- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بارش‎ها کسری آبخوان‎های لرستان را نمی‎تواند جبران کند/ باید تغییر الگوی کشت در کوهدشت صورت گیرد

abdolvahedmirzazadeh-b-21 [1]
مشاور مدیرعامل آب منطقه‎ای لرستان، گفت: بارش‎ها به هیچ وجه کسری آبخوان‎های استان را نمی‎تواند جبران کند.

مهندس”میرزایی” در گفت‌و گو با ایسنا – منطقه لرستان، با بیان این مطلب افزود: اساس انجام همه فعالیت‎ها به خصوص در بحث کشاورزی به وجود آب بستگی دارد. آثار زیان‎باری در بحث خشکسالی است؛ با افزایش ۴۲ درصدی بارش‎ها، در مجموع افزایش و در بلندمدت حالت نرمال داشتیم اما این بارش‎ها به هیچ وجه کسری آبخوان‎ها را نمی‎تواند جبران کند و برای جبران نیاز به زمان و مقدار خیلی بیشتر بارش داریم.

وی با اشاره به کاهش مقدار آب سفره‎های زیرزمینی منطقه سیاب، اضافه کرد: این منطقه فاقد بهره‎برداری بوده و به صورت غیرمجاز با تلمبه توسط افراد بومی برای آبیاری باغ‎هایشان از چاه‎ها و آب‎های زیرزمینی استفاده می‎شود.

این مقام مسوول یادآور شد: البته سازمان جهاد کشاورزی دستگاه پمپاژی به این منطقه اختصاص داده بود که آب باغات را تأمین می‎کرد اما چندین سال است که تعطیل بوده و از آن برداشت آبی نمی‎شود.

میرزایی اضافه کرد: این منطقه نیاز به مجوز تخصیص ۱۶۰ لیتر برداشت آب دارد تا با ۳۲ پروانه ۳۵ لیتری بتوان ایستگاه‎های لازم را نصب و نیاز آبی منطقه را برطرف کرد.

وی ادامه داد: در شهرستان کوهدشت باید الگوی کشت اصلاح شود. ما در آبخوان کوهدشت ۱۳ متر افت سطح تمام چاه‎ها را داریم که به زیر سطح آبدهی رسیده‎ و با کم‎آبی روبرو هستند.

این مقام مسوول، تصریح کرد: سالانه ۲۰۰۰ هکتار از اراضی شهرستان کوهدشت زیرکشت ذرت می‎رود که ۱۰ تا ۱۲ هزار لیتر نیاز آبی آن بوده و با توجه به بیلان منفی، هزینه تولید بالا می‎رود و به آبخوان‎ها صدمه می‎زند که باید تغییر الگوی کشت در این شهرستان صورت گیرد.