تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
9

حال و هوای عید در میان مردم دلفان/ هدیه به تازه عروس و دامادها

  • کد خبر : 21164
  • 28 اسفند 1391 - 11:50

  به گزارش میرملاس ؛ نوروز در میان مردم  شهرستان دلفان هر چند آداب و رسوم خاص زیادی ندارد ولی همچنان به مانند دیگر نقاط استان لرستان پرشور و با دور هم نشینی اهالی خانواده و فامیل پیوند خورده است. مهر: مردم ایران اسلامی جشن های نوروزی را با سفره ای رنگارنگ بی آنکه رنگ کهنگی […]

78773_310

 

به گزارش میرملاس ؛ نوروز در میان مردم  شهرستان دلفان هر چند آداب و رسوم خاص زیادی ندارد ولی همچنان به مانند دیگر نقاط استان لرستان پرشور و با دور هم نشینی اهالی خانواده و فامیل پیوند خورده است.

مهر: مردم ایران اسلامی جشن های نوروزی را با سفره ای رنگارنگ بی آنکه رنگ کهنگی بخود گیرد در همه جا برپا می کنند، نوروز ایرانیان در سفره هفت سین به تجلی می رسد تا همگان سال نو را با سبزترین تنعم بهاری آغاز کنند.

این سنن با نشاط و سرور انگیز در شهرستان دلفان در استان لرستان در خاک پای لاله های واژگون و سرزمین باستانی قوم کاسیان جنگجو جایگاه ویژه ای دارد.

نوروز، اینجا هم حال و هوای خاص مردم لک زبان و خونگرم دلفان را دارد، ساکنان این خطه از ایران زمین عید با سنن خاص این مردم غیور رنگی دیگر بر آن می بخشد.

یکی از سنت های زیبایی که از دیرباز در میان مردم این دیار رواج داشته است خانه تکانی سنتی عید است که با همکاری اعضای خانواده غبار کهنه یکساله منزل خود را به امید شادابی فضای دلنشین خانه در سال نو بیرون میریزند.

یکی دیگر از آداب نوروزی مردم این دیار که تا این زمان نیز بین مردم این دیار جاری و ساری است جشن گرفتن شب آخر سال است.

در این جشن با جمع ساده و صمیمی که حضور بزرگان خانواده به آن رسمیت می دهد با پختن غذاهای محلی ، استقبال با شکوهی از سال نو می آفرینند.

این باور که سال را باید قبل از آغاز جشن گرفت در میان مردم این شهرستان به یک سنت ماندگار بدل شده است. اینجا رفتن زمستان و آمدن بهار که رستاخیزی دوباره را برای مردمان زنده می کند، شایستگی از پیش  جشن گرفتن را دارد و ریشه ای استوار در اعتقادات مذهبی این مردم دارد.

از جمله سنت های دیگر مردم این دیار که در گذر زمان هنوز غبار فراموشی بخود نگرفته، تفریح دسته جمعی است که همه اعضای خانواده با رفتن به دل طبیعت نوروز را جشن می گیرند.

از دیگر آداب و سنن دیار دلفان می توان به اهدای هدیه توسط ریش سفیدان به افراد خانواده بویژه عروس و داماد جدید خانواده پس از تحویل سال نو اشاره کرد.

این هدیه تحفه ای است که با عشق و آرزوی روزهایی زیبا و به یاد ماندنی از یکسو و خوشبختی و سلامتی از سوی دیگر به زوجهای جوان تقدیم می شود که این سنت نیز همچنان در میان اقشار مختلف مردم این شهرستان رایج است.

در میان مردم این شهرستان اگر چه سنت های خاص زیادی وجود ندارد ولی آنچه در میان این مردم پاک و بی آلایش جاری است اکنون نیز به همان گونه باقی مانده است.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=21164

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.