- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

لک ها و آیین های نوروزی

15huxtsqup9tf [1]

کریم دوستی / میرملاس نیوز :

  لک ها و آیین های نوروزی

چند دور دیگر که زمین دور خودش بچرخد ، سال تحویل می شود و این یعنی زمین یک دور کامل دور خورشید چرخیده است و ۳۶۵روز گذشته و عید شده است . برای ما ایرانی ها ، سال نو با بهار آغاز می شود ، همراه با سبز شدن طبیعت روزها نو می شود تا سبزه ها قد بکشند و آغاز یک جشن کهن را زیباتر کنند و امروز در حالی به استقبال این جشن ملی می رویم که نوروز جهانی و بین المللی شده است و جهان به احترام نوروز ایرانی کمر خم کرده است .

لک ها نیزهمزمان و همراه با دیگر مناطق کشور با خانه تکانی و نظافت و بیرون انداختن فرش ها و لباس ها بر پشت بام ها و کاشتن سبزه بر بدنه کوزه و کاسه ها آماده و چشم به راه رسیدن سال نو می شوند و در چهارشنبه آخر سال با شادمانی به برافروزی آتش می پردازند .
لک ها با تحویل سال نو آرزو می کردند فردی پاک و نورانی یا بچه ای معصوم ، نخستین فردی باشد که به خانه آنان بیاید و به همین خاطر بخشی از حوادث سال بعد و بهره مندی از خیر و برکت یا غم و اندوه را از چشم او می دیدند از دیگر آداب و رسوم لک ها آشتی دادن آشنایانی که در سال کهنه بین آنها کینه و کدورت ایجاد شده بود .

لک ها به احترام همدیگر چنان چه کسی بستگان خود را از دست داده بود سعی می کردند که مراسم عید را باسکوت در خانه خود برپا کنند و از دید و بازدید بپرهیزند و با رفتن به در خانه عزادار با ذکر فاتحه با وی همدردی می کردند .
حنا زدن بر کف دست دختران و زنان و پختن “آش و گوشت “از دیگر آداب و رسومی است که از گذشته مناطق لک نشین به آن عمل می کرده اند . همچنین باید به انداختن شال از فراز بام ها توسط کودکان به داخل خانه ها اشاره کرد که صاحب خانه هم هدیه ای به آن می بست و بالا می فرستاد و در نهایت هم دید و بازدید و به دیدار بزرگتر های فامیل رفتن و عیدی دادن و عیدی گرفتن و برپایی مراسم سیزده نوروز در طبیعت هم باید اشاره کرد .
امروزه برخی از این آیین ها و آداب و رسوم و باورها, همچنان در میان برخی از طوایف و روستاها و حتی شهرهای لک نشین به قوت خود باقی است چرا که مفاهیمی چون بهار و نوروز و رویش با روح و روان لک ها که از اصیل ترین اقوام ایرانی هستند سرشته است .

امید است که هر روزتان نوروز ، نوروزتان پیروز باشد .