- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

سوزاندن درختان ۴۰۰ ساله/ بلوط هایی که سر از “کبابی” در می آورند!

IMG09150441 [1]
در حالی به همت متولیان امر تجارت ذغال بلوط در لرستان روند کاهشی گرفته که تثبیت این وضعیت نیازمند پیگیری های مستمر مسئولان امر است چرا که همچنان سودجویانی وجود دارند که درختان ۴۰۰ ساله بلوط را به بهانه توسعه اراضی کشاورزی و تولید ذغال به خاک سیاه می نشانند.
به گزارش خبرنگار مهر، بی بهانه بلوط ها را می خشکانند، حتی جایی دیدم که پای بلوط ها نفت می ریختند تا این زبان بسته ها خشک و پای افتادنشان لنگ تر از گذشته شود و بعد این اراضی کشاورزی بودند و تجار ذغال که روی جنازه های زخمی بلوط ها پایکوبی می کردند و فتح جدیدشان را به جشن می نشستند.

هر روز بلوطی از پا می افتد و جنگلی فتح می شود، آنها که از جدال با ریزگردها و خشکسالی جان به در برده اند یا در نبرد با آتش و دود جان می سپارند و یا در زیر چرخ های توسعه کشاورزی غیراصولی جان می دهند، این روایت تلخ زاگرس است که جز زیبایی و نعمت به ما نبخشید و جز بی مهری و خسارت چیزی ندید.

وقتی سخن از زاگرس است، سخن از زیبایی است که هم آب این سرزمین را می دهد و هم نانش را! اما دریغ که برخی سودجویان جز نمک خوردن و نمکدان شکستن برایش چیزی به ارمغان نبردند و همین است که این روزها اینقدر بی رمق ایستاده می میرد!

روایت تخریب جنگلهای بلوط لرستان برای توسعه اراضی کشاورزی و تبدیل به ذغال چالشی است که هر روز شاهد آن هستیم به طوریکه در برخی مناطق شهر و محورهای مواصلاتی خارج از شهر و حتی در استانهای همجوار می توان رد پای بلوط زاگرس را در ذغال فروشی ها پیدا کرد: “بهترین ذغال بلوط موجود است”!

سرهنگ الهیار خدایی سوری فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در این رابطه اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تا کنون بیش از ۳۰ تن زغال در استان لرستان توسط نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی لرستان کشف شده است.

وی با اشاره به پرونده های تخلفاتی تشکیل شده در زمینه تخریب منابع طبیعی استان لرستان نیز گفت: در سالجاری بیش از هزار و ۲۲۷ پرونده تخلفاتی در این زمینه کشف و به دستگاه قضایی ارجاع داده شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان لرستان همچنین از توقیف ۵۵ وسیله نقلیه نیز در استان لرستان خبر داد.

سرهنگ خدایی سوری با تاکید بر اینکه برای حفظ منابع طبیعی لرستان باید فرهنگسازی و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد افزود: متاسفانه در حال حاضر فرهنگ حفظ منابع طبیعی به خوبی توسط برخی افراد رعایت نمی شود.

وی با ابراز تاسف از روند تبدیل جنگلهای لرستان به ذغال گفت: ما تنها در یک مورد یک دستگاه سایپا را با ۵۵ کیسه ذغال متوقف کردیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان همچنین با اشاره به جریمه پایین تخلفات در این زمینه گفت: برای هر کیلو ذغال بلوط کشف شده تنها بین ۵۰۰ تا دو هزار تومان جریمه صورت می گیرد که این رقم ناچیزی است.

سرهنگ خدایی سوری از تشدید برخوردها با سودجویان در زمینه تجارت ذغال بلوط خبر داد و بیان داشت: در این راستا اقدامات خوبی طی سالجاری با کمک متولیان امر در بخشهای مختلف صورت گرفته است که امیدواریم استمرار یابد.

وی با اشاره به کمبود نیرو در منابع طبیعی استان و ضرورت مشارکت مردم در حفظ و نگهداری مراتع و جنگلها گفت: متاسفانه تعداد نیروهای یگان حفاظت به نسبت سطح جنگلها و مراتع استان بسیار پایین تر از استانداردها است که با این تفاسیر باید خود مردم در حراست از این سرمایه ملی مشارکت داشته باشند.

یک کارشناس و فعال محیط زیست نیز با اشاره به وجود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار جنگل در زاگرس عنوان کرد: نزدیک به ۴۵ درصد آب مورد نیاز کشور را زاگرس تامین می کند.

قاسمی با اشاره به روند تبدیل جنگلهای بلوط لرستان به ذغال عنوان کرد: متاسفانه ما در مواردی شاهد هستیم که پای درختان بلوط را می سوزانند تا خشک شوند و بتوانند آنها را تبدیل به ذغال کنند.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق استان شاهد هستیم که درختان ۴۰۰ ساله بلوط را می سوزانند تا اراضی کشاورزی را توسعه دهند، افزود: آتش سوزی عمدی در جنگلها و مراتع استان نیز حربه دیگری برای توسعه اراضی است.

قاسمی با بیان اینکه از جنگلهای انبوه بلوط لرستان در برخی مناطق تنها چند تک درخت باقی مانده است، ادامه داد: متاسفانه ما شاهد فروش ذغال بلوط حتی در برخی سوپرمارکتهای سطح شهر هستیم.

وی با اشاره به فروش ذغال بلوطهای زاگرس در محورهای منتهی به اصفهان عنوان کرد: در این راستا با نیروی انتظامی و پلیس راه به منظور جلوگیری از تجارت ذغال صحبت هایی انجام شده است.

قاسمی با طرح این سوال مگر ما چه تعداد درخت بلوط داریم که به راحتی در “کبابی” ها دود شوند، عنوان کرد: تقویت یگان حفاظت از منابع طبیعی از ضرورتهایی است که باید پیگیری شود.

وی با اشاره به وجود ۱۱۰ هزار هکتار جنگل در منطقه پاپی خرم آباد گفت: حفاظت از این میزان جنگل نیازمند دست کم ۲۰ نیرو است در حالیکه منابع طبیعی بخش پاپی تنها سه نفر نیرو دارد که جوابگو نیست.

بنابر این گزارش استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

این در حالیست که در سالهای اخیر جنگلهای زاگرس تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند از دست رفته اند که در این میان استان لرستان نیز از گزند آسیبها در امان نمانده و متاسفانه تخریبهای خرد و کلان بسیاری را شاهد بوده است.
***
منبع : مهر