تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

زندگی همیشگی با مادر، در عید – فرهاد داودوندی

  • کد خبر : 20582
  • 16 اسفند 1391 - 20:34

این که زمین و زمان ظاهرا آرام اما با شتاب، گرد پیری و غبار کهن سالی را به وجود ما تزریق می کند، مطمئن شده ام که عید یعنی در به در دنبال دوران کودکی گشتن! وحشت خوش آیندی از خاطرات کم و بیشی که تو را به گذشته ای نه چندان دور می برد. […]

15huxtsqup9tf
این که زمین و زمان ظاهرا آرام اما با شتاب، گرد پیری و غبار کهن سالی را به وجود ما تزریق می کند، مطمئن شده ام که عید یعنی در به در دنبال دوران کودکی گشتن!
وحشت خوش آیندی از خاطرات کم و بیشی که تو را به گذشته ای نه چندان دور می برد. لذت بردن از عیدی گرفتن و دلهره از اینکه نکند خاله و دائی و اقوام دور و نزدیک در غوغای صحبت های روز مره با اطرافیانت فراموش کنند که عیدی تو را بدهند!
پوشیدن کت و شلوار نو، اما دو سه سایز بزرگتری که آستین کتش را چندین بار روی هم برگردانده بودند تا دستان کوچکت بتوانند دیده شوند و پرخاش های دلپذیر مادر که در مقابل اعتراض ساده تو برای سر پوش گذاشتن بر نداری ها می گفت پسر بچه زود قد می کشد پول که علف خرس! نیست هر سال کت و شلوار بخریم باید دو سه سال با این لباس ها سر کنی و کتک خوردن روز عید از دستان نحیف مادر، اگر درموقع بازی کردن با هم سن و سالان خود، لباس را خاکی یا پاره پوره می کردی.
وپوشیدن کفشی که به زور برایت می خریدند که یا یک شماره کوچک بود و در همان روز اول انگشتانت پر از تاول می شد و یا این که یکی دو شماره بزرگ بود و با گذاشتن پنبه و کهنه پارچه در نوک آن همیشه احساس می کردی کفش هایت دو سه متری جلو تر از خودت در حرکتند!
وشاید هم خاطره خوش عید در این بود که تو را مجبور می کردند بعد از حمام عید که طبیعتا بخاطر شلوغی بیش از حد حمام سر گذر، یک هفته قبل از عید می رفتی و به دست دلاکی که برای گرفتن عیدی بیشتر از پدر، تو را با کیسه زبری که بر تن صدها نفر کشیده بود مانند بره بریان می نمود!
عید یعنی سوار شدن بر بال خاطرات و سفر به دوران کودکی و نظاره کردن مراسم چهارشنبه سوری، آتش بازی و از روی آتش پریدن و دیدن وحشتی که سراپای مادر را در بر می گرفت که گزندی بخاطر پریدن از روی آتش به طفل خرد سالش نرسد و سپس مراسم عید نوروز و آغاز سال نو و دید و بازدید های بی پایانی که اکثرا با میهمانی های دسته جمعی همراه و ممکن بود تا یکی دو ماه بعد از عید نوروز بخاطر کثرت فامیل ادامه داشته باشد.
اعیاد دوران کودکی ما هر چه بود خاطراتی از خود برای ما به یادگار گذاشت که با فکر نمودن به آن ها شور و شعفی وصف ناپذیر سراپای وجودمان را در بر می گیرد بی اختیار احساس شادابی می نمائیم و لبخندی بر لبانمان می نشیند با کمی آب و تاب خاطرات گذشته را برای دوستان و فرزندان خود تعریف می کنیم زیرا فقط نقاط روشن گذشته را مرور می کنیم!
در کوچه پس کوچه های ذهن پر مشغله خود به دنبال دوستان و همکلاسی های دیگر ندیده خود می گردیم و اینکه مدت هاست عمو و دایی و خاله و فرزندان آن ها را که حتی لحظه ای از هم جدا نمی شدیم ماه ها و حتی سالیان سال است ندیده ایم!
عید یعنی کم رنگ شدن لبخندی که یاد آوری خاطرات گذشته بر لبانمان نشانده بود.
عید یعنی امید به آینده ای روشن، آرزوی خوشبخت شدن در سال جدید برای همه، دیدن افراد تازه متولد شده در فامیل! و آرام آرام به فکر بستن بارو بندیل زندگی برای سفر همیشگی و شروع دوران کودکی جدید و زندگی مادام العمردر جوار مادر واقعی مان زمین !

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=20582

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. این نویسنده اسم نداره؟

  2. درودبرفرهادعزیز به جمع میرملاس خوش آمدی .

  3. با سلام و سپاس از مسئولین و دست اندرکاران عزیز ” پایگاه خبری تحلیلی میرملاس نیور” و بخصوص دوستان بسیار عزیزم آقایان اسداله آزاد بخت و حشمت اله آزاد بخت
    از اینکه نوشته مرا قابل درج شدن در سایت وزین تان دانستید، صمیمانه از شما سپاسگزارم
    به مانند همیشه موفق و پیروز باشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.