تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

سوزاندن درختان ۴۰۰ ساله/ بلوط هایی که سر از “کبابی” در می آورند!

  • کد خبر : 20781
  • 20 اسفند 1391 - 23:42

در حالی به همت متولیان امر تجارت ذغال بلوط در لرستان روند کاهشی گرفته که تثبیت این وضعیت نیازمند پیگیری های مستمر مسئولان امر است چرا که همچنان سودجویانی وجود دارند که درختان ۴۰۰ ساله بلوط را به بهانه توسعه اراضی کشاورزی و تولید ذغال به خاک سیاه می نشانند. به گزارش خبرنگار مهر، بی […]

IMG09150441
در حالی به همت متولیان امر تجارت ذغال بلوط در لرستان روند کاهشی گرفته که تثبیت این وضعیت نیازمند پیگیری های مستمر مسئولان امر است چرا که همچنان سودجویانی وجود دارند که درختان ۴۰۰ ساله بلوط را به بهانه توسعه اراضی کشاورزی و تولید ذغال به خاک سیاه می نشانند.
به گزارش خبرنگار مهر، بی بهانه بلوط ها را می خشکانند، حتی جایی دیدم که پای بلوط ها نفت می ریختند تا این زبان بسته ها خشک و پای افتادنشان لنگ تر از گذشته شود و بعد این اراضی کشاورزی بودند و تجار ذغال که روی جنازه های زخمی بلوط ها پایکوبی می کردند و فتح جدیدشان را به جشن می نشستند.

هر روز بلوطی از پا می افتد و جنگلی فتح می شود، آنها که از جدال با ریزگردها و خشکسالی جان به در برده اند یا در نبرد با آتش و دود جان می سپارند و یا در زیر چرخ های توسعه کشاورزی غیراصولی جان می دهند، این روایت تلخ زاگرس است که جز زیبایی و نعمت به ما نبخشید و جز بی مهری و خسارت چیزی ندید.

وقتی سخن از زاگرس است، سخن از زیبایی است که هم آب این سرزمین را می دهد و هم نانش را! اما دریغ که برخی سودجویان جز نمک خوردن و نمکدان شکستن برایش چیزی به ارمغان نبردند و همین است که این روزها اینقدر بی رمق ایستاده می میرد!

روایت تخریب جنگلهای بلوط لرستان برای توسعه اراضی کشاورزی و تبدیل به ذغال چالشی است که هر روز شاهد آن هستیم به طوریکه در برخی مناطق شهر و محورهای مواصلاتی خارج از شهر و حتی در استانهای همجوار می توان رد پای بلوط زاگرس را در ذغال فروشی ها پیدا کرد: “بهترین ذغال بلوط موجود است”!

سرهنگ الهیار خدایی سوری فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در این رابطه اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تا کنون بیش از ۳۰ تن زغال در استان لرستان توسط نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی لرستان کشف شده است.

وی با اشاره به پرونده های تخلفاتی تشکیل شده در زمینه تخریب منابع طبیعی استان لرستان نیز گفت: در سالجاری بیش از هزار و ۲۲۷ پرونده تخلفاتی در این زمینه کشف و به دستگاه قضایی ارجاع داده شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان لرستان همچنین از توقیف ۵۵ وسیله نقلیه نیز در استان لرستان خبر داد.

سرهنگ خدایی سوری با تاکید بر اینکه برای حفظ منابع طبیعی لرستان باید فرهنگسازی و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد افزود: متاسفانه در حال حاضر فرهنگ حفظ منابع طبیعی به خوبی توسط برخی افراد رعایت نمی شود.

وی با ابراز تاسف از روند تبدیل جنگلهای لرستان به ذغال گفت: ما تنها در یک مورد یک دستگاه سایپا را با ۵۵ کیسه ذغال متوقف کردیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان همچنین با اشاره به جریمه پایین تخلفات در این زمینه گفت: برای هر کیلو ذغال بلوط کشف شده تنها بین ۵۰۰ تا دو هزار تومان جریمه صورت می گیرد که این رقم ناچیزی است.

سرهنگ خدایی سوری از تشدید برخوردها با سودجویان در زمینه تجارت ذغال بلوط خبر داد و بیان داشت: در این راستا اقدامات خوبی طی سالجاری با کمک متولیان امر در بخشهای مختلف صورت گرفته است که امیدواریم استمرار یابد.

وی با اشاره به کمبود نیرو در منابع طبیعی استان و ضرورت مشارکت مردم در حفظ و نگهداری مراتع و جنگلها گفت: متاسفانه تعداد نیروهای یگان حفاظت به نسبت سطح جنگلها و مراتع استان بسیار پایین تر از استانداردها است که با این تفاسیر باید خود مردم در حراست از این سرمایه ملی مشارکت داشته باشند.

یک کارشناس و فعال محیط زیست نیز با اشاره به وجود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار جنگل در زاگرس عنوان کرد: نزدیک به ۴۵ درصد آب مورد نیاز کشور را زاگرس تامین می کند.

قاسمی با اشاره به روند تبدیل جنگلهای بلوط لرستان به ذغال عنوان کرد: متاسفانه ما در مواردی شاهد هستیم که پای درختان بلوط را می سوزانند تا خشک شوند و بتوانند آنها را تبدیل به ذغال کنند.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق استان شاهد هستیم که درختان ۴۰۰ ساله بلوط را می سوزانند تا اراضی کشاورزی را توسعه دهند، افزود: آتش سوزی عمدی در جنگلها و مراتع استان نیز حربه دیگری برای توسعه اراضی است.

قاسمی با بیان اینکه از جنگلهای انبوه بلوط لرستان در برخی مناطق تنها چند تک درخت باقی مانده است، ادامه داد: متاسفانه ما شاهد فروش ذغال بلوط حتی در برخی سوپرمارکتهای سطح شهر هستیم.

وی با اشاره به فروش ذغال بلوطهای زاگرس در محورهای منتهی به اصفهان عنوان کرد: در این راستا با نیروی انتظامی و پلیس راه به منظور جلوگیری از تجارت ذغال صحبت هایی انجام شده است.

قاسمی با طرح این سوال مگر ما چه تعداد درخت بلوط داریم که به راحتی در “کبابی” ها دود شوند، عنوان کرد: تقویت یگان حفاظت از منابع طبیعی از ضرورتهایی است که باید پیگیری شود.

وی با اشاره به وجود ۱۱۰ هزار هکتار جنگل در منطقه پاپی خرم آباد گفت: حفاظت از این میزان جنگل نیازمند دست کم ۲۰ نیرو است در حالیکه منابع طبیعی بخش پاپی تنها سه نفر نیرو دارد که جوابگو نیست.

بنابر این گزارش استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

این در حالیست که در سالهای اخیر جنگلهای زاگرس تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند از دست رفته اند که در این میان استان لرستان نیز از گزند آسیبها در امان نمانده و متاسفانه تخریبهای خرد و کلان بسیاری را شاهد بوده است.
***
منبع : مهر

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=20781

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 13در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۳
  1. با سلام هر چه مطلب دراین خصوص بنویسید باز هم کم است ولی یک دست صدا ندارد بنظر میرسد سود بعضیها در این است که بلوطها خشکانده یا سوزانده شوند وگر نه فکری به حال مراتع که بدست افرادی بدون ترس تصرف میشود میکردند یا جلوی کسانی که با تبر وسایل نقلیه خود را از هیزم پر کرده و به منزل میاورند میکردند بعضی مواقع یک موتور سوارا ندازه یک وانت هیزم حمل میکند و کسی نیست جلو گیری کند

  2. باید این افراد و عین زغال سیاه کرد و داخل چرخاند.

    • سلام اقا تورج خدایی فکر کن زود قضاوت نکن .زغال هم منبع درامد بعضی از خانواده هاست اگه کار باشه سراغ زغال نمیرن .و بعضی از خانواده ها که پول ندان کباب پز بگیرن گه گدای که گوشت گیرشون میاد از زغال استفاده میکنن

      • آقا فرهاد متن و دقیق بخونید. تصویر و خوب نگاه کن. منبع درأمد کجا بود؟ من و شما بیشتر آدم هایى که این ” شغل سوم “رو دارن می شناسیم. ذکر این نکته خالى از لطف نیست، من بعضا آدم هاى سرمایه دار و مکه رفته ى این شهر و دیدم که با تراکتور وسط این جنگل هاى اطراف شهر ” که الآن دیگه آثارا از درخت توش وجود نداره” رو شخم میزد این جور أفراد کم نیستن، که از لحاظ مالى هم غنى هستن. اگه اسم ببرم مطمئنن شما هم خوب میشناسین. یا کسى که با یک دستگاه نیسان سایپا و حمل ۵۵ کیسه زغال متوقف میشه چرا شما میگین منبع درآمدش زغال فروش یه؟ یا وقتى ۵۵ دستگاه توقیف میشه چرا با همان خودرو ها درآمد کسب نمى کنن؟ این مثل این میمونه که یه نفر با وسیله نقیله اش مواد مخدر جابجا کنه. بعدش بگین درآمد یا شغل ایجاد نشده رفته سراغه این شغل در حالى که باهمان وسیله نقلیه میشه کسب و کار حلالى إیجاد کرد. ما عادت کردیم و توى ذهنمنون حک شده که لزوما شغل باید کارمند دولت باشیم. این تفکر اشتباه ست. دوست عزیز همه ى ما با زغال ، کباب درست میکنیم نود در صد مردم این شهر از زغال استفاده میکنیم. ( هر چند نمیمدونیم از کجا میاد و چطور تهیه میشه) پس إنکار اینکه ما هم به این أفراد کمک نمیکنیم که طبیعت نابود کنن شک کردن به عاقل بودنمان است ولى میشه انتقاد کرد که چرا دستگاه هاى متولى این أمر فکرى به حال جلوگیرى از این تخریب هاى سر سام آور نمیکنن. در عین حال از تأمین زغال این مردم هم نباید غافل بود.

    • هر مشکلی دلیلی داره آقا تورج این راه کار شما بسیار خطرناکتر از قطع درختان است-متاسفانه با همین سیاست بوده که به اینجا رسیده ایم (سیاست بگیر ببند-البته این نهایت اندوه شما را از این وضعیت می رساند)
      بزرگترین و بهترین ویژگی بشر قدرت یادگیری آن است .آیا اگر کسی آموزش دیده باشد وآگاهی داشته باشد مطمئاً باشیم که هیچ وقت دچار فقر فلاکت نمی شود که اقدام به قطع درختان (قطع ریشه خود)-
      متاسفانه ما راه کار جایگذین را به مردم آموزش نمی دهیم
      باور بفرمایید با تمام کسانی که برای گذراندن اوقات به جنگل می روم با توجه به شناختی که از من دارند همه سعی می کنند با کمترین هیزم آتش روشن کنند.
      به هر حال نمی شود تو جنگل بود آتش نداشت-یکی از راه کار ها اینه که بجای قطع تنه درخت با استفاده از یک وسیله مناسب از شاخه ها استفاده کنیم (موجب تقویت تنه هم می شود)
      -متاسفانه تهیه ذغال وخرید و فروش آن منبع در آمد خانواده های ضعیفه شده -خود شاهد اینکار بودم -روستاهای اولاد قباد-شیراوند ناوه و……….ولی وضعیت اسفناک بیشتر بخاطر کشاورزیه
      در حال حاضر بهترین اقدام فقط راه انداختن بحث گفتگو حقظ جنگل در بین مردم است -آنقدر باید گفت که همه بشیم طرفدار جنگل البته با دلایل علمی و منطقی نه اینکه بشویم کاسه داغتر از آش -چون جنگل و منابع طبیعی ما همه است و ملک شخصی کسی نیست و………….

    • آقا تورج اکثر مردم لرستان به درختان بلوط می گن رزو(رزو یعنی چیز اضافه و غیر قابل استفاده و بی خودی)تا این ذهنیت را تغیر ندهیم متاسفانه وضع همینه-بایستی روی ذهنیت مردم با ارائه آموزش های خوب کار شود-
      مثلاً به کسانیکه بخاطر کشاورزی درختان را قطع می کنند بایستی گفت که هر چه شما درختان را بیشتر قطع کنید از آنطرف دچار کمبود رطوبت زمین و خشکسالی می شوید و همین در آینده نچندان دور موجب فقر خواهد شد
      و به آن کسی که ذغال درست می کند می شه گفت بجای تنه درخت در فصل زمستان شاخه های آن هرس کند و همان شاخه را یا صورت هیزم بفرشد و از آنها ذغال درست کند
      من خودم هیچ وقت از ذغال استفاده نمی کنم بلکه از هیزم برای تهیه کباب استفاده می کنم -چراکه وقتی هیزم به ذغال تبدیل شود هجم آن و قدرت حرارت آن کمتر می شود پس بهتر از شاخه های ذغال استفاده کرد
      تا وقتی کالای نیاز باشه و خریدار هم داشته باشد متاسفانه اقدامات بگیر ببند بی نتیجه است -پس بهتره مراکزی تحت نظارت ارگانهای مربوطه مجوز بگیرند آنوقت می شود بهتر کنترل نمودو………………..

  3. یک ماه پیش بنده ۲۰۰ نهال بلوط کاشتم وقتی کسی می پرسید داری چکار می کنی و من می گفتم دارم بلوط می کارم با تعجب به من خیره می شد و می گفتند چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
    سرمایه طبعی هر منطقه سه چیز بیشتر نیست ۱-منابع طبعی ۲-دامپروری ۳-کشاورزی
    آلان دیگه بشر پیشرفت کرده هر سیاستی را بخواهد اجرا کند بایستی تبعات آن را هم پیش بینی کند-در دوره اوایل انقلاب همش صحبت از خودکفایی بود و عدم وابستگی به دنیا-
    شعار خودکفایی در تولید گندم یکی از این سیاستها بود که متاسفانه تبعات منفی آن در نظر گرفته نشد-یکی از تبعات منفی این سیاست از بین رفتن جنگلها چه شمال ایران و چه منطقه غرب ایران بود -اکثر کشاورزان برای افزایش سطح زیر کشت متاسفانه بطرق گوناگون اقدام به نابودی جنگلها کردند –
    من بیاد دارم در سال ۱۳۵۶ یک همایشی بین روستای اطراف کوهدشت به صرف مقداری شیرینی برگذار شد -یکی از کارشناسان آمد و سخنرانی کردند و گفتند آقایان کشاورز :زمین را بر خلاف شیب آن شخم بزنید تا اینکه سیلاب راه نیافتد و آب بیشتری جذب زمین شود و…… -همین یک پیام کوتاه بعد از گذشت ۳۵ سال هنوز در ذهن اکثر کشاورزان ما کارکرد دارد-
    کدام یک از ارگانهای مربوط به حفظ منابع طبیعی تا کنون بین روستا رفته اند و کوچکترین آموزشی به مردم برای حفاظت از جنگلها داده اند-چه اطلاعاتی به مردم رسانده ایم
    همش کارمان شده اینکه کسی برود جنگل یا بسوزاند یا قطع کند بعد تاز اگه اون نفر هم شناسایی شود و اگر تحت پیگرد قضایی قرار گیرد-تازه اگر فرد خاطی همه مراحل قضایی را طی کند و جریمه زندان هم تحمل کند تازه اول کاره چون همین فرد دیگه از جنگل عقده داره و……….
    پس باید چکار کنیم؟
    به نظر من ما بایستی مردم را از لزوم وجود جنگل و تبعات نبود آن آگاه و همراه کنیم ومردم بدانند که نابودی جنگل اولین زیانش متوجه خود افراد آن محل است و نسلهای که در آینده نیز همین جا زندگی خواهند کرد.
    تو همین استان لرستان جاده سازی، لوله های نفت گاز به عرض حداقل ۱۰۰متر و فیبر نوری جلوی دید همه مردم دارند جنگل را نابود می کنند -البته نمی شود این زیرساختها نباشد اما راه جلوگیری از تخریب جنگل اینه که نزدیک همین لوله نفت گاز و جاده ها به همان مقدار تخریب شده جنگل کاری شود و تا مدتی هم نگهداری شود تا هم جنگل حفاظت شود و هم ذهنیت مردم خراب نشود
    ما بایستی به روستایی جنگل نشین آموزش بدهیم که اگر جنگلها تخریب شوند خشکسالی و تبعات دیگری پیش خواهد آمد و روستا نابود خواهد شد و شما های که در روستا زندگی می کنید بدون وجود جنگل دیگر حتی نمی توانید چند راس گوسفند پرورش دهید
    همین دشت کوهدشت متاسفانه تعداد زیادی حلقه چاه های آب روزانه منابع آب زیر زمین را خالی می کنند و هر ساله چاهای با عمق بیشری بایستی حفار کرد-اکثر چشمه های اطراف دشت کوهدشت بواسطه همین چاه عمیق خشک شده اند و………………………

    • خسته نباشی بخاطر کاشت درخت ….اما بهتر نبود درخت میوه بکاری …………حرفات درسته راستی کدوم سازمان وابسته امده به مردم اموزش داده یا کتاب یا کتابچه توضیح کرده…………..به نظرت کدوم اداره باید پا پیش بگذارد ……………منابع طبیعی که نیست

      • فرهاد عزیز افراد ناآگاه بلوط زنده نمی گذارند وای به حال درخت میوه-تو جنگلهای لرستان فقط کاشت درختان بلوط فعلاً بهترین راهه چونکه رطوبت هوا خیلی کم شده-به نظرمن همه بایستی پاپیش بگذاریم -راه کار خیلی زیاده مثلاً میشه تمام درختان هرمنطقه را پلاک بندی کرد و تحویل افراد محلی داد و سالانه مبلغ بسیار جزیی برای نگهداری جنگل به آنها پرداخت کرد -این می تواند اولین تلگری در ذهن جامعه باشد که بیشتر فکر کنیم -بنده داخل خونه خودم هم درخت بلوط کاشتم و همین موجب شده که همیشه بحث جنگل و لزوم حفاظت از را داشته باشیم

      • فرهاد عزیز اگه ما فکر کنیم مطمئاً برای هر مشکلی راه خوبی را خواهیم یافت.
        همین آلآن پیش نادر ضرونی و جواد اسدی داریم در باره حفظ جنگل و اینکه برای حفظ آن چکار کنیم -آقا نادر می گه تو تبریز شهرداری برای پاک کردن کامل سطح شهر اومدن اشغالها را بصورت کیلویی از نفرات کارگر (سفور)می خرند -بطور که کسی دیگر کوچکترین اشغالی را در سطح شهر نمی بیند -چونکه هر کارگری اشغال بیشتری جمع آوری و تحویل دهد بیشترین مزد را می گیرد-راه کار زیاده بایستی دور هم جمع شویم فکر کنینم -فکر کنیم-فکر کنیم ……….بهترین ابزار در اختیار انسان قدرت فکر است

  4. با سلام و تشکر از آقای حشمت اله آزادبخت به خاطر درج این مطلب.
    خدا کند ما بیدار شویم!
    آنجا که می‌فرمایند: «با شکستن شاخه‌ی درخت انگار انگشت فرشته‌ای را شکسته‌ای» ما داریم چه‌کار می‌کنیم!
    در مجله‌ی طنین سلامت که چند سال پیش توسط شبکه‌ی بهداشت کوهدشت چاپ شد مقاله‌ی جالبی درباه ی شیوع سرطان در کوهدشت آمده بود و یکی از مهمترین عوامل سرطان را کباب عنوان کرده بود.

    ما بلوط‌های چند صد ساله را زغال می‌کنیم، فرشته‌های زیبای طبیعت را پودر می‌کنیم، غافل از اینکه داریم برای خود سلول سرطان تولید می‌کنیم!!!!!
    خیلی عذر می‌خواهم
    شرمنده‌ام
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    خاک بر سرمان!

  5. با سلام و تشکر از آقای حشمت اله آزادبخت به خاطر درج این مقاله.
    امیدوارم بیدار شویم!
    در جایی که بزرگان می‌فرمایند: «شکستن هر شاخه‌ی درخت همانند شکستن بال فرشتگان است» وای بر ما!
    در مجله‌ی طنین سلامت که چند سال پیش توسط شبکه‌ی بهداشت کوهدشت چاپ شد مقاله‌ای در مورد سرطان‌زا بودن کباب نوشته بود و اینکه یکی از عوامل مهم سرطان در کوهدشت مصرف بالای کباب است. ما روزانه درختان چندصدساله را نابود می‌کنیم و با پودر کردن این فرشتگان سبز باید هم دچار بهران سرطان شویم!
    خیلی عذر می‌خواهم
    ببخشید
    ببخشید
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    خاک بر سرمان!

  6. تورو خدا من تحقیق دارم در مورد چالشهای زیست محیطی درختان بلوط در هیزمگیری.بخدا هیچ منبعی ندارم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.