تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
7

لک ها و آیین های نوروزی

  • کد خبر : 20946
  • 23 اسفند 1391 - 1:59

کریم دوستی / میرملاس نیوز :   لک ها و آیین های نوروزی چند دور دیگر که زمین دور خودش بچرخد ، سال تحویل می شود و این یعنی زمین یک دور کامل دور خورشید چرخیده است و ۳۶۵روز گذشته و عید شده است . برای ما ایرانی ها ، سال نو با بهار آغاز […]

15huxtsqup9tf

کریم دوستی / میرملاس نیوز :

  لک ها و آیین های نوروزی

چند دور دیگر که زمین دور خودش بچرخد ، سال تحویل می شود و این یعنی زمین یک دور کامل دور خورشید چرخیده است و ۳۶۵روز گذشته و عید شده است . برای ما ایرانی ها ، سال نو با بهار آغاز می شود ، همراه با سبز شدن طبیعت روزها نو می شود تا سبزه ها قد بکشند و آغاز یک جشن کهن را زیباتر کنند و امروز در حالی به استقبال این جشن ملی می رویم که نوروز جهانی و بین المللی شده است و جهان به احترام نوروز ایرانی کمر خم کرده است .

لک ها نیزهمزمان و همراه با دیگر مناطق کشور با خانه تکانی و نظافت و بیرون انداختن فرش ها و لباس ها بر پشت بام ها و کاشتن سبزه بر بدنه کوزه و کاسه ها آماده و چشم به راه رسیدن سال نو می شوند و در چهارشنبه آخر سال با شادمانی به برافروزی آتش می پردازند .
لک ها با تحویل سال نو آرزو می کردند فردی پاک و نورانی یا بچه ای معصوم ، نخستین فردی باشد که به خانه آنان بیاید و به همین خاطر بخشی از حوادث سال بعد و بهره مندی از خیر و برکت یا غم و اندوه را از چشم او می دیدند از دیگر آداب و رسوم لک ها آشتی دادن آشنایانی که در سال کهنه بین آنها کینه و کدورت ایجاد شده بود .

لک ها به احترام همدیگر چنان چه کسی بستگان خود را از دست داده بود سعی می کردند که مراسم عید را باسکوت در خانه خود برپا کنند و از دید و بازدید بپرهیزند و با رفتن به در خانه عزادار با ذکر فاتحه با وی همدردی می کردند .
حنا زدن بر کف دست دختران و زنان و پختن “آش و گوشت “از دیگر آداب و رسومی است که از گذشته مناطق لک نشین به آن عمل می کرده اند . همچنین باید به انداختن شال از فراز بام ها توسط کودکان به داخل خانه ها اشاره کرد که صاحب خانه هم هدیه ای به آن می بست و بالا می فرستاد و در نهایت هم دید و بازدید و به دیدار بزرگتر های فامیل رفتن و عیدی دادن و عیدی گرفتن و برپایی مراسم سیزده نوروز در طبیعت هم باید اشاره کرد .
امروزه برخی از این آیین ها و آداب و رسوم و باورها, همچنان در میان برخی از طوایف و روستاها و حتی شهرهای لک نشین به قوت خود باقی است چرا که مفاهیمی چون بهار و نوروز و رویش با روح و روان لک ها که از اصیل ترین اقوام ایرانی هستند سرشته است .

امید است که هر روزتان نوروز ، نوروزتان پیروز باشد .

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=20946

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 106در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۱۰۴
  1. ببخشید جناب دوستی! این چیزایی که شما گفتی مراسمات کاملا عمومی و کلیشه ای تمامی ایرانی هاست نه لکها.
    از همه نویسندگان عزیز خواهش میکنم تفکرات متعصبانه و متحجرانه خود را کنار بگذارند.

    • جناب حر
      از راهنمایی تان متشکرم. من خواننده کلا تعصبات را کنار گذاشتم. ولی جمله اولتان کافی بود و نیازی به جمله ی دوم و دوقبضه کردن نبود.

      • من هم از لطف شما سپاسگزارم. جمله دوم برای این بود که بسیاری از نویسندگان ما اصرار عجیب و بدون پشتوانه علمی بر روی کلمه لک دارن و چون من خودم هم لک هستم و معتقدم که دفاع بد بیشتر از حمله خوب باعث آسیب میشه پس دوست ندارم زبان و هویت و تاریخ و فرهنگ و اصالتم با دفاع و جانبداری های ناشیانه تخریب بشه.
        سرفراز باشید و سربلند

        • مثلا میشه لطفن مشخص کنی که این آقا (دوستی) در کجای نوشتارش مرتکب عمل شنیع «بد دفاع کردن» یا «جانبداری ناشیانه» از قوم لک شده؟

        • ۱- “لک ها نیزهمزمان و همراه با دیگر مناطق کشور با خانه تکانی و نظافت و بیرون انداختن فرش ها و لباس ها بر پشت بام ها و کاشتن سبزه بر بدنه کوزه و کاسه ها آماده و چشم به راه رسیدن سال نو می شوند و در چهارشنبه آخر سال با شادمانی به برافروزی آتش می پردازند .” وقتی ایشون تو تیتر مطلبش نوشته لکها و … و صراحتا از قومی به نام لک اسم میاره مخاطب انتظار داره که سنن و آداب و رسوم ویژه و خاص لکها رو بیان کنه، آیا به نظرتون شستن قالیها و نظافت خونه و بیرون انداختن فرشها و کاشت سبزه فقط مختص لکهاست؟ یا همونطوری که خود نویسنده هم گفتن لکها هم “همراه با دیگر مناطق کشور” این کار رو انجام میدن؟ اگر فقط لکها اینجور آدابی دارن پس چرا خود نویسنده میگه همراه با دیگر مناطق کشور و اگه دیگر مناطق کشور هم چنین آدابی دارن چرا نویسنده روی کلمه لک متمرکز شده؟ آیا به نظرتون این دفاعی بد و جانبداریی ناشیانه نیست؟

          ۲- “لک ها با تحویل سال نو آرزو می کردند فردی پاک و نورانی یا بچه ای معصوم ، نخستین فردی باشد که به خانه آنان بیاید و به همین خاطر بخشی از حوادث سال بعد و بهره مندی از خیر و برکت یا غم و اندوه را از چشم او می دیدند از دیگر آداب و رسوم لک ها آشتی دادن آشنایانی که در سال کهنه بین آنها کینه و کدورت ایجاد شده بود .” تا جایی که من میدونم شگون و میمنت یا شوم بودن قدم کسی که تو عید اولین بار وارد منزل دیگران میشه در بین اقوام دیگه هم وجود داره و مخصوص لکها نیست. به عنوان مثال لرها (که احتمالا جناب دوستی اونها رو از لکها جدا میدونن) هم چنین عقایدی دارن پس اصرار بر کلمه لک برای چیست؟ آیا فقط لکها تو آستانه عید نوروز بستگانی که از هم دلخور و ناراحت هستن رو آشتی میدن یا دیگر اقوام هم این کار رو میکنن؟ اگر بقیه هم این کار رو میکنن -که همینجوری هم هست- پس چرا جناب دوستی میگه لکها این کار رو میکنن؟

          ۳- “لک ها به احترام همدیگر چنان چه کسی بستگان خود را از دست داده بود سعی می کردند که مراسم عید را باسکوت در خانه خود برپا کنند و از دید و بازدید بپرهیزند و با رفتن به در خانه عزادار با ذکر فاتحه با وی همدردی می کردند .” باز هم میپرسم: آیا فقط لکها برای احترام به بستگان عزادار خود این کار رو انجام میدن یا احتمالا دیگر اقوام این سرزمین هم این رسومات رو دارن؟ و باز هم تکرار میکنم: اگر اقوام دیگه ای هم این رسو رو دارن چرا اصرار بر کلمه لک؟

          جناب ناشناس و جناب دوستی عزیز! بهتره قبل از گرفتن قلم به دست و نوشتن اینجور مطالب و نظراتی ابتدا کمی راجع به موضوع مورد نظرتون تحقیق کنید تا اینجور مشکلاتی پیش نیاد.
          سه موردی رو که نوشتم به نظر بنده نه تنها دفاع بد و جانبداری ناشیانه بلکه حمله ای تمام عیار به این مردم مظلوم و نجیب هستش و امیدوارم که تکرار نشه.

        • شما به هیچوجه لک نیستید.تو لری

      • منظور آقای ناشناس این بوده که خود شما هم آدم متعصبی هستید! ببخشید من توضیح دادم خیلی ببخشید

        • میدونم جناب کمیر
          منم برای برطرف شدن سوظن و سوتفاهم احتمالی ایشون اون توضیح بلند بالا رو ارائه دادم.

  2. افرین بر نواحی لک نشین که نشان از قوم ماد دارند واقای دوستی که ایین لکها رو بیان میکنند

    • سلام آقا محمود قوم ماد چه ربطی به ما داره عزیزم به گواهی سنگ نوشته ها و لوح های گلی تمدن سومر و بابل ما همان ایلامیان هستیم که به گواهی تاریخ ایلامیان ۷۰۰ سال بر بابل اولین تمدن جهان حکومت کردند-تمدن ایلام یکی از نخستین تمدنهای دنیاست که توسط نیاکان ما در فلات ایران زمین ایجاد شد-عصر برنز مربوط به قوم لر است-کل سابقه مادها در ۲۵۰۰ سال پیش برای مدت ۵۰سال بر کردستان آذزبایجان حکومت داشتند-دست آورد قابل توجهی برای بشر آن روز نداشت -شیر سنگی هکمتانه را ساختند بعدش نابود شدند-کورش بزرگ خود را از ایلامیان می دانست -جان خودت اسم ماد را نیار

  3. ایا دوستان لک ما میدانند که ۶۰ تا۷۰ درصد لرستان لک نشین است
    ایا دوستان لک ما میدانند که در صدا وسیمای لرستان مکالمات لکی
    در صدا وسیما در همه حوزه ها ممنوع وبازیگران لک را بها نمیدهند
    علت چیست کالبد شکافی شود ..منکه هیچوقت بازبان لری تکلم
    نمیکنم

    • آقا حمید خدایی بی ربط داری صحبت می کنی ما همه اصالتا لر هستیم و ابتدا بایستی اینو فراموش نکنیم -تو دوران دانشجویی خودم با کسانی که از شهرهای مانند کنگاور صحنه و هرسین صحبت کردم همیشه با اینکه گویش لکی قویتر دارن به لر بودن خود افتخار می کردند و اصلاً بیرون از استان لرستان همه خود را لر می دانیم -و همینطور اکثر طوایف لرستان هم لکی و هم لری صحبت می کنند -بجای تاکید بر اصالت خودمان دم افتراق می زنیم و می خواهیم یک هویت نو برای خودمان بسازیم -با این همه سابقه تمدنی هیچ قومی در ایران اصالت لرها را ندارد

  4. باتشکراز شما اقای دوستی بابت مطلب قشنگتون اما جناب حر کجای ایران بجز لرستان تو خونه ها شال میندازن اینکه اداب ها به هم نزدیکن درست ،اما بعضی ها فقط مخصوص لرستان وحتی طوایفی خاص هستند ،یه کم بافرهنگ ها اشنا شدن واسم قوم وطایفه ای بردن به هیچ جای دنیا برنمی خوره

  5. ولی ما شنیده بودیم انداختن شال از فراز بام‌ها مربوط به “شب یلدا”ست نه “نوروز” !!!

  6. ببخشید آقای حر!!
    ولی بهتر است شما حرفهای متعصبانه خود را کنار بگذارید!!!چون معلوم است هروقت اسم لک می آید عده ای مانند شما آتش به جان قلمشان میافتد و آن را برنمیتابند چرا نباید نام ماهم از قلم ها بترواد؟؟؟؟؟؟ ما لک هستیم ودارای فرهنگ غنی وادبیات مکتوب همچون دیگر شاخه های کوردی(فیلی و کلهوری و سورانی و…) و آقای دوستی هم گفته اند:<> وآنها را با دیگر خلق های ایران هم نوا دانسته اند و تعصب تحجری در سخن ایشان دیده نمی شود!!!!!
    مستدام باشید

    • “هروقت اسم لک می آید عده ای مانند شما آتش به جان قلمشان میافتد و آن را برنمیتابند” خانم دلفان! اولا من اصلا قلم ندارم که آتش به جونش بیفته یا نه.
      “ما لک هستیم ودارای فرهنگ غنی وادبیات مکتوب همچون دیگر شاخه های کوردی(فیلی و کلهوری و سورانی و…)” همچون دیگر شاخه های کوردی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!! از کی تا حالا لکها کورد شدن؟
      ضمنا من خودم لک زبان هستم خانم محترم و معتقدم که لرستان بخش اعظمی از تاریخ و ادبیات و هنرش رو مدیون لکها هستش.
      زنده باشید و پایدار

  7. ببخشید آقای حر!!
    ولی بهتر است شما حرفهای متعصبانه خود را کنار بگذارید!!!چون معلوم است هروقت اسم لک می آید عده ای مانند شما آتش به جان قلمشان میافتد و آن را برنمیتابند چرا نباید نام ماهم از قلم ها بترواد؟؟؟؟؟؟ ما لک هستیم ودارای فرهنگ غنی وادبیات مکتوب همچون دیگر شاخه های کوردی(فیلی و کلهوری و سورانی و…) و آقای دوستی هم گفته اند:
    لک ها نیزهمزمان و همراه با دیگر مناطق کشور با خانه تکانی و نظافت و بیرون انداختن فرش ها و لباس ها بر پشت بام ها و کاشتن سبزه بر بدنه کوزه و کاسه ها آماده و چشم به راه رسیدن سال نو می شوند و در چهارشنبه آخر سال با شادمانی به برافروزی آتش می پردازند .
    …..
    وآنها را با دیگر خلق های ایران هم نوا دانسته اند و تعصب تحجری در سخن ایشان دیده نمی شود!!!!!
    مستدام باشید

    • خانم دلفان
      ابتدا از این که اینقدر بر روی فرهنگ بومی خویش پافشاری می کنید از شما سپاسگذاری می کنم و صد البته خوشحال و خرسندم و اما به نظرم سوئ تفاهماتی پیش امده سعی می کنم آنها را روشن کنم.
      بنده از ابتدا گفتگوهای شما را با دیگران دنبال می کردم که به کجا می انجامد اما متاسفانه همان گونه که پیش بینی می کردم و روال بحث در خاورمیانه همین طور است و همیشه به جنگ و تختطئه ختم میشود لازم دیدم پیرامون مطالب مطروحه این چند خط را بنویسم.
      اس و اساس نوشته ای جنابعالی این است که لک ها کرد اند و لر نیستند و شما لکی را بیشتر به کردی نزدیک می دانید و طبعا لک را نیز جزیی از کرد.فکر کنم درست فهمیده باشم وتمامی رفرنس ها و فرمایشات شما هم فقط حول همین مطلب است.
      ابتدا از همین عنوان اولیه شروع می کنم یعنی بحث هویت”ما که هستیم”
      آیا لک ها جدا از لرهایند؟ با این سوال شروع می کنم.
      نمی دانم سرکار با دانشی درباره قوم شناسی آشنایی دارید یا خیر؟ اما من باب یاد آوری باید عرض کنم که زمانی که ما از یک قوم به معنای” مدرن” آن یعنی دارای مجموعه ای از آدمیان که دارای نژاد مشترک(استخوانبندی،رنگ پوست و…)،زبان مشترک،فرهنگ مشترک،تاریخ مشترک،و سرزمین جغرافیایی مشترک هستند صحبت می کنیم و آن را قوم می نامیم و ممکن است که اقوام مختلف بر اساس “قرارداد اجتماعی” ساخت ملت_ دولت را تشکیل دهند محصول دویست سال اخیر است زیرا در گذشته که اصولا این مفاهیم محلی از اعراب نداشته اند.
      در گذشته مردمان ما بر اساس پیوند های خونی مردم به شیوه قبیلگی زندگی می کرده اند و هویت قبیله ای بر تمامی نقاط منطقه حاکم بوده است.قبایل اتفاقا بیشتر مشترکات را با قبیله همجوار داشته اند اما پیوندهای خونی و نزاع های دائمی بر سر چرا گاه و آب مانع از تشکیل هویت جمعی قومی شده است.
      در طول تاریخ هر چند بعضی از مذاهب مانند اسلام توانسته اند هویت جمعی بر اساس مذهب تشکیل دهند اما مفوم هویت قومی و به تبع ان هویت ملی از مفاهیم جدیدی است که محصول بینش مدرن به انسان جهان و طبیعت است.در این مفهوم آدمیان که این اشتراکات را دارند با بنیاد نهادن خرد نقاد خودبنیاد و تاسیس قانون های اساسی بر اساس منافع مشترک تشکیل می دهند.
      سرکار خانم
      مجموعه مردمانی را که در زاگرس میانی و زاگری جنوبی زیست می کنند را در بهترین حالت می توان در قالب ethnic group((گروه قومی) ونه قوم بررسی کرد. یعنی مجموعه آدمیانی که در این منطقه زندگی می کنند را باید گروه قومی(ethnic group)دانست،زیرا هنوز هویت قیبله ای شان بر هویت قومی شان می چربد .چون هنگامی از آنها سوال می کنید شما چه کسی هستید؟(کویی کین؟ یا کانی کی؟)ابتدا اسم قیبله اش را به زبان می آورد.اگر در این مناطق زندگی می کنید آشنا با این مفاهیم هستید.
      بجز “کرد های سنی” که در شمال زاگرس زندگی می کنند و هویت قومی شان استقرار یافته است و با ابزارهای سیاسی و فرهنگی در پی تثبیت هویت قومی خویش اند حتی کرد های کرمانشاه و ایلام را باید در چهارچوب کلهر و سنجابی و ..تحلیل نمود زیرا هیچ کدام از آنها هویت قومی ندارند.اشتباه نکنید بنده نمی گویم که لراند ویا فارس اند و یا چیز دیگر.بحث اساسی در اینجا “هویت قومی” است.
      اگر بحث فقط سر اسم لر است باید عرض کنم که اتفاقا لر به معنای یک قوم نیست.لر در لهجه بویراحمدی به معنای منطقه پر درخت است و چون زاگرس نیز منطقه ای پر درخت بوده است این منطقه یه این نام مشهور شده است.روایت دیگری نیز هست که اسم لر از خرابه های شهر لور اندیمشک است و این اسم اصلا حاکی از اشاره به یک قوم خاص نیست که شما لک ها را از آن جدا بدانید.
      همه می دانند که لک واژه ای سنسکریت به معنای ده هزار است و به خاطر این که کریم خان زند اکثریت سپاهیانش که در ابتدا ده هزار بوده اند و به این زبان تکلم می کرده اند این کلمه اطلاق شده است.
      حال از شما می پرسم آیا نژاد، رنگ پوست ،آداب خواستگاری،فاتحه خوانی، عید های ملی و میهنی،مذهب،شیوه زیست اجتماعی، باورهای شفاهی،ترانه ها آوازها قهرمان های ملی و میهنی لک ها با به قول شما لر ها!!!!!!!! فرق دارد؟اگر دارد لطف کنید دقیق بنویسید؟واقعا جای تعجب دارد.
      سرکار خانم
      قو مشناسی اولا و بذات یک علم تجربی است.یعنی قوم شناسان با بررسی نژاد(استخوانبندی،رنگ پوست و…)،زبان،فرهنگ مشترک،تاریخ مشترک،و سرزمین جغرافیایی مشترک که آن هم همگی عینی و قابل لمس است و نه بر اساس پاره ای مسائل شخصی به مجموعه ای از آدمیان اطلاق قوم می نمایند.حضرتعالی فرموده اید که :
      “آقا اگر ما نخواهیم لر باشیم کی را باید ببینیم؟؟ ”
      این حرف مال صحبتهای خانوادگی فارس ها است و خدمت شما عرض کنم شما طبق هیچ فرایند دموکراتیکی نماینده همه مردم نشده اید و به نماینگی از آنها صحبت نکنید ونمی خواهد کسی را ببینید.شما هر جایی رفتید بگویید لر نیستم اما جواب سوالهای بالا را به صورت علمی و بدور از عصبانیت بدهید.

      سرکارخانم:
      فرموده اید که:
      آیا لرها فرهنگ مکتوب دارند؟؟ اصلا زبان شان خط دارد؟؟؟؟ اصلا جند رمان به زبان لری نوشته شده است؟؟؟؟ کدام کتاب فلسفی ، عرفانی، ادبی به لری موجود است؟؟؟؟ حال آنکه کوردها در هرزمینه فرهنگی دارای فرهنگ مکتوب هستند…
      فرمایش شما در ناظر به این است که کردی فرهنگ مکتوبش بیش از لری است.به شما یاداوری می کنم صرف نظر از مم و زین احمد خانی و پاره ای دیگر از اثار قدیم کردی که در واقع ثبت شده فرهنگ شفاهی هست تمامی آثار کردی جدید، محصول نیم قرن اخیر است(بنده به ۵ لهجه کردی مسلط هستم آقای ازادبخت مدیر سایت مرا از نزدیک می شناسد) و با تحقیق کامل عرض می کنم که آنها نیز خود ادعایی در این زمینه ندارند. لرها هم که تازه مکتوب کردن فرهنگ شفاهی را شروع کرده اند.فرهنگ کردی مرحوم هژار را ببینید.وی حتی با این که تمامی واژگان لری و لکی را نیز به عنوان کردی آورده است نیز وضعش بهتر از فارسی نیست.رسم الخط کردی و فارسی که عربی است.می ماند واژگان آنها .حال به شما یک یاد اوری می کنم اگر فارسی با تمام اهن و تلقش و با تمامی تولیدات سازمان پرورش افکار رضا شاه و فرهنگستان زبان فارسی کنونی ۵۰۰۰ واژه اصیل داشته باشد من تمامی صحبت هایم را پس می گیرم. کردی نیز وضعش بهتر از فارسی نیست.
      همین جملاتی که من اکنون می نویسم ۸۰ درصدش عربی است.خوانندگان محترم کتابی هست تحت عنوان” پژوهشگران ایران زمین” نوشته هوشنگ اتحاد،در این کتاب به روشنی توضیح داده شده است که مرحوم عبدالحسین قریب در زمان وزارت معارفی علی اصغر خان حکمت در سال ۱۳۰۵برای اولین بار دستور زبان فارسی را با اقتباس از دستور زبان عربی نگاشته است این که شما لری را لهجه ای از فارسی می دانید بسیار عجیب است.
      اتفاقا کردها همه اتفاق نظر دارند و اعلام می کنند که تمامی زاگرس کردند و بین خودشان و لرها هیچ جدایی نمی بینند .صرف نظر از صحت و سقم این مطلب, من تعجب می کنم که شما چرا اینقدر از لر ها بدتان می آید.اگر بحث شخصی هست که هیچ,شاید چون الان لرها در معرض هجمه قومی از جانب فارس ها هستند و تحقیر قومی لرها در تلویزیون و جوک و اس ام اس و…رواج دارد شما از ان فرار می کنید .
      فرموده اید که
      “فعلن که لرها تمام زبان و آداب و رسوم خود را از دست داده اند و با فارسی تفاوت چندانی ندارد”
      به شما توصیه می کنم که گشتی در شهرهای لرنشین بزنید شاید نظرتان تغیییر کند.واقعا شما هیچ شال و ستره شلوار جافی و چوغا و دبیت ندیده اید؟!!!!!!!! عروسی لر ها مانند فارس ها است؟!!!!!!!! شما کجا زندگی می کنید؟اصلا در ایران هستید؟
      خوانندگان عزیز این جملات را بار دیگر بخوانید:
      کافی است نگاهی به وضع موجود خودتان و مقایسه آن با کوردها بیاندازید آنوقت فاصله ی عمیق فرهنگی خودتان را متوجه میشوید.آیا لرها قاضی محمد داشتند تا ۷۰سال پیش حکومت جمهوری تشکیل بدهند؟؟!!!! اصلا تا ۱۰۰سال پیش چند شهر لری وجود داشته؟؟؟
      من نمی دانم که چرا شما لرها و کردها را دشمن هم می دانید و با اشنایی که با کردها و لرها دارم خلاف حرف های جنابعالی را ثابت می کند, اما در مورد شهر های با قدمت صد سال باید عرض کنم که خرم اباد از تاریخ قبل از اسلامش و دژ شاپورخاست که بگذریم فقط ۸۰۰ سال پایتخت حکومت اتابکان لر بوده است و کتبی چون ناسخ التواریخ و رستم التواریخ به تفصیل به این مطلب پرداخته اند.مال امیر یا ایذه کنونی سابقه ۲۰۰۰ ساله دارد، نهاوند که از زمان ساسانیان تا کنون پابرجاست، دهدشت که در کهکیلویه است کاروانسرای هزار ساله دارد و … تازه اینها فقط نقاط شهری است که تا امروز شهرنشینی در آن ادامه داشته است و به آثار شهرنشینی گذشته که در طول تاریخ ویران شده است اشاره نمی کنم و از آثار باستانی نیز در می گذرم.خانم دلفان شاید شما آشنایی نداشته باشید اما نفرمایید که نبوده است.
      جهموری مهاباد نیز قدمتش بیش از ۲ سال نبوده است اما اتابکان لر بزرگ و لر کوچک بیش از ۸۰۰ سال حکومت خودمختار داشته اند و بعد از انقراض اتابکان با روی کارامدن صفویه سلسله والیگری لرستان نیز حکومت مستقلی بوده است که تا قاجاریه ادامه داشته است.قیام علی محمد خان امیر اعظم,علیمردانخان بختیاری,ابوالقاسم خان بختیار, عبدالله خان بویراحمدی و…که هر کدام آنها در قیاس با جمهوری مهاباد سرو گردنی افراشته دارد را فراموش نکنید.واقعا جای تعجب دارد که کسی این گونه حوادث تاریخی را به عمد فراموش کند.
      خانم دلفان
      این جمله خود را بخوانید.امیدوارم از سر ناراحتی نوشته باشید و باوری به آن نداشته باشید:
      اولا تمدن های عیلام و کاسی و…مربوط به قبل از مهاجرت آریایی هاست و هنوز بین باستان شناسان قطعیتی پیدا نشده است که مربوط به کدام قوم هستند ….
      آیا زیگورات چغازنبیل و مفرغ های کاسی ها در بین باستان شناسان قطعیتی ندارند؟ شما تحقیقات گریشمن در مورد تمدن عیلام را خوانده اید؟واقعا جای تعجب دارد!!!!!

      فرموده اید که:
      از نظر منطقی کسی که قضیه ای را مطرح میکند ولی خود به آن عمل نمیکند دلیل بر بی اعتباری قضیه نیست مثلا پزشکی که از مضرات سیگار میگوید اگر خود سیگار بکشد دلیل بر بی اعتباری سخنانش در باب مضرات سیگار نیست!! حال حتی اگر اینجانب مدافع فرهنگ و قومیتم باشم ولی لکی را به فرزندم آموزش ندهم دلیل بر بی اعتباری نظر من نیست…در عالم تئوری هم اگر زندگی مثلا شوپنهاور، فیلسوف بدبینی را مطالعه کنید با وجودی که به قول راسل تنها نماینده مشرب بدبینی اوست (وتمامی فیلسوفان به بشر و زندگی خوشبین بوده اند) اما زندگی ای سراسر عیش و لذت و حتی پر از عشق های سطحی داشته است.
      به عنوان کسی که فلسفه خوانده است و بیش از ۱۵ سال است که کار فلسفی می کند ربط شونهاور و راسل را با لکی و لری نفهمیدم اما من باب یادآوری دوباره عرض کنم ما در معرفت شناسی بحث مهمی داریم به نام “سازواری”از تفصیلش در می گذرم چون گفته چون شما گفته اید که منطق قدیم و جدید را خوانده اید.
      در آخر به نویسنده محترم یادآوری می کنم خواهشمند است که تجربیات شخصی و پیش فرضهای عوامانه و کودکانه را در بحث های علمی دخالت ندهید.
      منابع زیر جهت مطالعه برای قوم شناسی به سرکار پیشنهاد می گردد:
      احمدی، حمید (۱۳۸۳). قومیت و قوم گرایی در ایران، نشر نی
      احمدی، حمید (۱۳۸۳). هویت، ملیت، قومیت، تهران: موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
      بالمر، مارتین و جان سولوموز (۱۳۸۱). مطالعات قومی و نژادی در قرن بیستم، پرویز ذلیرپور و کمال سردریان، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی
      صالحی امیری، سید رضا (۱۳۸۵). مدیریت تنازعات قومی در ایران، تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک
      مقصودی، مجتبی (۱۳۸۲). تحولات قومی در ایران؛ علل و زمینه ها، تهران: موسسه مطالعات ملی.
      اقلیت های قومی و دولت ملی، جان رکس، سعید ذکائی، فصلنامه مطالعات ملی، ش۸ ، ۱۳۸۰
      هویت ایرانی و چندگانگی قومی، رمضان زاده و بهمنی قاجار، فصلنامه مطالعات ملی، سال نهم، ش۱، ۱۳۸۷
      تحلیل جامعه شناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه، ابراهیم حاجیانی، فصلنامه مطالعات ملی،‌ ش۵ ، ۱۳۷۹
      کتاب هاب لاتین زیادی نیز هست که من از آنها در می گذرم.

      موفق باشید.

      • با سلام و تبریک سال نو

        ببخشید جناب سیفا تو مطالب بسیار جالب شما یک سوالی برای من پیش آمد شما فرموده اید که :(مجموعه مردمانی را که در زاگرس میانی و زاگرس جنوبی زیست می کنند را در بهترین حالت می توان در قالب ethnic group((گروه قومی) ونه قوم بررسی کرد. یعنی مجموعه آدمیانی که در این منطقه زندگی می کنند را باید گروه قومی(ethnic group)دانست،زیرا هنوز هویت قیبله ای شان بر هویت قومی شان می چربد .چون هنگامی از آنها سوال می کنید شما چه کسی هستید؟(کویی کین؟ یا کانی کی؟)ابتدا اسم قیبله اش را به زبان می آورد.اگر در این مناطق زندگی می کنید آشنا با این مفاهیم هستید.)
        تا جای که مرسوم است وقتی که ما داخل حوزه جغرافیایی قوم هستیم اشاره ای به آن نمی کنیم ولی بیرون از این حوزه است که به هویت قومی اشاره خواهد شد(مثلآ تا وقتی بنده در کوهدشت هستم اگه کسی بپرسد اهل کجایی می گم فلان روستا یا طایفه دیگه نمی گم من ترهانی یا کوهدشتیم ) اگر بیرون از کوهدشت از من بپرسند می گویم ترهانی هستم -اگر بیرون از استان خودم باشم مثلا خراسان باشم می گویم لرهستم از استان لرستان -تا وقتی من داخل ایل طایفه خودم باشم دیگه نیازی نیست به قومیت خودم اشاره کنم -این یک رسمی است در بین همه اقوام دنیا نفقط لرستان اگر اینطور باشد که شما می فرمایید پس همه اقوام گروه قومی هستند نفقط زارگرس میانی در ایران -آیا شما این را دلیل بر تعریف گروه قومی یاد کرده اید؟ ممنونم اگر توضیح بیشتری بفرمایید.

        • نا شناس عزیز

          در دورانی که هویت مردمان بر اساس قومیت و به تبع آن ملیت تعریف می گردد,باید به عناصر وحدت ساز این هویت ها توجه کافی نمود.به این معنا که عناصر سازنده و مقوم یک هویت قومی باید وجود داشته باشد تا بتوان بر ان مجموعه از آدمیان اطلاق قوم یا ملت کرد.
          این عناصر سازنده عبارتند از:نژاد مشترک(استخوانبندی،رنگ پوست و…)،زبان مشترک،فرهنگ مشترک،تاریخ مشترک،و سرزمین جغرافیایی مشترک که به تبع این عناصر اساسی, آداب و رسوم مانند آداب خواستگاری،فاتحه خوانی، عید های ملی و میهنی،مذهب،شیوه زیست اجتماعی، باورهای شفاهی،ترانه ها آوازها قهرمان های ملی و میهنی در طول تاریخ ودر طی یک روند پیوسته هویت قومی شکل می گیرد.حاب به هر کدام از اجتماعاتی که فاقد اکثریت این عناصر و مقومات آن باشد گروه قومی(ethnic group( و نه قوم می گویند.عرض بنده هم این است مجموعه کسانی را که در زاگرس مرکزی زندگی می کنند را باید گروه قومی نامید.به این معنا که اصولا هویت قومی در این مناطق فعلا رشد نکرده است و فاقد آن عناصر است.همین سوال که کانی کی؟ یا کویی کی؟ که طرف اسم قبیله اش را به زبان می اورد نشانه غلبه هویت قبیله ای است.در صورتی که اگر هویت قومی استقرار یافته باشد به عنوان یک پیش فرض در ذهن تمامی آدمیان آن منطقه بروز دارد و فرد مذکور نام و اسم فامیل خود را به زبان می اورد.مثلا یک نفر از طایفه ترکاشوند که در منطقه کنگاور زندگی می کند و لکی صحبت می کند بایک نفر ترکاشوند ساکن تویسرکان و یا حسینیه و بیدروبه که به لری صحبت می کند وجه همبستگی آنها نیای قبیله ای است.و یا طایفه زیدعلی بیرانوند که به لری صحبت می کنند و باقی تیره های بیرانوند که به لکی.مثال های بسیاری در این مورد در تمامی مناطق لرستان بختیاری و بویراحمد وجود دارد.تعجب این است که بعضی از سر نااگاهی فکر می کنند با یک کلمه می توان یک قوم تاسیس کرد مثلا لک بختیاری و…در صورتی که فرق میان لکی و لری فیلی تنها در ادای کلمات است و گویشوران این به راحتی زبان همدیگر را می فهمند.البته این صجبت های غیر علمی نشانه عدم آگاهی گویندگان آنهاست.
          با توجه به این نکات در مناطق لر نشین ایران به دلایل بسیاری که شرحش در این جا نیست هویت قومی به معنای مدرن آن استقرار نیافته است.البته این به معنای جدایی این مردمان نیست.فقط به لحاظ تعریف علمی باید این مناطق را در چهارچوب تقسیم بندی های قبیله ای تقسیم کرد.البته اکنون فعالین فرهنگی لر تمامی تلاش خود را در جهت یکپارچگی قومی به کار می برند و این کاری نیکو و پسندیده است.

  8. ورود میرملاس به عرصه تجزیه طلبی مبارک….جوری گفتی لکها هرکس ندونه فکر میکنه قومی از خارج اومده.این رسوم مال همه لرها وهمه ایرانیهاست

  9. مطلب خوبی بود………….. سپاس

  10. آقای دوستی عزیز! از اینکه می بینم در جهت ترویج سنت های بومی و محلی دیارمان با بهره گیری از ابزار رسانه می کوشید خوشحالم و قدردان . سرافراز باشید.

    • سلام آقای محمد زاده
      اصلاً آقای دوستی فکر کنم تو کوهدشت زندگی نمی کنه -فرموده زنان آش گوشت می پزن – بی ادبی نباشه فکر کنم آقای دوستی با اصحاب کهف بوده -ولا ایمه هر روز نون سیب زمینی خوراک مونه-گوشت کجایی که یاد به خیر

      • یعنی تو گوشت و مرخ نِمَری ؟ …

        • مرخ چرا ولی خدایی گوشت قرمز ماهی یکبار هم نمی خوریم -خداوکیلی خسیس هم نیستم ولی وقتی میرم در قصابی دچار ترس می شوم شما فکرش بکنید یک کیلو گوشت ۲۴۰۰۰ هزار تومانه آنهم چه گوشتی وقتی کباش می کنی یک سومش باقی می مونه با این در آمد ناچیز همخوانی نداره

    • باسپاس از اقای محمدزاده عزیز وهمه همراهان میرملاس سال خوش وخرمی را برای شما آرزومندم.

  11. لکها قوم بزرگواری هستند
    من از نوشتار آقای دوستی کاملا حمایت می نمایم
    درود بر آقای دوستی

  12. دوستان عزیز شما رو به هر کی که میپرستید قسم، این بحث بی نتیجه و دور از منطق “لر و لک” رو بگذارید کنار. یعنی الان مردم لرستان همه چیزشون سر جاشه فقط همین یه مشکل مونده درست شه؟؟!! والله این ره که میرویم به ترکستان است …

    • دوست عزیز نظر من هم همینه که بحث لر و لک نه تنها بحث بیهوده و تفرقه افکنی هستش بلکه به علت تعصب و حتی تحجر ما و فقر اطلاعات علمی مثل زبان شناسی و مردم شناسی به نتیجه خاصی نخواهد رسید و بهتره با نوشتن مطالب کم مایه و فقیر (نظیر همین مطلب) این بحث رو تکرار نکنیم.

    • آخه بخدا آدم وقتی این همه خودزنی و خود کم بینی رو می بینه دل درد می گیره -متاسفانه درد ما کمبود مطالعه مردم مان است -ما انچه را خود داریم ز بیگانه تمنا می کنیم-و بجای اینکه راه مشکلاتمان را پیدا کنیم را را گم می کنیم –

      • منم موافقم کاش ماها به جای این لج و لجبازی های الکی یه کم فکر کنیم و به فکر آینده استانمون باشیم ……………..

  13. به میرملاس تبریک میگویم که باسعه ی صدر و رواداری عقاید مختلف و گاهن متضاد را منعکس میکند وبه خودمیبالم که همشهریانی نقد پذیر و خردمند این سایت را اداره میکنند که واقعا و بحق نهال زانایی پرور است.
    مستدام باشید

  14. شهلا خانم محترم برو تاریخ کردستان بخوان ببین کجای این تاریخ اسمی از لک برده شده که اینقدر از هویت اصیل خودت دور می شی و می خوای خودت بچسبونی به یک درخت بی ریشه -اصلا مگه کردها ما را آدم حساب می کنند عزیزم یک کمی اعتماد بنفس داشته باش و به هویت خودمان احترام بگذاریم فقط کافیه ۴نفر مثه شما داشته باشیم -مگه کردها چی داشتند و چی دارند -کردها بیشترشون تحط سلطه امپراتوری عثمانی بودند ( تو ترکیه بهشون میگن ترک کوهی)-عزیزم ما وارث تمدن ۶-۷ هزار ساله ایلامیان هستیم -اصلاً چیز جدایی بین لک و لر وجود داره؟؟؟؟ -۵الی ۶ ساله که این بحث ها را افتاده اون هم از طرف زیاده خواهانی از برادران کرد که همه چیز ما نادیده می گیرند و برای ملت سازی خود سنگ ما را بسینه می زنند و متاسفانه ما هم شدیم بازیچه دیگران -متاسفانه با این همه جنگ ستیز کردها تا کنون دست آوردی بغیر از فقر فلاک برای خودشان ببار نیاورده اند جز برادر کشی

  15. تشکیل استان خیلی هم خوب است اما نبایستی اصالت خودمان را ازیاد ببریم این موجب ادعای برتری دیگر اقوامی می شود که ذره از تاریخ قوم لر را ندارند -در همه جای تاریخ جهان لک را همان لر کوچک می دانند

  16. با سلام و ادب خدمت آقای دوستی آرزو دارم بیشتر موفق باشید
    اما آقای دوستی عزیز از شما ها انتظار بیشتری می رود که مطالب تحقیق شده و علمی تری دیده شود -این مواردی که فرمودی عموم دنیا این کارها را انجام می دهند –
    من یک کتابی بنام پنجمین فرمان را مطالعه کردم -تو آمریکا برای نوشتن این کتاب تعداد ۲۰نفر متخصص علم مدیریت به مدت ۲۵ سال تحقیق و بررسی و کاگاه آموزشی برگذار کرده بودند و آنوقت اقدام به انتشار کتاب کرده اند-پیشنهاد می کنم آنرا تهیه و بخوانید.

  17. باسلام به کمیر
    باید بگویم که حرفهای شما بسیار تعصب آمیز،دور از منطق ادب، اخلاق و احترام است:
    ۱- کردها درخت بی ریشه؟؟؟!!!! کردها چی داشتند وچی دارند؟؟؟؟؟!!! زیاده خواهی کردها؟؟؟!!! برادرکشی کردها؟؟؟؟؟!!!! ترک های کوهی؟؟؟!!!! به حرفهایتان جوا ب نمیدهم که بسیار دور از منطق وحتی انسانیت است….
    فقط میتوانم بگویم برایتان متاسفم که در مورد یکی از اصیل ترین و مهمترین اقوام خاور میانه اینطور سخن میگویید!!! اگر با این ادبیات بخواهید ما را هم با خود همنوا کنید مطمئن باشید کسی به حرفهایتان گوش نمیکند
    ۲- مورد خطاب قرار دادن دیگران با اسم کوچک و با الفاظی چون عزیزم و توهین هایی چون بی اعتماد به نفس و…درجه تمدن شما را بر ما معلوم میدارد.
    ۳- همانطور که اشاره کردم زبان و دیگر عناصر فرهنگی ما چون رقص و…کردی است و ما با مردم ایلام وکرمانشاه یکی هستیم حال شما چه بخواهید چه نخواهید این واقعیتی است که موجود است و این رود سرانجام به دریای خود میریزد.
    مستدام باشید

    • خانم محترم شهلا: بخدا کردها هم اینقدر که شما تعصبشون را می کشی متعصب نیستند-(البته من شک دارم جنابعالی لک ولر باشید) خانم محترم اینجا فضای مجازیه چرا از کوره در رفتی- واژه عزیزم بخاطر رعایت ادب بوده وگرنه شما عزیز خودت باش
      خانم محترم اگه کردها مانند قوم لر دارای این همه قدمت و دست آورد برای بشر هستند بفرمایید بنویسید -ضمناً این همه هم تفره نرو اگه چیزی داری بنویس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟آیا بعضی از آنها زیاده خواهی ندارند که می گویند لکها و لر جزیی از ما هستند(بخاطر ملت سازی)-چندین سال است که روزی چند نفر از دیگر برادران ایرانی خود را می کشند (اگه می خواهند کشوری را تشکیل بدهند خوب آنها می توانند بطور مسالمت آمیز و با فرهنگ سازی و برگزاری رفرندوم به خواسته خود برسند نه با کشت کشتار)- حالا که از نظر شما ما انسان نیستیم شما انسانیت بفرمایید توی این فضای مجازی روشنگری بفرمایید -اصلاً شما از همین نوشته هات هم معلومه لک بودن خودت هم قبول نداری .
      اینها چیزهای واقعی که من نوشتم در ضمن توهین هم نیست من که نگفتم کرد کوهی تو ترکیه می گن-و باز هم این یک واقعیت بوده و هست کردها بیشتر تحط سلطه امپراتوری عثمانی بودند نه با ایران -بی ریشه را از این جهت میگویم که نسبت به این همه سابقه تاریخی که ایلامیان (قوم لر =کاسیان)دارند کردها ندارند اگه شما سند تاریخی دارید که نشان از سابقه تاریخی بیشتر قوم کرد نسبت به لرهاست بفرمایید تا بنده حرفم پس بگیرم-باز هم می گویم اولین تمدن فلات ایران زمین را لرها بوجود آوردند-با اکتشاف فلز برنز عصر برنز را قوم کاسیان بوجود آوردند(به گواهی آثار کشف شده که تزیین کننده موزه ها بزرگ دنیاست)میشه حدس زد با استفاده از فلز برنز چه ابزار آلاتی برای زندگی و آسایش مردمان آن دوره ساخته شده -اکثر سردارن این قوم از آریوبرزن-هرمز-آرش-بهرام چوبین و……. بخاطر ایران از جان خود گذشته اند -شما اگه زحمت بکشید سری به کتب تاریخ ایران باستان بزنید می بینید کورش بزرگ خود را زنده کننده حکومت عیلامیان دانسته-از آثار تاریخی این قوم مانند معبد چغازنبیل-شهر شوش و انشان(ایذه)و………..می توان به عظمت این قوم پی برد-در ضمن مشروطه خواهان در نهایت با فتح تهران توسط لرها ( از بزرگترها بپرسید تا مطمئن شوید)توانستند حکومت قاجار را ملغا کنند و اینو هم بدانیم که اولین قانون اساسی هم توسط لرها وارد ایران شد.
      در پایان من سعی می کنم غیرتمندانه و بر اساس مستندات تاریخی از هویت خودم دفاع کنم نه متعصبانه چونکه تعصب کو وکر است انتخاب گر نیست بر اساس احساسات حرف می زنه اما غیرت نه واقعیت را قبول داردو…بخاطر محدویتهای این ۳۰ سال گذشته ما هم از نظر اقتصادی عقب افتادیم و هم از نظر فرهنگی مثلا موسقی ما چون کاملاً داخل ایران بود خیلی پیشرفت نداشته-اما کردها بخاطر اینکه هم در ترکیه و هم عراق بودند از ما پیشرفتشان بهتر بوده(البته موسقی کردی هم تلفیقی شده از ترکی و عربی و کمی هم فارسی)

      خدایی منظورم شخص شما نیست شهلا خانم -تو اطراف خودم زیاد دیدم که مرغ همسایه را غاز می بینند
      کردها بعد از این آزادی که توسط آمریکا براشون درست شد و صاحب شبکهای ماهواره ای شدند شاید ما این آزادی آنها را که می بینیم به حال خودمان غبته بخوریم و کمی دچار خودکم بینی شویم و البته برای افرادی که هویت هم برایشان خیلی معنی ندارد این سردرگمی بیشتر نمود دارد.-تا دوره رضاخان طوایف لر یک همبستگی بسیار خوبی داشتند اما بعد از سرکوبی سران توسط ایشان متاسفانه این همبستگی ضعیف شده-

      • با سلام به آقا یا خانم کمیر
        باز هم حرف های بی اساس و منطق خود را تکرار کرده اید آقا اگر ما نخواهیم لر باشیم کی را باید ببینیم؟؟؟
        اصلا به شما چه که من لک هستم یا نیستم ؟؟؟؟ شما خودتان اول گفته اید لک هستید بعدا دروغ خود را افشا کرده اید که لر هستید…

        ۱- کافی است نگاهی به وضع موجود خودتان و مقایسه آن با کوردها بیاندازید آنوقت فاصله ی عمیق فرهنگی خودتان را متوجه میشوید.آیا لرها قاضی محمد داشتند تا ۷۰سال پیش حکومت جمهوری تشکیل بدهند؟؟
        آیا لرها فرهنگ مکتوب دارند؟؟ اصلا زبان شان خط دارد؟؟؟؟ اصلا جند رمان به زبان لری نوشته شده است؟؟؟؟
        کدام کتاب فلسفی ، عرفانی، ادبی به لری موجود است؟؟؟؟ حال آنکه کوردها در هرزمینه فرهنگی دارای فرهنگ مکتوب هستند پس سرسری حرف نزنید….

        ۲- چرا اینگونه به منطق و در توهم به سرمیبرید؟؟اولا تمدن های عیلام و کاسی و…مربوط به قبل از مهاجرت آریایی هاست و هنوز بین باستان شناسان قطعیتی پیدا نشده است که مربوط به کدام قوم هستند چه برسد به این که آنها را لر بدانید !!!! اصلا تا ۱۰۰سال پیش چند شهر لری وجود داشته؟؟؟ فعلن که لرها تمام زبان و آداب و رسوم خود را از دست داده اند و با فارسی تفاوت چندانی ندارد…..
        بیش از این ملال نمیدهم و شما را به مطالعه بیشتر در مورد خود و جهان اطرافتان حواله میدهم…دیگر حرفی ندارم و حرفهایتان را جواب نمی دهم چرا که موضع من مشخص است و شما هم میخواهید سنگ جلوی پای ما بیاندازید ولی لکستان به زودی تشکیل خواهد شد…

        • با دورد و ادب خدمت خانم محترم شهلا

          ۱-حالا که شما خودت هم دوست نداری لر باشی پس چه بهتره که نباشید چونکه هر چه بر سر این قوم می آید از این از خود بیگانگی افرادی مانند شماست کسی نگفته شما لر باشید به من هم هیچ ربطی نداره شما چی باشید –مثل مربوط از ماست که برماست-بعد وقتی شما در این فضای مجازی اظهار نظر فرمودی بایستی منتظر جواب هم باشی.چونکه اومدی نظرات خودتو به دید عموم گذاشتی و بایستس تحمل نظر دیگران را هم داشته باشی-من لر هستم و لکی صحبت می کنم و به آن هم افتخار می کنم کجاش دروغه -دروغ گو کسی که هویت خودش نادیده می گیره و تمام نیاکان خودشو به فراموشی داده و دچا دگردیسی شده و نمی تواند با واقعیت کنار بیاد- ۲-خانم محترم چه نیازی هست شما قدمت چندین هزار ساله را که یکی از اولین تمدنهای بشری روی کره زمین بوده (تمدن ایلام) را با حکومت جمهوری چند روزه آن هم پنهانی ، را با هم مقایسه می کنی-صحبت از هویت گذشته اقوام است .بعدش همه اقوام ایرانی چه لر چه کرد ،ترک و چه فارس به خط عربی می نویسند و هیچ کدام خط ندارند وثانیاً این یک رسم است در تمام کشورهای دنیا از یک زبان که بیشتر از همه است ،استفاده می کنند و شاید بخاطر نزدیکی خیلی زیاد لری و فارسی وجود ربان نوشتاری لری احساس نشده و بنده این مورد شما را قبول دارم -و ما هم همین را می گوییم و اگر بشود زبان نوشتاری لری هم عمومیت پیدا بکند خیلی خوب است .و متاسفانه با وجود افکار پراکنده دست یابی به آن کمتر می شود.همچنین شما بروید رمانهای خواجه تاج دار و دلاور زند را بخوانید ببینید در مورد چیست -واین را هم بدانیم در دوره های ابتدایی هخامنشیان و قبل از آن خط عیلامی اولین خط ایرانیان بوده -(مثل معروف گاهی زین بر پشت گاهی پشت برزین)-البته سابقه نوشتاری کردها هم خیلی زیاد نیست که شما خود را مفتخر به آن می دانید-کردهای ترکیه با حرف لاتینی (ترکیه هم از آن استفاده می کند)می نویسند -کردهای عراق عربی و ….متاسفانه کردها هم پراکندگی ذهنی بسیار شدیدتری از ما دارندو……….تو فرهنگ هم از شعرا(بابا ها مانند بابا طاهر-بابا لره-بابا زید- بابا بهرام و………….)کم نداشتیم و البته متاسفانه خیلی هم از کسانی بوده اند که به فارسی نوشته اند-بعدش خانم محترم اگه اینطوری بخواهی در باره هویت قومی صحبت کنی بجای نمی رسی چونکه تو این دنیا هر قومی نقش ویژه خود را بازی کرده – خانم گرامی بودن ما در نبودن دیگران نیست اتفاقاً بودن وقتی معنی داره که دیگران را ببینم (همانطور هم که شما مقایسه کردی)- -اینکه نمی شود گفت چون اسحاق نیوتن فیزیک دان معروف انگلیسی بوده دیگه تمام افتخارات دنیا مربوط به انگلیسیهاست-حالا که ما این را نداریم و آنها دارند و………….دچار بی هویتی بشویم -قشنگی دنیا به همین تنوع موجودات انست -شما فکر کنید اگه همه آدمهای دنیا و موجودات آن دقیقاً مثل هم بودند مثل هم فکر می کردند و ………..آنوقت دنیا معنی داشت.همه چیز را همگان دانند مهم اینه که ما هم یکی از آن همگان باشیم -خانم محترم خودت مقایسه نکن خودت باش .مقایسه برای اینست که باز به خودمان بی اندیشیم و باز خورد کارکرد خومان را داشته باشیم -تو کامنتهای قبلی من گفتم داشته های ما کمتر از دیگران نبوده و نبایستی خود را دستکم از دیگرانبدانیم -فقط عدم شناخت از گذشته تاریخی است که افراد را دچار خود فراری می کند.
          ۳-من هم همین را گفتم تمدن عیلامی و کاسی ۴۰۰۰ سال قبل از آریاییها بوده (می گویند آریاییها از سیبری وارد فلات ایران شدند که این جای بحث زیادی دارد که انسانهای آنزمان چطوری توی سیبری با آنهمه سرما و یخبندان رشد کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟)-چه طور می فرمایید هویتشان معلوم نیست لوح های گلی تخت جمشید و بابلی چی نوشتند-اکثر باستان شناسان از جمله پروفسور گریشمن آلمانی-ادمونز -مینورسکی-حسن پیرنیا تاریخ ایران باستان-راولینسون-فریا استارک و………-خانم محترم اینو بدونیم که روی شهر شاپور خاست (خایدالو شهر ایلامی لوح های ترجمه شده تمدن سومر)خرم آباد کنونی بین اکثر باستان شان اتفاق نظر وجو دارد که یکی از اولین نقاط تمدنی است که بشر بوجود آورده
          -همنطور که خودت هم مقایسه کردی و از مقایسه کردن دگرگون شدی -من پیشنهاد می کنم شما خودتو با آلمانیها مقایسه کن بعدش بگو من نمی خواهم لر باشم می خواهم آلمانی باشم – باز هم می گویم تشکیل استان لکستان که آزوی ماست ربطی به هویت نداره این طبیعی است (ضرب المثل : مال اء ماله مکوه یعنی خانواده جدید از خانواده قدیمتر ایجاد می شود) اما اصالت و هویت را نبایستی از یاد برد-از همن جملات اولت مشخصه داری از خودت فرار می کنی!!!!!!!!!!!!! شاید شما از آن جمله کسانی باشید که اصالتاً لر نیستید و فقط می خواهید ذهن مردم لر را با این گفته ها به اختلاف افکنی بندازی -خدا تورا به راه صداقت آورد!!!!!!!
          اینو هم پنهان نمی کنم، خدای کاری به خوب یا بد بودن حرفهات هم ندارم جدای از این بحثها ممنون خدا نگهدارت

      • سلام دوست عزیز چرا اینقدر به فکر فاصله انداختن میان لرها ولکها با کردها هستی من کرد کلهر از اسلام اباد غرب (شاباد) هستم و اکثر دوستانم لک و لر استان لرستان هستن

  18. با سلام
    در کل مطلب متوسطی بود , خیلی کوتاه و منعکس کننده همه آداب و رسوم (مثلا قوم لک) نبود..
    خاهشا بحث لک و لر را تمامش کنین , نمیخواهیم استان محرومی دیگر بنام لکستان در ایران داشته باشیم
    با تشکر…

  19. ولی ما میخواهیم استانی داشته باشیم به نام لکستان و محروم هم نخواهد ماند!!!!!!!!!!!!!
    لکستان

  20. عشق إت وه دل إم منیه
    ویر إت وه سر إم هتیه
    کارإم وه ده س إ ت کتیه….عشق إت وه دل إم منیه….
    کاره یه روژ دو روژه نیه
    روح إم وه گرد إت سرشتیه
    آگر دویریت سزانمه
    تنیا دار آسو منمه
    عشق إت پایار بو سرزمین إم
    لکستان هه ر بژی آوین إم!…..
    له کستان هه ر بژی ئاوینم

    • با سلام خدمت تمام عزیزان لر و لک به عنوان دو قوم همسایه و لکن کاملا مجزی ولی دارای روحیه برادری
      من خدمت لران عزیزی که معتقد به وحدت و یگانگی لر و لک هستند یک پیشنهاد ساده دارم. اگر واقعا وحدت کذایی وجود دارد زین پس ایشان نیز خود را لک بدانند . زیرا در این صورت به تمام بحث لرو لک بودن خاتمه داده می شود و چون لر همان لک و لک همان لر است پس وقتی بگوییم لرها لک هستند وحدت دو قوم را ثابت کرده ایم. پس زین پس با تغییر لرستان به لکستان لران برادری خود را اثبات نماییند زنده باد خرم اباد لکستان …

      • همینو کم داشتیم -آقای لک بالاگریوه جابجایی حروف هم شد به پیشنهاد-بنده لر هستم -طایفه لک و لکی هم صحبت می کنم

        • ببخشید آقای کمیر شما که قبلا در commentپنجشنبه ۲۴ اسفند , ۱۳۹۱ ۰۹:۲۰تون گفتین:
          من خودم هم لک هستم و معتقدم که….
          حالا دستتون رو شد که لر هستید!!!!پس به این خاطر میخواین ما از هویتمان دست بکشیم!!! ولی اشتباه میکنین ما بر هویت مون اصرار داریم در ضمن لک قوم است نه طایفه…
          به امید سربرزی لکستان و کوردستان

        • سلام
          کجای دست من رو شد من چیز پنهانی ندارم تو همه کامنتها گفتم من لکی صحبت می کنم و اصلتم لر است و به آن افتخار می کنم

  21. آقای لک بالاگریوه
    یعنی مشکل لرستان فقط تغییر نام لرستان به لکستانه؟؟؟
    یعنی اگر این کار انجام بشه دیگه محروم نیستیم؟
    دیگه بالاترین نرخ بیکاری استان حل میشه؟
    در ضمن لکستان شما که شهرهاش هم معلومه , نه کل لرستان…!!

    • نه آقای شعبانی
      این تازه اول راهه…بعدش همه باهم برای آبادی لکستان میکوشیم….

      • ببخشید اقای لک بالاگریوه ! اذریها هم ادعای استقلال دارند ولی همین الان هم بهترین وضعو دارند وخیلی هم تلاش می کنند.ایا برای اینکه لرستان پیشرفت کند حتمن باید اول اسمش عوض شود؟خواهش می کنم شما فعلا دست روی دست نذار وتلاش کن اگر اسمش عوض شد بازهم به تلاشت ادامه بده.راستی من توی شعر ملا منوچهر کولیوند-ملاپریشان-فاطمه لره گوران و….که همه به زبان لکیست دیده ام که همه تاکید کرده اند لرند.مثلا” در مناظره ی ملامنوچهر کولیوند با دختر نهاوندی-یا ملاپریشان جایی که می گوید حق ژ الوار کو هویدا میو…خود کردها نه فقط لکزبانها که کردزبانهای کرمانشاه و ایلام را هم لر می دانند .من خودم لکم ولی خدا شاهد توی دانشگاه وقتی تلویزیون مسابقات قویتیرن مردانو پخش کرد ویک ایلامی دوم شد وگفت مقامم را تقدیم کردها می کنم کردستانیها خیلی خوشحال شدند وگفتند این لرهای ایلام هم قبول دارند که کردند.می خواهم بگویم لرستان ولر با ان همه سابقه تمدنی قبل از ورود اریاها مثل کاسیتها و عیلامیها نباید هویتشو بفروشه کردها قابل احترامندولی به اندازه ما سابقه ندارند.ضمنن دوستان عزیز ما یک اکثریتیم اگر ما لر نبودیم به سرزمینمان نمی گفتند لرستان.مگر می شود کسی به عربستان برود وبگوید شما ترکید وانها بگویند بله.اسم لرستان را هم خود ما در طول تاریخ گذاشتیم وحفظ کردیم.یک دروغ شاخدار دیگه که دیدم هم اینستکه این اقایان نوشتند زبان لکی در صداوسیمای لرستان ممنوعه.انصافا” اگر یک ذره انصاف باشه چنین چیزی گفته نمی شه اینو باید به صداسیمای ایلام بگن که با وجود ۶۰درصد لربالاگریوه ولک حتی از دره شهر هم برنامه میگیرند میرند سراغ یک خانواده کرد مهاجر…..ضمنن زرنگ باشیم وگول برخیها که خارج استانند وبه اسم طوایف ما کامنت می گذارند نخوریم

        • دمت گرممممممممممممممممممممم کر بیرون که اسمش تو تاریخ هرودت آمده با این واژه (
          ویراوند) تاریخ باستان نوشته حسن پیرنیا -من مطمئنم اینهای که دم از افتراق می زنند یا اصالتاً لر نیستند یا دچار خود کم بینی و ضعف نفس شدند

  22. حاج کریم خوب بود جناب حر هم اول اشتباه کرد بعد توبه کرد

    • ببخشید جناب ناظر! سخن از زبان ما می گویی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      کجا من اول اشتباه کردم بعد توبه کردم؟ میشه بفرمایید اشتباه!!!!!!!!! بنده چی بوده و چطوری توبه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! کردم؟
      یه کم عقل و منطق خوب چیزیه ها! البته با چاشنی انصاف هم که باشه دیگه حرف نداره.
      کامنتهای بنده همه وجود دارن بنابراین ازتون میخوام همونجوری که من به ابهامات دوستان پاسخ دادم شما هم به این ابهامات که اشتباه من کجا بوده و چطوری توبه کردم پاسخ بدین. منتظرم

  23. با تشکر از نظرات همه عزیزان نوروز وبهاری خوش وخرم رابرایتان آرزودارم.

  24. بله دیگه لکستان تشکیل میشود به امیدخدا

  25. ضمنن تا یادم نرفته بگویم من کردها را دوست دارم اما نه بیشتر از خودمان اگر انها فقط ماد را داشتند(که ان هم بیشتر مربوط به اذربایجان است)تمام امپراتوریهای بزرگ ایران باستان منهای اشکانیها هم از لرستان وبختیاری بودند.این اقا حمید در جای دیگری گفتند برای ما افت کلاس دارد بگوییم لر هستیم من معتقدم ایشان از استان لرستان نیست و الا این حرفو نمی زد…اصلا لک هم نیست که این حرف را می زند.بفرض که ایشان لر نباشد دلیلی بر برتری ایشان نیست.قران بزبان عربی نازل شده وامام صادق می فرماید عربی بییاموزید که زبان ارتباط خدا با بندگانش عربیست.اما می بینید که عربها امروز در جنگهای قبیله ای می لولند.ارسی زبان بزرگانی چون حافظ وسعدی ومولویست اما این دلیلی نیست که یک فارس بگوید من از دیگران برترم وبرایم افت دارد بهم بگویند …

    • امیر کبیر در ستایش کریم خان زند می نویسد” ای کاش هر چند وقت یک بار شیر بچه ای لر در ایران شاه می شد تا مردم مزه عدالت را می چشیدند
      عیدتان مبارک

  26. بسیار سپاس از میر ملاس که نظر همه را به خوبی ارائه می فرماید-زنده باشید پاینده

  27. کمیر عزیز ببخشید

  28. شادروز نو نوروز و سال نو را برای همگان خوش خرم آرزو می کنم بویژه دست اندرکارن پایگاه خوب و نازار میرملاس

  29. باسلام به همه
    ۱–آقای کمیر ودیگر دوستان لر شما را به این منبع توجه میدهم که توسط یک غیر بومی نوشته شده:
    لک جنوبی ترین گروه از قبایل کرد در ایران. اهمیت گروه لک بیشتر از آن جهت است که خاندان زند از میان آنان برخاسته اند. لک ها در شمال لرستان زندگی می کنند و نباید با لرها اشتباه شوند.طوایف سلسله دلفان، با جلان زند و مافی از لک ها محسوب می شوند. بعضی از محققین طوایف کلیایی، کلهر، بهراموند ودالوند را نیز از لک ها می دانند….
    منبع: گیتاشناسی ایران / نوشته عباس جعفری ناشر: موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی،
    تاریخ انتشار: – : تهران ۱۳۷۹:

    ۲- حتا اگر دیگران ما را لر بدانند ما خومان را لک میدانیم!! مثلا ممکن است کسی هویت شما را انکار کند و بگوید شما شخص دیگری هستید آیا این باعث میشود شما درمورد هویت خود به اشتباه بیافتید؟؟؟ مسلما شما هویت خود را جدا از تعریف دیگران میشناسید پس تاکید میکنم حتی اگر تمام مستشرقین عالم ما را لر بدانند که البته اینگونه نیست ما خودمان را لک میدانیم!

    ۳- آقای کمیر گفته اید:کسی که هویت خودش نادیده می گیره و تمام نیاکان خودشو به فراموشی داده و دچا دگردیسی شده و نمی تواند با واقعیت کنار بیاد….

    من برای شما متاسفم که همه چیز را مصادره به مطلوب میکنید اگر من ابتدا گفته باشم لر هستم بعد انکار کنم این حرفتان به ظاهر منطقی است ولی من گفته ام لک هستم و هویتم را لکی میدانم !!! ولکستان سرزمین ماست شما به غیرمنطقی حرف زدن عادت کرده اید.

    ۴- آقای کمیر گفته اید: چه نیازی هست شما قدمت چندین هزار ساله را که یکی از اولین تمدنهای بشری روی کره زمین بوده (تمدن ایلام) را با حکومت جمهوری چند روزه آن هم پنهانی ، را با هم مقایسه می کنی-صحبت از هویت گذشته اقوام است……
    اولا من مقایسه گذشته را با حال نکرده ام شما گفتید کردها چی دارند من هم گفتم اینها را دارند!!! ثانیا اتفاقا صحبت از گذشته اقوام نیست و صحبت از حال است این شما هستید که همه چیز را به گذشته وصله میکنید وحرف از عصر آهن و مفرغ را به میان آوردید!!! بعلاوه اگر بحث از قدمت تاریخی و تمدن باشد که مناطق کردی لکی قدیم ترین تمدن تاریخ بشر را دارند تمدن سومری متعلق به کردها هست بعد آز آن تمدن ماد که درخشان ترین حکومت آریایی بوده و برای همیشه به حکومت آشوری های خونریز توسط هوخشتره پایان دادند به گفته تمام محققین از مینورسکی تا گریشمن کورد بوده اند!!! و نیز مفرغ های لکستان که در کوهدشت و نورآباد یافت شده اند قدمت قوم مار ا نشان میدهد پس بحث تفاخر تاریخی را کنار بگذارید و واقع بین تر باشید.

    ۵-آقای کمیر گفته اید:خانم گرامی بودن ما در نبودن دیگران نیست ….

    اتفاقا من باید این حرف را به شما بگویم وقتی شما میگویید کردها بی ریشه هستند و تیشه به ریشه ی یک قوم بزرگ میزنید این حرف شایسته شما ست که بودن ما در نبودن دیگران نیست!!!

    ۶–آقای کمیر گفته اید:قشنگی دنیا به همین تنوع موجودات انست -شما فکر کنید اگه همه آدمهای دنیا و موجودات آن دقیقاً مثل هم بودند مثل هم فکر می کردند و ………..آنوقت دنیا معنی داشت.همه چیز را همگان دانند مهم اینه که ما هم یکی از آن همگان باشیم -خانم محترم خودت مقایسه نکن خودت باش…..

    واقعا نمیدانم جواب این پریشانگوییهای شما را چه بدهم؟؟؟ شما دچار زبان پریشی در نوشتار هستید که آسمان و ریسمان را به هم بافته اید ذهنی به شدت مشوش و بدون ساختار منطقی دارید از یک طرف من را دعوت به پلورالیسم فرهنگی میکنید واز طرف دیگر میخواهید ما از فرهنگ وهویتمان دست بکشیم آخر من کجا گفته ام همه یکی شوند؟؟؟؟؟ من کجا مقایسه کرده ام؟؟؟؟ این شما بودید که از همان اول فرهنگ جندهزار ساله لری را به رخ ما کشاندید من فقط گفته ام لر نیستم همین آیا این گناه است؟؟؟ آقای محترم کمیر صد بار بگویم ما لرنیستم!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ لکها لر نبوده ونیستند!!!!!اکثرلکها چون در منطقه ای زندگی میکنند که نام جغرافیایی اش لرستان است دیگران هم به اشتباه آنها را لر میدانند ولی ما لر نیستیم و لک هستیم ما نمیخواهیم لر باشیم هرچند لر بزرگترین قوم دنیا باشد ما میخواهیم خودمان باشیم لک!!!!

    ۷-آقای کمیر گفته اید:همنطور که خودت هم مقایسه کردی و از مقایسه کردن دگرگون شدی(!!!!!!)…. اصالت و هویت را نبایستی از یاد برد(!!!!!!)شاید شما از آن جمله کسانی باشید که اصالتاً لر نیستید و فقط می خواهید ذهن مردم لر را با این گفته ها به اختلاف افکنی بندازی -خدا تورا به راه صداقت آورد!!!!!!!…

    اولا من مقایسه نکردم از همان ابتدا اگرcommentها را بخوانید ملتفت میشوید که شما بودید ناشیانه روی به آشیانه ی مقایسه آوردید بازهم مصادره به مطلوب کرده اید و گفته اید دگرگون شدید!!!!!!من لک هستم و دگرگون نمیشوم و تاریخ وسرزمین من لکستان است که با فیلی وکلهور ها یکی هستیم و به لرها به عنوان قوم همسایه احترام میگذارم….بله من اصالتا لر نیستم و نمیخواهم لر باشم من اصالتا لک هستم والان هم لک هستم وتا زنده ام لک هستم!!!!! خدا من را به راه صداقت آورده است و امیدوارم شما را هم با خودتا ن صادق کند چون ابتدا بسیار تلاش میکنید لکستان تشکیل نشود و بعد میگویید آرزوی ما تشکیل لکستان است!!!!
    ۸- در پایان میگویم من بحث برتری را مطرح نکردم وآقای کمیر بود که بحث ریشه دار بودن لرها وبی ریشه بودن کوردها را پیش کشید که من هم جوابشان را دادم.بحث این است که ما لر نیستیم حال لرها هرچه میخواهند از تمدن وفرهنگشان تعریف کنند.
    مستدام باشید

    • خانم گرامی آخرش معلوم نشد که شما لک را مستقل میدانید یا شاخه ای کورد جمله شما:(ما لک هستیم ودارای فرهنگ غنی وادبیات مکتوب همچون دیگر شاخه های کوردی(فیلی و کلهوری و سورانی و…))
      ۱- چرا فقط گفته های آقای جعفری را نوشتی -صدها سند تاریخی و شخصیتهای دیگه هست ؟؟؟؟؟؟؟
      ۲- خوبه خودت هم اشاره کردی اگر همه ما را لر بدانند ما لک هستیم -بسار عالی اتفاقاً شما هم حرف آنها را می زنید-لرشامل (لک-بختیاری-مینجایی-ثلاثی-بویر احمدی -بهمنی و….) البته اگه شما خودت لک بدانید!!! من که نگفتیم شما لک نیستی من من گویم لک هما ن لر کوچک از قوم بزرگ لر است ( خودم هم هستم)
      ۳ -من که نگفتم شما خود را لر می دانید مشکل همینه شما خود را لک می دانید و می گویید شاخه ای از کرد هستیم و اصل موضوع همینجاست که شما همان ابتدا اصالت خود را نادیده می گیرد و لک را با این همه عجین شدگی با دیگر همتباران خود از قوم بزرگ لر نمی دانید (باز هم میگم اگه شما لک باشید) –یواش یواش هم دارم درس منطق را پیش شما یاد می گیرم !!!!!!!!

      ۴- باز هم می گویم نفقط کردها بلکه هیچ کدام از اقوام فلات ایران قدمت قوم لر را ندارند(قوم لر در منطقه ای که هم گرم و هم سرد است بوده -خوزستان و لرستان و این نقطه بهترین شرایط را برای زندگی آن دوران داشته )-شما (اگه لر باشید)هویت قوم کهن لر را نادیده می گیرد و بقول خودتان حال دیگر اقوام را دیده اید و می خواهید خود را به آنها زنجیر کنید (باز می گویم تاریخ کردستان را بخوانید خواهشا)-اصلا شما چرا حال اقوام اروپایی را نمی بینید !!!!!!!
      ۵-از همینجا از کلیه برادران کرد با اصالت بخاطر ذکر کلمه بی ریشه پوزش می خواهم و باز می گویم منظور من از این جمله این بوده که ریشه و قدمت قوم لر از همه اقوام فلات ایران زمین بشتر است حتی از کردها هم و این هیچ توهینی به هیچ کس نیست این را از اسناد تاریخی مانند سنگ نگاره های میرملاسمیشه فهمید-خانم محترم وقتی افرادی مانند شما به عنوان یک کورد به دیگر اقوام توهین می کنید و با اصالت اقوام بازی می کنید ممکن است حرفهای ناروای و البته ناخاوسته هم رد بدل شود (البته من در کامنت قبلی برای شما توضیح داد که منظور من از بی ریشه این بوده که:بی ریشه را از این جهت میگویم که نسبت به این همه سابقه تاریخی که ایلامیان (قوم لر =کاسیان)دارند کردها ندارند)-معلوم غرض داری و همیشه از اصل موضوع طفره می ری و این اشتباه را به رخ من می کشی!!!!!!
      ۶-خانم محترم چرا پریشان برداشت می کنی مگه شما نمی فرمایید چون کردها این را دارند و این جوری هستند و لرها مثل آنها نیستند (یا اینکه یادت رفته چی گفتی)-دوباره می گم قرار نیست همه اقوام عالم مانند هم باشند -هر کسی بایستی نقش خودش بازی کنه نه اینکه اگه کسی کاری کرد ما هم برویم عین همان را انجام دهیم و دچار تغیر هویت بشویم -شما نگفتی که کردها قاضی محمد داشتند -فرهنگ مکتوب دارند (۱- کافی است نگاهی به وضع موجود خودتان و مقایسه آن با کوردها بیاندازید آنوقت فاصله ی عمیق فرهنگی خودتان را متوجه میشوید.آیا لرها قاضی محمد داشتند تا ۷۰سال پیش حکومت جمهوری تشکیل بدهند؟؟این جملات کامنت قبلی شما نیست؟:
      آیا لرها فرهنگ مکتوب دارند؟؟ اصلا زبان شان خط دارد؟؟؟؟ اصلا جند رمان به زبان لری نوشته شده است؟؟؟؟
      کدام کتاب فلسفی ، عرفانی، ادبی به لری موجود است؟؟؟؟ حال آنکه کوردها در هرزمینه فرهنگی دارای فرهنگ مکتوب هستند پس سرسری حرف نزنید….

      )آیا ما هم بایستی قاضی محمد داشته باشیم آیا فقط داشتن این موارده که هویت قومی را مشخص می کنه)-آیا راه حل این کمبودهای که شما یاد کردید فراموشی اصالت است.(ناراحت نشوید شما اصالتت کوردیه)
      ۷-با یک قسمت حرفات موافقم و آنهم تشکیل استان لکستان است با تشکیل استانی بنام لکستان دست درازی زیاده خواهان کوتاه می شود- دوباره می گویم شما اصالتا لک از قوم بزرگ لر نیستید -بلکه از آن عده زیاده خواهانی هستید که بخاطر وجود شعرای همچون ملا منوچهر کولیوند-ملا حقعلی سیاپوش و بابا ها مانند بابا طاهر و دیگران مانند همچنین کسانی را ندارید و با توجه به تشایهات فرهنگی که قوم لر و کرد با هم دارند با ایجاد شک و تردید در مردم لک آنها را بقول خودت شاخه ای از کورد بدانید -که البته با این همه عجین شدگی که ما و دیگر همتباران لر خود داریم امکان پذیر نیست –
      سالت نوت بمارک عیدت اء نوم عیدل بو

      • ۱- باید بگویم لرها شاخه ای از لکها هستند و توسط کریم خان زند برای یاری سلطان لک به مناطق جنوب و جنوب شرقی زاگرس انتقال داده شده اند…پس شما بهتر است به هویت اصیل لکی خود بازگردید…

        ۲- نظرات شما بسیار به دور از ساختار منطقی و خود ناقض هستند بهتر است چندین کتاب منطق قدیم ومنطق جدید و ویرایش و کلاس آنها را بروید تا حرفهی تان قابل تامل شوند
        عزیز همانطور که قوم لر دارای شاخه های بختیاری-مینجایی-ثلاثی-بویر احمدی -بهمنی(که البته منظور شما بهمئی است!!!!که در شمال خوزستان هستند) تقسیم میشود قوم اصیل و نجیب کورد هم دارای شاخه های لک،کلهور،فئلی،سورانی،کورمانجی و…هست

        ۳- بژیا خورم آباد و پلدختر لکستان

        • با سلام
          نوروزتان شاد -سلامت و سرزنده باشید

          اینکه لرها شاخه ای از لک باشند باز هویت ما دچار تغییر نمی شود و اصل و نسبمان مشخص است و به آن مفتخریم زنده باد لک (لر کوچک –ل+ک) چون فرقی نمی کنه لک یا لر همه از یک نژاد و تباریم بنام عیلام باستانی یا کاسیان
          –ممنون از پیشنهادات منطقی شما بنده همیشه دوست دارم منطق یاد بگیرم .
          دورد بر قوم بزرگ لر(لک =لرکوچک =لر فیلی -بختیاری-مینجایی-ثلاثی-بهمئی و…….. )
          و دورود بر قوم بزرگ کرد(سورانی -کرمانجی و…….)

    • سلام اشتباه نکن لکی از کردی ولری قدیمی تر است چون لری عربی فارسی لکی قاتی پاتی است کردی هم همینطور منتهی با لهجه عربی وزبان لکی همه در آغاز لک بودند چون لکی قدیم نه جمله عربی دارد نه فارسی پس لکی قدیمی تر ودست نخورده تر است ضمنا لر های بختیاری لر بزرگ هستن ولر های خرم آباد لر کوچک تا بعد خدا حافظ

  30. اما برخی دوستان گفته اند برخی شاعران لکستان در اشعار خد گفته اند ما لریم !
    باید بگویم آنها در عصری میزیسته اند که این تفاوت ها بسیار مشخص نبوده ونام جغرافیایی سرزمین خود را نام قومی خود پنداشته اند اما درهمان زمان هم درتمام اشعاری که در مدح ائمه توسط ملا منوچهر لکستانی وملا حق علی سیاهپوش لکستانی و ترکه میر لکستانی و… سروده شده به لک بودن خد صراحتا اشاره کرده اند از جمله:

    مولا مه مداح لک تم/و ی لفظ لکی مدح تو واتم…

    من که مداح لک کم فقر فخری مسلکی کم/بر درت چوین کوپکی کم حاجتی دیرم برآر…

    یا درویش نورعلی بلورانی میگوید:
    بوشنه ای الوار اکراد ولک ه/ دین دین علی ه باقی کلکه

    در ضمن بابا ها همه لک هستند و مقبره آنها اکثرا در لکستان است از جمله با برزگ(بابا بزرگ) درنورآبادو…که اینها پیران اهل حق بوده اند….

    • و حالا شخصی بنام خانم دلفان پیدا شده و اصالت و قومیت آنها را یاد آوری می کند . می فرمایید تاکنون اشتباه می کرده اند -زیاده خواهی یسه کم تفرقه اندازی بفرمایید

      • نه من نمیگویم آنها اشتباه کرده اند….تازه اشتباه که در تاریخ زیست بشر امری همیشگی بوده برای مثال تا قرن شانزدهم تمامی انسانها که تا آن زمان زیسته بودند فکر میکردند زمین مرکز جهان است ولی کوپرنیک ثابت کرد که بر خلاف تصور پیشینیان زمین در مرکز کائنات قرار ندارد، بلکه این خورشید است که در مرکز منظومه شمسی است و سایر سیارات از جمله زمین به دور آن در حال گردشند!!!پس حرف شما بازهم مثل تمام ادعاهای دیگرتان پوچ و بی اساس است….
        میبینم که باز دست به دامان تفرقه شده اید اما باید گفت این شمایید که در میان ما تفرقه می اندازید و سعی میکنید هویت اصیل ما را خدشه دار کنید…

        • با تبریک سال نو امید وارم سالی پر از فراوانی آنچه می خواهید و می خواهیم باشد

          چند تا کتاب به من معرفی کن!
          خانم دلفان از آنجا که شما هویت را یک چیز اعتباری موقت و اکتسابی می دانید و بطور دلخواه هر وقت خواستید آنرا تغییر می دهید اینطور هم استنباط کردید که نیاکان ما اصالت خود را نمی داسته اند و تازه هویت خودشان را کشف کرده اند-اصل نسب و نژاد چه ربطی به گردش کرات داره هرکسی بعد از تولدش ایل تبار خودش را خواهد شناخت (مگر کسانی که پدر و مادر و نیاکان خود را قبول نداشته باشند) همین الآن ما اطلاعات بسیار اندکی از فضای بیکران داریم اگه بعدها خورشیدهای دیگری پیدا شدند و تصورات بشر از آنچه که حالا دارد عوض بشود -بایستی شما به آن استلال کنید و می فرمایید این هم یک نمونه از اشتباهات بشر است -پس نیاکان ما هم طبق این استدلال هویت خودشان را به اشتباه معرفی کردند-خدا خیرت بده با این دلیلت!!- من تفرقه دم از تفرقه می زنم من هویتمان را خدشه دار می کنم یا شما که بحث لک و لر را پیش می کشید -خانم محترم باز هم می گویم کوچکترین چیزی برای احساس جدا بودن به عنوان لک و لر وجود ندارد-شما که می خواهید لک را با وصله های ناجوری به قوم کرد بچسبانید دم از تفرقه می زنید و می خواهید هویت قوم بزرگ لر را خدشه دار کنید –
          در ضمن فیلی ها (لرکوچک) جزء کردها نیستند برو تاریخ کردستان نگاه کن !!!
          یک کتابی خطی دست نوشته مربوط به محمد زمان خان فیلی (از اجداد منصورهای کونانی)کوهدشت هم اکنون موجود است می تونی از خانواده منصوری بگیری و مطالعه کنی ! محمد زمان خان فیلی یکی از فرماندهان بزرگ لشگر نادرشاه در حمله به هندوستان بودند و………….. توضیحات بسیارخوبی راجب لر کوچک دارد

          یک نمونه از تفرقه هم برات بگم: باتوجه به فامیل خانوادگی تان شما بایستی از شهرستان نورآباد باشید -طایفه محترم دلفان
          تو کتابی خواندم که طایفه دلفان فرزندان ابو دلف هستند که بعد از فتح ایران توسط اعراب مناطق عرب نشین وارد ایران شدند (البته من این را قبول ندارم و آنرا در جهت تفرقه و جدایی انداختن بین همبستگی اقوام لر می دانم ) این هم یک نمونه از تفرقه

  31. نوروژ!خوشی ارانتان آرزو دیرم…سالی چوی هنجس، برز چوی مه پل، استوار چوی شیرز، رنگین …چوی…چوی سور دم لکی!!!…

  32. حتا ترکه میر آزاد طرهانی که از بزرکترین شعرای لک هست در یکی از تحمیدیه های خود که۱۵بیت است دربیت۱۲هم چنین میسراید:
    ترکه میر نه ترک نه عرو لفظ م/کُرد کم ساواد حافظ الحفظ م
    (ترکه میر ام و هویت من ترک یا عرب نیست/بلکه کورد کم سواد حافظ الحفظ هستم)
    مراجه کنید به گلزار ادب لرستان چاپ اول صفحه۱۵

  33. پس حرفهای کمیر را جدی نگیرد خانم دلفان چون ما به هویت لکی کوردی خود واقف هستیم…
    بژی لکستان

  34. آره راستی چرا نباید لرها شاخه ای از لکها باشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    حتم دارم لرها به لک بودن خودشان واقف هستند وبه آن افتخار میکنند…

    • مریم خان عید بمارک سالت سال فراوانی و هر آنچه که دوست داری
      هیچ فرقی نمی کنه خیلی هم خوب

      • اگه هیچ فرقی نمیکنه پس چرا این همه تقلای بی حاصل میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        در ضمن ما لرکوچک نیستیم ما لک بزرگ هستیم لرکوچک شامل ثلاثی و کهگیلویه وبویر احمد ولرهای ساکن لرستان است و ربطی به لک ندارد

        • عید شما مبارک
          صحبت کردن از همدلی و یاد آوری گذشته نیاکان ماکه هنر ایران باستان را آفریدند تقلای بی حاصله!!!!! (پرفسور گریشمن میگه : هنر ایران باستان هنر لرستان است)

  35. سال نو را به کلیه زحمت کشان میر ملاس مبارک با می گویم -عزیزان خسته نباشید پیروز سربلند پایدار باشید..

  36. مثلا اگر یک نفر نا م فامیلش لرستانی باشد دیگر از شهرهای لزستان است؟؟؟؟متاسفم که اینقدر کوته فکر هستید!!!!تفرقه نیاندازید آقا!!!!

  37. درود بر قوم بزرگ لک=مینجایی،ثلاثی، بختیاری،پاپی،بالاگریوه

  38. باسلام خدمت همه ی عزایزانی که نظردادندوکامنت گذاشتند!تمام مطالب رامطالعه کردم،مدتی است بوی تفرقه رادر رسانه های محلی بخصوص این فضای مجازی استشمام می کنم،تفرقه ازجانب کسانی که معلوم هم نیست که خودشان لک باشندیالر!امامتأسفانه بعضی ازدوستان هم ناآگاهانه به آن دامن می زنند!دوست دارم باآنهایی که به این مسئله دامن می زنندرودرروصحبت کنم وازاهدافشان بپرس اماافسوس چنین دیداری مقدورنیست .اماازخواهرگرامی،سرکارخانم دلفان، سئوال می کنم، واقعأاگه جنابعالی دارای فرزندهستیدچه اسمی رابرای فرزندانتان انتخاب نموده اید؟آیاباآنهابه زبان لکی صحبت می کنید؟ازشهرتتان پیداست که ازقوم نجیب لک هستید،واقعن اگه ساکن شهرستان خرم آبادیابروجردید،درکوجه وخیابان بازبان لکی صحبت می کنیدیا………………؟!برای اینکه فکر نکید بنده تعصب قومی رامی کشم لازم است به عرض برسانم بنده خودم لری صحبت می کنم امامادربزرگم لک بودند(پدری)مادرم ازکردهای اطراف کرمانشاه(کلهر)هستندوهمسرگرامی ام لک هستندودرهرکجا،درخانه ودرودشت…. اوبازبان خودومن هم به قول شماباگویش لری!!خودصحبت می کنم وهیچ اختلافی هم برسرتجزیه یاتفکیک لکستان ازلرستان نداریم،البته اگرشماباعث اختلاف وجداییمان نشوید!!

  39. با سلام خدمت شما
    ۱-اولا از نظر منطقی کسی که قضیه ای را مطرح میکند ولی خود به آن عمل نمیکند دلیل بر بی اعتباری قضیه نیست مثلا پزشکی که از مضرات سیگار میگوید اگر خود سیگار بکشد دلیل بر بی اعتباری سخنانش در باب مضرات سیگار نیست!! حال حتی اگر اینجانب مدافع فرهنگ و قومیتم باشم ولی لکی را به فرزندم آموزش ندهم دلیل بر بی اعتباری نظر من نیست…در عالم تئوری هم اگر زندگی مثلا شوپنهاور، فیلسوف بدبینی را مطالعه کنید با وجودی که به قول راسل تنها نماینده مشرب بدبینی اوست (وتمامی فیلسوفان به بشر و زندگی خوشبین بوده اند) اما زندگی ای سراسر عیش و لذت و حتی پر از عشق های سطحی داشته است…

    ۲-(فقط جهت اطلاع شما مخاطب گرامی)من عملا به زبان مادری ام شعر میگویم ، خاطره مینویسم، ابراز احساسات میکنم، خواب میبینم، فکر میکنم و با بچه ام گپ میزنم … خود وفرزندام لکی،کلهوری ولری میدانیم…و زبان فارسی را تنها در صورتی به کار میبریم که مخاطب فارس زبان باشد ما در خانه اگر تلویزیون تماشا کنیم! اکثرا شبکه های زاگرس نشین را تماشا میکنیم و دارای پیوندهای عاطفی، احساسی با فرهنگ خودمان هستیم…

    ۳- اما این امری متداوم در تاریخ بشر است که هر قوم میل به جاودانگی دارد و یکی از نمودهای این میل ،نام است و همچنان که استانی به نام لرستان در کنار استان فارس نشین مرکزی و اصفهان وجود دارد ما هم میخواهیم استان لکستان در کنار لرستان که قوم دوست وبرادر ماهستند وجود داشته باشد و این نه تنها ارتباطی به تفرقه و اختلاف نداردبلکه به تفاهم و درک طرفینی می انجامد و باعث شناخت بیشتر ما از خود و همسایگانمان میشود…

  40. با سلام خدمت شما
    ۱-اولا از نظر منطقی کسی که قضیه ای را مطرح میکند ولی خود به آن عمل نمیکند دلیل بر بی اعتباری قضیه نیست مثلا پزشکی که از مضرات سیگار میگوید اگر خود سیگار بکشد دلیل بر بی اعتباری سخنانش در باب مضرات سیگار نیست!! حال حتی اگر اینجانب مدافع فرهنگ و قومیتم باشم ولی لکی را به فرزندم آموزش ندهم دلیل بر بی اعتباری نظر من نیست…در عالم تئوری هم اگر زندگی مثلا شوپنهاور، فیلسوف بدبینی را مطالعه کنید با وجودی که به قول راسل تنها نماینده مشرب بدبینی اوست (وتمامی فیلسوفان به بشر و زندگی خوشبین بوده اند) اما زندگی ای سراسر عیش و لذت و حتی پر از عشق های سطحی داشته است…

    ۲-(فقط جهت اطلاع شما مخاطب گرامی)من عملا به زبان مادری ام شعر میگویم ، خاطره مینویسم، ابراز احساسات میکنم، خواب میبینم، فکر میکنم و با بچه ام گپ میزنم … خود وفرزندام لکی،کلهوری ولری میدانیم…و زبان فارسی را تنها در صورتی به کار میبریم که مخاطب فارس زبان باشد ما در خانه اگر تلویزیون تماشا کنیم! اکثرا شبکه های زاگرس نشین را تماشا میکنیم و دارای پیوندهای عاطفی، احساسی با فرهنگ خودمان هستیم…

    ۳- اما این امری متداوم در تاریخ بشر است که هر قوم میل به جاودانگی دارد و یکی از نمودهای این میل ،نام است و همچنان که استانی به نام لرستان در کنار استان فارس نشین مرکزی و اصفهان وجود دارد ما هم میخواهیم استان لکستان در کنار لرستان که قوم دوست وبرادر ماهستند وجود داشته باشد و این نه تنها ارتباطی به تفرقه و اختلاف نداردبلکه به تفاهم و درک طرفینی می انجامد و باعث شناخت بیشتر ما از خود و همسایگانمان میشود…
    مستدام باشید

    [پاسخ]

    • عید شما مبارک
      دوصد گفته چون نیم کردار نیست

      خانم شهلا قضاوت و داوری را در باره گفته هات و اینکه خودت مگی و خودت هم رد می کنی را به عهده خوانندگان محترم می گزارم

      • و همین طور که شما اسم خودتو نوشتی شهلا دلفان -احتمالاً از طایفه محترم دلفان نیستی و یکی از زیاده خواهان تفرقه انداز باشی (نکنه اون جمله که گفتی لری صحبت کردن کسر شان است یاد رفته؟ که حالا دم از تفاهم و برادری می زنی!!!) ما هیچ وقت اجداد و نیاکان خودمان را حتی اگر به فرض ناممکن بد هم بوده باشند فراموش نخواهیم کرد-هرچند به گواهی تاریخ اجداد ما از خودمان بهتر بوده اند و همیشه تاریخ نقش فعالی در اداره جامعه و حکومت ها داشته اند

        • آقای کمیر
          شما به حرف غیرمنطقی زدن عادت کرده اید بروید comment مرا دوباره بخوانید و اگر این قدر همت ندارید خودم آنرا برایتان دوباره نمایش میدهم:

          برای لکها کسر شأن شان نیست(!!!!!!) لری حرف بزنندولی هر قومی دوست دارد با زبان و فرهنگ خود بزید ما برای لرها به عنوان قوم همجوار احترامی والا قایلیم….

          متاسفانه چون تمام حرفهای شما غرض ورزی است و به اقوام توهین میکنید فکر میکنید دیگران هم همین طور هستند آقا!!!

  41. و به قول استاد رحمانپور :
    اساساً تعریف اقوام، حق و حقوق آنها، زبان های مادری آنها پدیده هایی هستند که دنیای مدرن خود را ناگزیر به موضع گیری در مقابل آن می داند.

    • سرکارخانم دلفان!حالاکه قصدتجزیه لرستان راداریدبفرماییداین استان مدنظرخودراازچه مناطق وقسمتهایی تشکیل خواهیدداد؟ضمنأ تکلیف منوهمسرچیست؟ازهم جدایمان می کنیدیااینکه برایمان تابعیت دوگانه صادرمی فرمایید؟!

  42. آقای محترم شما هم که شروع کرده اید به حرفهای عجیب زدن!!!!!!
    حالا یک همدانی با یک کرمانشاهی ازدواج کرده بعد از جدایی همدان از کرمانشاه باید این زوج هم جدا شوند!!!!!!! آیا هر استان یک کشور محسوب میشود تا به تبع آن تابعیت هم دوگانه شود؟؟؟؟؟ برای شما متاسف ام که دست به دامان هرگونه دلیل پوچ و واهی میشود تا لکستان تشکیل نشود…ولی مطمئن باشید به زودی نسل جدید لکها لکستان را تشکیل خواهد داد…

  43. آقای کریم دوستی! خوب دعوایی به راه انداختید و خودتان رفتید قایم شدید … در بحث ها دخالت کنید و ما را از اندیشه های خودتان محروم نکنید لطفاَ !

  44. ممنون از همه دوستان که کامنت گذاشتن , همشونو با دقت مطالعه کردم , بعضی از دوستان کم لطفی کردند و بعضی جاها منطقی حرف نزدند و تعصبی حرف زدند
    خودم لر هستم از طرهان کوهدشت
    , و تو این موضوع شکی نیست که لک و لر پیشینه و تمدن کهن و قدیمی داشته , پس نباید پیشینه و تقدم و تاخر بودن تمدن هامون رو به رخ هم بکشیم
    و آرزوی که داریم اینه که استان لکستان(با وجود لر بودن خودم و افتخار به زبان , شهر و استانم) تشکیل بشه
    , ممنون از همه دوستان

    عید نو کلتو بمارک بوه , عیدتو نوم عیدیا بوه

    • آقای شعبانی سال نو بر شما مبارک

      یاد آوری سوابق نیاکان ما برای بعضی ها که دیگران را برتر می دانند و احساس می کنند که دیگران از ما برتر هستند خوبه -متاسفانه خیلی از متون تاریخی یونان باستان بنفع قوم پارس ترجمه شده است و خیلی مختصر از دیگر اقوام ایرانی نام برده شده .مثلاً در زمان ساسانیان زبان مورد استفاده همین زبان لری بوده -اما اسمی از آن برده نمی شود و می گویند ساسانیان با گویش جنوب غربی ایران صحبت می کردند و به نوعی باز آنرا ربط می دهند به پارس (چونکه پارس هم تقریباً نزدیک به جنوب غرب ایران است )-نامی از تمدن ایلام نمی آورند با وجودی که کورش خود را ایلامی می دانست و خلاصه همه چیزرا به پارس گره می زنند -تو کتابهای درسی هم می بینیم که نوشته اند مردمان ایلامی توسط بخت النصر از صفحه روزگار محو شدند و خوراک جانوران درنده شدند با اینکه هخامنشیان که در دوره های بعد تر از ایلامیان آمدند با به زبان ایلامی می نوشتند و لباس می پوشیدند اگر ایلامیان محو شدند پس این نوشته ها برای چه کسانی بوده -پس ایلامیان همه نابود نشدند بلکه ریشه کهن قوم لر هستند -با توجه به آثار کشف شده جیرف هم اکنون عده ای از پارس ادعا می کنند تمدن جیرفت قبل از تمدن عیلام در ایران وجود داشته است .در صورتی که هیچ کدام از باستان شناسان دنیا به این موضوع اعتقادی ندارند

  45. میدونین فلسفه راه انداختن همچین بحث های بی پایه و اساسی چیه؟؟؟؟؟
    همین که ملت این همه وقت و انرژی خودشونو پای یه همچین بحثی هدر بدن و اصطلاحاً سرگرم مسایل بی فایده ای بشن. فقط و فقط یک حسن از این بحث های انجام شده که عاید بشریت میشه رو لطفا بیان کنید تا بقیه هم بدونن!! به همه تون تبریک میگم…

  46. با آقای ناشناس موافقم

  47. من واقعا خند ه ام میگیره لکها حالا دارن از خواب زمستانی بیدار میشن حتما نوروز رو هم شما لکها اختراع کردین کورش کبیر هم لک بود

  48. خیلی بد بود

  49. با سلام.در قدیمی ترین کتاب های تاریخی لک ها را از لر ها میدانند .بعلت نزدیکی مناطق لر و کرد یک زبان مشترک به نام لکی بوجود آمده است که بسیار جالب است ولی داشتن زبان لکی نباید باعث شود که اصالت و نژاد خود را فراموش کنیم.لرها اصیل ترین نژاد ایرانی هستند ولی کردها هیچ گونه تاریخ قابل افتخاری ندارند که ما بخواهیم به زور خود را به آنها وصل کنیم.ما لرهایی با زبان لکی هستیم و همیشه به آن افتخار مینیم و اجازه نمی دهیم کسی بخواهد بین لرها تفرقه بیندازد.با تشکر

  50. آنهایی کوروش کبیررا از نژاد خودشان میدانند،حتمن این را نیز میدانند که نزد ایشان هیچ قومی بر دیگری برتری نداشت و مردمان ایران وآنیران را به یک چشم میدیده اند، با هر مرام وعقیده وزبانی!

  51. لک به هیچ وجه لور نیه
    وکوردیش نیه
    یه دیه بحث و بی احترامی نری
    ارا اقره سر ای موضوعه بحثه مکن نومه ای
    وبلاگله پره ای کامنتلسه
    و بحثلثه
    ول که ن باوا جان
    هر یکه لک وژیه مستقله مزونی بسه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.