تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
7

مسئولان در سال تولید ملی ضعیف عمل کردند/ شعاری که فقط در پوسترها نقش بست

  • کد خبر : 21148
  • 28 اسفند 1391 - 3:42

یک کارشناس اقتصادی عملکرد ضعیف مسئولین، تورم، نقدینگی بالا و فضای اقتصادی متلاطم را دلیل عدم تحقق اهداف سال تولید ملی عنوان کرد. سال تولید ملی حمایت از سرمایه و کار ایرانی در حالی به پایان نزدیک می‌شود که وضعیت تولیدکنندگان رضایت بخش نیست و بی ثباتی‌ها اقتصادی بسیاری از تولیدکنندگان را با چالش‌های خطرناکی […]

n00181520-s

یک کارشناس اقتصادی عملکرد ضعیف مسئولین، تورم، نقدینگی بالا و فضای اقتصادی متلاطم را دلیل عدم تحقق اهداف سال تولید ملی عنوان کرد.

سال تولید ملی حمایت از سرمایه و کار ایرانی در حالی به پایان نزدیک می‌شود که وضعیت تولیدکنندگان رضایت بخش نیست و بی ثباتی‌ها اقتصادی بسیاری از تولیدکنندگان را با چالش‌های خطرناکی روبرو کرده است. شاهین شایان آرانی در گفت و گو با الف در رابطه با تحقق شعار امسال گفت : شعار تولید ملی می‌بایست یک سری شاخص‌ها و مؤلفه‌هایی داشته باشد که بتوان نسبت به آن‌ها تحقق آن شعار را سنجید، به نظر من ما امسال شاخص‌هایی برای تولید ملی نداشتیم که بگوییم مثلاً در فلان زمینه اقتصادی ارتقاء پیدا کردیم. سعی شد اهداف امسال محقق شود اما در عمل با چالش‌های بسیار زیادی روبرو بودیم، در کل اهداف سال تولید ملی محقق نشد.

این کارشناس اقتصادی افزود : عدم تحقق اهداف سال تولید ملی به فضای پرتلاطم اقتصادی امسال برمی گردد، ما در این سال‌ که در اواخر آن هستیم یک سال پر تلاطم در زمینه اقتصادی داشتیم. این تلاطم‌ها شامل تلاطم و بحران ارزی، تورم و فشارهای تورم، نقدینگی بی رویه ای که سرگردان در اقتصاد ما در حال گردش است، بحران‌های نظام بانکی و تحریم‌ها همه با هم سبدی از عوامل تلاطم زا در اقتصاد ما بود که شعار تولید ملی را محقق نساخت.

آرانی تصریح کرد : سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی آرمانی بود که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و همه مسئولان می‌بایست سیاست‌های خود را بر مبنای این هدف طرح ریزی می‌کردند ولی در عمل این شعار فقط در پوسترها و بنرها نقش بست. وظیفه دولت در تحقق شعار امسال بیشتر از سایر قوا بود اما این بدان معنی نیست که از سایر قوا سلب مسئولیت کنیم. تحقق این آرمان وظیفه همه مسئولین بود ولی دولت می‌بایست برای تحقق این هدف کار بیشتری می‌کرد که متأسفانه دولت در تحقق اهداف سال تولید ملی کم کاری کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت : نه تنها در سال اینده بلکه باید برای یک بازه زمانی مشخص برنامه و سیاست هایی را برای تحقق و موفقیت تولید ملی ایجاد کرد . از این نکته البته نباید غافل باشیم که فضای اقتصادی امسال یک فضای پر چالش و عجیبی بود، بسیاری از تلاطم‌های امسال خود ساز بود یعنی در نتیجه سیاست‌های غلط مسئولین ایجاد شد. نمی‌بایست همه تقصیرات را به گردن عوامل بیرونی انداخت. مسئولین اقتصادی ما در مدیریت اقتصادی ضعیف عمل کردند و می‌بایست تورم، نقدینگی و بی ثباتی اقتصادی را مهار می‌کردند.

وی با بیان اینکه چالش اصلی اقتصادی امروز ما تورم بالاست گفت : مسئولین تاکنون نتوانستند تورم ۳۰ درصدی را مهار کنند در صورتی که در هیچ جای دنیا تورم ۳۰ درصدی را به عنوان یک اصل نمی‌پذیرند ولی متأسفانه مسئولین ما بر مبنای تورم ۳۰ درصدی حساب و کتاب می‌کنند گویی که قصد ندارند این تورم را پایین بیاورند. در بقیه کشورها هر کجا نرخ تورم ۴ – ۵ درصد افزایش یابد همه به وحشت و چاره جویی برای کاهش تورم می‌افتند ولی گویی ما عادت کردیم در یک فضایی با تورم بالا زندگی کنیم غافل از اینکه تورم بالا همه چیز را نابود می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد : اگر همین رفتار موجود ادامه یابد و نقدینگی نیز به همین منوال روز به روز افزایش یابد عوارض وحشتناکی را به دنبال خواهد داشت. در طی سال‌های گذشته تورم باعث ورشکستگی بسیاری از دولت‌ها شده است. مثلاً اگر همین نقدینگی تزریقی به اقتصاد در اسفندماه صحیح کنترل نشود خود موج تورمی را ایجاد می‌کند. دولت باید تمام نیروها را بکار بگیرد که روند صعودی تورم را معکوس کند و تورم کنترل کند.
آرانی در مورد تأثیر جهش ارزی بر تولید کنندگان گفت : جهش ارزی عمدتاً به ضرر تولید کنندگان بود چون تولید کنندگان ما کمتر صادرات دارند. جهش ارزی برای آن دسته از صنایع مانند پتروشیمی و … خوب بود.
منبع: سایت الف

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=21148

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.