دیجیتال شدن پیش خواهیم رفت.
برای دریافت تلویزیون دیجیتال نیاز به وسیلهای به نام ست تاپ باکس است که سیگنال فشرده و یا کدشده دیجیتالی را دریافت و به سیگنال آنالوگ قابل نمایش روی صفحه تلویزیون تبدیل نماید.
Set top box ها یک شاهراه ارتباطی بین تلویزیون و PC یا TV-PC و تلفن، ماهواره هستند.
ست تاپ باکسها علاوه بر دریافت تلویزیون دیجیتال، قابلیتهای زیادی را برای تلویزیون آنالوگ شما فراهم میآورند.
روند استفاده از ست تاپ باکسها در کشورهای مختلف جهان، بسیار سریع بوده و هست؛ چنانکه در کشور آمریکا تا سال ۲۰۱۰، مصرف برق، توسط ست تاپ باکس ها تقریباً ۴ درصد از مصرف کل روزانه برق در آمریکا خواهد بود.

قابلیتهایی یک ست تاپ باکس:

دریافت و کدگشایی سیگنالهای پخش همگانی تلویزیون دیجیتال زمینی
قابلیت اتصال تلویزیون به اینترنت
دریافت و کدگشایی سیگنالهای شبکه های ماهوارهای
دریافت و کدگشایی سیگنالهای شبکه های کابلی
اما ست تاپ باکسی که تمام امکانات بالا را به شما بدهد، قیمت زیادی خواهد داشت، بنابراین مقرون به صرفهتر است که با توجه به سرویسی که میخواهید دریافت کنید ست تاپ باکسی با همان ویژگی تهیه کنید.
ست تاپ باکس از دو بخش سختافزاری و نرم افزاری تشکیل شده است که اجزای هر کدام عبارتند از:
سخت افزاری
۱) منبع تغذیه
۲) تیونر
۳) پردازشگر مرکزی
۴) دمودلاتور
۵) حافظه
۶) پردازشگر تصویر
۷) اتصال دهنده ها و اینترفیس ها

نحوه عملکرد
اطلاعات دریافت شده توسط اینترفیسها به رشته های دیتای ویدئو یا مولتی مدیا تبدیل شده، سپس باید دمودله و رمز گشایی شوند. بعد از عملیات رمزگشایی رشتههای دیتا به سمت قلب عملیات پردازش، یعنی کدگشای صدا وتصویر MPEG-4 و سیستم پردازشگر مرکزی حرکت میکنند. تصویر به بلوک گرافیک و درنهایت صدا وتصویر به بلوک خروجی می روند.

درحوزه DTV
ست تاپ باکس به عنوان یک گیرنده برای سیگنالهای پخش همگانی زمینی تلویزیون دیجیتال است. این ست تاپ باکسها شامل یک یا چند میکروپروسسور برای راه اندازی سیستم عامل (به طور مثالWindows CE یا Linux) و تجزیه تحلیل رشتههای انتقال MPEG و نیز دارای RAM و چیپهایی برای کدگشایی صدا و سایر پردازش ها میباشند.

در حوزه اینترنت
ست تاپ باکس مانند یک کامپیوتر مخصوص عمل میکند که میتواند بین دستگاه تلویزیون و اینترنت ارتباط برقرار کند. شما از طریق بارگذاری صفحات وب بر روی تلویزیون خود، امکان وب گردی و جستجو بین سایتهای مختلف را خواهید داشت. این ارتباط میتواند از طریق خط تلفن مانند Web TV و یا از طریق امکانات ارتباطی شبکههای تلویزیون کابلی برقرار شود.

در حوزه ماهواره
در سیستم ماهوارهای، سیگنال از طریق دیش های خانگی دریافت و به ست تاپ باکس اعمال میشود. STB ها دقیقاً مانند یک رسیور شبکه های ماهوارهای عمل میکنند.

در حوزه تلویزیون کابلی
در سیستم های کابلی، پخش همگانی تلویزیون از طریق کابل کواکسیال یا فیبر نوری به خانه ها ارسال می شود. در آینده نزدیک سیستم های XDSL قادر خواهند بود این سرویس ها را از طریق کابل دو سیمه تلفن معمولی ارائه دهند. STB ها در این سیستم مانند یک گیرنده تلویزیون کابلی عمل می کنند.
تفاوت آشکار بین ست تاپ باکس ها از قسمت اینتر فیس به بعد یعنی بخش تیونر است. علت آن روش های مدولاسیون متفاوتی است که در سیستم های مختلف استفاده می شود. مثلا در سیستم ماهواره از مدولاسیون QPSK و در سیستم کابلی از مدولاسیون QAM و در سیستم زمینی از مدولاسیون OFDM استفاده می شود.

ویژگی های STB
ـ کنترل از راه دور
ـ اینترفیس های با سرعت بالا
ـ دارای ۲ تیونر
ـ پوشش دادن تمام فرمت های رسانه ای
ـ قابلیت ارتباط با پهنای باند بالا
ـ مدیریت مصرف انرژی
ـ به روز رسانی نرم افزاری آسان
ـ نمایش تله تکست
ـ سایر تنظیمات سفارشی
در پخش تلویزیونی دیجیتال با توجه به تغییرات عمده نسبت به سیستم تلویزیونی آنالوگ، امکان سازگاری به نحوی که گفته شد وجود نداشت و برای دریافت تلویزیون دیجیتال باید از دستگاههای گیرنده تلویزیون زمینی دیجیتال (DVB-T) در کنار یکدیگر تلویزیونی فعلی استفاده نمود.
با توجه به اینکه کاربر گیرنده DVB-T، عموم مردم با سطوح آشنایی مختلف خواهند بود لازم است نحوه نصب و تنظیمات و منوهای مربوطه حتی‌الامکان ساده باشد.گیرنده (DVB-T STB) DVB-T که از این به بعد از آن بعنوان ست تاپ باکس نام می بریم، دستگاهی است که سیگنال تلویزیون دیجیتال را از طریق آنتن دریافت نموده و صدا و تصویر (و داده) را از آن استخراج می‌نماید. صدا و تصویر استخراج شده توسط گیرنده‌های تلویزیونی عادی قابل نمایش است.
ورودی و خروجیهای اصلی گیرنده بشرح زیر است:

الف- ورودی آنتن:سیگنال تلویزیون دیجیتال از طریق کابلی که به آنتن روی بام یا آنتن روی تلویزیونی متصل است به ست تاپ باکس داده می‌شود. کانکتور ورودی آنتن گیرنده ( پورت RF IN) معمولاً مشابه ورودی آنتن تلویزیون است و از همان کانکتور می‌توان استفاده نمود. معمولاً تیونر گیرنده‌های دیجیتال یک خروجی آنتن (loop through) یا (RF Pass Through) دارند که می‌توان از آن برای دریافت شبکه های آنالوگ، استفاده نمود. در این حالت، باید کابل آنتن هوایی را از این طریق به تلویزیون عادی و یا هر دستگاه دیگر وصل نمود.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=20520

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. جناب آزادبخت سلام ازاینکه لطف کردی وتوضیحات اینجانب درمورد مبدل دیجیتال در سایت منعکس نموده ای متشکر م اگه امکانش هست نحوه کار دستگاه راهم درسایت منتشر نمایید ارادتمند افشار گراوند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.